PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av hznn:

Trollingfiske runt om i Sverige, men mest V-sjöarna och sjöar runt om i Skaraborg. Gös, lax, röding, abborre, gĂ€dda. BĂ€sta fisket jag haft Ă€r pĂ„ Östersjön efter Lax.

Hej jag fiskar mest gĂ€dda och fjordfiske sjĂ€lv men vill ge mig in i lite laxfiske i Östersjön, har du tips pĂ„ omrĂ„den och Ă„rstider för detta?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Palestrina:

http://forumbilder.se/G9HOF/img-3925.jpg

Laxhona pÄ 14 kg 104cm 6:e juli 2017 i SkellefteÀlven TyvÀrr nÄgot suddig bild

Grattis! 😁

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
●
Skrivet av Dem8n:

Grattis! 😁

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Tackar

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Benizakura83:

Hej jag fiskar mest gĂ€dda och fjordfiske sjĂ€lv men vill ge mig in i lite laxfiske i Östersjön, har du tips pĂ„ omrĂ„den och Ă„rstider för detta?

VÄr V.17-20 nÄnstans.. Vi var vid Sandhem, annars har du ju Simrishamn och Hasslö.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

PermalÀnk
Medlem ★
●

@hznn: Tack för svar, vet du nĂ„got om ÅlandsomrĂ„det?

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Benizakura83:

@hznn: Tack för svar, vet du nĂ„got om ÅlandsomrĂ„det?

DĂ„ligt med de

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

PermalÀnk
●

Fick bra tips angÄende fiskedrag hÀr innan i trÄden, sÄ testar hÀr igen.
Fast den hÀr gÄngen Àr det ett fiskespö som ska inhandlas, fiskar idag mest med ett litet kolfibersp pÄ 1,8 meter vilket jag gillar, men skulle vilja ha ett större spö ocksÄ för lite större fiskar. Har dock ingen aning om vad man ska ha, vill ha ett som kastar lÄngt, dÄ jag ofta stÄr frÄn land och fiskar. Största fisken som kommer att fiskas Àr gÀdda, men mestadels abborre, Àven sugen pÄ att testa havsöring, lite allt möjligt helt enkelt.

Hur mycket mÄste man lÀgga för att fÄ ett hyfsat fiskespö? Har en Abu Garcia Sorön sx40 rulle som jag tÀnkte anvÀnd.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Rasse12345:

Hur mycket mÄste man lÀgga för att fÄ ett hyfsat fiskespö? Har en Abu Garcia Sorön sx40 rulle som jag tÀnkte anvÀnd.

Fiskade i 10-15Ă„r med ett spö för typ 300kr frĂ„n Överskottsbolaget och det fungerade det med. Har dragit upp mĂ„nga storgĂ€ddor med det.. Men köpte i Ă„r ett nytt för ca: 2000kr och det Ă€r skillnad pĂ„ spö och spö.. Helt annan kĂ€nsla i spöt, samt mycket lĂ€ttare och skönare att hĂ„lla i.
Jag gjorde sÄ att jag Äkte till en vÀlsorterad fiskebutik och kÀnde pÄ olika spön och hittade tvÄ spön som jag gillade. BÀgge i den övre prisklassen, sÄ blev lite jobbigt nÀr man hade "regeringen" med sig..

Hittade ett sÄdant som jag köpte.. vilket har gÄtt ner Ànnu mer i pris nu.
https://www.fiskeutrustning-online.se/shop/savage-gear-titani...

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
●
Skrivet av DaBone:

Fiskade i 10-15Ă„r med ett spö för typ 300kr frĂ„n Överskottsbolaget och det fungerade det med. Har dragit upp mĂ„nga storgĂ€ddor med det.. Men köpte i Ă„r ett nytt för ca: 2000kr och det Ă€r skillnad pĂ„ spö och spö.. Helt annan kĂ€nsla i spöt, samt mycket lĂ€ttare och skönare att hĂ„lla i.
Jag gjorde sÄ att jag Äkte till en vÀlsorterad fiskebutik och kÀnde pÄ olika spön och hittade tvÄ spön som jag gillade. BÀgge i den övre prisklassen, sÄ blev lite jobbigt nÀr man hade "regeringen" med sig..

Hittade ett sÄdant som jag köpte.. vilket har gÄtt ner Ànnu mer i pris nu.
https://www.fiskeutrustning-online.se/shop/savage-gear-titani...

Ja, det sÄg onekligen fint ut, men kanske lite över min budget.
Vill helst inte lÀgga mer Àn 600, mÄste inte vara nÄgra supergrejer, men gÀrna bÀttre Àn sÄdana man kan köpa pÄ Coop
Sen blir jag lite förvirrad av att det stÄr Spinnfiske pÄ vissa spön och Haspel pÄ andra, trodde det var samma sak, eller Àr det sÄ att dom som kallas spinnspön Àr gjorda för multiplikatorrullar?

FÄr bli en runda till en fiskeaffÀr nÄgon dag iaf, stÄr sÄ lite pÄ nÀtet om mÄnga modeller, sÄ kÀnns som att det Ànda raka Àr att gÄ och kÀnna pÄ lite olika modeller

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

PermalÀnk
●
Skrivet av Dem8n:

Grattis! 😁

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Tack sÄ mycket!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Rasse12345:

Sen blir jag lite förvirrad av att det stÄr Spinnfiske pÄ vissa spön och Haspel pÄ andra, trodde det var samma sak, eller Àr det sÄ att dom som kallas spinnspön Àr gjorda för multiplikatorrullar?

FÄr bli en runda till en fiskeaffÀr nÄgon dag iaf, stÄr sÄ lite pÄ nÀtet om mÄnga modeller, sÄ kÀnns som att det Ànda raka Àr att gÄ och kÀnna pÄ lite olika modeller

Spinnfiske kan nog vara bÄde och, men spön för multiplikatorrullar har en tapp/grepp för pekfingret. Det har inte spön för haspelrullar..

Kan verkligen rekommendera att gÄ att kÀnna pÄ lite spön, för att hitta det som passar dig..

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

Sitter nu och vÀntar pÄ Spro Addiction Crank & Pop 6'6ft 7-28 gram och Gunki SGK FV1500, sedan en jÀdrans massa jiggar ifrÄn svartzonker + offset krokar för abborrefiske under hösten hÀr sÄ fram emot nÀsta helg blir det fiske för hela slanten!

NÄgra fler ifrÄn VÀnersborg/TrollhÀttan trakterna som fiskar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

PermalÀnk
●
Skrivet av andreasa64:

Sitter nu och vÀntar pÄ Spro Addiction Crank & Pop 6'6ft 7-28 gram och Gunki SGK FV1500, sedan en jÀdrans massa jiggar ifrÄn svartzonker + offset krokar för abborrefiske under hösten hÀr sÄ fram emot nÀsta helg blir det fiske för hela slanten!

NÄgra fler ifrÄn VÀnersborg/TrollhÀttan trakterna som fiskar?

Är uppvĂ€xt i TrollhĂ€ttan men bor och pluggar i UmeĂ„. NĂ€r jag Ă€r och hĂ€lsar pĂ„ mina förĂ€ldrar i Thn sĂ„ brukar jag fara upp till Hallsjön (Vargön) för att fiske regnbĂ„ge. Annars blir det en hel del i Ă€lven (Saltet) nedströms Olidanstationen och hĂ€ngbron.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Var ute pÄ premiÀrfiske med mitt nya spö i lördags och det blev en fin bÄge oklart hur mycket den vÀger dÄ vÄgen tyvÀrr var trasig.
Han hade varit med förr, hade bÄde krok med en bit lina och pÀronsÀnke i kÀften frÄn en tidigare fiskare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Rasse12345:

Fick bra tips angÄende fiskedrag hÀr innan i trÄden, sÄ testar hÀr igen.
Fast den hÀr gÄngen Àr det ett fiskespö som ska inhandlas, fiskar idag mest med ett litet kolfibersp pÄ 1,8 meter vilket jag gillar, men skulle vilja ha ett större spö ocksÄ för lite större fiskar. Har dock ingen aning om vad man ska ha, vill ha ett som kastar lÄngt, dÄ jag ofta stÄr frÄn land och fiskar. Största fisken som kommer att fiskas Àr gÀdda, men mestadels abborre, Àven sugen pÄ att testa havsöring, lite allt möjligt helt enkelt.

Hur mycket mÄste man lÀgga för att fÄ ett hyfsat fiskespö? Har en Abu Garcia Sorön sx40 rulle som jag tÀnkte anvÀnd.

Normalt sett sÄ brukar vÀl alla lÄnga spön ge lÀngre kast men mitt mest lÄngkastande Àr ett UL spö, Berkley Fireflex 2,13m som gÄr att hitta runt 700:-. RÄkade bryta av toppen pÄ den och limmade dit en ny ögla, dÄ blev det Ànnu bÀttre! TyvÀrr Àr det mest gjort för lÀtta drag men det Àr den vÀldigt bra pÄ.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●

Eftersom vi börjar gÄ mot hösten... eller rÀttare sagt Àr redan dÀr tÀnkte kolla vad anvÀnder ni för handskar och byxor denna Ärstiden?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Palestrina:

Är uppvĂ€xt i TrollhĂ€ttan men bor och pluggar i UmeĂ„. NĂ€r jag Ă€r och hĂ€lsar pĂ„ mina förĂ€ldrar i Thn sĂ„ brukar jag fara upp till Hallsjön (Vargön) för att fiske regnbĂ„ge. Annars blir det en hel del i Ă€lven (Saltet) nedströms Olidanstationen och hĂ€ngbron.

Okej, vad roligt!
Ska upp till Hallsjön i helgen Àr det tÀnkt, inte testat att fiska vid hÀngbron nÄgon gÄng, sÄ det fÄr man testa.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

PermalÀnk
●
Skrivet av andreasa64:

Okej, vad roligt!
Ska upp till Hallsjön i helgen Àr det tÀnkt, inte testat att fiska vid hÀngbron nÄgon gÄng, sÄ det fÄr man testa.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Ja Hallsjön Àr fin, prova bryggorna lÀngst bort i sjön en liten bit att gÄ men vÀrt det om du frÄgar mig.

Ja prova vid hÀngbron, det Àr ju dock olika kort beroende pÄ vilken sida av hÀngbron man stÄr.

I Saltet har jag fÄtt mycket Äl vid bottenmete nattetid.

Skitfiske pÄ dig

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Palestrina:

Ja Hallsjön Àr fin, prova bryggorna lÀngst bort i sjön en liten bit att gÄ men vÀrt det om du frÄgar mig.

Ja prova vid hÀngbron, det Àr ju dock olika kort beroende pÄ vilken sida av hÀngbron man stÄr.

I Saltet har jag fÄtt mycket Äl vid bottenmete nattetid.

Skitfiske pÄ dig

Gjorde allt det, drog en regnbÄge pÄ 1.45 kg sÄ nytt PB och drog den pÄ en hederlig spinnare ifrÄn Myran som heter Mira !
Ska dit nu i helgen igen faktiskt och fiska lite mer.

Är med i VĂ€nersborg/TrollhĂ€ttan sportfiskeklubb, sĂ„ kan stĂ„ vid hĂ€ngbron pĂ„ sidan upp mot VĂ€nersborg.

Okej, aldrig testat att bottenmeta efter Ă„l

Detsamma

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

PermalÀnk
●
Skrivet av andreasa64:

Gjorde allt det, drog en regnbÄge pÄ 1.45 kg sÄ nytt PB och drog den pÄ en hederlig spinnare ifrÄn Myran som heter Mira !
Ska dit nu i helgen igen faktiskt och fiska lite mer.

Är med i VĂ€nersborg/TrollhĂ€ttan sportfiskeklubb, sĂ„ kan stĂ„ vid hĂ€ngbron pĂ„ sidan upp mot VĂ€nersborg.

Okej, aldrig testat att bottenmeta efter Ă„l

Detsamma

Grattis till nytt PB En fin och rejÀl matfisk!

PermalÀnk
●
Skrivet av andreasa64:

Gjorde allt det, drog en regnbÄge pÄ 1.45 kg sÄ nytt PB och drog den pÄ en hederlig spinnare ifrÄn Myran som heter Mira !
Ska dit nu i helgen igen faktiskt och fiska lite mer.

Är med i VĂ€nersborg/TrollhĂ€ttan sportfiskeklubb, sĂ„ kan stĂ„ vid hĂ€ngbron pĂ„ sidan upp mot VĂ€nersborg.

Okej, aldrig testat att bottenmeta efter Ă„l

Detsamma

Kan tillÀgga att nÀr jag bottenmetade efter Äl sÄ anvÀnde jag riktigt fet dagmask, men vÀldigt sÀllan jag metar nu för tiden dÄ jag för det allra mest flugfiskar.

Ett tips jag har till dig angÄende Hallsjön Àr att anvÀnda en orange marabou streamer med guldskalle som du sÀtter 1.5-2 m efter ett kastflöte. Om du inte har möjligehet att binda sjÀlv sÄ vet jag Fiskeshoppen har sÄlt sÄdana tidigare. Jag brukar avÀnda den som fluga nÀr inget annat funkar.

PermalÀnk
Medlem
●

Söker tips om utrustning.

Ska till Seychellerna i vinter och hoppades att kasta lite nÀra land ev bottenmeta i hopp om
att fÄnga lite GT.

Har idag ett 8 (savage gear XLNT 4 delat resespö)fots spö och en 6500cs pro rocket.

Funkar detta eller, annars vad ska jag handla?
Spö, rulle , drag lina etc?

Fokus ligger pÄ prisvÀrdhet.

Tacksam för svar.

Visa signatur

27" 3,06 c2d imac

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Tizzue:

Eftersom vi börjar gÄ mot hösten... eller rÀttare sagt Àr redan dÀr tÀnkte kolla vad anvÀnder ni för handskar och byxor denna Ärstiden?

För min del Àr det Pinewood Lappland Extreme brallor https://www.go-nature.se/friluftsliv/friluftsklader/friluftsb... och senare Pinewoods fleece understÀll. Handskar :

https://fahallenjakt.se/arbetshandskar/for-precisionsarbete/t...

Har haft denna byxa och Àven Lappland Extreme jackan under 4 Ärs tid nu. Funkar klockrent liksom allt annat I Pinewood vÀg jag har.

Handskarna Àr rackarns sÄ prisvÀrda!

PermalÀnk
Medlem
●

Glömde nÀmna att tvÀtta aldrig membran / andas klÀder med vanligt tvÀttmedel! Det klÀggar igen membranen efter ett tag. Go Nature, har speciellt sÄdant tvÀttmedel. Impregnera om klÀder bör man göra vart annat Är. Finns sÄdant medel man hÀller i tvÀttmaskinen.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Blev en tur till lokala tjĂ€rnen för att fiska lite Öring. 6 fiskar i varierade storlekar .

Tog pÄ Svartzonker zazaa trout i dessa fÀrger

Otroligt mörka fiskar nu pÄ hösten

Visa signatur

Aka Specialized pÄ irc

PermalÀnk
Medlem ★
●

Riktigt fina! Grattis

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

PermalÀnk
Medlem
●

Är det nĂ„gon mer som kollar pĂ„ pike fight 2017? Pike fight youtube

Jag och en till tÀnkte dra till Stockholm och kolla pÄ sista avsnittet pÄ bio (30 Okt) och trÀffa Svartzonker, söder sportfiske, team westin, team ABU med mera.

Vi bor i TrollhÀttan, respektive Lidköping

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av T_Sand:

Är det nĂ„gon mer som kollar pĂ„ pike fight 2017? Pike fight youtube

Jag och en till tÀnkte dra till Stockholm och kolla pÄ sista avsnittet pÄ bio (30 Okt) och trÀffa Svartzonker, söder sportfiske, team westin, team ABU med mera.

Vi bor i TrollhÀttan, respektive Lidköping

Japp, kollat varje avsnitt. Helt klart bÀsta fiskefilmerna just nu, bra producerat, bra deltagare och riktigt spÀnnande! Har tyvÀrr ingen möjlighet att Äka till Stockholm en vardag men det kommer nog bli en upplevelse för dom som kan.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | SkÀrm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av goranpaa:

Handskar :

https://fahallenjakt.se/arbetshandskar/for-precisionsarbete/t...
Handskarna Àr rackarns sÄ prisvÀrda!

Inte vattentÀta dock.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av frankof:

Inte vattentÀta dock.

Den Àr vattentÀt, stÄr i informationen om handsken

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P