Kan ansluta mig till vårat wifi med allt förutom via min dators Wifi adapter

Permalänk
Medlem

Kan ansluta mig till vårat wifi med allt förutom via min dators Wifi adapter

Hej!

Vi har för 2 dagar sen fått in fiber till vårat hus och har 250/100 i hastighet.

Alla våra laptops, mobiler, ipads osv kan ansluta sig till våran wifi men min stationära dator som använder sig utav en wifi adapter kan inte ansluta sig då den inte hittar något tillgänglig anslutning även fast både stickan och routern ger ut 2.4GHz.

Dock har routern både 2.4GHz och 5GHz men man ska väl ändå kunna hitta bara den 2.4GHz då det är den min adapter klarar av?

Min adapter är en sån här: Trådlöst N-nätverkskort USB Netgear WNA3100M

https://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6st-N-n%C3%A4tve...

och våran router är en sån här tillsvidare då vi ska köpa en annan: Exibel NBG6602

https://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6s-router-AC,-Ex...

Om någon vet hur jag ska bära mig åt för att lyckas ansluta mig via wifi så snälla hjälp mig, har inte haft internet på 8 år (på riktigt, har varit tvungen att dela från mobilen för att spela) så nu när vi äntligen fått internet så ska det krångla..

Tacksam för all hjälp och svar jag kan få.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är i detta fall men ibland måste man ju köra någon speciell programvara tillhörande wifi-enheten, Netgears då, och leta upp nätverket genom den, alltså inte genom vanliga windows egna funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Vet inte hur det är i detta fall men ibland måste man ju köra någon speciell programvara tillhörande wifi-enheten, Netgears då, och leta upp nätverket genom den, alltså inte genom vanliga windows egna funktion.

ah jag har testat mig utav Netgears "Genie" alltså deras wifi anslutnings program, men hittar inte där heller. :/

Permalänk
Rekordmedlem

Ser du inte något ssid alls att ansluta dig mot eller är syns det men anslutningen nekas eller liknande ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ser du inte något ssid alls att ansluta dig mot eller är syns det men anslutningen nekas eller liknande ?

syns inget ssid alls

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av majjkdee:

syns inget ssid alls

Är wifidongeln verkligen helt installerad, kolla enhetshanteraren och gärna även om den listas om du kör ipconfig /all.
Prova även att avinstallera den, starta om datorn och installera den igen om den skull synas men inte funka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är wifidongeln verkligen helt installerad, kolla enhetshanteraren och gärna även om den listas om du kör ipconfig /all.
Prova även att avinstallera den, starta om datorn och installera den igen om den skull synas men inte funka.

har installerat om den och kollat drivrutinerna osv på 2 datorer dessutom.

Permalänk

tror de va en sån brorsan köpte va lite meckig att få igång för även om man installerat drivaren på datorn från tillverkaren (netgear) var man ändå tvungen att gå in i enhetshanteraren och säga åt den att använda drivaren du just installerat.

glöm inte omstart mellan installationen av drivare och den manuella tillsägelsen vilken drivare som ska användas samt efteråt.

har för mig att de va pga att den prioriterade någon windows generic drivare framför tillverkarens då den var "nyare" men den fungerade inte alls till den stickan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Vet inte hur det är i detta fall men ibland måste man ju köra någon speciell programvara tillhörande wifi-enheten, Netgears då, och leta upp nätverket genom den, alltså inte genom vanliga windows egna funktion.

Skrivet av mrqaffe:

Är wifidongeln verkligen helt installerad, kolla enhetshanteraren och gärna även om den listas om du kör ipconfig /all.
Prova även att avinstallera den, starta om datorn och installera den igen om den skull synas men inte funka.

det kan inte vara så att denna Wifi adapter som är från Netgear bara stödjer Netgear routrar då? för denna router vi har är ju en Exibel så den kanske inte kan ansluta sig till den?

Permalänk
Skrivet av majjkdee:

det kan inte vara så att denna Wifi adapter som är från Netgear bara stödjer Netgear routrar då? för denna router vi har är ju en Exibel så den kanske inte kan ansluta sig till den?

wifisignalen är samma oavsett märke den följer en standard för det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

wifisignalen är samma oavsett märke den följer en standard för det.

okej så det spelar ingen roll att dem har olika tillverkare? så jag borde egentligen hitta signalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av majjkdee:

okej så det spelar ingen roll att dem har olika tillverkare? så jag borde egentligen hitta signalen?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

okej, jag ska testa installera om och starta om datorn osv, ska testa så mycket jag kan för att lösa detta. känns så konstigt att det inte går att finna routerns wifi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av majjkdee:

okej, jag ska testa installera om och starta om datorn osv, ska testa så mycket jag kan för att lösa detta. känns så konstigt att det inte går att finna routerns wifi

Har du valt rätt land eller manuellt kontrollerat att kanalvalet är vettigt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du valt rätt land eller manuellt kontrollerat att kanalvalet är vettigt ?

förstår inte

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av majjkdee:

förstår inte

Det är olika kanalfördelning beroende på var man bor och det kan innebära omöjliga kombinationer pm man valt fel land i setup/firmware/drivrutin det skulle kunna innebära att man inte ser sitt ssid så man kan ansluta mot det.
Ett klassiskt misstag är att välja en amerikansk firmware för att kunna få högre effekt men glömma bort att man då inte kan gå över kanal 11 på 2,4GHz bandet, det går även att mixa till kanalval och kanalbredder på 5GHz så att det blir omöjliga kombinationer så apparaterna helt enkelt inte kan kommunicera.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels
Jag vet inte om det är det här du har problem med men man bör alltid kolla upp det om wifin är död på en apparat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@majjkdee:

Ladda ner senaste drivrutinen från Netgears hemsida så bör det funka! Sen har du en riktigt dålig router för om du har 250 mbit så kommer du aldrig få den hastigheten då portarna bara är 100mbit

https://www.netgear.com/support/product/WNA3100M#Software%20V...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Precis min tanke också, prova byta kanalområde eller kanal manuellt... När vi satte upp vårat wifi här hemma hittade alla enheter utom min surfplatta wifi't och den låg på en kanal som inte stöddes som standard i plattan. Bytte och allt var frid och fröjd igen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Flytta datorn närmare routern. Kolla vilken kanal routern använder, du kan göra det genom att logga in routerns gränssnitt eller med appen wifi analyzer på Android.

Uppdatera drivrutiner för wifi-stickan.