Permalänk
Medlem

VR kalibrering

Hej

Jag köpte nyligen ett gear VR headset till min samsung mobil för att testa på det lite smått. Tyvärr fungerade det inte alls bra för mig då det såg både suddigt ut och att jag såg dubbelt i de flesta fall. Oavsett hur jag försökte ställa om headsettet så blev det inte bättre.

Min frågor är då:

1. Om jag har synfel t.ex närsynt behöver jag skaffa linser för att kunna se ordentligt och därav få bort den suddiga bilden ?

2. Kan man med ett dyrare headset kalibrera bättre för att få bort "double vision" vilket om man ska tro google rätt beror på "interpupillärt avstånd" som kan variera från person till person?

Eller beror min dåliga upplevelse på någonting annat?

Mvh
Gabriel

Permalänk
Medlem

@Jinwoo: Samsung rekommenderar linser i ditt fall.

Permalänk
Medlem

Jag är närsynt -4 båda ögonen i cardboard modell måste jag ha glasögon eller linser för att inte se suddigt

Beställde en HTC Vive på black friday så jag kommer nog börja använda linser oftare nu...

Fråga 2: Vad jag sett i manual för Vive på nätet ska man kunna justera detta avstånd, fast om det är linserna eller panelerna kan jag ej svara på.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk

Aldrig tänkt på att använda linser med min Oculus, det ska jag nog testa och se om det är blir bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Jag är närsynt -4 båda ögonen i cardboard modell måste jag ha glasögon eller linser för att inte se suddigt

Beställde en HTC Vive på black friday så jag kommer nog börja använda linser oftare nu...

Fråga 2: Vad jag sett i manual för Vive på nätet ska man kunna justera detta avstånd, fast om det är linserna eller panelerna kan jag ej svara på.

Du kan justera avståndet från linsen till ögat (bra om man har glasögon) och även avståndet mellan linserna, dvs pupillavståndet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoshimitzu:

Aldrig tänkt på att använda linser med min Oculus, det ska jag nog testa och se om det är blir bättre!

Klart de blir bättre. Jag fick samma förbättring som IRL

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Du kan justera avståndet från linsen till ögat (bra om man har glasögon).

Skickades från m.sweclockers.com

Upp till -3 ungefär (efter lite googlande)

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Vive verkar inte gå att ställa tightare än 60,4 mm i pupillavstånd. Min optiker mätte upp mig till 60 mm. Jag är ca 175 cm lång så inte onormalt liten. Vågar inte låta barnen spela mer än 30 min per dag pga detta. Kanske kan utveckla skelögdhet av att ögonen får ställa isär sig för att få bilderna att matcha. Efter en längre session så känner jag själv att ögonen får svårare att "kalibrera" mot saker långt bort en stund.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600