Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ah, en biltråd. Min bästa pendlarbil var en Audi 100 med 1.8l Golfmotor. Drog kring 0.6l milen på motorväg och rostade inte då den var galvad. Köpte den för 5000kr år 2002 och den gick igenom 4 besiktningar på raken utan anmärkning. Sedan dog den pga en äldre ägares bristfälligt lagade krockskada i bakvagnen (=det blev för dyrt att laga nån balk vid bagagen).

Jag hade nog satsat på en Volvo S60. Rimlig kompromiss mellan säkerhet och pris. Inte säkrast, inte dyrast. Inte billigast heller såklart. Och helt ok bil utseendemässigt. Inte snygg, men inte heller någon Volvoraggare typ 740 eller 940...

Om man hittar en rimlig Volvo hehe

Skrivet av Keffmode:

Om det bara är en liten del motorväg och resten landsväg så kan jag absolut rekommendera den bilen. I dom hastigheterna (50/70) så drar bilen ingenting.

En full tank är ungefär 500kr. Det räcker i en månad (give or take) och då använder jag bilen hela tiden. Pendlar 2 mil varje dag + andra ärenden.

Ja du ser, är redan kär i Golf efter prov kört en 2000 modell, Vad bör man tänka på som innan köp?

Skrivet av snajk:

Jo, transportstyrelsens sida är bra, och det är ju typ samma info på biluppgifter.se och så, fast man får ju lite annan info också som försäkringskostnad och så.

Aright tack!

Skrivet av tranky:

Jag rekomenderar skoda fabia Diesel, ca 2010-2012, Köpte en själv för att pendla med och är bara nöjd.

Köpte den för 5veckor sen och har nu rullat ca 600mil. Drar i snitt 0,5.

Ingen status bil men har det man behöver och går billigt.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

Ja du ser, är redan kär i Golf efter prov kört en 2000 modell, Vad bör man tänka på som innan köp?

Då är det samma modell som jag har. Jag har en -01.

Kolla efter en bil som har gått så lite som möjligt. Det är det första du borde göra. Betala gärna några tusen extra i premium för en bil som gått lite. Det tjänar du på!

Kolla servicehistorik om alla större servicar är gjorda. Kolla om den har bytt kamrem. Kolla även när kamremsbytet är gjort i sådana fall. Kamremmen kanske är bytt för bara några tusen mil sedan, men om det var längesen (i tid) så kanske det är dags att byta igen. Var 5-8:e år bör man byta. Går att köra längre än så, men det är inte rekommenderat.

Ett exempel är min bil som hade bytt kamrem vid 14000 mil och bilen hade 15500 på mätaren. Så den hade gått väldigt lite med den nya kamremmen. Men kamremsbytet var gjort för 6 år sen, så den hade stått väldigt länge senaste åren. Jag lyckades pruta 5000 på bilen för att jag nämnde att det troligtvis var dags för ett kamremsbyte igen snart.

Det är väl den stora grejjen man bör kolla ut efter. Det är väldigt simpla bilar i övrigt, så det är inte jättemycket som kan vara fel på dem. Kolla om AC:en är påfylld. Testkör och kolla så att allting känns bra Kolla efter rost. Om du kan, kolla under bilen i bakvagnen (bakre delen av bilen) och se hur det ser ut där. Det finns risk att rost brutit ut där.

Någon annan får gärna fylla på med info, jag är inte världens bästa på bilar.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

vägsalt och luftkonditionering

@jOnÄTÄn:
Med tanke på hur dålig kombinationen vägsalt och luftkonditionering är så skulle jag säga som så att om bilen ligger under 20000 så skulle jag bli glatt förvånad om AC:n fungerar.
Vad killen dock behöver ha är:
fungerande värme
bra lyse

Permalänk
Medlem
Skrivet av SOES:

@jOnÄTÄn:
Med tanke på hur dålig kombinationen vägsalt och luftkonditionering är så skulle jag säga som så att om bilen ligger under 20000 så skulle jag bli glatt förvånad om AC:n fungerar.
Vad killen dock behöver ha är:
fungerande värme
bra lyse

Fungerande AC på bilar för 20 000 är inget jag upplevt som svårt att hitta men det beror väl på modell och märke. Fungerande värme är ju en självklarhet. Bra lyse kan man åtgärda själv. Det är ju tyvärr något som biltillverkarna inte verkar prioritera över design.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Behöver veta lite mer innan råd.

@V3N:
Viktiga parametrar:
Hur långt kommer du att pendla tur/retur ?
Kommer du att serva bilen inom det specade intervallet eller servar du bilen själv?

Jag har själv pendlat 10mil/dag i 7 år så jag vet vilka kostnader som kan dra iväg om du inte tar med vissa saker i beräkningarna. Jag ger dig ett mer utförligt svar när jag vet svaret på ovanstående frågor

Mvh Pierre

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fungerande AC på bilar för 20 000 är inget jag upplevt som svårt att hitta men det beror väl på modell och märke. Fungerande värme är ju en självklarhet. Bra lyse kan man åtgärda själv. Det är ju tyvärr något som biltillverkarna inte verkar prioritera över design.

Fungerar inte AC så kör man på KD.

Hur testar man ifall AC fungerar när det är mitt i vintern?
Jag köpte en astra i veckan, 01:a förra ägaren ägt i 14år och 9500 på mätaren så förhoppningsvis håller den. Man vet aldrig med bilar.

(KD= korsdrag)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mayfire:

@V3N:
Viktiga parametrar:
Hur långt kommer du att pendla tur/retur ?
Kommer du att serva bilen inom det specade intervallet eller servar du bilen själv?

Jag har själv pendlat 10mil/dag i 7 år så jag vet vilka kostnader som kan dra iväg om du inte tar med vissa saker i beräkningarna. Jag ger dig ett mer utförligt svar när jag vet svaret på ovanstående frågor

Mvh Pierre

Vi säger 6mil/dagen tur/retur. Kommer inte serva bilen själv.

Permalänk
Medlem

Tjenare Sweclockers! Idag var jag och kollade på en GOLF 1.6. 2001. Var super nice både körningen och själva bilen. Inga missljud eller annat. Men förra ägaren enligt nuvarande ägare har bytt motor på bilen då är frågan är kamrem bytt med den nya motorn? För han hade ingen aning han själv och stod inget på serviceboken om en kamrems byte heller. Samt att ettans växel kändes lite krånglig när man skulle växla till 1:an efter stannat på exempel trafikljus. Annars en super fräsch pigg bil som rullar tyst och fint. Rullat 25.000 mil. Är det nåt misstänkt eller ska jag slå till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

Tjenare Sweclockers! Idag var jag och kollade på en GOLF 1.6. 2001. Var super nice både körningen och själva bilen. Inga missljud eller annat. Men förra ägaren enligt nuvarande ägare har bytt motor på bilen då är frågan är kamrem bytt med den nya motorn? För han hade ingen aning han själv och stod inget på serviceboken om en kamrems byte heller. Samt att ettans växel kändes lite krånglig när man skulle växla till 1:an efter stannat på exempel trafikljus. Annars en super fräsch pigg bil som rullar tyst och fint. Rullat 25.000 mil. Är det nåt misstänkt eller ska jag slå till?

Beror ju självklart på priset ;). 5000kr så är det bara slå till!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Beror ju självklart på priset ;). 5000kr så är det bara slå till!

Om det nu vore 5000 hade jag nog köpt den utan tvek haha. Den ligger på 13.000 verkar som han är väldigt bestämd på det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

Om det nu vore 5000 hade jag nog köpt den utan tvek haha. Den ligger på 13.000 verkar som han är väldigt bestämd på det priset.

Polaren har en 1,6 och den varvar rätt duktigt om du ska köra motorväg dvs den blir rätt törstig. Jag är ju kär i golf 3 men de är lite gamla kanske.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Polaren har en 1,6 och den varvar rätt duktigt om du ska köra motorväg dvs den blir rätt törstig. Jag är ju kär i golf 3 men de är lite gamla kanske.

Blir lite motorväg mesta dels landsväg. Fast hur mycket törstigare blir den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fungerar inte AC så kör man på KD.

Hur testar man ifall AC fungerar när det är mitt i vintern?
Jag köpte en astra i veckan, 01:a förra ägaren ägt i 14år och 9500 på mätaren så förhoppningsvis håller den. Man vet aldrig med bilar.

(KD= korsdrag)

Du får åka till riktigt varm varmgarage och kolla och se om det kommer kallare luft än garagets luft - eller åka till kylniss-verkstad och göra en koll

Bilar med icke fungerande orginal-AC är mycket varmare (för att nästan outhärdligt mycket varmare sommartid) än en bil som aldrig har haft någon AC.

Det beror på att bil utan orginal-AC ofta har en wire/spak som med kran/ventil stänger varmvattenflödet från motorn till värmepaketet när man drar på max kyla, medans de som har original/AC inte har det och det kan göra värme läcker från värmepaketet till kalluften via otäta spjäll och gör att kalluften luften ur ventilerna är 3-7 grader varmare än uteluften fast man har max kyla inställd om inte AC:n fungerar. Är bilen gammal kan dessutom spjällens gummifläpar/tätningar vara hårda och det läcker ännu mer...

personligen anser jag en bil med orginal-AC med icke fungerande AC är lika trasig som en bil med trasig koppling...

Antingen fixar säljaren AC:n innan affär eller så prutar priset med ca 10 papp - för det kommer kosta mellan 4 och 10 papp att få igång AC:n igen beroende på hur mycket som måste bytas (4 om det räcker med kondensorn tillhörande slangar, 10 om också kompressorn måste bytas)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Du får åka till riktigt varm varmgarage och kolla och se om det kommer kallare luft än garagets luft - eller åka till kylniss-verkstad och göra en koll

Bilar med icke fungerande orginal-AC är mycket varmare (för att nästan outhärdligt mycket varmare sommartid) än en bil som aldrig har haft någon AC.

Det beror på att bil utan orginal-AC ofta har en wire/spak som med kran/ventil stänger varmvattenflödet från motorn till värmepaketet när man drar på max kyla, medans de som har original/AC inte har det och det kan göra värme läcker från värmepaketet till kalluften via otäta spjäll och gör att kalluften luften ur ventilerna är 3-7 grader varmare än uteluften fast man har max kyla inställd om inte AC:n fungerar. Är bilen gammal kan dessutom spjällens gummifläpar/tätningar vara hårda och det läcker ännu mer...

personligen anser jag en bil med orginal-AC med icke fungerande AC är lika trasig som en bil med trasig koppling...

Antingen fixar säljaren AC:n innan affär eller så prutar priset med ca 10 papp - för det kommer kosta mellan 4 och 10 papp att få igång AC:n igen beroende på hur mycket som måste bytas (4 om det räcker med kondensorn tillhörande slangar, 10 om också kompressorn måste bytas)

Då avvaktar jag hellre till sommaren så får det bli en överraskning. Ha bil på i garage bör man nog undvika av säkerhetsskäl.
Men bra då har jag lärt mig något nytt idag. Dock har jag haft bilar med defekt AC förr och kört i flera år så jag tror jag överlever utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V3N:

Blir lite motorväg mesta dels landsväg. Fast hur mycket törstigare blir den?

Tror min kompis sa runt ~0,85. Runt 0,7 på landsväg under 2500 rpm.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Honda Accord -03 till -08!

Själv har jag en -09 (senare generation) 2.0 bensin executive manuell.
Gått 19800 mil nu varav jag pendlat ca 13000 av dem.

Hittills har jag bara bytt däck, tändstift, vätskor och filter. Inte ens bromsbelägg sedan den rullade ut från fabriken (snart dags för första bytet dock) och allt övrigt är enligt servicebok.
Stiften bytte jag för första och kanske enda gången vid 19k mest för peace of mind, de var fortfarande inom spec och hade säkert gått 15000 mil till, men jag orkar inte kolla varje service.

Den bara går och går, och den ska nog gå lite till innan jag säljer, om jag ens säljer.
Bra stereo, bra komfort, bra ekonomi, ingen huvudvärk, vad mer kan man önska?

Permalänk
Medlem

Tjena igen! Hur är det om man bytt motor på bilen är det en automatiskt byte på kamrem då också?

Permalänk
Vive la liberté!

@V3N: Beror på vad som menar med bytt motor?

Exempel:
Hela motorn som en klump med helt annan motor för att ersätta gammal: Ja,
"Nya" kamremmen kan dock ha gått längre än vad som satt på den utbytta motorn beroende på hur man gjort här
(typ plockat motor från annan bil på skroten)

Bytt ut motorblock på gamla och satt använt resten av delarna från gamla: Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apanx:

@V3N: Beror på vad som menar med bytt motor?

Exempel:
Hela motorn som en klump med helt annan motor för att ersätta gammal: Ja,
"Nya" kamremmen kan dock ha gått längre än vad som satt på den utbytta motorn beroende på hur man gjort här
(typ plockat motor från annan bil på skroten)

Bytt ut motorblock på gamla och satt använt resten av delarna från gamla: Nej

Motorn rasade efter krock så dom bytte " motorn " sa förra ägaren iaf.