Netflix lägger till stöd för HDR i Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det är tur att betalande kunder får ta del av modern teknologi utan krångel!

Säkert lika smidigt som att spela upp en UHD-bluray på datorn.. kräver rätt processor, rätt läsare, rätt windows, rätt program..
kunde inte gjort det enkelt.. fail på hög nivå.

Permalänk
Medlem

Uppfyller alla kraven men tyvärr funkar inte netflix från dator med en 4k tv.

Såhär säger dom om felmedelandet:

"Ibland kan det här problemet uppstå när man använder en tv som en extern datorskärm.

Koppla bort datorn från tv:n och spela upp serien eller filmen igen. Om du kan spela upp den utan problem kan du kontrollera bruksanvisningen eller tillverkarens supportwebbplats för information om hur du använder din tv som datorskärm."

Så hjälpsamma dom är, hur ska jag kunna se nått om jag kopplar ur tv:n.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

"en webbläsare/app som i princip ingen använder"

Netflix appen är en av dom mest nedladdade apparna/programmen för Windows (inte bara 10 utan även 8 etc), den har över 300000 recensioner exempelvis.

Jag syftade i synnerhet på Edge. Har mindre bra koll på hur populär Netflix-appen är. Det kan mycket väl stämma att Netflix app i Windows store är bland de mest nedladdade apparna. Fel av mig i så fall. Det jag ville belysa var att alternativen för uppspelning av 4K och HDR på PC idag är väldigt begränsade, både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt.

Att Netflix-appen är populär betyder nödvändigtvis inte att den är särskilt bra. Att den är nedladdad många gånger kan just snarare vara ett resultat på avsaknaden av bättre alternativ. Med ett genomsnittligt omdöme på 3,7 vet jag faktiskt inte om det går att säga att den är särskilt omtyckt.

Permalänk
Medlem

@Scirocco: Har du en tillräckligt potent hdmikabel?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fanns inte HDR till de äldre Xbox 360 förr i tiden? Jag kommer ihåg hur de gjorde reklam för just HDR High dynamic Range eller nåt.

Jupp, Xbox 360 hade HDR, så det är lustigt att detta ploppar upp igen och man måste ha high-end grejer för att kunna få detta..ett sätt att sälja gammal teknik antar jag..ironiskt.

https://www.youtube.com/watch?v=dUShQmIPKBU

https://help.netflix.com/sv/node/42384?ba=SwiftypeResultClick...

Kan jag streama Netflix i Dolby Vision eller HDR?

Netflix har stöd för två olika HDR-streamingformat: Dolby Vision och UltraHD Premium (HDR).

Följande enheter stödjer HDR-streaming när de är anslutna till en tv som stödjer HDR:

Apple TV 4K
Chromecast Ultra
EntertainTV från Deutsche Telekom
Nvidia Shield och Nvidia Shield Pro
PlayStation 4 Pro
Roku Premiere+ och Roku Ultra
TDC TV Box
Xbox One S och Xbox One X

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Jag blir lite förvirrad själv måste jag erkänna. Som jag förstår det är en processor ur 7:e generationen ett krav för avkoda HDR10 och grafikkravet är separat.

Det är inget förvirrat alls. Det står i klartext enkelt och tydlig på Netflix egna sidor vad som gäller.

Kravet är antingen 7/8:e generations Intel CPU med integrerad grafik ELLER valfri CPU med Nvidia 1050 och bättre modeller. Edit: såg att det var uppdaterat lite bättre nu.

https://help.netflix.com/sv/node/23931

Du kan streama Netflix i HDR på din Windows-dator i webbläsaren Microsoft Edge, eller via Netflix-appen som finns tillgänglig i Windows Store.

Om du vill streama HDR-innehåll på din Windows-dator måste ditt system åtminstone uppfylla följande krav:

Om du använder en integrerad Intel-grafikprocessor:

Windows 10 Creators Update krävs (version 1703).

Processor: 7:e generationens Core (i3, i5, eller i7 7xxx eller 7Yxx) eller senare.

Grafikdrivrutin: 22.XX.XX-serien, version 4708 eller senare.

Obs!
Enheterna måste ha aktiverats för HDR av tillverkaren.

Om du använder en diskret NVIDIA-grafikprocessor:

Windows 10 Fall Creators Update krävs (version 1703).

Grafikprocessor: 1050-, 1060-, 1070- och 1080-kort med minst 3 GB grafikminne.

Grafikdrivrutin: 387.68 (23.21.13.8768) eller senare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Finns det några 4K-tv-s med HDR som inte är smarta och har en egen app?

Svårt att tro att användare med övriga typer av skärmar och äldre hårdvara är någon större marknadsandel.

Så kan det troligtvis vara som Netflix och/eller deras innehållsleverantörer tänkt (de är nog inte helt korkade då Netflix lyckats väl och tjänar bra med pengar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kvalitetsserien Game of Thrones slår bara den det mesta Netflix har att erbjuda. Men även här fattas ju en del. HBO gör dock galet bra produktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv gillar jag varken Game of Thrones eller Fantasy-serier (men det är jag det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Så för att sammanfatta det. För att kunna spela 4K HDR Netflix på en PC måste du har en CPU eller GPU som relativt få har idag, du måste ha Windows 10 och du måste använda en webbläsare/app som i princip ingen använder, vilket gör Netflix till en ganska värdelös tjänst för någon som vill titta genom sin PC/HTPC. Pirater kommer att hitta ett sätt att få det de vill ha, så det är i slutändan betalande Netflix-konsumenter som får lida, vilket jag tycker ovan är ett ganska tydligt exempel på.

Så för att sammanfatta det: Skulle säga att det fortfarande är ganska få som har 4K TV med HDR i dagsläget. Appen funkar bra på min HTPC (sedan finns ju Edge inbyggt för de som måste köra det i webbläsaren av någon okänd anledning).

Pirater kommer alltid finnas. Oavsett.

(Kanske inte heller att dessa pirater har mest pengar och kvalitetsprylar heller).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Näbbdjuret: Jag kan köra 4k hdr på youtube, och med nedladdade filer med mediaplayer classic så det är det nog.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

https://help.netflix.com/sv/node/42384?ba=SwiftypeResultClick...

Kan jag streama Netflix i Dolby Vision eller HDR?

Netflix har stöd för två olika HDR-streamingformat: Dolby Vision och UltraHD Premium (HDR).

Följande enheter stödjer HDR-streaming när de är anslutna till en tv som stödjer HDR:

Apple TV 4K
Chromecast Ultra
EntertainTV från Deutsche Telekom
Nvidia Shield och Nvidia Shield Pro
PlayStation 4 Pro
Roku Premiere+ och Roku Ultra
TDC TV Box
Xbox One S och Xbox One X

Vilka stolpskott, finns inget HDR format som heter Ultra HD Premium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilka stolpskott, finns inget HDR format som heter Ultra HD Premium.

Skickades från m.sweclockers.com

Är lite otydligt skrivet håller jag med om, då de själv blandar samman orden/benämningarna, men det är namnet på deras tjänsteversion/abonnemangsform (inte HDR-tekniken/formatet i sig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är lite otydligt skrivet håller jag med om, då de själv blandar samman orden/benämningarna, men det är namnet på deras tjänsteversion/abonnemangsform (inte HDR-tekniken/formatet i sig).

Nej. Det troliga är att de förväxlat HDR10-standarden med UltraHD Premium-certifieringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nej. Det troliga är att de förväxlat HDR10-standarden med UltraHD Premium-certifieringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Så kan det ju absolut också vara. Någon miss med orden där oavsett.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats? Jag har allt men tror inte jag lyckas. Alla sidor jag hittar när jag söker på google säger samma sak som denna artikel dvs att det kan fungera om man har ny intel processor/ nvidia grafikkort men ingen beskriver hur det ska aktiveras/ verifieras

Jag har en nuc7i5bnk (gen 7 processor med 640 iris), UE55KS8000 HDR TV, Netflix UHD, Windows 10 samt netflix app.
När jag använder appen i TVn så får jag HDR men jag tror inte jag har det med windows appen. Jag är dock inte säker då jag inte får någon bekräftelse när HDR är på.

Nägon som vet att det fungerar eller har tips för felsökning. ctrl+alt+shift+S tycks inte säga om HDR år på utan bara bitrate.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Vad är detta? Kunnat kolla HDR 4k länge med Windows app. Rysen och GTX 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Är det någon som lyckats? Jag har allt men tror inte jag lyckas. Alla sidor jag hittar när jag söker på google säger samma sak som denna artikel dvs att det kan fungera om man har ny intel processor/ nvidia grafikkort men ingen beskriver hur det ska aktiveras/ verifieras

Jag har en nuc7i5bnk (gen 7 processor med 640 iris), UE55KS8000 HDR TV, Netflix UHD, Windows 10 samt netflix app.
När jag använder appen i TVn så får jag HDR men jag tror inte jag har det med windows appen. Jag är dock inte säker då jag inte får någon bekräftelse när HDR är på.

Nägon som vet att det fungerar eller har tips för felsökning. ctrl+alt+shift+S tycks inte säga om HDR år på utan bara bitrate.

Bara trycka på info på avsnittet med musen. Står om det är 4k och HDR eller bara HDR fullHD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Är det någon som lyckats? Jag har allt men tror inte jag lyckas. Alla sidor jag hittar när jag söker på google säger samma sak som denna artikel dvs att det kan fungera om man har ny intel processor/ nvidia grafikkort men ingen beskriver hur det ska aktiveras/ verifieras

Jag har en nuc7i5bnk (gen 7 processor med 640 iris), UE55KS8000 HDR TV, Netflix UHD, Windows 10 samt netflix app.
När jag använder appen i TVn så får jag HDR men jag tror inte jag har det med windows appen. Jag är dock inte säker då jag inte får någon bekräftelse när HDR är på.

Nägon som vet att det fungerar eller har tips för felsökning. ctrl+alt+shift+S tycks inte säga om HDR år på utan bara bitrate.

Säker på att man måste köra via appen? När jag fick igång uhd strömmen på Windows så funka det bara i edge å inte i appen. Kanske är samma för HDR?

Skickades från m.sweclockers.com