SSD Till musikproduktion?

Permalänk

SSD Till musikproduktion?

Hej!

Har i dagsläget en SSD på 240Gb och skulle vilja ha mera utrymme. För det mesta så spelar jag och vet vad som gäller där men gör också en del musikproduktion. Undrar om det är att föredra en SSD för det eller om jag bara borde skaffa en vanlig hårddisk som sekundär disk för mina filer.

Permalänk
Medlem

Backuprutin till tex. en (helst 2) extern(a) USB-disk skall du alltid ha oavsett hur många diskar eller vilken typ du har i din arbetsdator.

Största risken för filförlust är det egna klanteriet (oj, råkade trycka 'spara' istället för 'spara som') - därefter kommer sådana saker som diskfel, virus, kryptovirus etc. (därför två externa USB-diskar som du kopplar in och kör varannan gång för backup, och kopplar ur den igen fysiskt efter att backuppen är gjord - kryptovirus ger sig även på inkopplade externa hårddiskar liksom nätverksvolymer om de får chansen) - få du en sådan situation så har du den andre disken kvar - förhoppningsvis orörd... ...dock måste du se till att datorn är virusrensad innan den kopplas in...

Permalänk

@xxargs: Okej då hänger jag med. Men däremot menade jag mer om det skulle nyttja mig att ha SSDn just i fallet där jag ska producera musik? Rent prestandamässigt då alltså.

Permalänk
Medlem

Du får dra en gräns vad du tycker är rimligt, utrymme kontra pris. SSD är ju att föredra.
Men behöver du tex 2-4tb utrymme så är det en mekanisk disk du ska kika på.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

@Ang3r: Lite det jag tänkte. Känns som att bara jag får dubbla utrymmet jag har i dagsläget så borde jag klara mig gott och väl. Kan ju börja med det och se helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennissule:

@xxargs: Okej då hänger jag med. Men däremot menade jag mer om det skulle nyttja mig att ha SSDn just i fallet där jag ska producera musik? Rent prestandamässigt då alltså.

Skrivet av Dennissule:

@Ang3r: Lite det jag tänkte. Känns som att bara jag får dubbla utrymmet jag har i dagsläget så borde jag klara mig gott och väl. Kan ju börja med det och se helt enkelt.

Skulle säga att om du klarar dig på 500-1000GB så är SSD ett alternativ. HDD är som sagt helt okej att lagra saker på, men kan vara seg som sirap om du ska jobba mot den.

Permalänk

Blev en till SSD i slutändan. Tack för era svar!