Testpilot: Seagate Ironwolf 10 TB

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Ozzed:

Priset är väl OK för vad man får men... Seagate.... Har bara dåliga erfarenheter av dem. Är det en sak man måste kunna lita på med lagringsmedia så är det ju att enheten inte går och dör, vilket tyvärr har hänt allt för många gånger med Seagate... WD. Toshiba. IBM... Samsung.. Aldrig... Men seagate alltså... Inget bra trackrecord där så det får allt bli att avvakta och se om det är mycket skit med Ironwolf-serien innan jag överväger den här alltså.

Kan bara hålla med. Av alla diskar jag ägt genom tiderna så är det bara Seagates som kontinuerligt havererar.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk

Puh, äntligen fylld!
Det tog ett tag att flytta över alla mina filer till den, men...
*click*
*click*
*clickety*
*click*

Awww....

Permalänk
Medlem

Den största nackdelen är ju att det är en Seagate.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hakd:

"Nackdelar: Priset"
Det är den billigaste 10TB NASdisken som finns ute så det var väl ändå en mysko nackdel.

Dom enda diskarna som är mycket billigare är SMR diskar som inte alls rekommenderas till NAS utan mera till "cold storage".

Att bara köra en 10TB enhet i nasen känns inte så realistiskt. Och att köra en disaster recovery på 10 TB tar inte bara tid utan kostar rätt bra. Så du får ju köpa ett par hårddiskar för lagringsredundans att produkten ska vara intressant. Därför tycker jag det är en dyr enhet. (Köp av minst två + disaster recovery borde närma sig 10 lök).

Skrivet av ronnylov:

Har den Helium i sig? Inte för att det spelar någon praktisk roll utan är mer nyfiken. Att det saknas skruvhål kan nog ställa till irritation så det var bra noterat.

Jag har inte hittat några ventilationshål utan disken verkar vara hermetiskt sluten. Borde alltså vara Helium-fylld. (Finns det någon disk över 8 TB som inte är sluten och helium fylld?).

Skrivet av CrazyDriver:

Hade önskat att recensionen hade nämnt något om energiförbrukningen och hur lång tid det tar från att disken börjar spinna upp tills man kommer åt data. Det är två saker som jag tycker är extra viktigt när diskarna sitter i en NAS.

Energiförbrukningen kan såklart vara intressant med saknade helt enkelt utrustning för att mäta detta (strömtång). Det kan säkert fixas till nästa artikel men då vi gör detta på vår fritid får vi väl se helt enkelt vad vi kan skrapa fram.

Spin-up/spin-down, det är en NAS-disk så detta görs inte om man inte tvingar disken till det. Då det är en tung roterande massa med mycket tröghet så skulle jag rekommendera emot att starta/stoppa hårddisken. Framförallt på grund av den höga stötströmmen vid start av motorerna i stillastående läge.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Seagate Ironwolf Pro 10TB kostar 4lök, och då ingår data recovery (i två år), så 10lök för två diskar känns överdrivet / ologiskt - är ju bara köpa två pro-diskar för 8k istället som dessutom är pyttelite bättre och har +2 år längre garanti.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag kör numera endast på Seagates Archive diskar när det kommer till "Backup" av mina filer.

Det som jag kollar upp först när jag tänker investera i hårddiskar är statistiken till just den modell jag tänker köpa.
Det har ingen mening att skälla på Seagate om att deras diskar fallerar när man tar deras 1 til 4 TB modeller som beviseligen var usel, när man ändå har för sig att skaffa någon 6 till 10 TB modell. För där ser statistiken inte ut att vara sämre än tex WD:s.
Än så länge känner jag inte att ha tagit fel beslut.

Dock är min Backup-lösning lite annorlunda till den många andra kör med.
Jag kör via dockingstations som kan ta nakna hårddiskar ist för raid systemer i NAS burkar.
Där räcker Seagate:s 8TB Archive modellen gott och väl.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dpom86:

@DavidtheDoom: Seagate Ironwolf Pro 10TB kostar 4lök, och då ingår data recovery (i två år), så 10lök för två diskar känns överdrivet / ologiskt - är ju bara köpa två pro-diskar för 8k istället som dessutom är pyttelite bättre och har +2 år längre garanti.

Din lösning du ju ingen backup i dina 8 000 kr utan det inkluderar bara dina två hårddiskar. Att köpa två pro ger alltså ingen monetärfördel i investeringskostnad.
Data recovery är inte samma sak som backup. Att förlita sig på att ett dataräddningsföretag lyckas återskapa data som backup är inget alternativ. (Jag vet inte ens om deras data recovery ens tittar på att återskapa data på lösningar som Raid 5). Dumt att chansa.

Redundans + Backup är så jag personligen kör idag. Redundans i NAS:en och disaster recovery (backup utanför huset).

Dock kan Ironwolf Pro vara ett bättre val pga garantitiden kontra priset. Detta är även den slutsats jag har dragit i sammanfattningen av artikeln, att var användare bör titta på sina alternativ och bedöma efter detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Det var du själv som sa "minst två diskar + data recovery = 10lax" inte jag. Jag sa inte att det är vettigt att köpa bara två diskar. Min poäng var att ditt prispåslag för data recovery i ditt givna exempel är ett par tusen kronor för högt.

Jag sa det som sagt inte då, men kan väl säga det nu istället: Uppenbarligen är icke-pro varianten positionerad mot folk som inte bryr sig lika mycket om data recovery eller redan har någon lösning för det. I så fall skulle jag inte säga att priset är speciellt högt för sådan densitet. Jag har själv flera TB data som bara är "nice att ha", men jag skulle inte bry mig speciellt mycket om den gick upp i rök heller utan skulle bli mer irriterad över att behöva ersätta själva disken än data. Jag har bara någon enstaka TB eller två som faktiskt är "viktig" och har backup (mest foton, jobb, och andra projekt).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Att bara köra en 10TB enhet i nasen känns inte så realistiskt. Och att köra en disaster recovery på 10 TB tar inte bara tid utan kostar rätt bra. Så du får ju köpa ett par hårddiskar för lagringsredundans att produkten ska vara intressant. Därför tycker jag det är en dyr enhet. (Köp av minst två + disaster recovery borde närma sig 10 lök).

Skrivet av dpom86:

@DavidtheDoom: Det var du själv som sa "minst två diskar + data recovery = 10lax" inte jag. Jag sa inte att det är vettigt att köpa bara två diskar. Min poäng var att ditt prispåslag för data recovery i ditt givna exempel är ett par tusen kronor för högt.

Jag sa det som sagt inte då, men kan väl säga det nu istället: Uppenbarligen är icke-pro varianten positionerad mot folk som inte bryr sig lika mycket om data recovery eller redan har någon lösning för det. (I så fall skulle jag inte säga att priset är speciellt högt för sådan densitet.) Jag har själv flera TB data som bara är "nice att ha", men jag skulle inte bry mig speciellt mycket om den gick upp i rök heller utan skulle bli mer irriterad över att behöva ersätta själva disken än data. Jag har bara någon enstaka TB eller två som faktiskt är "viktig" och har backup (mest foton, jobb, och andra projekt).

Disaster recovery, inte "Data recovery".
För mig innebär det att jag köper en till disk för arkiv på annan plats. Men vi gör alla på olika sätt. Jag har lagt priset som en negativ punkt för att jag anser subjektivt att disken är dyr.

Ännu en gång, vill trycka på skillnaderna mellan disaster recovery och data recovery. Precis som redundans och backup är vilt skilda saker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Data recovery är en subset av disaster recovery, men fine, jag kan inte argumentera emot en åsikt. Om man vill ha en billigare NAS disk kan man gå på 6TB versionen som är 35kr billigare per TB, men min åsikt är att priset är helt ok inom NAS och bara dyrt om man jämför mot icke-NAS alternativ, där den billigaste är 100kr billigare per TB (vilket är på en 4TB disk, enligt prisjakt kollat nyss).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Snusfri

Har två stycken av 8TB varianten i min NAS och är riktigt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Varför inte länka till senaste statistiken?
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-failure-stats-q2-20...

Det är enstaka modeller av Seagate som har dålig statistik men i övrigt är de ungefär lika bra eller dåliga som andra märken . WD Red som så många verkar tycka är bra har inte så övertygande statistik tycker jag. Kollar man på 6TB modellen ligger Seagate mycket bättre till än WD Red. Seagate 8TB modellerna är riktigt bra så det finns ingen anledning att tro att 10 TB skulle vara dålig. Men de där misslyckade modellerna Seagate hade har förstås fastnat i folks minne men det är konstigt att man inte kan se att de har bra modeller numera.

Men HGST verkar alltid få bra statistik hos Backblaze.

Helium har ju en massa trevliga egenskaper som påverkar kvaliten på diskarna (temp, energi, krav på tillverkningsprecision) så när vi introducerar det så jämnas det ut ganska mycket mellan märkena.. Seagate Archive 8TB är den enda 8TB disken som inte har helium vilket säkert också märks i statistiken.

WD Red 8TB och upp är i mångt och mycket samma disk som HGST 8TB och upp.. WD My Book 8TB är i sin tur en 'white label' WD Red 8TB. HGST's heliumdiskar är utan tvekan världens bästa disk och kommer hänga med länge länge.. Bästa köpet idag är tveklöst WD My Book 8TB och 'chucka' den.

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet hur mycket utrymme man får med dagens filsystem? Ext4 är väl bäst lämpad i en NAS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon173108:

Någon som vet hur mycket utrymme man får med dagens filsystem? Ext4 är väl bäst lämpad i en NAS?

Skickades från m.sweclockers.com

Disken blev strax under 9 Tibibyte. (det Windows rapporterar som Terabyte felaktigt) med NTFS.

I min Nas kör jag ZFS då det är vad Nasen har som vettigaste alternativ. Finns fördelar så som snapshots och revisions hantering med rätt filsystem.

Ext4 är ju journalförande så även det är kapabelt till rev. hantering.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Clint Eastwood:

Helium har ju en massa trevliga egenskaper som påverkar kvaliten på diskarna (temp, energi, krav på tillverkningsprecision) så när vi introducerar det så jämnas det ut ganska mycket mellan märkena.. Seagate Archive 8TB är den enda 8TB disken som inte har helium vilket säkert också märks i statistiken.

WD Red 8TB och upp är i mångt och mycket samma disk som HGST 8TB och upp.. WD My Book 8TB är i sin tur en 'white label' WD Red 8TB. HGST's heliumdiskar är utan tvekan världens bästa disk och kommer hänga med länge länge.. Bästa köpet idag är tveklöst WD My Book 8TB och 'chucka' den.

Men hur länge stannar heliumet där? ju mindre molekyler desto lättare slinker de i väg.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/3az90e/are_helium_...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Men hur länge stannar heliumet där? ju mindre molekyler desto lättare slinker de i väg.
https://www.reddit.com/r/hardware/comments/3az90e/are_helium_...

Mm, läst tråden. Det är ju enkel kemi att räkna på faktiskt. Dock, lutar mig åt resonemanget att HGST är ett välrennomerat enterprise märke och trots att 5 år är satt på HGST helium diskarna så tror jag att man byggt in en säkerhetsmarginal av rang för att inte få en stämpel av 'precis på garantidagen' beräkningar av livtstid. Anledningen till att jag drog det där med HGST->WD Red->WD My Book är just att WD har 'ärvt' mycket av tekniken från HGST. Skiljer mest mjukvara och rotationshastighet och ett par sensorer. Housing och kemi torde vara densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Puh, äntligen fylld!
Det tog ett tag att flytta över alla mina filer till den, men...
*click*
*click*
*clickety*
*click*

Awww....

Been there, done that ... och det var oxo en Segate...

Sen dess, alltid lång smart-test på ny disk, alternativt fylla med skräpdata.

Permalänk
Medlem

Har 3 st Ironwolf 8 TB, 2 st WD red 8 TB och 1 st WD red Pro 10 TB.
Seagate diskarna är riktigt bra. En aning varma kanske men bra! En av 8 TB red har UDMA CRC error count 36, fungerar utan problem men tänker skicka in på garantin om det blir värre eller framåt slutet av garantitiden.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Köpte två WD Gold 10Tb och hade en Ironwolf 10Tb sen innan. Vad händer. Jo vid första uppstart så tjuter det som fan och sen bara tyst. Vilken tror ni pajade...skräll, inte var det Seagate. DOA på en 4500kr disk från WD.
Seagate hade stora problem med en viss modell för en massa år sedan. Förutsätter att de är bättre idag.
För övrigt har jag 4st 3Tb WD Red sen innan som snurrat ca 30-40k timmar utan problem och fortfarande fungerar.