@Laxpudding: Bra artikel! Riktigt intressant och kommer komma till väl användning för mina närliggande inköp av både ny skärm och TV!
Men en sak jag vill efterfråga är om du skulla kunna skriva lite om diverse speccar som på ett "diffust" sätt kan fingervisa om kvalite.
Som exempel har jag dom senaste 10 åren haft väldigt bra erfarenhet av TV/skärm med låg effektförbrukning. Man kan tycka att det inte borde påverka bildkvaliten, men min erfarenhet (utan något jättestort underlag) är att dom har bra svärta och rikare färger än dom med oförskämt hög effektförbrukning... Som att man skulle behöva kompensera för brister i panelen med extra pådrag i backlighten.
Jag vet att man inte kan fastställa någon slags regel utan undantag, men nästan varje gång jag blivit imponerad av en bekants TV/skärm har jag just konstaterat låg strömförbrukning i speccarna, medans bekantskapens paneler med hög strömförbrukning varit oergonomiska och haft dassiga färger med låg svärta. Min gamla TN skärm (Samsung 2693HM) tex är total katastrof i strömförbrukning, och har just dassiga färger och svärta som är grålila som nästan lyser "radioaktivt" på ett plågsamt sätt. Nu vet jag att TN är en skräpteknik i IQ-väg, men jag har sett betydligt bättre TN skärmar och då har dom alltid visat sig ha betydligt lägre strömförbrukning.
Jag har även dålig erfarenhet av andra 16:10 paneler (mitt favoritformat). Ja, dom verkar mest vara stenålderspaneler.
Varför jag efterfrågar såna fingervisande markörer är för att det inte alltid finns recensioner om alla produkter, och då kan det även vara bra att känna till dom mer diffusa specifikationerna. Även om det inte blir en regel utan undantag.
Vad jag är rädd för är att även på senare år kan tillverkare stoppa in gamla skräppaneler i nya serier produkter (som du själv nämnt i dina poddar) o pracka på ovetande kunder, där man som kund tror sig göra ett riktigt kap på en TV med releasedatum 2018, men i själva verket få en panel som var svår att sälja för 10 år sedan. Tex att man råkar få en 1st gen 4K TV panel - en sån där skräppanel som netonnet sålde för 10000kr när andra 4k TV's kostade 20k-30k. Sen kan dom snacka skit i övriga IQ-relaterade speccar, o skryta med begrepp som "perfect color", "magic contrast" och "true sound", och då kan det just vara behändigt att titta på de diffusa aspekterna för att försöka bedöma om det pekar mot en modern eller omodern panel.
Har du nått att tillägga som du själv brukar titta på när du varken har möjlighet att se panelen i butik, eller om recensioner saknas? Du har väl gjort en hel del observationer vid det här laget