Keylogger upptäckt i mjukvara för mekaniskt tangentbord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MickeOj:

Alibaba kan mycket väl ha ett finger med i spelet. De är väl de som ligger bakom aliexpress.com? Där man får stor rabatt om man handlar genom appen. Men att appen ska ha tillgång till allt på din telefon tycks användare missa.

Skickades från m.sweclockers.com

Min har inga rättigheter och har aldrig klagat eller haft problem med att fungera. Du kanske tänker på någon annan app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Nu drar jag alla över en kamm, så ni får gärna kalla mig för dödsknarkar nazist, men att inte höja ett ögonbryn och dra öronen åt sig med vissa säkerhetsprogram och hårdvara ifrån vissa geografiska områden? Hade inte köpt ett kinesiskt tangentbord, Kaspersky eller annat där det är statligt sanktionerat eller finns för vana att göra på detta vis.

Det kan finnas i vad som helst, men vissa länders ledning är mer liberala med appliceringen av dessa mjukvaror än andra.

Kaspersky? Drar du in dom i denna menig?
Kaspersky inhämtat inte information.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

När vi knullar någon då är de bara bra men när det omvända händer då är det förfärligt.

Många föredrar att knulla framför att bli knullade. Inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem

Installeras det programvara på datorn när tangentbordet kopplas in? Förstår inte riktigt hur tangentbordet gör för att kommunicera med den där servern. Är det bara Windows-användare som drabbas?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Man får vad man betalar för, brukar det ju heta, och i det här fallet tydligen också en del "bonusfunktioner". :/

Vågar man säga samma sak om windows 10?

Nä om vi ska vara lite seriösa här (ja jag har också win 10 och är nöjd).
Det är lite läskigt vad som verkar gömma sig i hårdvaran i hemmen alltså.
Här är ett roligt exempel på detta:
https://www.networkworld.com/article/3236064/servers/minix-th...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Kaspersky? Drar du in dom i denna menig?
Kaspersky inhämtat inte information.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

men att inte höja ett ögonbryn och dra öronen åt sig med vissa säkerhetsprogram och hårdvara ifrån vissa geografiska områden?

Ja jag drar in dom som en möjlig parallel i diskussionen om integritet och den personliga säkerheten. Det har varit en del diskussioner ifall den ryska staten har bakdörrar i Kaspersky's programvara som tillåter utomstående tillgång till systemet. Det triggade iallfall en sådan varning att alla eventuella kaspersky installationer på statlig nivå togs bort i USA.

Jag installerar inte vare sig ryska eller kinesiska program på min dator, inte medvetet i vilket fall. Inte ens frugan får installera programmet som erbjuds när hennes mobil av obskyr kinesisk modell kopplas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Installeras det programvara på datorn när tangentbordet kopplas in? Förstår inte riktigt hur tangentbordet gör för att kommunicera med den där servern. Är det bara Windows-användare som drabbas?

Att bara koppla in tangentbordet och köra borde vara riskfritt. Ett tangentbord använder bara Microsofts generiska drivrutin. Men jag gissar att denna "Cloud Driver" ger mer funktioner för att styra tangentbordet/belysning på olika sätt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ännu en tankeställare att inte handla på Alipirat för er som känner er träffade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du föredrar att det är USA som spionerar på dig? Om folk här kan försvara win10 som gör exakt samma sak varför är detta tangentbord problem då? USA has värdens i särklass största statlig sanktionerade och sponsrade övervakning så du lyckas inte ens vara konsistent i en enda mening.

Eller är det vanliga rasismen och dubbelmoralen som kommer fram. När vi knullar någon då är de bara bra men när det omvända händer då är det förfärligt.

Frågar inte Windows 10 dig vid installation.."Vill du skicka data till MS?" som du kan stänga av? Iaf så som det ser ut. Här fick väl ingen en sådan fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Regert:

Frågar inte Windows 10 dig vid installation.."Vill du skicka data till MS?" som du kan stänga av? Iaf så som det ser ut. Här fick väl ingen en sådan fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det gör den inte. Om du klickar på default så skickar den allt och lite till. Om du skaffar LTSB och jobbar röven av dig så minskar det en smula men fortfarande verkar det så att win10 ignorerar vissa GPOs och fortsätter att skicka data hem till MS och därmed NSA som vi vet samarbetar väldigt bra med MS till skillnad från google och apple som stretade emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Nej det gör den inte. Om du klickar på default så skickar den allt och lite till. Om du skaffar LTSB och jobbar röven av dig så minskar det en smula men fortfarande verkar det så att win10 ignorerar vissa GPOs och fortsätter att skicka data hem till MS och därmed NSA som vi vet samarbetar väldigt bra med MS till skillnad från google och apple som stretade emot.

OK. Har du någon längre text om det? Nyfiken. Hade för mig att MS också stretade emot en del.
Så som du beskriver det låter det nästan om en Chromebook eller någon version av OS X är säkrare.

On Topic: Men kräver inte de flesta tangentbord driver idag på ett eller annat sätt? Razer, Steelseries etc har ju alla drivers.. är det någon som granskar de drivrutinerna?

Borde finnas en marknad för nischade tangentbordstillverkare som gör mer säkra produkter då som inte kräver tillgång till IP adresser och dylikt då.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Regert:

OK. Har du någon längre text om det? Nyfiken. Hade för mig att MS också stretade emot en del.
Så som du beskriver det låter det nästan om en Chromebook eller någon version av OS X är säkrare.

On Topic: Men kräver inte de flesta tangentbord driver idag på ett eller annat sätt? Razer, Steelseries etc har ju alla drivers.. är det någon som granskar de drivrutinerna?

Borde finnas en marknad för nischade tangentbordstillverkare som gör mer säkra produkter då som inte kräver tillgång till IP adresser och dylikt då.

Om vad? MS samarbete med NSA? Det är Snowdens avslöjanden i samband med PRISM (tror jag det var) och Skype där den senare i princip blev avlyssningsplattform. MS har stretat emot domstols order om att överföra data från EU till USA, inte mot trevligt samarbete med NSA i det tysta.

Ignorering av GPO och inställningar är utspritt lite överallt. Vanlig media har bestämts sig att lovorda spyware10 och kalla alla som nämner övervakningen för foliehattar. För inte skulle NSA och MS som tidigare övervakade oss göra det nu...

Köper du vanligt tangentbord så kommer det inga drivrutiner med den. Det är bara fancy tangentbord som kräver det och även då är det mest onödigt annat än för övervakning som Razer/nvidia med sina "du måste logga in" fasoner. Sedan sitter win10 och gör exakt samma sak och skickar det du skriver till MS (kallas för hjälpa till med teckenigenkänning eller något i den stilen i inställningar).

Det intressanta är att rasismen kommer fram direkt då det är ett företag från Kina eller Ryssland men lyser med sin frånvaro när det är ett amerikanskt bolag. Själv ser jag ingen skillnad mellan att bli övervakad av den ena eller andra sidan, om något är jag hellre övervakad av Kina/Ryssland/whoever då de inte har mycket makt här. Något som är definitivt inte fallet för USA eller deras inhemska husdjur FRA.

Permalänk

Det är väl bara en tidsfråga innan man blir avlyssnad av sin kinesiska riskokare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det intressanta är att rasismen kommer fram direkt då det är ett företag från Kina eller Ryssland men lyser med sin frånvaro när det är ett amerikanskt bolag.

Kan du utveckla hur den ryska rasismen kommer fram?

Jag läser i alla fall en tråd om en kinesisk keylogger som börjat spåra ur i "teorier" om Nsa, Microsoft, Windows 10 och USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Kan du utveckla hur den ryska rasismen kommer fram?

Jag läser i alla fall en tråd om en kinesisk keylogger som börjat spåra ur i "teorier" om Nsa, Microsoft, Windows 10 och USA.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är kommentarer "som vad kan man förvänta sig av jävla kineser och liknande" vilka lyser med sin frånvaro när det handlar om amerikanska företag som spionerar på användaren. Hur många här som förfasas över kinesisk "övervakning" har absolut inga problem med win10 som är betydligt värre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är kommentarer "som vad kan man förvänta sig av jävla kineser och liknande" vilka lyser med sin frånvaro när det handlar om amerikanska företag som spionerar på användaren. Hur många här som förfasas över kinesisk "övervakning" har absolut inga problem med win10 som är betydligt värre?

Jag upplever att USA, deras president och amerikanska bolag i gemen får både en och två skopor skit när det är befogat, och ibland även när det inte är det.
Denna tråd inget undantag.
Är det amerikansk rasism? (retorisk fråga - nej det är det självklart inte)

Internet i överlag är ju en ganska "hatisk" plats, och det hänger väl ihop med att många skriver ut sin frustration och texter lätt kan tolkas på många vis.
Det har dock i de flesta sammanhang absolut ingenting med rasism att göra.
Att påstå sådant drar bara ner stämningen ännu mer och "folk" blir ännu argare.
Tillslut blir tråden som började som en trevlig diskussion låst.
Så vänligen sluta med det.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Unknown:

triggade iallfall en sådan varning att alla eventuella kaspersky installationer på statlig nivå togs bort i USA.

Kika lite på senaste wikileaks, där påstås att CIA skapade fejkade certifikat som såg ut att komma från... just Kaspersky.
https://wikileaks.org/vault8/#Hive

Kan förklara "paniken" i USA nyligen dvs att man fick reda på att man förmodligen skulle få stå där med brallorna på halv stång.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Du menar nog "brallorna nere"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av improwise:

@hasenfrasen: Du menar nog "brallorna nere"

Det var en medveten freudianskt "felskrivning". Jänkarna hade förmodligen fortfarande halv bånge när de insåg att fläsket var brynt, eller nåt.