Ny mobil med 0% batteri ur paketet

Permalänk
Medlem

Ny mobil med 0% batteri ur paketet

Hej!

Köpte under Black Friday 2 st Samsung Galaxy A5 från CDON. Den ena gick att starta direkt ur paketet medan den andra var helt död och behövde laddning. Jag vet att nya mobiler brukar ha runt 40-50% laddning, om inte mer.

Kontaktade CDON för att fråga ifall jag kunde skicka tillbaka den och få en ny istället. Men de svarade att eftersom inga tecken har visats att telefonen är defekt så kan de inte hjälpa mig utföra ett byte på varan och sedan ge samma erbjudande. Men kan alltså häva mitt köp om jag inte är nöjd med varan..

Hursomhelst, vad tror ni? Är det normalt att nya telefoner är urladdade ur paket? Hur mycket påverkar det batteriets livslängd?

Permalänk
Medlem

Det händer att produkter är urladdade vid leverans, de kan ha legat på hyllan under lång tid. Men då urladdningen är rejält låg ser jag inte att batteriet ska ta skada. Är det problem med batteritiden så prata med samsung direkt, de brukar vara vettiga att ha att göra med!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har varit med om samma sak på flera telefoner, har endast varit fel på batteriet en gång, och då löste det sig utan problem när jag pratade med leverantör och återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Har haft samma sak men har inte varit något problem med batteriet.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker snarare detta är mer vanligt än ovanligt. Sedan visst kan batterier ta skada av att vara helt tomma, detta brukar dock hända att de av användare blir detta. -Kanske inte mobil men surfplatta som blir liggande i ett skåp någon månad.

Jag tror TS har väldigt svårt att få något igenom på denna vanliga sak och det skulle bli mer eller mindre kaos om folk skulle få detta. Jag betrivlar också att skadan på batteriet blir så stor.

Permalänk
Medlem

LiIon-batterier som är så djupt urladdade att de anses tagit skada, går inte att ladda alls - batteriets BMS ser till att stänga av det helt och permanent.

Batterier som har blivit djupt urladdade men inte sådan nivå att skada anses föreligga, kan ha en 'mjukstart' styrd av dess BMS med mycket låg laddningsström under åtskilliga timmar innan den öppna upp för normal laddning.

Med andra ord verka laddningen inte starta direkt - ge den några timmar med laddsladden i så kan det plötsligt börja ta laddning och är fullgod i funktionen efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

LiIon-batterier som är så djupt urladdade att de anses tagit skada, går inte att ladda alls - batteriets BMS ser till att stänga av det helt och permanent.

Fel. Hur det beter sig är helt upp till implementationen av BMS. Jag har hittills inte sett någon telefon som vägrar starta för att den tror att batteriet tagit skada, trots att batteriet uppenbarligen är kasst. Jag har däremot sett telefoner misslyckas med en uppstart för att batteriet är för kasst.

Att sen telefonen inte vill starta är inte detsamma som att batteriet är urladdat till den nivån som innebär att det tagit skada.

Skrivet av xxargs:

Med andra ord verka laddningen inte starta direkt - ge den några timmar med laddsladden i så kan det plötsligt börja ta laddning och är fullgod i funktionen efter det.

Skulle gissa på att de i de fallen helt enkelt är så att snabbladdning sköts av telefonens CPU och fram tills dess man anser sig ha tillräckligt med laddning för dra igång CPUn så laddar man långsamt. Behöver visserligen inte vara så, men jag känner till åtminstone ett par tillverkare som gör/gjort på det sättet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Hej!

Köpte under Black Friday 2 st Samsung Galaxy A5 från CDON. Den ena gick att starta direkt ur paketet medan den andra var helt död och behövde laddning. Jag vet att nya mobiler brukar ha runt 40-50% laddning, om inte mer.

Kontaktade CDON för att fråga ifall jag kunde skicka tillbaka den och få en ny istället. Men de svarade att eftersom inga tecken har visats att telefonen är defekt så kan de inte hjälpa mig utföra ett byte på varan och sedan ge samma erbjudande. Men kan alltså häva mitt köp om jag inte är nöjd med varan..

Hursomhelst, vad tror ni? Är det normalt att nya telefoner är urladdade ur paket? Hur mycket påverkar det batteriets livslängd?

LiIon batterier levereras normalt med s.k storage charge, vilket i princip är 40% laddning. Det är inte normalt att telefoner direkt ur kartongen har såpass lite laddning att de inte går att starta, utan det brukar normalt gå att starta dom. Om telefonen har legat länge på hyllan sen den blev tillverkad så kan det hända att batteriet självurladdat till en nivå där det inte går att starta. Dock är "startvägran" inte detsamma som att batteriet är helt urladdat, utan bara att det är såpass urladdat att batteriskyddet ser till att det inte går att starta.

Om batteriet blivit helt urladdat så har det tagit stryk och då lär du märka det. Mitt tips är att du håller koll på om den telefonen som behövde laddas ur kartong tacklar av fortare än den andra. Jag tror det kommer märkas tämligen snart om det är problem. Se till att spara kopia på din konversation med CDON om ifall att du behöver reklamera telefonen (det hjälper dig när du ska hävda att det är ett ursprungligt fel).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"