Kinnarp 6000, ryggstöd åker bak av sig själv

Permalänk
Medlem

Kinnarp 6000, ryggstöd åker bak av sig själv

Har en gammal Kinnarps 6000 där ryggstödet åker bak av sig själv även fastän låsmekanismen är låst.

Har tagit bort sittdynan och försökt se om det går att dra fast någon skruv men det enda jag lyckas få bort är som sagt sittdynan.

Har ringt/mailat Kinnarps som säger att de inte kan hjälpa mig då jag inte har någon garanti.

Någon som har denna stol och stött på liknande problem?

Permalänk
Medlem

är det vick/gung funktionen som ger sig när du lägger lite vikt på ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gingho:

Har en gammal Kinnarps 6000 där ryggstödet åker bak av sig själv även fastän låsmekanismen är låst.

Har tagit bort sittdynan och försökt se om det går att dra fast någon skruv men det enda jag lyckas få bort är som sagt sittdynan.

Har ringt/mailat Kinnarps som säger att de inte kan hjälpa mig då jag inte har någon garanti.

Någon som har denna stol och stött på liknande problem?

Har du fått bort dynan ser du skivorna mot sitsen till och en mutter mot mitten på stången du rör med spaken.

Sen får man pilla in något för att spänna åt muttern, det är lite för tight för en skiftnyckel, så jag använde en vanlig platt skruvmejsel och la mot ett hörn på muttern och bankade försiktigt så den spändes åt lite i taget.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

är det vick/gung funktionen som ger sig när du lägger lite vikt på ?

Det är ryggstödet som åker bakåt gissar att det har något att göra med freefloat även fastän sittdynan är helt still.

Skrivet av blackeagle:

Har du fått bort dynan ser du skivorna mot sitsen till och en mutter mot mitten på stången du rör med spaken.

Sen får man pilla in något för att spänna åt muttern, det är lite för tight för en skiftnyckel, så jag använde en vanlig platt skruvmejsel och la mot ett hörn på muttern och bankade försiktigt så den spändes åt lite i taget.

https://i.imgur.com/tUeJPSq.jpg

Så där stort hål fick inte jag när tog bort sittdynan, gissar att bilden är tagen ovanifrån, är det en Kinnarp 6000?

Permalänk
Medlem

Hålet är ganska trångt i verkligheten och som blackeagle skriver svårt o få ner en nyckel i.
men på den Kinnarpsen med freefloat jag hade på förra jobbet som jag hade liknande problem med som du beskriver så var lösningen att spänna muttern som syns i bilden.
du tog bort hela sitsen genom att "sjukta ut" dynan ?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Hålet är ganska trångt i verkligheten och som blackeagle skriver svårt o få ner en nyckel i.
men på den Kinnarpsen med freefloat jag hade på förra jobbet som jag hade liknande problem med som du beskriver så var lösningen att spänna muttern som syns i bilden.
du tog bort hela sitsen genom att "sjukta ut" dynan ?

Ah, jag förstår. Ska ta bort dynan och kika igen, japp drog ut dynan så de lossnade från det de sitter i förutom skruvarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Hålet är ganska trångt i verkligheten och som blackeagle skriver svårt o få ner en nyckel i.
men på den Kinnarpsen med freefloat jag hade på förra jobbet som jag hade liknande problem med som du beskriver så var lösningen att spänna muttern som syns i bilden.
du tog bort hela sitsen genom att "sjukta ut" dynan ?

Nu har jag plockat bort dynan men kommer inte åt muttern, det är bara 3 små hål. Måste jag även ta bort sittdelen som åker fram och tillbaka? Har du koll på hur isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gingho:

Det är ryggstödet som åker bakåt gissar att det har något att göra med freefloat även fastän sittdynan är helt still.

Så där stort hål fick inte jag när tog bort sittdynan, gissar att bilden är tagen ovanifrån, är det en Kinnarp 6000?

Denna var 8000. Hålet är ju inte jättestort precis, därför jag använde en mejsel och "knackade" runt muttern istället för att kunna dra åt med fast nyckel eller skiftnyckel.

Ja, sittdelen ska bort. Det sitter en eller två små vanliga skruvar bredvid skenorna mot ryggstöds-sidan. Lossar man dem kan man rycka loss hela delen som jag gjort på denna bilden.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Denna var 8000. Hålet är ju inte jättestort precis, därför jag använde en mejsel och "knackade" runt muttern istället för att kunna dra åt med fast nyckel eller skiftnyckel.

https://i.imgur.com/YcKV7D1.jpg

Förstår! Verkar som att våra stolar är byggda på olika sett? Detta är själva "gliddelen" som dynan sitter på.

Se bild

Permalänk
Medlem

@Gingho:

Denna skruven fick jag ta bort för att kunna ta bort hela delen som åker fram och tillbaka:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@Gingho:

Denna skruven fick jag ta bort för att kunna ta bort hela delen som åker fram och tillbaka:

https://i.imgur.com/5ilMF4P.jpg

Fantastiskt! Tack så mycket, nu ska vi se om jag lyckas dra åt muttern

Permalänk
Medlem

 

Permalänk
Medlem

Hur i helvete lyckades ni dra åt muttern med mejsel och hammare? Händer ju inte ett skit

Permalänk
Medlem

@blackeagle @Cequence Nu fick jag till det, stolen är fixad! Tack som fan för hjälpen båda två, lär ju få göra om denna procedur igen någon gång men nu vet jag hur man gör

Permalänk
Medlem

@Gingho:

Nice!

Ja, jag fick knacka lite innan muttern började röra sig här med, men till slut så blev det en gänga eller två och det räckte ju

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

@Gingho:

Nice!

Ja, jag fick knacka lite innan muttern började röra sig här med, men till slut så blev det en gänga eller två och det räckte ju

Japp, undrar hur Kinnarps gör för att spänna muttern, måste ju på något sett gå att montera ner stolen mer så att muttern blir mer lättillgänglig.

Kinnarps kontaktade mig förövrigt imorse och sa att de trodde att fjädringen gått sönder i mekanismen och att det skulle kosta 2K att laga, svarade glatt att det bara var en mutter som satt löst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gingho:

Japp, undrar hur Kinnarps gör för att spänna muttern, måste ju på något sett gå att montera ner stolen mer så att muttern blir mer lättillgänglig.

Kinnarps kontaktade mig förövrigt imorse och sa att de trodde att fjädringen gått sönder i mekanismen och att det skulle kosta 2K att laga, svarade glatt att det bara var en mutter som satt löst

Jag jobbade faktiskt på Kinnarps för 10-ish år sedan, och reparera såna stolar var en del av jobbet. Vi monterade inte ner någonting förutom att ta bort sittdynan. Sen hade vi en speciellt utformad nyckel som gick ner i ett av hålen så att vi kunde dra åt muttern och lägga lite loctite eller nåt sånt på den.

I 90% av fallen så är det inget som är trasigt, utan muttern som behöver spännas lite bara. Om du har en Kinnarps Interior i stan (vilket de flesta städer har) så har de servicesnubbar som åker runt och lagar och levererar små kvantiteter av stolar, bord etc. Kommer man in med en stol vid 16-tiden så hänger de troligtvis på lagret och packar morgondagens sändningar och kan hjälpa till att spänna muttern lite åt dig. Tar max 5 minuter och behövs inget extramaterial

Permalänk

@Gingho: Jag slipade till en midja på en blocknyckel och då kan man precis dra muttern ett hack per tag. Har för mig att jag sett en bild på något likande verktyg från Kinnarps.

Permalänk
Medlem

@LoBBoZ: Passar på nu när vi har en expert här!

Jag tycker att ryggstödet i min 6000 är alldeles för bakåtlutat även i normalläge - finns det något sätt att justera ändläget så att jag får det längre fram? Eller är det något fel på gungan som gör detta? Stolen låter också en del när jag gungar, det klickar och "skrapar" lite lätt. Några tips från experten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Jag jobbade faktiskt på Kinnarps för 10-ish år sedan, och reparera såna stolar var en del av jobbet. Vi monterade inte ner någonting förutom att ta bort sittdynan. Sen hade vi en speciellt utformad nyckel som gick ner i ett av hålen så att vi kunde dra åt muttern och lägga lite loctite eller nåt sånt på den.

I 90% av fallen så är det inget som är trasigt, utan muttern som behöver spännas lite bara. Om du har en Kinnarps Interior i stan (vilket de flesta städer har) så har de servicesnubbar som åker runt och lagar och levererar små kvantiteter av stolar, bord etc. Kommer man in med en stol vid 16-tiden så hänger de troligtvis på lagret och packar morgondagens sändningar och kan hjälpa till att spänna muttern lite åt dig. Tar max 5 minuter och behövs inget extramaterial

Där ser man! Gissar att dessa nycklar inte går att köpa någonstans?

Ska kika om jag har någon Kinnarps i närheten, jobbigt att släpa med stolen dock!

Skrivet av ByteBitten:

@Gingho: Jag slipade till en midja på en blocknyckel och då kan man precis dra muttern ett hack per tag. Har för mig att jag sett en bild på något likande verktyg från Kinnarps.

Vilken storlek är det på nyckel? Har du lust att ta en bild på hur din nyckel ser ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@LoBBoZ: Passar på nu när vi har en expert här!

Jag tycker att ryggstödet i min 6000 är alldeles för bakåtlutat även i normalläge - finns det något sätt att justera ändläget så att jag får det längre fram? Eller är det något fel på gungan som gör detta? Stolen låter också en del när jag gungar, det klickar och "skrapar" lite lätt. Några tips från experten?

Tack för förtroendet Lita inte för mycket på att min kunskap är up to date bara, då jag jobbade där under mitt "gap-year" efter gymnasiet för 11 år sedan

Det finns/fanns 2 st stoltyper - 6000 och 8000 som har lite olika funktioner. 6000-serien (om jag inte minns fel) är lite mer gjord för folk som lutar sig framåt lite mer så att sätet tippar framåt vilket den inte gör på 8000, vilket gör att det kan upplevas som att ryggstödet är lite längre bak. Men du kanske har märkt att den inte går lika långt fram som den brukar?

De problem som du har kommer troligtvis från samma ställe dock. Den bult vi pratade om tidigare håller åt ryggstödet så att man kan låsa det med spaken undertill. Låsfunktionen består av ett gäng tunna sammanlåsande (interlocking*) metallskivor där hälften är fästa vid ryggstödet och hälften vid sitsen aka gungan. Dessa sitter mot varandra med hög spänning när man låser fast ryggstödet, men över tid så kan de tappa lite av sin vitalitet och börja sitta lite lösare, vilket gör att de skallrar och gnider mot varann. Ibland kan det hjälpa att justera spännmuttern, men ibland är de bara för sletna. Kan du tvinga ryggstödet längre upp genom att ha ett knä på sittdynan och dra den upprätt?

Min egen stol låter en hel del också, men det påverkar inte funktionen Det kan också hjälpa att smörja de rörliga delarna i gungan om man tar bort sitsen. Undvik bara att smörja mellan metallskivorna i rygglåset - då tappar man helt låsfunktionen. Jag gjorde det en gång första veckan på det jobbet, och fick höra om det hela tiden jag var där hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gingho:

Där ser man! Gissar att dessa nycklar inte går att köpa någonstans?

Tyvärr, tror de är specialtillverkade bara för den funtionen. Men som Bytebitten sa så är det först och främst en jäkligt tunn blocknyckel med en något annorlunda form för att man ska kunna köra större skruvtag. Så hittar du en tunn nyckel så går det också, ävem om det är lite bökigare.

Om du ber snällt så kanske de lånar ut en nyckel till dig över dagen. Det brukade ligga ett gäng på lagret där jag jobbade tidigare, så de har säkert några extra

Permalänk
Skrivet av Gingho:

Vilken storlek är det på nyckel? Har du lust att ta en bild på hur din nyckel ser ut?

Blocknyckeln som jag använde är storlek 17, bifogar en bild på hur den ser ut.
Har för mig att i efterhand upptäckte att det hade räckt att slipa in den från ena sidan, tänker du till så får du det säker rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@LoBBoZ: Passar på nu när vi har en expert här!

Jag tycker att ryggstödet i min 6000 är alldeles för bakåtlutat även i normalläge - finns det något sätt att justera ändläget så att jag får det längre fram? Eller är det något fel på gungan som gör detta? Stolen låter också en del när jag gungar, det klickar och "skrapar" lite lätt. Några tips från experten?

Sorry om jag sparkar liv i gammal tråd. Men tänkte bara inflika att tänka på att skjuta tillbaka sitsen lite grann om man upplever att ryggstödet är för långt bak. Har man lite kortare ben så ska inte sitsen vara längst fram, ryggslutet ska kunna möta sitsen och man ska kunna ha typ en knuten näve mellan knäet och framänden på sitsen. ...fick jag lära mig av en ergonom.

@LoBBoZ:
Apropå gungfunktionen. Jag fick i dagarna fatt i en gammal Kinnarps 6000 (från 1999 !) i finfint skick för 450 kr. Dock kan gungan hugga aningens ibland. Känns som om skivorna är aningens lösa och ibland skevar lite - vilket ger ett litet hugg och "metall-mot-metall"-skarpljud. Inget man inte kan leva med, men min tanke var ju att smörja upp dom med typ silikonspray. Men du säger att det ska man inte... Låsfunktionen är det inga problem med, det låser bra. Tips?

Permalänk
Medlem

@Barsk66: Jag skulle säga att det bara är oundvikligt slitage över tid att plattorna börjar skeva lite mot varann. Jag kan inte minnas att vi faktiskt lagade någon gunga som höll på att låta, utan då bytte vi nog ut den direkt. Men det var 10 år sen jag sist höll på med det så detaljminnet för just sånt är inte det bästa

Och du har rätt i att det kan vara dumt att smörja i låsfunktionen om man vill kunna låsa ryggstödet i framtiden. Skitsvårt att få bort smörjmedel därifrån! Jag låser aldrig min stol däremot så för mig är inte den funktionen viktig att ha kvar utan jag föredrar den tyst. Så behöver man inte låsa den i framtiden så kan man smörja på så mycket man vill

Permalänk
Medlem

@LoBBoZ: Ok, tack!
Jag får se om jag kan få nåt mer kunnigt svar på detta innan jag vågar smörja. Vill nog kunna låsa den nån gång ibland.

Annars är Bromsrengöring gudamedlet för att ta bort olja och fett, i det här fallet ev med tryckluft. Bromsrengöring avdunstar snabbt och inget blir kvar. Men ha det inte på gummi och silikon. Se det som ett tips!

Permalänk
Medlem

Bra att veta.
Mossan har någon Kinnarps 8000 som har samma sak.
Ryggstödet går bak fast det är låst när man lutar sig mot det, orkar inte hålla emot någon vikt.

Får se om jag orkar fixa den åt henne ;O

Permalänk
Medlem

Kinnarp har en stor designmiss på just 6000/8000 serien i att ryggstödet knäcks efter ett tag, dvs det klarar inte av högre belastning när man lutar sig tillbaks med åldern då skumgummit börjar torka i ryggdynan.

Det är andra stolen det händer för mig nu, det har i båda fallen rört sig om 8 års livslängd vilket måste sägas är ok för en stol i den prisklassen.

Men man blir ändå förvånad man gjort en sån klantig designmiss av ryggstödet då det är endastr skumgummit som håller mekanism på plats och när det börjar torka med åren så knäcks gummit.

Det blir ingen Kinnarp igen....

Permalänk
Medlem

@Likvid: Känner inte igen det felet alls. Har mitt ryggstöd i lägsta eller näst lägsta läget, kanske att det påfrestar mer om man hissar högre? Stolen jag köpte beg är 18 år, och still going strong. Något nedsutten i sittdynan, men fortfarande bekväm för långa pass.

Nån som vet om man kan byta stoppningen i dynan (dvs orginal-resrevdel), men behålla klädseln?

Permalänk
Medlem

Hoppar in då det verkar finnas ett gäng experter i tråden!
Min Kinnarpsstol har låst sig i högsta läget och går ej sänka igen. Själva sänkspaken har ingen spenst i sig så antar att något har släppt. Finns det nått sätt att sänka stolen igen utan att använda spaken. Bryr mig egentligen inte om ifall spaken fungerar eller inte, bara jag kan få ner stolen igen så den blir användbar!