Hdmi ger inte ut 5.1 ljud?

Permalänk
Medlem

Hdmi ger inte ut 5.1 ljud?

Tjenare! Jag använder hdmi kabel från datorn till blueray-spelaren som högtalarna är kopplade till. Men jag kan inte välja 5.1 ljud någonstans i min Audio Manager och det ger bara ut 2.1 ljud. Med vanliga 5.1 högtalare kan man enkelt ändra och justera med inställningarna som bilden visar:

http://laddauppbilder.se/?di=1013269188290

Hur får jag samma inställningar med HDMI kabel användandes? Eller finns det en någon sladd via den vanliga gröna ingången i ljudkortet som går att använda till en blueray-spelare? Är ganska kass på sådant här så all hjälp jag kan få uppskattar jag otroligt mycket!! Ha en fortsatt trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Börja med att ladda ner och installera de senaste drivrutinerna till grafikkortet (som ju står för hdmi -biten), ladda sedan ner de senaste version av Realtek audio drivers. Finns här
http://www.realtek.com/downloads/downloadsCheck.aspx?langid=1...
Passar alla realtek chip.

Sedan går du in på Ljud på kontrollpanelen -> Uppspelning, markera HDMI källan och ta Egenskaper, gå till Format som stöds och kontrollera att DTS och Dolby Digital är ikryssade.

Prova nu igen.

Permalänk
Medlem

Till sist kolla också att programmet du använder att spela upp med, är inställt att ge 5.1 output, default är det nämligen sällan det, samt att det skickas till rätt enhet (ljudet på grafikkortet) samt att det som spelas verkligen är i 5.1

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Funkar tyvärr fortfarande inte efter att ha gjort allt du sagt. Någon som har mer förslag?

Permalänk
Testpilot

Du kan inte skicka 5.1 via HDMI "live" utan det funkar bara med färdigkodade ljudstömmar från exempelvis filmer så som DTS och Dolby Digital. Vill du spela i 5.1 måste du koppla analogt eller ha ett ljudkort som har funktionen Dolby Live eler DTS Connect som kodar om det flerkanaliga ljudet till en ljudström.

Är det film det handlar om så ska du inte ställa om några högtalarinställningar utan se till att din mediaspelare skickar ljudet som så kallad bitstream via HDMI.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Du kan inte skicka 5.1 via HDMI "live" utan det funkar bara med färdigkodade ljudstömmar från exempelvis filmer så som DTS och Dolby Digital. Vill du spela i 5.1 måste du koppla analogt eller ha ett ljudkort som har funktionen Dolby Live eler DTS Connect som kodar om det flerkanaliga ljudet till en ljudström.

Är det film det handlar om så ska du inte ställa om några högtalarinställningar utan se till att din mediaspelare skickar ljudet som så kallad bitstream via HDMI.

Är det fortfarande på detta vis? Tänkte att Nvidia lagt in någon form av DD live eller liknande. Tänkte vidare att man skulle slippa gå denna väg för att få 5.1 ljud när man spelar:
*Stänga av ARC i sin TV, nu kan man välja D-signal i sin ljudanläggning utan att den automatiskt hoppar över till ARC,
*Byta från HDMI till sitt Creative ljudkort,
*starta mjukvaran och välja DD LIve/DTS Connect.

PS-Anledningen till att jag använder HDMI till film är att med mitt ljudkort får jag bara ljud i 5 högtalare+sub.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av yrfhar:

Är det fortfarande på detta vis? Tänkte att Nvidia lagt in någon form av DD live eller liknande. Tänkte vidare att man skulle slippa gå denna väg för att få 5.1 ljud när man spelar:
*Stänga av ARC i sin TV, nu kan man välja D-signal i sin ljudanläggning utan att den automatiskt hoppar över till ARC,
*Byta från HDMI till sitt Creative ljudkort,
*starta mjukvaran och välja DD LIve/DTS Connect.

PS-Anledningen till att jag använder HDMI till film är att med mitt ljudkort får jag bara ljud i 5 högtalare+sub.

Jag ser att jag inte hade full koll på vad jag skrev 2012, det stämmer faktiskt inte alls.

Det är enbart via S/PDIF (både optisk och coaxial) som begränsningen om fler "live"-kanaler än 2 finns, det på grund av bandbredden. Vill man ha sorroud via S/PDIF måste man ha Dolby live/DTS connect.

HDMI däremot har tillräcklig bandbredd för okomprimerat (PCM) 5.1-ljud så där går det utmärkt att köra surround från spel, det ska bara vara att koppla datorn till din förstärkare och ställa in i Windows att du har 5.1-ljud. Det finns en funktion för att testa alla högtalare där du väljer uppspelningsenhet i Windows.

Eftersom du kör det okomprimerat kommer du inte få någon DD- eller DTS-symbol i förstärkarens display men du bör kunna trycka nån info-knapp för att se antalet ljudkanaler du har via PCM och bekräfta att det funkar.

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

...
HDMI däremot har tillräcklig bandbredd för okomprimerat (PCM) 5.1-ljud så där går det utmärkt att köra surround från spel, det ska bara vara att koppla datorn till din förstärkare och ställa in i Windows att du har 5.1-ljud. Det finns en funktion för att testa alla högtalare där du väljer uppspelningsenhet i Windows.
...

Får bara valet 2.0 ut från HDMI som du ser. Kan kanske bero på att jag kör en DVI-HDMI kabel till förstärkaren och HDMI till min TV?

Codec-stödet är bättre.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Testpilot

Att du kör DVI till HDMI ska inte spela någon roll, det finns inga extra pinnar/stift som påverkar antalet ljudkanaler eller bandbredd.

Hur har du kopplat det egentligen? är datorn kopplad till förstärkaren eller TV:n? Eftersom du nämner ARC tänker jag att du kopplat datorn till TV:n och sen TV:n till förstärkaren för ljud via ARC. Men du nämner också "DVI-HDMI kabel till förstärkaren" vilket istället tyder på att datorn är kopplad till förstärkaren.

Kan du utöver kopplingen även tala om vad det är för förstärkare så kanske det kan vara till hjälp med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@hunden: Samsung HW-K960 har jag. Kopplat en HDMI från datorn till min TV och DVI-HDMI till HW-K960. Måste köra utvidgat skrivbord för att få ljud till HW-K960.

Grafikkortet är ett Palit GeForce GTX 1080 GameRock

Provat bild/ljud från min PC till HW-K960 men det ställde till massa problem.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Så du har alltså kopplat datorn till både TV:n och förstärkaren samtidigt? med två kablar från ditt grafikkort? det var en lite udda koppling och ska inte behövas.

Vilken enhet är "SAMSUNG-4"? är det TV:n eller förstärkarens ljudenhet du valt? har du testat med den andra?

Du borde kunna koppla din dator till enbart soundbaren och sen ut från soundbaren till TV:n, då slipper du utökat skrivbord och har bara en ljudutgång att bry dig om. Vad är det för problem du stött på när du testat det?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Har liknande problem :/
Får ljud på datorn och bild på tvn men som sagt inget ljud på tvn. Har kollat inställningarna men funkar ändå inte när man byter över till tv-enheten.

Permalänk
Medlem

@hunden: "SAMSUNG-4" är förstärkaren. Går inte med endast en HDMI till förstärkaren och sedan hoppas på en felfri upplevelse på sin TV. Efter senaste uppdateringen, som fixade problem med Xbox One, verkar PC fått stryka på foten. 4K i 30Hz är det som fungerar efter detta och man måsta ha automatisk inloggning för att inte få endast svart bild och lite andra konstigheter som gör att jag inte rekommenderar HW-K960 till PC-användande. Annars en välljudande soundbar med trådlösa bakre högtalare och ATMOS vilket gjorde att jag behöll den.

@macke2000: Kan vara ARC (Audio Return Channel) som spökar. Kolla inställningsmenyerna i din TV.

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Då har jag tyvärr slut på idéer, HDMI ska som sagt utan problem kunna leverera okomprimerat/PCM 5.1-ljud från exempelvis spel, jag har själv spelat med surround-ljud från mitt GTX970 kopplat till min Onkyo-förstärkare som sen är kopplad till TV:n.

Felet ligger någonstans i dina Samsung-apparater.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@yrfhar: Tack för hjälpen! Nu funkade det haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Då har jag tyvärr slut på idéer, HDMI ska som sagt utan problem kunna leverera okomprimerat/PCM 5.1-ljud från exempelvis spel, jag har själv spelat med surround-ljud från mitt GTX970 kopplat till min Onkyo-förstärkare som sen är kopplad till TV:n.

Felet ligger någonstans i dina Samsung-apparater.

Lite tokigt tycker jag men senaste BIOS/FW uppdateringen till moderkortet från Asus gjorde att det fungerade och blev så här:

Skrivet av Ratatosk:

Nytt UEFI till Asus X370 Prime Pro, 3401 märkligt nog är inte föregående 3203 ens listad.
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_...

Surrond genom HDMI i spel om jag sätter inställningar i ATMOS-läget.

Även detta klipp fungerar som det ska: http://rdmedia.bbc.co.uk/proms/test.html och också dessa i Chrome https://www2.iis.fraunhofer.de/AAC/multichannel.html
Tar några sekunder innan det kickar in, och inte som med mtt DD-Live kort som gav ljud direkt, men får känna mig nöjd och troligen åker ljudkortet ur burken = mer luftcirkulation åt grafikkortet.

Ska jag lyssna på Stereo, från tex YouTube, får jag ställa om till 2.0 manuellt annars inget ljud:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan grafikkort trycka ut ljud via DVI?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Japp, DVI till HDMI kabel. Det använder jag och fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på min dator som jag nyss kopplade till min nya TV (LG OLED55B7V). Kan bara välja Stereo trots att det borde gå med 5.1

Har ARC på TVn och kopplat tvn till reciever (Onkyo TX-NR727). Bägge HDMI kablarna är high speed och har stöd för arc.
Kopplat PCn med HDMI till tvn. Kabeln sitter i grafikortet Geforce gtx 1060 och jag hittar inga speciella inställningar i nvidias kontrollpanel, den hänvisar bara till windows enhetsinställningar där det som sagt bara finns 2.0
jag uppdaterade drivrutinerna för grafikkortet igår

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt fungerar det inte att få Atmos i Windows 10 längre. Tycker att Windows 10 bjuder på många bra nya funktioner men varför släpps de i Beta-stadiet som om de var skarpa. Fiasko både med HDR i skrivbordsmiljö och Atmos vilket om man kollar runt på AV-forum är lösningen att ominstallera. Fy för att gå igenom licensträsket för sina program igen. Inte kul så väntar att Windows 10 Beta äntligen ska ta slut och Windows 10 kommer i en skarp version.

Nu . Atmos fade out

Innan

Visa signatur