Doktorand med inriktning marknadsföring - värt?

Permalänk
Medlem

Doktorand med inriktning marknadsföring - värt?

Är det ekonomiskt värt att doktorera inom företagsekonomi?
Då jag tar jag min kandidatexamen i sommar inom företagsekonomi med inriktning internationell marknadsföring, har det börjat bli dags att planera vad denna också ska leda till. Det slog mig att forskning kanske passar mig, eftersom jag är en kunskaps-junkie av guds nåde. Speciellt konsumentbeteende intresserar mig, då jag även är mycket intresserad av psykologi.

Tydligen är jag inte lika skoltrött som mina klasskamrater, och tänkte därmed läsa master direkt efter examen. Antagligen Chalmers program "Entrepreneurship and Business Design", då entreprenörskap lockat sedan barnsben.

Frågan blir då om målet att doktorera är ekonomiskt försvarbart? En snabb googling säger att ingångslönen för doktorander är föga 22k-25k, vilket är mindre än jag tjänade som blott gymnasieutbildad nätverkstekniker. Min plan är dock inte nödvändigtvis att forska vid universitet, utan istället konsultera större bolag i privat sektor, och bedriva forskning därigenom. Eller kan man forska vid universitet och konsultera samtidigt?

Någon som har koll? Små personliga råd uppskattas också. ^^

Ha det gott, och tack på förhand.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Högst tveksamt.
Jobben brukar väl ha bra ingångslön i den branschen? Eller kanske avgörs av bra betyg/kontakter/entreprenörskap?
Doktorstitel känns som något för den som vill forska och sikta på en akademisk karriär.

Permalänk
Medlem

Tvärsäkert ja på frågan om du ska ta doktorstitel i ekonomi!

http://noahpinionblog.blogspot.se/2013/05/if-you-get-phd-get-...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Imaculent: Väldigt beroende på stad och arbetsplats. En mer strategisk position betalar nog helt okej, medan en projektledar-roll brukar vara rätt snålt avlönad. Kommunikatörs-roller och liknande ska vi inte ens tala om (aka. glorifierad Facebook-support).

@Gurk: Stämmer detta i Sverige, dock? Jag har förstått det som att löneskillnaderna i privat sektor är minimal mellan Ph.D. kontra master? Det står även i bloggposten att Ph.D. utbildningen är 2 år, medan jag förstått det som att denna ligger på fyra år i Sverige?

Vidare har jag även läst att Ph.D. är betydligt mer lönsamt utomlands än i Sverige, speciellt i USA. Samma sak med master. Om inte annat får man väl flytta ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kan inte komma ihåg precis varför eller hur jag kommit till denna uppfattningen men PhD:s får högre löner utomlands än i bl.a. Sverige. Så om detta stämmer, och du vill göra en PhD värd tiden rent ekonomiskt, så kanske du bör vara beredd på att behöva flytta.

Permalänk
Medlem

PhD är störst som jag förstått det i Tyskland och USA.

Men sen kan du absolut forska och jobba/driva eget samtidigt, du behöver inte forska på heltid. Grejen med forskningen är att du söker bidrag. Det tar mycket kraft och tid, och du får sällan/aldrig dom summor du oftast behöver för att kunna forska och överleva samtidigt.

Har en vän till familjen som forskar, och hon har sagt att även om det är pissbetalt så ångrar hon sig inte för en sekund trots stora studielån och dåligt betalt dom första 5-10 åren.

Så gör du det för att tjäna pengar så kommer det ta tid, du kommer behöva publicera material och visa dig för att få något som är åtråvärt iallafall här i Sverige. Men om du visar dina kunskaper i en bra doktorsavhandling och publicerar relevanta studier så bör du inte ha några problem att frilansa som konsult och dessutom kunna ta betalt för det i framtiden, företag och statliga myndigheter älskar konsulter och näst intill slänger pengar över oss. Dom betalar 100kr/timmen mindre än vad privata gör i min sektor, men jag har aldrig haft problem med att pengarna inte betalats ut för utfört arbete. Och för min del är det utan tvekan värt 8k i månaden att slippa strida och känna oro för om man ska få betalt eller inte (jobbar bara halvtid).

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Ett alternativ är ju att fixa mastern, fixa ett jobb, och sedan om lusten och intresset kommer så välj att doktorera. Doktorering är väl 5+ år till med den lön du nämnt (inte så häftigt), men kan säkert leda till något najs när man är klar.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Doktorera tror jag inte man gör för att få en fet lön, utan det gör man för intresset av den akademiska världen och allt vad det innebär. Det finns helt enkelt fler jobb som du är kvalificerad för med en phd.

Det finns trots allt många jobb som involverar forskning som man är välkvalificerad för efter en master också, vilket är viktigt att inte glömma.

Permalänk
Medlem

Verkar vara olika bud:
http://www.ingenjoren.se/2011/06/bra-affar-att-bli-ingenjor-%...
https://universitetslararen.se/2011/12/13/det-lonar-sig-att-d...

Men master brukar definitivt vara värt det lönemässigt. Men gör det för att det är kul, tycker man att något är kul blir man ofta bra och därmed får högre lön (och ett roligt jobb)

Permalänk
Medlem

Min kompis doktorerade precis som lärare och fick 10 tusen mer i lön efter det, men vet inte om det är en skriven lag att det fungerar så, det låter ju dock som att det uppskattas mycket inom just utbildning iaf, ledsen att jag inte kunde vara till mer hjälp än så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Imaculent: Väldigt beroende på stad och arbetsplats. En mer strategisk position betalar nog helt okej, medan en projektledar-roll brukar vara rätt snålt avlönad. Kommunikatörs-roller och liknande ska vi inte ens tala om (aka. glorifierad Facebook-support).

@Gurk: Stämmer detta i Sverige, dock? Jag har förstått det som att löneskillnaderna i privat sektor är minimal mellan Ph.D. kontra master? Det står även i bloggposten att Ph.D. utbildningen är 2 år, medan jag förstått det som att denna ligger på fyra år i Sverige?

Vidare har jag även läst att Ph.D. är betydligt mer lönsamt utomlands än i Sverige, speciellt i USA. Samma sak med master. Om inte annat får man väl flytta ^^

Man kan ju taktikflytta och jobba ett tag utomlands? Se det som investerad tid för att sänka pensionsålder och ha lite pengar på fickan samt få bra meriter. Jag kan känna nu att jag borde ha gjort så själv. Har kompisar som gjorde så och jag kan tycka det var väldigt klokt av dom. Exempelvis Min skolkamrat flyttade till USA och jobbade som "kodslav" i ett år (gav ca 100k sek i månaden) och kom hem med både pengar på fickan (studielån avbetalt) samt att hans "sommarjobb" såg snuskigt bra ut på CV:t ("Säkerhetsansvarig på NASA"). En annan vän läste till läkare och bodde i nordnorge som doktor (skärgårdsdoktorn typ) i ett litet samhälle. Fick typ trippel lön mot i sverige och när han kom hem så hade han erfarenheter som gjorde att han kvalificerade in sig som biträdande sjukhusdirektör. Så absolut, det är inte fel att för en period flytta utomlands och jobba och tjäna pengar!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hörni, det uppskattas oerhört!

@SvanteP: Ligger mycket i det du säger, och som sagt så tror jag att jag skulle gilla att forska - det känns instinktivt som något väldigt kompatibelt med mig ^^
Är det så vanligt att privat sektor inte betalar ut i tid? Kanske är ganska bransch-beroende, i och för sig?

@Bad Habit: Absolut, det är planen. Känns det omöjligt efter mastern så blir det till att vänta. Tänker inte gå in i väggen bara för en titel (eller valfri annan anledning).

@Timmergubben: Aha, även inom den akademiska världen? Eller är det mer inom privat sektor i så fall? I det sistnämnda lär man ju (rent teoretiskt) kunna forska oavsett akademisk bakgrund, men det kanske är lite svårt att få jobb utan en vettig..?

@gothxx: Just ingenjörs-titeln i Sverige är tydligen lite speciellt, har jag läst mig till. Såvitt jag förstått det är de just denna titel som gör att vi i Sverige har två års master-utbildning, jämfört med USAs ett år; för att komma upp i lika många HP som ingenjörerna. Ett smått utdaterat tänk, kan jag tycka, men så ska det vara tydligen. Sveriges "magisterexamen" motsvarar engelskans "Master (one year)".

@Chromatic: Allt uppskattas ^^

@Gurk: Det är förstås ett alternativ! Gör en termin utomlands just nu (i ett U-land, vilket är lärorikt på alla sätt bortsett från i skolbänken).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Du kan doktorera på en magister-examen också, och en magister i ekonomi översätts till en master utomlands (Magister i företagsekonomi = MBA / Master in Business Administration).

Om du är sugen på en Ph.D så kan jag rekommendera att köra på en magister istället för en master, så sparar du ett år.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@gothxx: Just ingenjörs-titeln i Sverige är tydligen lite speciellt, har jag läst mig till. Såvitt jag förstått det är de just denna titel som gör att vi i Sverige har två års master-utbildning, jämfört med USAs ett år; för att komma upp i lika många HP som ingenjörerna. Ett smått utdaterat tänk, kan jag tycka, men så ska det vara tydligen. Sveriges "magisterexamen" motsvarar engelskans "Master (one year)".

Magisterexamen är mest en kvarleva från det äldre examenssystemet där de generella examina var kandidatexamen (3 år/120 poäng) och magisterexamen (4 år/160 poäng). Inga särskilda master-utbildningar fanns då. På den tiden brukade en magisterexamen översättas till "Master of..." trots att den inte helt matchade motsvarande i andra länder.

Sedermera kom den så kallade Bologna-processen i början av 2000-talet där högre examina standardiserades bland ett antal länder och då blev det normala 3+2 år. 3 år för en kandidatexamen och sedan ytterligare 2 år för en masterexamen. Det är med andra ord för att vara kompatibelt med resten av Europa.
Det var även här poängsystemet ändrades från 1 poäng =1 veckas studier till att bli ECTS kompatibelt med 1,5 högskolepoäng per vecka.

Civilingenjörsutbildningarna har sedan länge översatts som "Master of ...", även långt innan det fanns någon officiell master-utbildning i Sverige. De kortades faktiskt ner något i samband med Bolognaprocessen till 5 år precis som övriga masterutbildningar, i stället för 5,5 år som de var tidigare.

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på hur det är i privata sektorn utanför bygg, har inget erfarenhet. Men att kalla det vanligt förekommande är nog överdrivet, dock så har jag märkt att det inte spelar så stor roll om det är ett stort fastighetsbolag typ Akademiska hus, Vasakronan eller ett litet fastighetsbolag med 1-3 fastigheter. Och just den osäkerheten och energin som det krävt av mina tidigare arbetsgivare gör att jag drar mig för att ta något åt privata aktörer, iallafall något år till. Vill ha en miljon på företagskontot som buffert och ekonomi att driva ett ärende i tingsrätt.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.