Permalänk
Medlem

Kortaste nätverkskabeln

Hej!

Hur korta nätverkskablar kan man få tag på? Jag har ett nätverksjack i lägenheten som jag bara vill vidarekoppla (se bild). Tycker det är lite fult med en kabel som hänger ner, som den gör nu, men tycker det är svårt att hitta kablar kortare än 30 cm. Men det måste väl finnas? Helst någon slags brygga bara, att sätta i kontakterna. Kan man bygga själv?

Permalänk
Medlem

Finns räss å jädra korta på t.ex. ebay för inte många kronor, annars kan du ju alltid köpa löpmeter och göra en själv?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Du borde väl kunna koppla vidare det internt innanför höljet bara ?
Då kommer ju såklart inte uttagen att fungera, men du slipper ha kabel synlig öht.

Permalänk
Medlem

Den här är inte kort men du kan rulla ihop den så den blir absolut osynlig och 3cm lång

https://www.deltaco.se/produkter/n%C3%A4tverk-kommunikation/n...

https://imgur.com/a/rcZ1I

Rullade ihop en och kastade upp en bild. Fantastiska kablar, osäker på hur de presterar när de börjar bli långa men upp till 5m har hittills funkat felfritt i gigabit

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Du borde väl kunna koppla vidare det internt innanför höljet bara ?
Då kommer ju såklart inte uttagen att fungera, men du slipper ha kabel synlig öht.

Ja, den tanken slog mig också. Kan inte vara supersvårt, väl? Jag har väl måttlig erfarenhet av sånt teknikpill, men det borde handla om att skruva upp en kontakt och sätta rätt färgade sladdar till rätt motsvarande sladdar, typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Den här är inte kort men du kan rulla ihop den så den blir absolut osynlig och 3cm lång

https://www.deltaco.se/produkter/n%C3%A4tverk-kommunikation/n...

Tack! Kunde vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Är det stor kvalitetsskillnad på olika nätverkskablar? Man vill ju inte tappa någon fart.

Permalänk
Skrivet av Blouis:

Ja, den tanken slog mig också. Kan inte vara supersvårt, väl? Jag har väl måttlig erfarenhet av sånt teknikpill, men det borde handla om att skruva upp en kontakt och sätta rätt färgade sladdar till rätt motsvarande sladdar, typ?

Ja, annars gör du en egen tp kabel. Verktyg finns på närmaste Kjell.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Öppna locket så kan du säkert lossa uttagen så de ligger innanför locket istället.
Inne i locket tar du kortaste kabeln du hittar, alt en dubbel kontakt hane utan kabel.
Göm allt innanför locket.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Kjell har allt du behöver

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Satte en på en sådan verktygsfri kontakt I veckan och det var mycket enkelt

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Blouis:

Ja, den tanken slog mig också. Kan inte vara supersvårt, väl? Jag har väl måttlig erfarenhet av sånt teknikpill, men det borde handla om att skruva upp en kontakt och sätta rätt färgade sladdar till rätt motsvarande sladdar, typ?

Nu var det länge sen jag byggde nätverk, men det borde bara vara att göra som du säger. Brygga mellan kontakterna med blå->blå osv så borde det fungera. Väldigt lätt att återställa också då du bara behöver plocka loss bryggningen.

Kontakten jag tänker på ser ut såhär på insidan, och den du har på väggen borde vara liknande. Fast 2st sådana kontakter.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt kabeln jag länkade är så pass tunn att du kan lyfta på locket, tryck i kontakterna och göm kabeln inne i uttaget. Sätt sedan på locket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blouis:

Är det stor kvalitetsskillnad på olika nätverkskablar? Man vill ju inte tappa någon fart.

Jag rekommenderar att öppna dosan och koppla som övriga har nämnt om du vill slippa kabel utanför dosan. I annat fall...

Jag har TP-kabel på rulle, RJ45-kontakter, RJ45-skydd, Krimptång och Kabeltestare.

Om du inte hittar någon som vill göra det lokalt åt dig så kan jag kan göra en åt dig i valfri längd. Frakten borde gå på två frimärken eller liknande(?) när det är så korta längder vi pratar om, alternativt att du kan plocka upp den om du bor nära Falun eller Järfälla. Det är vanlig grå/tråkig/vanlig färg på RJ45-kabeln och skyddet med semitransparent/vit RJ45-kontakt, CAT-6. Det är skillnad på olika klasser av kablar men bara du rör dig i CAT5e och uppåt så är det ingen risk att du tappar något.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jag rekommenderar att öppna dosan och koppla som övriga har nämnt om du vill slippa kabel utanför dosan. I annat fall...

Jag har TP-kabel på rulle, RJ45-kontakter, RJ45-skydd, Krimptång och Kabeltestare.

Om du inte hittar någon som vill göra det lokalt åt dig så kan jag kan göra en åt dig i valfri längd. Frakten borde gå på två frimärken eller liknande(?) när det är så korta längder vi pratar om, alternativt att du kan plocka upp den om du bor nära Falun eller Järfälla. Det är vanlig grå/tråkig/vanlig färg på RJ45-kabeln och skyddet med semitransparent/vit RJ45-kontakt, CAT-6. Det är skillnad på olika klasser av kablar men bara du rör dig i CAT5e och uppåt så är det ingen risk att du tappar något.

Tack! Jag skall försöka mig på att fixa det inne i dosan först.

Permalänk
Medlem

Har du nån el firma i närheten så fråga dom , jag gick in till en lokal elfirma som gjorde en åt mig för 50kr.
Lyckat till / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Jag skulle hellre vika upp kabelböjen på dosan och tejpa fast den. Sedan köpa en kåpa eller en dosa och ta locket från den som täcker hela. Då kan du ju välja någon snygg slät för några tior...

Permalänk
Avstängd

Kan sälja en kabel till dig, ej svårt att göra själv