Permalänk
Medlem

USB-C-träsket

Skaffade nyligen en Huawei P10, som jag hittils är nöjd med. Dock så har den ju USB-C och alla andra kablar/laddare jag har har vanlig micro-usb. Så jag skulle behöva komplettera med några USB-A-USB-C-kablar men är lite osäker på vad jag ska skaffa.
Det verkar ju, vad jag hittat hittils inte helt trivialt att testa om en kabel är korrekt heller, utan man behöver en telefon med rätt programvara/drivers/chipset?

Kablarna man hittar i butikerna här i sverige känns orimligt dyra och jag har även lite svårt att hitta en där USB-C-kontakten är vinklad, typ som denna https://www.aliexpress.com/item/Right-Angled-USB-3-1-Type-C-U... (vill ha det i bilen).

De listor som finns refererar mer eller mindre uteslutande till Amazon. Kanske finns samma kablar på co.uk?
Finns det några kablar som jag kan vara hyggligt säker på på ebay eller aliexpress?

Om jag har förstått problematiken rätt så har man alltså gjort en design där man låter kabeln/förbrukaren bestämma hur mycket ström som ska dras (utan att källan har inbyggd strömbegränsning)?
Varför blir detta ett problem med USB-C?
Tidigare har det ju inte varit några problem att koppla in en hungrig surfplatta en ett vanlig 500mA-uttag på en dator och låta den ladda (väldigt länge). Varför blir det plötsligt ett problem med USB-C? Och om kablen har ett 56k motstånd så innebär väl det ändå att en enhet kan försöka dra upp till 900mA? Alltså borde man ju riskera en vanligt 500mA-port även med en sådan kabel?

När man designar alla andra typer av nätdelar/strömförsörjningar ser man ju alltid till att ha kortslutnings- och överbelastningsskydd...

Permalänk
Medlem

Kablarna är dessvärre orimligt dyra, som med all "ny" teknik .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Det är väl så att mottagaren berättar för källan hur mycket den kan mata och så matar källan ut efter det, efter förmåga. Du kan koppla svagare nätdelar till hungriga enheter utan att något ska ta skada. Svagadte länken avgör hur mycket som det krämas på helt enkelt.
De kör lite på högsta gemensamma nämnare helt enkelt.

Permalänk
Medlem

En god start är thewirecutter.com's summering av vad som finns (och varför man inte skall snåla med kablarna):

https://thewirecutter.com/reviews/best-usb-c-adapters-cables-...

Skrivet av Aleshi:

Det är väl så att mottagaren berättar för källan hur mycket den kan mata och så matar källan ut efter det, efter förmåga. Du kan koppla svagare nätdelar till hungriga enheter utan att något ska ta skada. Svagadte länken avgör hur mycket som det krämas på helt enkelt.
De kör lite på högsta gemensamma nämnare helt enkelt.

Detta är sant till en viss gräns. Mottagaren börjar med att annonsera hur mycket den minst måste ha för att ens bry sig om att ladda, och om laddaren inte klarar den nivån blir det inget. Det lär inte hända med en telefon, men värt att ha i minne.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

En god start är thewirecutter.com's summering av vad som finns (och varför man inte skall snåla med kablarna):

https://thewirecutter.com/reviews/best-usb-c-adapters-cables-...

Detta är sant till en viss gräns. Mottagaren börjar med att annonsera hur mycket den minst måste ha för att ens bry sig om att ladda, och om laddaren inte klarar den nivån blir det inget. Det lär inte hända med en telefon, men värt att ha i minne.

Ja det är sant. Man kan nog inte köra laptopen med telefonladdaren. Ingen garanti att nätdel kommer överens med mottagare.

Permalänk
Medlem

för att citera Jonas lite "köp certifierade USB C kablar. Det kan skickas över 100W genom den kabeln och är den av dålig kvalité så kan dom börja brinna"

#edit kolla från 28:10
https://www.sweclockers.com/artikel/24506-fredagspanelen-141-...

Permalänk
Master of Overkill

KÖP INTE vilka USB-C som helst köp certade.
Tro mig jag vet, har runt 100 USB-C enheter på jobbet.
Vi fått ta bort massa kablar som folk köpt privat.
Jag kör bara Belkin.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Går ju att köpa billiga orginalkablar på ebay, OM du vet exakt modell du vill ha. Att bara köpa random USB type c kabel hade jag aldrig gjort. Själv har jag köpt 5 st orginal usb typ c för OnePlus 3 för ~30 kr/st på ebay. Tog 3 veckor att få från Hong Kong dock.

Edit: Har en OnePlus 3 som jag laddar - därav valet av kabel.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Anker har bra kablar. Iaf USB A ha - USB C ha. Finns på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

KÖP INTE vilka USB-C som helst köp certade.
Tro mig jag vet, har runt 100 USB-C enheter på jobbet.
Vi fått ta bort massa kablar som folk köpt privat.
Jag kör bara Belkin.

Beror väl lite på användningsområde. Jag som bara ska ha extra laddkablar till mina laddare har inga problem med kinakablar. Är liksom 5V 2A precis som med micro-USB. Minimalt med risker och billiga kablar i precis de längder man vill ha.

Permalänk
Medlem

värt att nämna är att 2A är bra mycket mer än vad man tror. 0.15A likström som går från hand - hand (alltså passerar hjärtat) är nog för att kunna döda en människa.

Innan någon påpekar att jag har fel, så ska även nämnas att hudens resistans kan variera kraftigt, torr hud har exempelvis upp till 12-13ggr högre resistans. Amperen som faktiskt går igenom är dels påverkad av denna faktorn samt hur hög spänningen är. I absoluta worst case scenario (nära hjärtat och legat sig skrumpen i saltvatten typ) så landar man på maxiamala 0,125A klart nära gränsen och kännbart men har du ingen pacemaker så klarar man sig oskadd från detta. Mer troliga scenario är 0.007A helt okännbart
nog om detta...
Det var mer själva värmeutvecklingen som du i värsta fall kan komma att få. Upp till 3A i en för tunn/oren kabel blir jävligt varmt

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera blitzwolf kablar, har själv flertalet hemma.
Stödjer snabbladdning och är stryktåliga, riktigt bra kvalitet.

USB-C, micro usb och lightningkablar finns o köpa på deras officiella aliexpress sida
https://blitzwolf.aliexpress.com/store/group/Type-C-Cables/19...

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

värt att nämna är att 2A är bra mycket mer än vad man tror. 0.15A likström som går från hand - hand (alltså passerar hjärtat) är nog för att kunna döda en människa

Ja om man inte har hud eller förstår ohms lag så kan man dö av ett vanlig batteri från fjärrkontrollen hemma.
Men för oss som har hud så är det helt säkert att hålla ett batteri eller koppla i en USB-sladd.

Permalänk
Rekordmedlem

Det sitter oftast (alltid ?) elektronik i "riktiga" usb c kablar och det är väl när den saknas som olyckorna riskerar hända om man kopplar ihop olämpliga kombinationer av apparater.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

värt att nämna är att 2A är bra mycket mer än vad man tror. 0.15A likström som går från hand - hand (alltså passerar hjärtat) är nog för att kunna döda en människa

Hahaha xD Nu är vi ett jätte motstånd och det är extremt hög resistans (ohm) så 5V 2A gör noll och ingenting.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@Aleshi:
@som99:

Insåg att detta kunde misstolkas och hann tyvärr inte skriva mitt förtydligande snabbt nog.
Det var mer själva värmeutvecklingen jag ville åt, hade dock ett barn som slamrade på tangentbordet så han inte riktigt skriva klart allt tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Kör ankers kablar, är nöjd. Köpte på Amazon.de. Har haft dom i några månader nu. Riktigt stabil kontakt och gediget byggda. Alla andra kablar jag provar går sönder där kabeln möter kontakten. Både Sonys originalkablar och andra.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Oj oj oj.

Ja, volt skickas av laddaren och ampere efterfrågas av telefonen.
Mao, du får 5 volt och amperen beror på telefonen.

Problem med USB-C är att om kabeln är fel, så tror telefonen att det är en USB-C till USB-C kabel, och den tål 3A i regel. Så telefonen kan, om den är gjord för det (som nexus och pixel), dra upp till 3A. Detta är mer än vad usb-A eller MicroUSB klarar av.
Så då finns risken att telefonen drar mer ampere än vad kabeln faktiskt klarar och bränner då upp kabeln, med skador på laddare och telefon som följd om inte huset brinner ner.

USB-A till C kabel behöver vara korrekt tillverkad med en resistor som berättar för telefonen att det är legacy-kontakter, så den inte försöker dra mer än vad micro/usb-a klarar av.

5v 3a är inge nog för att döda nån. I värsta fall kan du bränna dig om kabeln är för klen.

Permalänk
Medlem

Ett tips, om än omständigt, är att jämföra namn samt produktnummer (part number) med listan på certifierade kablar från usb.org:

http://www.usb.org/kcompliance/view/USB%20Type-C%20Cable%20Ce...

Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Aleshi:

Beror väl lite på användningsområde. Jag som bara ska ha extra laddkablar till mina laddare har inga problem med kinakablar. Är liksom 5V 2A precis som med micro-USB. Minimalt med risker och billiga kablar i precis de längder man vill ha.

Det är lite mer saker bakom en USB-C kabel än en micro usb eller A.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är lite mer saker bakom en USB-C kabel än en micro usb eller A.

Jo, det är jag fullt medveten om. Men vad exakt är relevant för mig som ska köra max 2A till en telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Oj oj oj.

Ja, volt skickas av laddaren och ampere efterfrågas av telefonen.
Mao, du får 5 volt och amperen beror på telefonen.

Problem med USB-C är att om kabeln är fel, så tror telefonen att det är en USB-C till USB-C kabel, och den tål 3A i regel. Så telefonen kan, om den är gjord för det (som nexus och pixel), dra upp till 3A. Detta är mer än vad usb-A eller MicroUSB klarar av.
Så då finns risken att telefonen drar mer ampere än vad kabeln faktiskt klarar och bränner då upp kabeln, med skador på laddare och telefon som följd om inte huset brinner ner.

USB-A till C kabel behöver vara korrekt tillverkad med en resistor som berättar för telefonen att det är legacy-kontakter, så den inte försöker dra mer än vad micro/usb-a klarar av.

5v 3a är inge nog för att döda nån. I värsta fall kan du bränna dig om kabeln är för klen.

Kan en apparat ens dra 3A om den inte kan känna av specifikationer på nätdelen?

Permalänk
Hedersmedlem

Huawei P10 har deras egna SuperCharge och kan ladda med 5A via USB-C, så skaffa deras originalgrejor om du vill göra det riktigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av MultiMan:

Huawei P10 har deras egna SuperCharge och kan ladda med 5A via USB-C, så skaffa deras originalgrejor om du vill göra det riktigt.

Vet jag då tjejen har en P10.
Man vill inte bränna den precis ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Jo, det är jag fullt medveten om. Men vad exakt är relevant för mig som ska köra max 2A till en telefon?

USB-C är väldigt komplicerat, även för mobiltelefonanvändning. Inte alls på samma nivå som med laptops och lite högre laster dock. Men jag tycker absolut inte man ska köpa kinakablar, vi (jobbet) har haft kablar till mobiltelefoner som brunnit på grund av att de köps in privat från exempelvis kina.

https://www.amazon.com/gp/profile/amzn1.account.AFLICGQRF6BRJ...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wJwqv3rTNmORXz-XJsQaX...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

USB-C är väldigt komplicerat, även för mobiltelefonanvändning. Inte alls på samma nivå som med laptops och lite högre laster dock. Men jag tycker absolut inte man ska köpa kinakablar, vi (jobbet) har haft kablar till mobiltelefoner som brunnit på grund av att de köps in privat från exempelvis kina.

https://www.amazon.com/gp/profile/amzn1.account.AFLICGQRF6BRJ...
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wJwqv3rTNmORXz-XJsQaX...

Jag är fullt medveten om att det är mer avancerat. Men sedan när nöjer vi oss på sweclockers med att någon säger att innehållet i en burk är avancerat och att vi ska köpa Dell för att slippa lära sig något?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Jag är fullt medveten om att det är mer avancerat. Men sedan när nöjer vi oss på sweclockers med att någon säger att innehållet i en burk är avancerat och att vi ska köpa Dell för att slippa lära sig något?

Jag vet inte, kika på länkar kanske?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aleshi:

Jag är fullt medveten om att det är mer avancerat. Men sedan när nöjer vi oss på sweclockers med att någon säger att innehållet i en burk är avancerat och att vi ska köpa Dell för att slippa lära sig något?

Innehållet i en bra usb-c kabel är avancerat men så finns det också billiga kineskablar som inte har elektronik som håller reda på vad som händer och ibland är de också gjorda så de riskerar att skapa bränder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Oj oj oj.

Ja, volt skickas av laddaren och ampere efterfrågas av telefonen.
Mao, du får 5 volt och amperen beror på telefonen.

Problem med USB-C är att om kabeln är fel, så tror telefonen att det är en USB-C till USB-C kabel, och den tål 3A i regel. Så telefonen kan, om den är gjord för det (som nexus och pixel), dra upp till 3A. Detta är mer än vad usb-A eller MicroUSB klarar av.
Så då finns risken att telefonen drar mer ampere än vad kabeln faktiskt klarar och bränner då upp kabeln, med skador på laddare och telefon som följd om inte huset brinner ner.

USB-A till C kabel behöver vara korrekt tillverkad med en resistor som berättar för telefonen att det är legacy-kontakter, så den inte försöker dra mer än vad micro/usb-a klarar av.

5v 3a är inge nog för att döda nån. I värsta fall kan du bränna dig om kabeln är för klen.

USB-C är tyvärr mer komplicerat. De börjar på 5V och förhandlar fram vilken ström bägge kan acceptera, men bara upp till 3A. 3A*5V blir dock inte ens nästan 100W, så därefter börjar de förhandla upp spänningen till vad bägge kan hantera. Det är då det verkligen spelar roll vilken kabel man har. Tvivlar dock på att en telefon vill ha mer än 15W, men som en allmän regel skall man passa sig för billiga USB-C kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Innehållet i en bra usb-c kabel är avancerat men så finns det också billiga kineskablar som inte har elektronik som håller reda på vad som händer och ibland är de också gjorda så de riskerar att skapa bränder.

Men NÄR blev sweclockers stället där man inte bryr sig om hur burken funkar?
Jag VET att USB-C är mer avancerat än äldre USB-standarder. Läs någon jävla gång att jag begriper det och upprepa inte det som något mantra. Ni kan upprepa det 1000 gånger till och det kommer inte göra någon som helst skillnad eftersom jag redan fattar det! Förklara istället vad som kan gå fel. En apparat ska inte kunna dra hur mycket som helst om den har en kabel utan e-markering eller en laddare som inte rapporterar sin kapacitet.
Om Huawei tillverkar telefoner som inte kan begränsa sig när de inte känner av adaptrar eller kablar kapabla till 5A så är det de som frångår standarden.