Permalänk
Discokungen
Skrivet av aaaaaaaaaa:

black friday och tangentbord, några bra fynd?

Jag köpte ett Ducky One tenkeyless på Max gaming för 1290, kändes värt. Ännu mer värt när det kom hem och jag äntligen kunde kasta mitt Räzor Blackwidow från 2011... Nu vill jag nästan ha en till uppsättning med caps men det är sååå drygt att hitta ISO med åäö...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag köpte ett Ducky One tenkeyless på Max gaming för 1290, kändes värt. Ännu mer värt när det kom hem och jag äntligen kunde kasta mitt Räzor Blackwidow från 2011... Nu vill jag nästan ha en till uppsättning med caps men det är sååå drygt att hitta ISO med åäö...

Finns lite att välja på här: https://www.maxgaming.se/tangentbord-tillbehor/keycaps
T.ex ISO/Nordic Ducky Shine 4 109 keycaps sets (i länken) passar på ditt Ducky One TKL. Då Ducky One/TKL har standard botten rad.

Ändring i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Beställde ett KBD75 med lite rea under helgen, ska försöka göra det rätt tyst, kommer bli kul att bygga ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag köpte ett Ducky One tenkeyless på Max gaming för 1290, kändes värt. Ännu mer värt när det kom hem och jag äntligen kunde kasta mitt Räzor Blackwidow från 2011... Nu vill jag nästan ha en till uppsättning med caps men det är sååå drygt att hitta ISO med åäö...

Nice!

GMK Laser finns att köpa med nordic kit och svenska tecken.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-mito-gmk-laser-custom...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av seville57:

Finns lite att välja på här: https://www.maxgaming.se/tangentbord-tillbehor/keycaps
T.ex ISO/Nordic Ducky Shine 4 109 keycaps sets (i länken) passar på ditt Ducky One TKL. Då Ducky One/TKL har standard botten rad.

Ah! Tror jag såg några av dem men jag tänkte mig mer typ regnbåge eller sådär. Har svårt för vitt i allmänhet på tangentbord och ö/ä är delade med danska/norska bokstäverna vilket känns lite konstigt. Men ja, det är smådetaljer. Tack!

Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nice!

GMK Laser finns att köpa med nordic kit och svenska tecken.
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-mito-gmk-laser-custom...

Åh! Det ja! Såg det! 1200 har jag dock inte att lägga ut på caps nu, jul och black friday och grejer. Allt ska tydligen hända på en gång! Bra tips dock! Ska hålla ögonen öppna!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleboobs:

Vad ska man göra om man råkat smälta en pause knapp lite grann på sidan? Går det att sanda ner? Har en uppsättning sandpapper. Det är SA Filco double shot.

skdcables använder fint sandpapper och polishing compound (vad det nu heter på svenska) och hans artisans är blanka som spegelglas. Jag antar att Filcos SA-hattar är blanka?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag hörde ingenting i det där klippet, så jag gick ut på YouTube och kikade på andra videos med "ping-ljud" och jag kunde inte höra något där heller, mer än kanske ljud från billiga tangentbord. Ping-ljud är väl ljudet som uppstår från vibrationerna av switharna när de går ut i aluchassit? Eller har jag helt missuppfattat vad är?

Är väl främst när han trycker på "e"-tangenten i klippet (förutsätter nästan att man har headset). Ja precis, så som jag förstår det hela är att när brytarna är fastsatta på en metallplatta kan ljudet från fjädern fortplanta sig och skapa resonans. Finns flera stora märken som har de här problemen om man söker både youtube och google så har inget med budget att göra dessvärre.

https://geekhack.org/index.php?topic=18731.0

Här står även lite info under "Sound Annoyances".

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/mcrip

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

Är väl främst när han trycker på "e"-tangenten i klippet (förutsätter nästan att man har headset). Ja precis, så som jag förstår det hela är att när brytarna är fastsatta på en metallplatta kan ljudet från fjädern fortplanta sig och skapa resonans. Finns flera stora märken som har de här problemen om man söker både youtube och google så har inget med budget att göra dessvärre.

https://geekhack.org/index.php?topic=18731.0

Här står även lite info under "Sound Annoyances".

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/wiki/mcrip

Då har jag förstått det rätt. Jag menade inte att det är exklusivt för billiga tangentbord, jag har själv haft två Pok3rs som man nästan kunde använda som djungeltrummor. Det jag menade var bara att vissa av tangentborden på YouTube lät bara allmänt billigt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av easy_j:

Någon fler som köpte det nya 5° 60% case'et från kbdfans här och fått sitt eller sett om det är på g?
Mitt trackingnummer (4PX) verkar fungera dåligt nämligen. Status: "Information mottagen" och Wei svarar inte på mail... :/

Fick mitt idag, fick två uppsättningar spårningsnummer, det från DHL var det som gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

Hej!

Har under många år nu suttit på mitt gamla Dell-tangentbord som fick se sig besegrat denna black friday. Då jag ville ha ett mekaniskt tangentbord utan överflöd och rgb slutade det med ett Logitech G610 (röda brytare). Förstår så klart att detta tangentbord faller under "budget" i dessa kretsar men verka fått bra recensioner överlag för prisklassen.

Som vanligt när något är sprillans nytt och när man som i detta fall går från membran till mekaniskt undersöker man det mesta lite extra och vill att allt ska vara perfekt. Min fråga är då till er som är mer erfarna, hur mycket ska fjädrarna få låta? Vid normalt användande överröstar knappljuden fjädrarna så att säga, då hörs dem ej. Men om jag skulle mer specifikt trycka ner knappar och släppa dem en och en hörs ett ganska tydligt fjäderljud på vissa håll (i ett tyst rum). Har läst en del på forum där detta problem går under "ping". Min fråga är då, är detta normalt? Dvs om jag försöker byta ut tangentbordet kan jag förvänta mig samma sak eller är det värt ett försök? Har fått intryck att det är lite som med "skärmträsket" där alla diskuterar modeller med mer eller mindre backlight bleed.

Bifogar även ett litet youtube-klipp med liknande ljud (inte mitt klipp).
https://www.youtube.com/watch?v=pU4S-DwNDxs

Hade inte tänkt på att mina brytare har ping när jag skriver, men om jag slår ned/släpper en tangent åt gången häftigt finns det hos mina brytare med. Men som sagt så tyst att det inte hörs om man skriver vanligt/inte vet vad man ska lyssna efter. Ett tidigare tangentbord pingade dock lite mer, då kunde man höra det när man använde det ibland.
Svårt att säga om det skulle försvinna genom att byta tangentbord, har inte så bra koll på just den biten. Har dock hört att det ibland kan hjälpa lite att öppna (och smörja? minns inte) brytaren.

Skrivet av Hund:

Jag hörde ingenting i det där klippet, så jag gick ut på YouTube och kikade på andra videos med "ping-ljud" och jag kunde inte höra något där heller, mer än kanske ljud från billiga tangentbord. Ping-ljud är väl ljudet som uppstår från vibrationerna av switharna när de går ut i aluchassit? Eller har jag helt missuppfattat vad är?

Det är (såvitt jag vet) ljudet som kan komma från fjädern vid häftiga aktiveringar/uppsläpp. Hör det både från den länkade videon och mina egna brytare om jag lyssnar efter det.

Edit: Andra hann tydligen före, med god marginal.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Hade inte tänkt på att mina brytare har ping när jag skriver, men om jag slår ned/släpper en tangent åt gången häftigt finns det hos mina brytare med. Men som sagt så tyst att det inte hörs om man skriver vanligt/inte vet vad man ska lyssna efter. Ett tidigare tangentbord pingade dock lite mer, då kunde man höra det när man använde det ibland.
Svårt att säga om det skulle försvinna genom att byta tangentbord, har inte så bra koll på just den biten. Har dock hört att det ibland kan hjälpa lite att öppna (och smörja? minns inte) brytaren.

Det är (såvitt jag vet) ljudet som kan komma från fjädern vid häftiga aktiveringar/uppsläpp. Hör det både från den länkade videon och mina egna brytare om jag lyssnar efter det.

Edit: Andra hann tydligen före, med god marginal.

Ja precis, har läst massa olika lösningar så som att smörja osv. Känns ju dock som en lite onödig lösning när tangentbordet är två dagar gammalt. Antar att det är mycket som du säger med att om man inte vet vad man ska lyssna efter hör man inte det, den enda knappen jag hör när jag skriver är "g" ibland beroende på hur hårt jag träffar den. Sen hör jag de flesta om jag trycker ner dem och låter de flyga upp. Detta är dock mitt första mekaniska tangentbord så hade gjort lite efterforskning innan och lyssnade efter "defekter" dumt nog direkt när jag fick det. Inte alltid bra att veta för mycket... ha ha

Sen till något helt annat, har kanske två tangenter där fjädern knarrar lite om tangenten trycks ner långsamt, antar att detta också är vanligt förekommande inom mekaniska tangentbord och svårt att "skydda" sig mot?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av deepah:

Ja precis, har läst massa olika lösningar så som att smörja osv. Känns ju dock som en lite onödig lösning när tangentbordet är två dagar gammalt.

Jag köpte ett G810 (som använder andra switchar men samma chassi som ditt G610) under BF, och jag kommer returnera mitt främst på grund av det i mitt tycke helt oacceptabla pingandet. Kör man musik eller det är någorlunda volym på bakgrundsljudet stör det inte nämnvärt, men i en i övrigt tyst miljö låter det så illa att jag helst inte skulle använda tangentbordet alls och då är poängen med att över huvud taget ha ett tangentbord borta. Med mitt exemplar hörs det tydligt med de flesta tangenter, även vid försiktiga nedslag/uppsläpp som bara når aktiveringspunkten utan att slå i botten, och dessutom pingar det om man bara petar till brädan med minsta kraft, som att exempelvis lägga handloven mot kanten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av deepah:

Sen till något helt annat, har kanske två tangenter där fjädern knarrar lite om tangenten trycks ner långsamt, antar att detta också är vanligt förekommande inom mekaniska tangentbord och svårt att "skydda" sig mot?

Nej, det är inte ett problem jag hört om tidigare i alla fall. :s Vet inte hur man skulle kunna åtgärda det heller. Men jag är ju ingen expert, någon annan?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Att smörja brytare och fjädrar brukar motverka ping
Smorde mina gaterons, var fortfarande några med ganska mycket ping, men jag hade "icke-pingande" så det räckte till bygget.

Permalänk
Inaktiv

Utöver smörjning (som @Applet nämnde): Att vänta (och använda) kan också hjälpa mot ping ("inkörning").

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag köpte ett G810 (som använder andra switchar men samma chassi som ditt G610) under BF, och jag kommer returnera mitt främst på grund av det i mitt tycke helt oacceptabla pingandet. Kör man musik eller det är någorlunda volym på bakgrundsljudet stör det inte nämnvärt, men i en i övrigt tyst miljö låter det så illa att jag helst inte skulle använda tangentbordet alls och då är poängen med att över huvud taget ha ett tangentbord borta. Med mitt exemplar hörs det tydligt med de flesta tangenter, även vid försiktiga nedslag/uppsläpp som bara når aktiveringspunkten utan att slå i botten, och dessutom pingar det om man bara petar till brädan med minsta kraft, som att exempelvis lägga handloven mot kanten.

Ja det var ju tråkigt att höra, när det kommer till ping låter det nästan som det i ditt fall är ännu värre än för mig. Var köpte du tangentbordet och har dem sagt att du kan få byta det pga ping? Jag mailade inet angående ärendet men de har inte svarat ännu.

Skrivet av Applet:

Att smörja brytare och fjädrar brukar motverka ping
Smorde mina gaterons, var fortfarande några med ganska mycket ping, men jag hade "icke-pingande" så det räckte till bygget.

Japp, känns bara lite tråkigt att behöva smörja ett tangentbord när det är nytt, lite som att köpa en ny bil och behöva byta oljan när man kommer hem. Kan tycka att det är en rimlig service efter något år men direkt ur kartongen?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Uhm, jagar efter ergodoxliknande brädor med lite vettigare layout för tummarna.
Stötte på detta https://unikeyboard.io/product/diverge/. Någon som redan testat ett? Verkar intressant.

Permalänk
Medlem

GMK Laser slutar om en dag! Alla kit kommer att bli producerade, så passa på att köpa Euro-kittet!

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-mito-gmk-laser-custom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

GMK Laser slutar om en dag! Alla kit kommer att bli producerade, så passa på att köpa Euro-kittet!

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-mito-gmk-laser-custom...

Ett tips är att lägga till ?mode=guest_open i slutet av url så att även folk utan massdropkonto kan ta en titt. Dvs, https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-mito-gmk-laser-custom...

Med det sagt tror jag att jag avstår.. :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KniFF:

https://i.imgur.com/Hi2qktU.jpg

Varmilo VA69M V2 anlände idag.

Helt sjukt vilken genomgående kvalitetskänsla i hela brädan.

Till er entusiaster, finns det någon annan nivå innan man kliver över till customs?

Tycker ändå att jag varit nöjd med Filco, Pok3r m fl. men hur stumt och tyst hela Varmilot är går inte att förneka. Känns som att man knackar fingrarna mot en stridsvagn.

Enligt min subjektiva och personliga åsikt är min VA69M (vet inte vilken version) med Cherry MX Silent en av de få av mina serieproducerade brädor som jag inte kände att jag var tvungen att lägga extra kärlek på: den var "färdig" när den kom. Fullt programerbar hade ju såklart varit trevligt: men Layouten funkar bra som den är.

Riktigt bra caps (för att vara stock), tyst och fint.

Visst custom caps från t.ex. GMK är en nyans "bättre" (subjektivt) och visst skadar det aldrig att smörja stabbarna eller brytarna.

Men för en normal människa som inte nördat ner sig i tangentbordsträsket och vill ha en bra produkt utan att "modda"/bygga/löda är det helt klart ett av de bättre moderna serieproducerade alternativen vad gäller Cherry-typ-brytare (kanske det bästa) enligt min personliga åsikt.

Topre är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Enligt min subjektiva och personliga åsikt är min VA69M (vet inte vilken version) med Cherry MX Silent en av de få av mina serieproducerade brädor som jag inte kände att jag var tvungen att lägga extra kärlek på: den var "färdig" när den kom. Fullt programerbar hade ju såklart varit trevligt: men Layouten funkar bra som den är.

Riktigt bra caps (för att vara stock), tyst och fint.

Visst custom caps från t.ex. GMK är en nyans "bättre" (subjektivt) och visst skadar det aldrig att smörja stabbarna eller brytarna.

Men för en normal människa som inte nördat ner sig i tangentbordsträsket och vill ha en bra produkt utan att "modda"/bygga/löda är det helt klart ett av de bättre moderna serieproducerade alternativen vad gäller Cherry-typ-brytare (kanske det bästa) enligt min personliga åsikt.

Topre är en annan femma.

Kul att höra. Jag har väl haft en tio olika brädor, alla serietillverkade och jag delar din åsikt. Det kändes rätt så fort jag hade det i näven, och kanske framförallt var känslan i tangenter med stabs ett klart steg uppåt.

Skrivet av weew:

Funderat på en sån också, är de me röda brytare? Pingar de när man skriver på den? Mitt nuvarande pingar nåt fruktansvärt tål inte det.

Det pingar verkligen ingenting när jag skriver på det, känns helt stumt. MX red.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk

Någon som vet vart man kan få tag på en mellanslagstangent som passar steelseries 6gv2 utan att behöva punga upp för kung och fosterland?

Har letat till och från i cirka två år men den här tråden verkar lovande. Ska försöka gå igenom alla länkar i OP

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av Karlsson89:

Någon som vet vart man kan få tag på en mellanslagstangent som passar steelseries 6gv2 utan att behöva punga upp för kung och fosterland?

Har letat till och från i cirka två år men den här tråden verkar lovande. Ska försöka gå igenom alla länkar i OP

Ser ut att vara en 6.25u men behöver kan vara så att den är fäst annorlunda än andra spacebars.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av deepah:

Ja det var ju tråkigt att höra, när det kommer till ping låter det nästan som det i ditt fall är ännu värre än för mig. Var köpte du tangentbordet och har dem sagt att du kan få byta det pga ping? Jag mailade inet angående ärendet men de har inte svarat ännu.

Jag köpte mitt på NetOnNet som kör 30 dagar öppet köp så det lär inte vara några problem att returnera, tar väl den vägen i helgen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Leedogustav:

Ser ut att vara en 6.25u men behöver kan vara så att den är fäst annorlunda än andra spacebars.

Synd bara att det kostar 150 spänn i frakt bara vart man än hittar där de säljer separate spacebars...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk

@Karlsson89: Har tyvärr ingen svart spacebar annars hade jag kunnat skicka en

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karlsson89:

Synd bara att det kostar 150 spänn i frakt bara vart man än hittar där de säljer separate spacebars...

3,45 dollar för tangenten, gratis frakt (Edit: och söker du lite mer hittar du (subjektivt) "bättre" mellanslagstangenter för en något högre kostnad. Förslag på söktermer "pbt spacebar" (in keyboards)
P.S. Deskthority - Storlekar på Spacebar D.S.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

3,45 dollar för tangenten, gratis frakt (Edit: och söker du lite mer hittar du (subjektivt) "bättre" mellanslagstangenter för en något högre kostnad. Förslag på söktermer "pbt spacebar" (in keyboards)
P.S. Deskthority - Storlekar på Spacebar D.S.

Fyfan va kung!

Tack jag har haft problem med vad jag ska söka på för att få upp rätt träffar och har gått igenom det mesta på ebay och amazon utan att hitta något vettigt. Men aliexpress levererar du förtjänar en julkram!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag har med ljus och lykta letat efter splittade tangentbord med vettig(are) layout än ergodox. Hittade tidigare Viterbi som inte funnits i lager på länge. MEN NU finns det på lager igen! Så tänkte tipsa här om att det finns på lager nu.

https://keeb.io/products/viterbi-keyboard-pcbs-5x7-70-split-o...

Permalänk
Skrivet av Leedogustav:

@Karlsson89: Har tyvärr ingen svart spacebar annars hade jag kunnat skicka en

Väldigt snällt Den behöver inte vara svart och har du en överbliven som du vill bli av med kan jag köpa den så har jag en i reserv ifall den från alibaba inta passar.

Om du vill kan du skicka ett PM.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2