Grafikkortstillverkare positivt inställda till ökade intresset för kryptovalutor

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortstillverkare positivt inställda till ökade intresset för kryptovalutor

Det ökade intresset för brytning av kryptovalutor har haft flera positiva konsekvenser för grafikkortstillverkare, där många har ökat sin försäljning avsevärt det senaste året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konstigt 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Tråkigt för miljön, positivt för utvecklingen av grafikkort.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Har varit skeptiskt över debatten sen en tid tillbaka. Den märkbara konsekvensen är när ny GPU-generation anländer i butiker så blir andrahandsmarknaden överfylld med sönderkörda kort. Vilket resulterar att mellanklass gamers köper dessa kort och coinminers köper de nyare korten. Därav så säljs en betydligt mindre mängd mellanklasskort från butik. Det positiva är självklart att entusiastkort säljer som smör, negativa är hur de prisjusteras för att möta upp den höga efterfrågan. Man märker av på reor att datorbutiker rear främst ut mellanklasskort som Radeon 4-/560 och GTX 1060 hela tiden.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tråkigt för miljön, positivt för utvecklingen av grafikkort.

Snarare nog bra för miljön överlag. Med t.ex. Bitcoin som behåller eller ökar i värde eftersom tiden går så vill människor hellre spara än att slösa så som man gör med Sek, Usd, Eur och andra fiat valutor som har inflation och devalveras. Det borde göra att man tänker en gång extra innan man köper ny dator, bil, tv etc om man har pengarna i kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att tro att man inte skulle vara glad av att sälja grafikkort när man är grafikkortstillverkare
Kan ju dock bli svårare att få RMA om det visar sig att korten går sönder inom garanti tiden...
Men i slutändan vill de nog sälja så mycket det bara går

Permalänk
Medlem

Sen om ett år så låter det mera som "Grafikkortstillverkare kritiska till kryptomining pga ökade RMA processer"

Men låt dem nu glädjas kortvarigt genom att stirra blint på endast försäljningssiffror. En annan sak som är svårt att förutspå vad för konsekvenser det har för PC gaming marknaden. Spelare blir ju avskräckta pga de högra kostnaderna och kanske fler överger PC gaming för konsoll osv. En faktor som kunde kanske ha dålig konsekvens i framtiden att PC spel utvecklarna får det bara ännu sämre ställt om hårdvarupriserna fortsätter att växa.

Personligen skulle jag hoppas att de tog fram något knep för att kunna erbjuda billigare "gaming kort" så att priset inte ska behöva påverkas så mycket av krypto valutorna. Borde finnas kort som är speciellt ämnade för gaming och dåligt för krypto minering och vice versa.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Det blir ju väldigt svårt att lita på begagnatmarknaden nu, vilket jag tycker också märks. Man ser allt oftare "Du har inte använt kortet till mining väl?" och så vidare.

Om jag ska köpa ett begagnat kort stt spela på vill jag ju inte ha ett som är slutkört av mining. Det är ju ganska logiskt.

Bättre i så fall om marknaden segmenteras så att de kort som är bra på att mina är kass på gaming, och tvärt om. Då vet man vad man får.

Nej, det kommer inte på tall att jag ens skulle överväga att köpa ett fabriksnytt kort. Det är slöseri med mina pengar, och vår planet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tråkigt för miljön, positivt för utvecklingen av grafikkort.

Har på känn att det finns en viss individ som är värre för miljön

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Korten som minas med blir inte slutkörda, du kan säkert mina i 10 år på ett grafikkort utan problem, det som ger med sig är fläktarna inget annat, om du kör med hög fläktinställning och låga temps så är det inga problem. Fläktarna behöver man inte vara ingenjör för att byta ut heller.

Permalänk
Avstängd

Hade varit bra om det infördes mer utformade kort för krypto så vanliga marknaden inte drabbas så hårt och är irriterande som det är nu att det inte funnits ett amd kort på marknaden av 570/580 senaste månaderna men sen skulle det vara bra att ha nått som smart för diskar så man kan se hur mycket korten används både för rma ärenden och i begagnat marknaden så man kan se om dom är utslitna skit kort eller inte

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av pokerproffset:

@Ozzed: Korten som minas med blir inte slutkörda, du kan säkert mina i 10 år på ett grafikkort utan problem, det som ger med sig är fläktarna inget annat, om du kör med hög fläktinställning och låga temps så är det inga problem. Fläktarna behöver man inte vara ingenjör för att byta ut heller.

Har hört folk vars kort dog efter bara ett par månader dock kort från samma serie, märke och köpsammanhang fungerar fortfarande. Det skiftar från kort till kort. Dock är det viktigt att vara beredd på att man köper kort som körts i 100% belastning dygnet runt, GPUer är inte immuner från att bli utslitna.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Har på känn att det finns en viss individ som är värre för miljön

Vilken individ är det om man får fråga?

De största förlorarna är vi som spelar spel..grafikkortet blir dyrare, och vem vet..garanti kanske blir sämre pga miners då detta tär på grafikkorten som satan..kollektiv bestraffning, en miner alla miners..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir ju väldigt svårt att lita på begagnatmarknaden nu, vilket jag tycker också märks. Man ser allt oftare "Du har inte använt kortet till mining väl?" och så vidare.

Om jag ska köpa ett begagnat kort stt spela på vill jag ju inte ha ett som är slutkört av mining. Det är ju ganska logiskt.

Bättre i så fall om marknaden segmenteras så att de kort som är bra på att mina är kass på gaming, och tvärt om. Då vet man vad man får.

Nej, det kommer inte på tall att jag ens skulle överväga att köpa ett fabriksnytt kort. Det är slöseri med mina pengar, och vår planet.

Degraderas korten nämnvärt av mining förutom fläkten? Antingen går dom väl sönder eller så håller dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus A7N8X-Deluxe 2.0 | Barton 2500+ AQZEA 0331UPMW @ 11*210 (1.65V) | 2*256 Kingston HyperX PC3500@2-3-3-7 | ATI 9600np 128Mb | 2*36Gb WD Raptor Raid0 | Hitachi 7K250 | NEC ND-1300A | Zalman CNPS7000A Cu, NB47J, ZM80C-HP

Permalänk
Inaktiv

Jag tror grafikkortstillverkares favoritkunder är såna som köper de allra dyraste och aldrig ens öppnar paketen, ju mer deras användare använder produkten ju mer RMA blir det. Dock kan såklart bra saker skapa reklam om många använder.

Men idag så är miners en stor kund, speciellt av deras bästa grafikkort.. Jag tycker det är dåligt att de inte enbart tillämpar de marknadsekonomiska krafterna och enbart höjer priset på grafikkorten om efterfrågan är betydligt större än tillgången.

Skrivet av Dreijer:

Tråkigt för miljön, positivt för utvecklingen av grafikkort.

Att spela på grafikkort är ännu mer slöseri, för det går inte bara åt hårdvara + ström utan även en individ som under tiden kunde ha gjort något vettigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Att spela på grafikkort är ännu mer slöseri, för det går inte bara åt hårdvara + ström utan även en individ som under tiden kunde ha gjort något vettigt.

Man får spirituellt nöje för kropp och själ, så att man kan orka jobba mer och betala mer straffskatt så skattenissarna kan fixa till miljön..osv osv, det är väl därför man betalar den s.k miljöskatten?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att många tror att kort som används för mining är slutkörda. De flesta miners är väldigt mån om sin utrustning,
Inte ovanligt med AC kylning och dammfilter mm på inkommande luft.

Har själv flera riggar med GPU'er som bryter kryptovalutor. Inget kort är just nu över 50c (50% fläkt hastighet) I näst intill dammfri miljö. Menar inte att korten blir misshandlade i den genomsnittliga gamingburken, men tror många beg kort som använts för spelade är i betydligt sämre skick än mina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

headake

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

@Ozzed: Korten som minas med blir inte slutkörda, du kan säkert mina i 10 år på ett grafikkort utan problem, det som ger med sig är fläktarna inget annat, om du kör med hög fläktinställning och låga temps så är det inga problem. Fläktarna behöver man inte vara ingenjör för att byta ut heller.

Skrivet av janzzon:

Degraderas korten nämnvärt av mining förutom fläkten? Antingen går dom väl sönder eller så håller dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Korten är ju inte byggda för att köras på 100% belastning 24/7 så det är allmänt vedertaget att de degraderas över tid vid hård belastning. Dock har jag inte sett några studier gjorda på detta, men ser inte varför electromigration inte skulle gälla GPU's som all annan elektronik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske blir några seriösa radialfläktslösningar tillgängliga framöver då (: Också glad för Sapphires skull.

Men liksom.. den som byggt sig en altcoin mining rigg med 5 kort eller liknande, vad tjänar dom ihop? Blir det någon tusenlapp om månaden eller handlar det om mer?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Snarare nog bra för miljön överlag. Med t.ex. Bitcoin som behåller eller ökar i värde eftersom tiden går så vill människor hellre spara än att slösa så som man gör med Sek, Usd, Eur och andra fiat valutor som har inflation och devalveras. Det borde göra att man tänker en gång extra innan man köper ny dator, bil, tv etc om man har pengarna i kryptovalutor.

Om Bitcoin var en gångbar valuta (gällde överallt, man får lön i det osv) snarare än ett investeringsinstrument skulle det rimligen också utsättas för inflation och deflation precis som alla andra valutor.

Man borde dessutom tänka en extra gång innan man köper prylar ändå

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerproffset:

@Ozzed: Korten som minas med blir inte slutkörda, du kan säkert mina i 10 år på ett grafikkort utan problem, det som ger med sig är fläktarna inget annat, om du kör med hög fläktinställning och låga temps så är det inga problem. Fläktarna behöver man inte vara ingenjör för att byta ut heller.

Skitsnack ...korten går under maxload 24/7 och är under hårdare belastning än vid gaming och på 1 år skapas mer slitage än på ett kort du spelar 4 timmar om dagen på i 6 års tid med vsync off så det rullar i maxload och då har jag inte beräknat att miningkort ofta sitter i sli eller crossfire konfigurationer som blir varmare än normalt och värme är som bekant komponenters största fiende

Nu är det beronde på om vi talar om lowend eller highend kort men oftast handlar det om övre mellan regionen till topp kort som har hög tdp och alstrar mycket värme och går man på absoluta bottenslammet av grafikkort som integrerade kretsar eller liknande externa modeller så kanske man kan få lite mer tid ur dom men annars är mining kort helt värdelöst att köpa för dom är skräp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Snarare nog bra för miljön överlag. Med t.ex. Bitcoin som behåller eller ökar i värde eftersom tiden går så vill människor hellre spara än att slösa så som man gör med Sek, Usd, Eur och andra fiat valutor som har inflation och devalveras. Det borde göra att man tänker en gång extra innan man köper ny dator, bil, tv etc om man har pengarna i kryptovalutor.

Tänk att ta ett huslån i BTC och lånet växer snabbare än vad du kan amortera. Superbra.

BTC är ingen valuta. Det används för spekulering, penningtvätt och som hjälpmedel för kriminella att göra transaktioner utanför lagens armar.
Att det råder en modern guldfeber(/hysteri) kring kryptovalutor är väldigt tydligt men de som tjänar de stora pengarna är med få undantag inte "guldgrävarna".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske få se framöver att garantivillkoren utöver x antal år även kommer innehålla MTBF i KW/h?

Permalänk
Medlem

Så vad är skillnaden mellan att spela 16 timmar per dag jämfört med att gräva 24/7?

Permalänk
Medlem

Det blir ju väldigt svårt att lita på begagnatmarknaden nu, vilket jag tycker också märks. Man ser allt oftare "Du har inte använt kortet till spelande väl?" och så vidare.

Om jag ska köpa ett begagnat kort stt spela på vill jag ju inte ha ett som är slutkört av spelande. Det är ju ganska logiskt.

Bättre i så fall om marknaden segmenteras så att de kort som är bra på att spela är kass på gaming, och tvärt om. Då vet man vad man får.

Nej, det kommer inte på tall att jag ens skulle överväga att köpa ett fabriksnytt kort. Det är slöseri med mina pengar, och vår planet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Så vad är skillnaden mellan att spela 16 timmar per dag jämfört med att gräva 24/7?

Ungefär samma skillnad som att du har en rallyförare som åker 16h per dag jämfört med en person som har likvärdig bil men han har hissat upp den i ett garage och maxar RPMen 24/7.

Jag vet inte exakt vem du frågade men det kändes passande med en bilanalogi.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Kan man köpa grafikkort direkt med bitcoin? Inte någon mellanhand?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Inaktiv

@Dreijer:

Varför är det dåligt för miljön?!

Vi kör på 100% förnyelsebar energi, vatten och vindkraft.

Det är väll upp till var och ens ansvar att välja rätt elleverantör.

100000 tals gamers världen över som sitter o kör på kol genererad el är ju inte mycket bättre.

Vänlig uppmaning, dra inte alla över en kant.

Det finns miljöbovar både bland gamers och miners.

Permalänk
Inaktiv

@Napster91:

jag har köpt massa hårdvara med bitcoin på webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

@Dreijer:

Varför är det dåligt för miljön?!

Vi kör på 100% förnyelsebar energi, vatten och vindkraft.

Det är väll upp till var och ens ansvar att välja rätt elleverantör.

100000 tals gamers världen över som sitter o kör på kol genererad el är ju inte mycket bättre.

Vänlig uppmaning, dra inte alla över en kant.

Det finns miljöbovar både bland gamers och miners.

Tror han syftar på vad som krävs för att framställa grafikkorten och alla ädelmetaller som finns i dem, det har en påverkan också

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080