Permalänk

4x8GB vs 2x16GB

Vad är egentligen skillnaden och vilka ska man välja? dem jag tänker mellan är följande:
https://www.inet.se/produkt/5300316/corsair-32gb-4x8gb-ddr4-3...
https://www.inet.se/produkt/5300086/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...
Jag vet att dem ena har högre Mhz men tänk om det var samma, vad är skillnaden då?
Och moderkortet är: https://www.inet.se/produkt/1900456/asus-rog-strix-z370-e-gam...

Permalänk
Medlem

@itzWappie: Med 4 stickor kan du dra nytta av quad channel funktionen. I praktiken gör det nästan ingen skillnad om du har quad eller dual channel. Köp det billigaste.

Permalänk
Medlem

@itzWappie: Det är ingen större skillnad ta det billigaste men 2x16GB är något bättre för Coffee Lake då det bara stödjer Dual Channel i de flesta applikationer ger det 0% prestanda ökning.

32GB 2x16GB 3000 MHz CL15 3199 kr
32GB 4x8GB 3000 MHz CL15 2899 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av andrey:

@itzWappie: Med 4 stickor kan du dra nytta av quad channel funktionen. I praktiken gör det nästan ingen skillnad om du har quad eller dual channel.

Quad Channel finns inte ens på Z370, så @itzWappie, det finns ingen fördel med fyra stickor för dig.

Citat:

Köp det billigaste.

Jag säger köp 2 × 8 GiB i alla lägen om det inte är mycket dyrare, för då finns plats för mer minne senare. Större stickor behåller dessutom sitt värde mycket bättre än mindre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är alltid bättre att välja det paket med minst antal stickor om bägge paketen har totalt sett samma Gb.

I just detta läge så ska du välja paket https://www.inet.se/produkt/5300086/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Det andra paktet är inte i första hand tänkt för moderkort med din sockel, utan för socket 2011-3 och 2066 detta PGA att hastigheten är 3600Mhz och det klarar ofta inte andra socklar än just 2011-3 och 2066 när minnestickornas antal är fler än två.

EDIT här är för övrigt ett mer prisvärt paket https://www.inet.se/produkt/5310279/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Slipper du slänga ut nästan 1000:- extra bara för att elda för kråkorna också..
Antar du inte ska använda datorn mest för spel, om bara spel kan du halvera minnet till 2x8Gb

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Alltså som jag antar det är dual channel bäst för mig?

Permalänk
Medlem

@itzWappie: Ja dual channel är något bättre för Coffee Lake. Fast du bör köpa billigare minnen allt över 3000 MHz ger nästan ingen prestanda ökning lägg mellan skillnaden något annat.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/247818-corsa... 2x16GB 3199 kr

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa 2x8 för då kan du i framtiden uppgradera med 2x8 till om du skulle vilja ha 32, eller för den delen 2x16 om du skulle vilja ha 48 GB.

4x4 är främst för folk som köper X299 moderkort och liknande med stöd för quad-channel där de får ännu högre minnesbandbredd om de har fyra minnesmoduler i, konsumentplattformen stödjer dock bara upp till dualchannel så någon sådan fördel får inte du av att köpa det.

Sedan har jag hört någon säga en gång att dual-rank minnen skulle vara snabbare än single-rank, jag vet å andra sidan att det är lättare att få single-rankminnen att fungera i högre hastighet på Ryzen än dual-rank. Det är nog inget du behöver bry dig om men om någon har kunskap i ämnet och är villig att dela med sig av den så är jag intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

Alltså som jag antar det är dual channel bäst för mig?

Dual channel blir med både fyra och två stickor, finns inte stöd för nått annat än single samt dual,
Antal stickor är inte samma som single, dual, tripple eller quad channel..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanH79:

Jag skulle köpa 2x8 för då kan du i framtiden uppgradera med 2x8 till om du skulle vilja ha 32, eller för den delen 2x16 om du skulle vilja ha 48 GB.

4x4 är främst för folk som köper X299 moderkort och liknande med stöd för quad-channel där de får ännu högre minnesbandbredd om de har fyra minnesmoduler i, konsumentplattformen stödjer dock bara upp till dualchannel så någon sådan fördel får inte du av att köpa det.

Sedan har jag hört någon säga en gång att dual-rank minnen skulle vara snabbare än single-rank, jag vet å andra sidan att det är lättare att få single-rankminnen att fungera i högre hastighet på Ryzen än dual-rank. Det är nog inget du behöver bry dig om men om någon har kunskap i ämnet och är villig att dela med sig av den så är jag intresserad

Eller så köper han 2x16 och kan i framtiden köpa en uppsättning till och få 64gb. Tror också att andrahandsvärdet på större stickor är större då folk bara vill ha mer och mer ram med tidens gång. Än så länge är 2x8 det vanligaste som jag tycks se, men fler och fler kör på 32.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Eller så köper han 2x16 och kan i framtiden köpa en uppsättning till och få 64gb. Tror också att andrahandsvärdet på större stickor är större då folk bara vill ha mer och mer ram med tidens gång. Än så länge är 2x8 det vanligaste som jag tycks se, men fler och fler kör på 32.

Tycker han bör köra 4x16 direkt. Ingen anledning å vara snål i livet.

Permalänk
Inaktiv

Det som är viktigt på ett dual channel moderkort är att båda slotten i respektiv channel används. Dvs. använd inte bara en RAM sticka till den ena kanalen, för då förlorar du prestanda.

Kort sagt; Har du två RAM moduler så sätter du dom i Channel A1 och A2. Har du fler moduler så ska det vara totalt fyra moduler, så det fyller RAM kanalerna.

Channel A1+A2 och Channel B1+B2 ger bra prestanda.
Channel A1+A2 ger bra prestanda
Channel B1+B2 kanske inte ens bootar då man börjar med A Channel.
Channel A1+A2+B1 blir single channel och lägre prestanda
Channel A1+A2+B2 blir single channel och lägre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Jag missade nog rubriken om det hela tiden stod 4x8 och 2x16, men samma sak gäller oavsett.

Permalänk
Inaktiv

Ramminne är en vanlig felkälla till instabilitet och frågan är om 4st minnen istället för 2st kan göra datorn mindre stabil?

Annars som sagt, 4GB stickor idag duger knappt att grusa vägen med, att senare sälja dem för man vill uppgradera känns inte så lätt. Så vanliga användare ska idag såklart köpa 2st 8GB stickor.