Permalänk
Medlem

Destillerat vatten & färg

Så ska byta vätska i datorn och har hittills kört på alphacool's destillerat vatten och sedan EK's pastel. Nu som sagt ska detta bytas då det var kanske 9 månader sen sist och tänker på ifall man bara ska dra iväg till macken och köra i batterivatten(antar det skulle funka då jag ändå inte har mixat metaller?) och kanske någon vitt färgtillägg eller ska man köpa alphacools destillerade vatten igen och sen typ beställa hem mayhems pastel?

Mvh Laxen

Permalänk

Destvatten som destvatten... köp de billigaste du hittar de e alla bara kranvatten som passerat genom en hembränningsapparat typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Men batterivatten lär funka eller? Tänker ju de är väl billigast i mängden?

Permalänk
Medlem

Jag har kört på destillerat vatten i flera år från Coop utan tillsattser. Har "silverpiggar" i tanken endast.
Bytte vattnet 2 gånger om året. Vilket började bli lite jobbigt, så nu hann de gå 1 år innan jag bytte senast.

Men nu är de nyligen bytt, beställde dessutom "Clear X1 Non Toxic Coolant Concentrate", 1 flaska på 250ml blandas med 1,75l destillerat vatten, så de ger 2L vätska. Passade på och beställa 2 burkar åt gången då jag beställde från UK. Finns inte i Sverige. Så nu ska de klara sig i 1 år utan byte av vatten iaf.

Jays2cents på youtube som rekommenderade de i en av hans videoklipp.

Clear X1 Non Toxic Coolant Concentrate
http://www.performance-pcs.com/mayhems-xt-1-clear-coolant-con...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

@Rouge of Darkness: Men batterivatten lär funka eller? Tänker ju de är väl billigast i mängden?

Batterivatten är destillerat vatten, samma sak.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

@Rouge of Darkness: Men batterivatten lär funka eller? Tänker ju de är väl billigast i mängden?

Har kört med batterivatten från OKQ8 sedan 2011... ser inga föroreningar eller så i min loop.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Aight, då fixar jag batterivatten strax, behövs skit mot alger eller? Tänker mest som mayhems pastel typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Batterivatten är destillerat vatten, samma sak.

Nej det är inte samma sak. Batterivatten är avjoniserat vatten. Destillerat vatten har förångats och sedan kondenserats.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Aight, då fixar jag batterivatten strax, behövs skit mot alger eller? Tänker mest som mayhems pastel typ?

Jag har inget annat än batterivatten och har inte hört att det skall finnas några organismer i det som kan börja blomma. Kranvatten däremot...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Ah okej, vet att batterivatten "bara" är avjoniserat men hört mycket om att det inte ska vara så den skapar tillväxt i systemet. Men vet du vart jag kan köpa någon slags white color dye iallafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

@Dr.Mabuse: Ah okej, vet att batterivatten "bara" är avjoniserat men hört mycket om att det inte ska vara så den skapar tillväxt i systemet. Men vet du vart jag kan köpa någon slags white color dye iallafall?

Gör som jag, köp vita slangar i stället. Beckers har väl vattenlöslig färg på lager annars

Ska vi vara lite allvarliga så är detta inget jag ens reflekterat över men bl.a Aphacool eller EKW borde väl ha det i sitt sortiment? Google is your friend here

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

jag kör batterivatten med ca 6 - 8 % glykol i den fungerar fint inge alger vill växa där eller annat otyg.

OBS tänk på att man inte får hälla ut blandningen vart som helst kemistation eller fråga på macken dom kan ta hand om det .
har använt blandningen i 2 år nu har fyllt på max 1cl under den tiden

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Anledningen till varför jag vill fylla på nytt är för att vattennivån droppat (plötsligt på senaste) tänker de kanske beror på systemet blivit varmare och kanske gjort av sig med mig mer värme??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Gör som jag, köp vita slangar i stället. Beckers har väl vattenlöslig färg på lager annars

Ska vi vara lite allvarliga så är detta inget jag ens reflekterat över men bl.a Aphacool eller EKW borde väl ha det i sitt sortiment? Google is your friend here

Har en fet 250ml res

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En till fråga, är på ICA nu och de har batterivatten. Avmineraliserat = avjoniserat? Assuming it? Joner är väl mineraler?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

En till fråga, är på ICA nu och de har batterivatten. Avmineraliserat = avjoniserat? Assuming it? Joner är väl mineraler?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, joner är förenklat uttryckt elektroniska bärare och det vill man inte ha i batterivatten för då blir det kortslutning. Miineralfritt är inte dåligt det heller.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Behövs glykol till det elr ngt? Tanken var ju jonfrittvatten (batterivatten) sen färg bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Anledningen till varför jag vill fylla på nytt är för att vattennivån droppat (plötsligt på senaste) tänker de kanske beror på systemet blivit varmare och kanske gjort av sig med mig mer värme??

Skickades från m.sweclockers.com

Slangar är inte helt diffusionstäta och ju varmare det blir så ökar avdunstningen. Ett tag fick jag fylla på nästan varje månad, ett bevis på att kylningen inte är tillräckligt effektiv. Klockade ner prollen och nu har jag knappt fyllt på alls på flera månader.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeSalmon:

Behövs glykol till det elr ngt? Tanken var ju jonfrittvatten (batterivatten) sen färg bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, ingen glykol. Både destillerat och avjoniserat vatten är giftigt för organismer så de självdör. Glykol sänker dessutom kokpunkten = inte bra (även om det är marginellt).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nä, ingen glykol. Både destillerat och avjoniserat vatten är giftigt för organismer så de självdör. Glykol sänker dessutom kokpunkten = inte bra (även om det är marginellt).

Inget fel med lite glykol i vattnet om man vill ha det. Dessutom är där oftast nån typ av anti korrosionsmedel i som inte heller är fel.

Personligen har jag kört med RO vatten och lite biocid i flera år utan problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Destvatten som destvatten... köp de billigaste du hittar de e alla bara kranvatten som passerat genom en hembränningsapparat typ.

Det är nog väldigt lite av det vattnet som går att köpa i dag som faktiskt är destilerat. Det är kört genom ett reverse osmosis filter, och möjligen genom en jonbytar massa efter det.
Men du har rätt. Vilket vatten som används är rätt mycket skit samma.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej det är inte samma sak. Batterivatten är avjoniserat vatten. Destillerat vatten har förångats och sedan kondenserats.

Som jag skrev ovan, skulle tro att det är samma produktionssätt i båda fallen.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har inget annat än batterivatten och har inte hört att det skall finnas några organismer i det som kan börja blomma. Kranvatten däremot...

Sporer och bakterier som trivs i vattnet finns det gott om lite överallt. rent vatten är bara rent tills man öppnat förpackningen. Sen kan man ju erbjuda olika bra överlevnadsmiljöer i sitt system. Personligen känner jag att verken alger eller bakterier egentligen är ett stort problem i vattenkylningssystem. Tillsatser bör begränsa sig till korrosionsskydd, och de är som regel giftiga nog att även förebygga allt annat.

Skrivet av ZeSalmon:

Anledningen till varför jag vill fylla på nytt är för att vattennivån droppat (plötsligt på senaste) tänker de kanske beror på systemet blivit varmare och kanske gjort av sig med mig mer värme??

Låter snarare som läckage, om det går "fort". Plastslangar är annars inte helt täta och det dunstar lite genom dem hela tiden, men då torde nivån sjunka med ganska konstant tempo.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, joner är förenklat uttryckt elektroniska bärare och det vill man inte ha i batterivatten för då blir det kortslutning. Miineralfritt är inte dåligt det heller.

Fast till vattenkylning fungerar avmineraliserat lika bra som avjoniserat. Det är inte avjoniserat speciellt länge, utan börjar joniseras så fort det får kontakt med metall.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Nä, ingen glykol. Både destillerat och avjoniserat vatten är giftigt för organismer så de självdör. Glykol sänker dessutom kokpunkten = inte bra (även om det är marginellt).

Vatten, avjoniserat, & destillerat, är inte giftigt. Det kan i någon utsträckning ha död på organismer tack vare det osmosiska trycket, när vatten med låg salthalt vandrar genom cellmembran för att nå vatten med högre salthalt. Det kan helt enkelt spränga cellen. Avmineraliserat vatten har inte den fördelen, så där kan argumentera till alternativens fördel. Glykol är dessutom inte huvudsakligen där för att döda saker, utan förebygga korrosion. Sen vet jag inte. Det är möjligt att låg inblandning av glykol sänker kokpunkten. Jag tvivlar, men inget är omöjligt. 1:1 höjer den till runt 108c, och ren glykol kokar strax över 197c. (Etylengykol. Vanligast, i dag. Propylenglykol har en kokpunkt på strax över 188c) Många gånger pratar man inte om ren glykol när man pratar om kylar-additiv, så det kan spela in det med. Men tillsatserna för vattenkylda system har som regel avsiktligt tagits fram så de höjer, inte sänker kokpunkten. Av samma anledning som man i dag har trycksatta kylsystem på fordon, i stället för som för, öppet mot atmosfären. Det driver upp kokpunkten till 120-140c.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Som du skrev, jag kör ju primochills plasttubing och har ju haft systemet igång i 9månader utan o fylla, och det kanske sjunkit med en 1dl så det är ingen läcka alls, isåfall hade den varit tom haha. Men tänker mer på anledningen till varför, kanske var något annat som jag inte visste om

Permalänk
Medlem

Läste lite snabbt på förpackningen på batterivattnet, såklart är det avjoniserat... lite dum känner man sig... men iallafall, ska ha i detta så fort jag vet vilket färgmedel jag kan hitta! Tyvärr verkar INET ha tagit bort sitt och aquatuning verkar inte ha något i vitt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

[Wall of text]

Destillation: Destillation eller destillering är uppvärmning, förångning och kondensation av vätska i syfte att separera dess beståndsdelar som har olika kokpunkter.
Destillerat vatten: Destillerat vatten är vatten som genom destillation har gjorts mycket rent från lösta och uppslammade ämnen såsom metallsalter och mikroorganismer, som finns i vanligt, odestillerat vatten.

På vilket sätt är processen desamma som för...

Avjoneraring: Avjoniserat vatten produceras med rinnande vatten genom en bädd av ett poröst polymert harts , som innehåller löst bundet väte (H +) och hydroxid ( OH - )-joner . När vatten strömmar över hartset, lösta laddade kemiska species i vattnet - såsom kalcium och magnesium - är bundna till hartset , och väte-eller hydroxidjoner frigörs för att ta deras plats.

...?

Destillerat vatten är bara vatten inget annat. Hur bra avjoniserat eller av-mineraliserat vatten kan vara beror såklart på kvalitén. Men utan födoämnen i vattnet blir miljön giftig för mikroorganismerna, det är vad jag menar. Även om det tillkommer bakterier när du öppnar korken så är dom - som du själv skriver - snart döda de också. Avmineraliserat vatten är även avjoniserat så det har samma effekt på mikroorganismerna.

De som kört med och utan glykol har kunnat redovisa c:a +2°C. Hur vetenskapligt det är vet jag inte. Det har hänt lite saker de senaste åren. Förr kunde man läsa om igenslaggade system osv. Men nu var det länge sedan och nu blandar man inte olika metaller i samma utsträckning längre (som jag skrev tidigare) och när man gör det så ser man till att vara galvaniskt isolerad, så korrosion är inte - tror jag - ett lika stort problem längre. Därav mitt argument.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kom på att jag har kvar kanske 180ml ek pastel white, funkar det att använda med batterivattnet utan en speciell ratio mix? Lär väl då jag ändå kan använda batterivattnet utan den? Tänker mest på färgen men också så den inte fuckar något vilket den inte ska eller lär?

Permalänk

Jag har kört med Biltemas batterivatten och lite glykol i det i iaf 5år.

När jag kört utan glykol så blir vattnet fortare grumligt och det blir mkt fortare massa beläggningar i slangarna, och dom har en tendens att vilja fastna i CPU blocket. Har inga som helst vetenskapliga belägg det är bara baserat på erfarenhet.

Glykolen lär ju ha samma effekt som den har i andra kylsystem, dvs. lite smörjande, alg dödande osv.

Permalänk
Medlem

Så många olika svar :/ vet inte vad jag ska välja melan. Glykol eller inte... får kanske testa först utan glykol se om det blir alger eller grumligt och isåfall kanske byta. Vet ju inte heller hur jag ska rengöra mitt cpu block direkt heller då jag aldrig gjort det men antar det inte är rocket science.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

På vilket sätt är processen desamma som för...

Som jag skrev i inlägget du kommenterade, men inte citerade, så är "destillerat" vatten i dag sällan, nästan aldrig, faktiskt destillerat. Det är Reverse Osmosis vatten, behandlat med jonbytarmassa, och förpackat som destillerat, eftersom resultatet är det samma. Och avjoniserat vatten får samma behandling. Kravet på renhet är möjligen lägre för avjoniserat, men väl inom alla former för gränsvärden vi behöver bry oss om inom vattenkylt. Lab-kvalité "destillerat vatten" är oftast inte destillerat det i heller, utan bara kört genom fler / bättre RP membran, och mer jonbytarmassa... Varför man säljer det som destillerat, och inte RO vatten? Skitbra fråga, ingen aning, är det snabba svaret. En bra gissning är dock att man väljer att göra det eftersom alla vet vad destillerat vatten är, produkten från båda processerna är identisk, och kostnaden är mycket lägre för RO jämfört med destillerat.

Skrivet av ZeSalmon:

Kom på att jag har kvar kanske 180ml ek pastel white, funkar det att använda med batterivattnet utan en speciell ratio mix? Lär väl då jag ändå kan använda batterivattnet utan den? Tänker mest på färgen men också så den inte fuckar något vilket den inte ska eller lär?

Den "ska" användas 1:3, och är avsedd att fylla alla de funktioner man normalt förknippar med glykol. Korrosions skydd, och bakterie / alg hämmande.
Använd du det. Har du inte mycket nog, kan det ju vara läge att på sikt beställa hem mer för att komplettera, då det antagligen blir mer genomskinligt än önskat med för liten mängd, samt skyddsfunktionerna blir svagare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Som jag skrev i inlägget du kommenterade, men inte citerade, så är "destillerat" vatten i dag sällan, nästan aldrig, faktiskt destillerat.

För att hålla en diskussion på en saklig nivå så förhåller jag mig gällande definitioner. Ska vi utgå från spekulativa antaganden gällande vilseledande marknadsföring som du gör när du försöker rätta mig med direkta felaktigheter blir diskussionen absurd och vilseledande. Det får stå för dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu får du väl i alla fall ge dig. Vi pratar om vad som faktiskt går att få tag på i handeln, inte absoluta definitioner.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.