Teknikstund: Ljusstyrka på skärmar

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en kalibrerad eizo-skärm, har ljusstyrka inställd på 43/100

Den har dock automatisk inställning av ljusstyrka, som jag stängt av, men hur bra är den och hur rätt går sånt? Funderar på om det är värt att slå på.
Har jag den igång märker jag ju helt klart skillnad på ljusstyrkan när jag tänder och släcker i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

äger idag en benq xl2450 och kör dessa inställningar:
brightness 100
contrast 55
gamma 3
black eq 5
vibrance 11

plus vibranceGUI som mjukvara på datorn.
kört dessa settings i säkert 6 år men jag testade ändå att sänka ljusstyrkan men jag gillar det INTE.
vet inte hur jag ska kunna vänja mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Så färgblind man kan bli utan att se svart vit.

Är du säker på det? Du nämnde tidigare någon klåpare vid mönstringen och de vet garanterat inte ett skit. Dichromatisk färgstörning är det allra vanligaste. Trichromatisk är väldigt ovanligt och totalt färgblindhet sjukt ovanligt. Jag frågar eftersom det låter på dig som du bara fått ett utlåtande av någon idiot vid mönstringen. Har du inte undersökt saken närmare tycker jag att du bör göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag sitter på en kalibrerad eizo-skärm, har ljusstyrka inställd på 43/100

Den har dock automatisk inställning av ljusstyrka, som jag stängt av, men hur bra är den och hur rätt går sånt? Funderar på om det är värt att slå på.
Har jag den igång märker jag ju helt klart skillnad på ljusstyrkan när jag tänder och släcker i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Beträffande automagisk ljusstyrka är frågan först och främst i vilket syfte du vill ha det. Om syftet är att få exakta utskrifter där skärm och papper matchar kan du gott skita helt i automagin. I andra fall, exempelvis att få en bra visning av webben, kan det vara helt okej.

Frågan du bör ställa i fösta hand är alltså "varför?". Vad är det du vill uppnå? Om det bara handlar om att visa the interwebs på ett korrekt vis kan du gott skita i vilket. Handlar det om att matcha utskrifter med vad du ser på skärmen, då blir det lite mer avancerat (i varje fall om du ställer höga krav).

Generelt skulle alltså mitt tips vara att för vanligt användning räcker det med en bra skärm. Du behöver inget mätinstrument eftersom resten av världen är på nivån att de inte ens vet hur de ska ställa ljusstyrkan. Jag menar, om du vill att dina bilder på Facebook se bra ut kan du inte gärna ta hänsyn till alla olika skärmar.

Vill du å andra sidan skriv ut foton och få utskriften att matcha vad du ser på skärmen, då krävs det mer jobb. Ofta är det just i detta syfte vissa vill kalibrera sina skärmar.

Permalänk
Medlem

Detta känns som tillverkar propaganda , jag har min tv på 44% men det är bara för att den är 10 år gammal, detta låter mera som "damage control" för alla som köpt grisen i säcken av giriga företag men undermåliga produkter, nu när det är populärt UHD och HDR på uppåt 2500 nits fattar jag inte alls hur detta ens blev godkänt som artikel här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Detta känns som tillverkar propaganda , jag har min tv på 44% men det är bara för att den är 10 år gammal, detta låter mera som "damage control" för alla som köpt grisen i säcken av giriga företag men undermåliga produkter, nu när det är populärt UHD och HDR på uppåt 2500 nits fattar jag inte alls hur detta ens blev godkänt som artikel här.

Är du full eller?

Till att börja med finns det ingen skärm som klarar 2500 nits. Sedan har inte ljusstyrkan så mycket att göra med HDR i detta avseende.
HDR har en helt annan gamma-kurva och därför krävs också en mycket högre ljusstyrka än från vanliga skärmar. Och apropå att köpa grisen i säcken finns det endast en skärm från Eizo som idag klarar riktig HDR. Den är i sin tur dyrare än att snusa guld och det är tveksam om den ens finns att köpa ännu.

Kollar man sedan på tråden här så är det uppenbart att artikeln var välbehövlig. Jag är för egen del förvånad att så många inte haft koll på ljusstgyrkan, men i vilket fall är det ju jävligt bra med någon som kan sin skit som förklarar hur det faktiskt fungerar. Herr Laxpudding vet vad han snackar om och i det här fallet bidrar han med lite gedigen kunskap för alla som inte riktigt haft någon koll.
Vad är problemet med det? Det är bara att läsa tråden för att se att artikeln faktiskt varit väldigt värdefull. Jag är själv förvånad över det som tagit detta som för givet, men helt uppenbart har artikeln tillfört ett stort värde.

Permalänk
Avstängd

min benq "g2420hdb" har auto 90% på ljus men ner till runt 40% kan man droppa och landar på vad jag tycker känns bäst för annars blir det svårt att slippa röd/blå ton i det vita men är en 6-7 år gammal 1080p skärm som var bland dom billigaste men känns helt ok ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tekoppar:

Eftersom den var kalibrerade från fabrik och det knappt vart någon skillnad fick man ju mer eller mindre anta att det vart korrekt.

Det är faktiskt ett bra tecken på att du har vunnit i exemplarlotteriet av Spyder-mätare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fextreme_fa:

Den har dock automatisk inställning av ljusstyrka, som jag stängt av, men hur bra är den och hur rätt går sånt? Funderar på om det är värt att slå på.

Det är sådant man måste mäta och utvärdera för det är mycket som kan lura sensorn eller påverka beteendet. En solstrimma mitt på sensorn och så plötsligt blir skärmen maximalt ljus trots att rummet inte är mycket ljusare. Jag har också varit med om feedback-loopar mellan sensorn och ljuset från den egna skärmen som reflekteras mot ytor tillbaka på sensorn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Elias79:

Detta känns som tillverkar propaganda , jag har min tv på 44% men det är bara för att den är 10 år gammal, detta låter mera som "damage control" för alla som köpt grisen i säcken av giriga företag men undermåliga produkter, nu när det är populärt UHD och HDR på uppåt 2500 nits fattar jag inte alls hur detta ens blev godkänt som artikel här.

Jag anar någon form av kritik här? Men är oklar på vad du tänker på?

Hur ljusstyrkan fungerar ihop under HDR är något väldigt annorlunda och föremål för framtida artiklar. Kortfattat kan man sitta i ett kolsvart rum med 2500 nits och fullständigt älska det.

Permalänk
Medlem

Tack för en fin artikel!

Permalänk

Oj jag är riktigt överraskad av kommentarerna här... Själv kör jag på 60-80% ljusstyrka på min Acer XB270HU. Det är lite fult, men det funkar inte att köra 100% då jag får sjuka ögon av det. Helst skulle jag ha 150% ljusstyrka, så man skulle kunna låta solen skina in i rummet. När det är mörkt ute är 60-80% utmärkt. Vid starkt solljus är 100% för lite trots att vi har mörkläggningsrullgardiner. Jag har ambilights på skärmen och en 1000 lm taklampa i rummet.

Visa signatur

Intel i7-6700K cooled by Kraken X61 - GTX 980 Ti OC - 16GB RAM - 960GB SSD - Super Flower Leadex 750W - NZXT Switch 810

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lundis123: 1000 lumen i taket och bias-ljus bakom skärmen? Då har du gett dig själv förutsättningarna för att köra ljusstarkt. Ett bias-ljus rekommenderas till att ge motsvarande 10 procent av peak white på skärmen. Annars riskerar det att påverka hur du uppfattar skärmen, inklusive färgupplevelsen om bias-ljuset inte är vitbalanserat.

Permalänk
Medlem

Vad bör kontrasten ligga på som regel om man får fråga?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Songless: Kontrastreglaget är ett reglage för dynamisk omfång och var du ankrar vitt i bilden. Det ska stå så högt som möjligt där du ser alla nyansskillnader genom hela gråskalan fram till 255. För det använder man lämpligt testmönster likt detta:

http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php

255 är bakgrunden, så du ska precis kunna urskilja 254. Drar du reglaget för högt kommer du ankra vitt längre ned i gråskalan och du klipper/trunkerar bilden. Vad som ska vara nyanser av väldigt ljusgrått och nästan vitt blir till samma maximalt vitt. Så man sänker tills man ser 254 precis, men inte längre eftersom man då minskar den dynamiska omfånget och kontrastförhållandet i displayen, det som jag tar upp i avsnitt 7.

Får man inte 254 att synas betyder det att det är något fel någon annanstans. Man kanske har lekt med drivrutinens reglage, man har en felaktig icc-profil, en del skärmar klipper själva de sista stegen i skalan, TN-paneler i vinkel kan klippa eller invertera gråskalan nära vitt samt ett dussin till eller så förklaringar. Föremål för en egen teknikstund.

Permalänk
Medlem

@laxpudding

"Detta eftersom volymmarknaden för bildskärmar återfinns hos stora och ljusa kontor där tillverkarna vet med sig att kunderna inte alltid begriper vad som är en skärm och vad som är en dator."

Ska detta möjligtvis vara "vad som är en skärm och vad som är en TV"? För så vida man inte är på Samhall så tror jag de flesta kan skilja på en skärm och en dator

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@laxpudding

"Detta eftersom volymmarknaden för bildskärmar återfinns hos stora och ljusa kontor där tillverkarna vet med sig att kunderna inte alltid begriper vad som är en skärm och vad som är en dator."

Ska detta möjligtvis vara "vad som är en skärm och vad som är en TV"? För så vida man inte är på Samhall så tror jag de flesta kan skilja på en skärm och en dator

Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Skrivet precis som jag menar.

Samma grupp vet ju ofta att den stora lådan på eller under skrivbordet är "hårddisken"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Skrivet precis som jag menar.

Du kanske iof hänger mest med HiFi nördar som anser att vinyl är modernt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Vilken kalibrator rekommenderas för två olika IPS skärmar?

Har en bläckstråleskrivare också, kan man kalibrera så att utskrifterna matchar skärmarna på något sätt? Är inte riktigt haj på det hela. Antar att det är så enkelt att skärmarna kalibreras så utskrifterna matchar.

Det är lite avvikelser mellan utskrift och de två skärmarna. Men inte med mycket.

Jag använder en X-Rite ColorMunki som jag tycker fungerar riktigt bra. För att kalibrera skrivare så krävs en spectrocolorimeter, och dessa är mycket dyrare än en vanlig colorimeter som används på skärmar. För din del så tror jag att det kommer att räcka med att kalibrera skärmen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Permalänk
Medlem

För er som likt mig har haft oturen att ha införskaffat en Spyder (4 i mitt fall) mätare innan ni hade ordentlig koll på läget kan jag rekommendera att ni tankar DisplayCal och HCFR, HCFR för manuell kalibrering och DisplayCal för färgprofiler på datorn, då DisplayCal bara kan korrigera till en viss gräns är det bra att grund kalibrera med HCFR, Spyder må vara kass men dess tillhörande mjukvara gör den fullständigt oduglig, med annan mjukvara kan man få till en kalibrering som i alla fall ger en lite plåster på såren över att man investerat i en undermålig produkt.

En annan intressant sak jag upptäckte häromdan när jag försökte hitta lösningar på att mina knappar på skärmen har slutat fungera är att man kan ta kontroll över vissa bildreglage i skärmen via datorn (om den har stöd för det, viket verkar vara i stort sett alla någorlunda moderna skärmar), om vi snackar justering av backlight är det ganska skönt att slippa pilla med skärmen och bara scrolla på en ikon i systemfältet, hittade ClickMonitorDDC som gör just detta via DDC standarden men det är möjligt att det finns bättre program, har inte hunnit undersöka det närmare, är bara glad jag kan justera skärmen ordentligt igen.

Permalänk

@Laxpudding: Bra artikel! Riktigt intressant och kommer komma till väl användning för mina närliggande inköp av både ny skärm och TV!

Men en sak jag vill efterfråga är om du skulla kunna skriva lite om diverse speccar som på ett "diffust" sätt kan fingervisa om kvalite.

Som exempel har jag dom senaste 10 åren haft väldigt bra erfarenhet av TV/skärm med låg effektförbrukning. Man kan tycka att det inte borde påverka bildkvaliten, men min erfarenhet (utan något jättestort underlag) är att dom har bra svärta och rikare färger än dom med oförskämt hög effektförbrukning... Som att man skulle behöva kompensera för brister i panelen med extra pådrag i backlighten.
Jag vet att man inte kan fastställa någon slags regel utan undantag, men nästan varje gång jag blivit imponerad av en bekants TV/skärm har jag just konstaterat låg strömförbrukning i speccarna, medans bekantskapens paneler med hög strömförbrukning varit oergonomiska och haft dassiga färger med låg svärta. Min gamla TN skärm (Samsung 2693HM) tex är total katastrof i strömförbrukning, och har just dassiga färger och svärta som är grålila som nästan lyser "radioaktivt" på ett plågsamt sätt. Nu vet jag att TN är en skräpteknik i IQ-väg, men jag har sett betydligt bättre TN skärmar och då har dom alltid visat sig ha betydligt lägre strömförbrukning.

Jag har även dålig erfarenhet av andra 16:10 paneler (mitt favoritformat). Ja, dom verkar mest vara stenålderspaneler.

Varför jag efterfrågar såna fingervisande markörer är för att det inte alltid finns recensioner om alla produkter, och då kan det även vara bra att känna till dom mer diffusa specifikationerna. Även om det inte blir en regel utan undantag.

Vad jag är rädd för är att även på senare år kan tillverkare stoppa in gamla skräppaneler i nya serier produkter (som du själv nämnt i dina poddar) o pracka på ovetande kunder, där man som kund tror sig göra ett riktigt kap på en TV med releasedatum 2018, men i själva verket få en panel som var svår att sälja för 10 år sedan. Tex att man råkar få en 1st gen 4K TV panel - en sån där skräppanel som netonnet sålde för 10000kr när andra 4k TV's kostade 20k-30k. Sen kan dom snacka skit i övriga IQ-relaterade speccar, o skryta med begrepp som "perfect color", "magic contrast" och "true sound", och då kan det just vara behändigt att titta på de diffusa aspekterna för att försöka bedöma om det pekar mot en modern eller omodern panel.

Har du nått att tillägga som du själv brukar titta på när du varken har möjlighet att se panelen i butik, eller om recensioner saknas? Du har väl gjort en hel del observationer vid det här laget

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Bildexpert 📺

@lastninja: Mycket av det du skriver kan generellt kopplas till det är en bättre produkt-förklaringen. Effektförbrukningen är lägre därför att tillverkaren i allt högre grad bygger produkten med kvalitetskomponenter. Överlag blir det mesta bättre och bättre ju högre upp i produktklass man kliver: Högre ljusstyrka, större färgrymd, högre kontrastförhållande, mindre av paneluniformitetsproblem, elektronik som kan arbeta strömsnålare, högre siffror i produktbeteckningen och högre prislapp. Och så vidare.

Permalänk
Medlem

Min gamla skärm var inställd på 100% och var då extremt ljussvag... man märker tydligt hur bakgrundsbelysningen tappar effekt med åren. Blev stor skillnad när man bytte skärm.

Permalänk
Medlem

Varför kan inte de dumma tillverkarna sätta på en sån här på sidan av skärmen? Ljuset ändrar sig liksom över en dag. (tryck in knappen så ändrar du också färgtemperatur!)

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Bildexpert 📺

@ch1llone: Det undrar jag också!

Färgtemperaturen vill man helst inte ändra eftersom det påverkar färgerna och gör bilden påtagligt sämre. Hindrar dock inte folk från att köra med "Night mode"-lägen där allt går i en brunsmetig sepiaton.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Jag vill kunna gasa 100 brightness och 100 blue när jag håller på o somna
sen när jag vill slappa kör jag 0 brightness och 0 blue

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Grym artikel Thomas!! Detaljerat och högkvalitativt!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Jag har ju betalt för 100% ljusstyrka då ska jag ju använda det!