Netflix lägger till stöd för HDR i Windows 10

Permalänk
Medlem

Kul att dom är så rädda för piratkopiering att det knappt går att använda tjänsten...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fanns inte HDR till de äldre Xbox 360 förr i tiden? Jag kommer ihåg hur de gjorde reklam för just HDR High dynamic Range eller nåt.

Jupp, Xbox 360 hade HDR, så det är lustigt att detta ploppar upp igen och man måste ha high-end grejer för att kunna få detta..ett sätt att sälja gammal teknik antar jag..ironiskt.

Öhh, näe, att överföra och visa HDR är ett allt annat än gammal tekniker.

Att utvecklingen startade på 2000-talet innebär inte att teknikerna är gamla, tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Kul att dom är så rädda för piratkopiering att det knappt går att använda tjänsten...

Ja det främjar verkligen utvecklingen i rätt riktning! /s

Vad som nu troligtvis händer är: Någon med rätt hårdvara rippar serien och BAM! -Den finns att tillgå för alla i 4K ändå hos en massa piratsajter. Allt skydd förgäves...

Man måste ändå digga ihärdigheten hos dessa bolag. Maken till att kasta bort investeringar finns nog inte.
Hade de lagt ett uns av all denna tid, som de nu lägger på att skapa hinder och DRM, till att istället försöka komma på rätt köl med marknaden, tillgången, fria konkurrensen vettiga priser, alternativ mm. så hade vi inte stått där vi står idag.
Men de är varm välkomna att fortsätta banka huvudet i väggen.
"Old habits die hard"

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@Cyne: HDR är oftast lika med 10 bitars färgdjup - är hela kedjan inspelning - filformat - uppspelning - hdmi - panel i 10 bitar så kan
sedan TV'n visa detaljer både i mörka och ljusa partier av bilden samtidigt.

I xbox 360 kom sannolikt stöd för 10-bitars texturer och 3d-rendrering för att inte få avrundningsfel eller förlora precision vid slutlig rendrering av ljus och skuggor till 8-bitars output. Intressant är att Mirrors Edge till 360 nu kan spelas med HDR på Xbox One då de låter emulatorn rendrera till 10-bitars output.
(andra 360-spel har inte fått samma behandling, det blir naturligvis inte samma resultat som orginalet och eventuellt också artefakter eller problem med att överraskningar i skuggiga partier syns tydligt och förstör spelet)

Enklaste lösningen för HDR i Netflix borde väl vara om TV'n klarar det. XBox S och framåt gör det nog, men tror att 'skärmsläckaren' dimmar bilden efter 30 minuter om du inte leker med kontrollern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det var visst bara en lista över kompatibla GeForce-kort (och 1080 Ti är garanterat en av dem), inte ett uttalat krav att man måste ha ett. Det fungerar även med integrerade gpu:n i cpu:n.

Jepp, Edge är den enda webbläsaren som uppfyller Netflix krav för att visa innehåll med höga upplösningar (och nu alltså även HDR). Andra webbläsare skulle också kunna lägga till det stöd som krävs men varken Chrome eller Firefox har det än så länge.

Chrome stödjer HDR.
https://developers.google.com/web/updates/2017/12/chrome-63-6...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bra och så men Netflix måste få ett bättre utbud. Utvärderar tjänsten igen och lutar mot att leta vidare. För mycket som fattas.

Sedan får man hoppas på en bättre lösning att få HDR att fungera rent allmänt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hör samma kommentar hela tiden här på Sweclockers, tycker Netflix har ett suveränt utbud av TV-serier, film inte så mycket. Har du sett alla dessa? Eller du kanske bara kollar på film? Eller så kanske du inte delar mitt intresse för intressanta TV-serier?

Star Trek Discovery
Stranger Things
Narcos
Black Mirror
The Expanse
Jessica Jones
Daredevil
Punisher
Orange Is The New Black
Firefly
Sense 8
Dr Who
Luke Cage
Homeland
Bron
Breaking Bad
Sons Of Anarchy
Arrow
Johan Falk
Ascension
House Of Cards
Happy Valley
Designated Survivor
Helix
Penny Dreadful
12 Monkeys
Arrested Development
The Killing
Gotham
Cosmos
Vänner
Black Sails
Marvels The Defenders
The Americans
Californication

Detta är bara en ynka del av vad som just nu ligger på svenska Netflix, finns mycket mer än vad jag hinner se. Tycker definitivt det är värt pengarna.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är det alltså DRM som har dessa krav, inte HDR per se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Öhh, näe, att överföra och visa HDR är ett allt annat än gammal tekniker.

Att utvecklingen startade på 2000-talet innebär inte att teknikerna är gamla, tvärtom.

De gör ju reklam för samma saker?

Förvirrande, men oavsett så verkar HDR som en rolig egenskap att inneha på sina apparater.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Kan någon förklara hur HDR används?

Mig veterligen filmas varken TV-serier eller filmer med HDR. Någon sorts emulering "för bättre färger"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Finns det några 4K-tv-s med HDR som inte är smarta och har en egen app?

Svårt att tro att användare med övriga typer av skärmar och äldre hårdvara är någon större marknadsandel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det "nya" HDR som finns inbyggt i TV/skärm är väl mer att själva panelen i TV'n kan öka/minska ljuset/färgerna mer än vad en "vanlig" TV kan.

Skrivet av pacc:

@Cyne: HDR är oftast lika med 10 bitars färgdjup - är hela kedjan inspelning - filformat - uppspelning - hdmi - panel i 10 bitar så kan
sedan TV'n visa detaljer både i mörka och ljusa partier av bilden samtidigt.

Korrekt att 3D-motorer har kunnat rendera i HDR ganska länge nu. Lite på samma sätt som att de bästa kamerorna har varit HDR-kapabla ett tag.

Men, vad som har saknats är standarder för att överföra och visa HDR och det är här det nya ligger.

I motsats till vad många tror så har utökat bitdjup (10 eller 12 bits) i sig inte så mkt med HDR att göra, förutom att ökad dynamik i sig ställer högre krav på bitdjupet (faktum är att HDR-standarden är vald i syfte att vara så "bitsnål" som möjligt).

Vad HDR istället faktiskt innebär är helt nya principer/standarder för att dels enkoda högre dynamik (oavsett om den kommer från en 3D-motor eller en video/film-kamera) till ett behändigt signalformat OCH dels för att dekoda denna signal på displaysidan. Själva kärnan i detta är framtagandet av en ny Transfer Function som dels beskriver förhållande mellan ljus(från t.ex. kamera)->elektrisk signal (enkodningen) och dels förhållandet mellan elektrisk signal->ljus(från displayen), själva dekodningen. Denna Transfer Function kallas PQ.

Låter inte så märkvärdigt, eller? Det är det, för senaste gången vi egentligen satte principer/standarder för dekodning/enkodning av bildsignaler på det här sättet är egentligen när vi utformade katodstrålerörets egenskaper på 1930-talet! Vad det först och främst handlar om är alltså att vi ersätter den sk "Gamma", eller om man så vill Transfer Function, CRT har gett oss i 80+ år med en ny Transfer Function, PQ.

tl;dr: Vad är HDR? Mer än nått annat så är det nya Transfer Functions.

Det hela kan sägas börja med just BrightSides displayer i Youtube länken tidigare i tråden. BrightSide köptes upp av Dolby som sedan utformade den HDR standard som idag heter Dolby Vision. En delmängd av Dolby Vision "bjöd" sedan Dolby på varpå den öppna standarden HDR10 definerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Svar nej

1080 ti
Intel i7 970 3.6 ghz från 2010
windows 10
1440p skärm dock uppskalad till 4k för att jag trodde det skulle hjälpa, men icke
kör via netflix appen i windows

Åh vad sämst! Och du vet med säkerhet att bildskärmen du spelar upp på stöder HDR?
Och att du provar med någon av de typ två serier som har stöd för HDR, Stranger Things + någon till?

Då är det säkert precis som @Epic trodde att du även behöver kunna avkoda deras DRM med en ny prolle från Intel. Sämst att de inte ens skriver ut de på sin egen specifikationssida!

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Mig veterligen filmas varken TV-serier eller filmer med HDR.

Ahm, jo det finns många serier och filmer som filmas och color-grade:as i HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OK, så då är det ett avtal alltså. Mycket barnsligt och drygt av dem. Folk vill väl inte ha DRM på sina produkter liksom? Vad fan tror de att folk ska sitta och rippa grejer från Netflix eller? Nej det är ju helt verklighetsfrånvänt.

Vet inte om det är Netflix själva eller om det är någon av de övriga producenterna som kräver DRM-skydd, men ja, minst en av dem är tillräckligt rädd för att kräva den här skiten. Jag hatar DRM jag också, och extra mycket pga allt strul jag haft med att hitta hårdvara, mjukvara och drivrutiner till min htpc som ska klara av det.

Skrivet av Epic:

Jag blir lite förvirrad själv måste jag erkänna. Som jag förstår det är en processor ur 7:e generationen ett krav för avkoda HDR10 och grafikkravet är separat.

Jepp, DRM-skyddet använder Intel SGX som finns i 7:e gen och nyare, åtminstone så vitt jag vet, och grafikkretsen (integrerad eller diskret) behöver "bara" ha stöd för HDMI 2.0 + HDCP 2.2 för att hålla signalen krypterad hela vägen till skärmen/tv:n. Men jag är inte bergsäker.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att dom ska envisas med DRM för HDR. 😞

Så kan alltså folk piratkopiera eller något liknande så länge det är utan HDR?
Men då kommer ju folk göra det, dom lär ju inte sluta piratkopiera bara för att dom inte kan få HDR.
Piraterna kommer ju piratkopiera även om det är 480p eller 360p.

Att dom ska hålla på att envisas med DRM för HDR straffar ju bara deras konsumenter som betalar för innehållet genom att krångla till det för dom.

Permalänk
Medlem

Snacka om att man försöker leda in oss likt boskap i en skyddad miljö; Win10, Intel CPU, Nvidia GPU.
Nej tack, jag passar.
Jag tar en titt på vad HBO har att erbjuda istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Snacka om att man försöker leda in oss likt boskap i en skyddad miljö; Win10, Intel CPU, Nvidia GPU.
Nej tack, jag passar.

Fast det är ju det bästa i dagsläget vad vill du ha då? Köp det du vill ha du använder säkerligen allt du nämner som du tycker man blir låst till? Kom med något bättre isf väll?

Permalänk
Medlem

Fast det är inte "bara för att", utan det är helt enkelt så att de är de enda produkterna som än så länge uppfyller alla krav Netflix ställer. Det hela har främst med hårdvaru-DRM-skydd att göra. Så vitt jag vet finns det inget som hindrar t.ex. AMD från att ta fram det stöd som krävs, men hittills har de varit tämligen förtegna rörande detta.

Men ja, det suger som det är för närvarande...

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Inaktiv

Nej tack, jag passar.

Kvalitetsserien Game of Thrones slår bara den det mesta Netflix har att erbjuda. Men även här fattas ju en del. HBO gör dock galet bra produktioner.

Permalänk
Medlem

Vad jag menar är att så länge lanseringar av "förbättringar" dryper av misstro mot sina egna kunder, avstår jag.
Det finns inget som hindrar Netflix att göra sitt eget material tillgängligt för HDR utan att låsa in sina kunder. Hade de gjort så hade kanske andra insett/förstått att vi kunder inte är ute efter att "sätta dit" dem.
Genom att öka mitt tittande på HBO, minskar mitt tittande på Netflix. Något Netflix definitivt kommer att upptäcka. Om flera gör samma sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Ni har rätt, det är 1050 eller senare ELLER Intels integrerade grafik. Förtydligade det i nyheten.

1050 är väl den senaste i 1000-serien, så de högre varianterna funkar alltså inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

De gör ju reklam för samma saker?

Förvirrande, men oavsett så verkar HDR som en rolig egenskap att inneha på sina apparater.

Njae, det du länkade till kan ses som en tidig prototyp till den (de) HDR vi till slut fick.

HDR är kul om displayen har tillräcklig dynamik (BrightSide skärmen var knappast nått som ens i dag hade gått att sälja till konsument), vilket fortfarande är ganska dyrt att få till (läs: OLED eller LCD med vettig local dimming). Allt som är HDR glimmar inte mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Åh vad sämst! Och du vet med säkerhet att bildskärmen du spelar upp på stöder HDR?
Och att du provar med någon av de typ två serier som har stöd för HDR, Stranger Things + någon till?

Då är det säkert precis som @André trodde att du även behöver kunna avkoda deras DRM med en ny prolle från Intel. Sämst att de inte ens skriver ut de på sin egen specifikationssida!

Nä nu snackade jag om 4k bara, inte HDR, men yeah, riktigt hårda krav och allt måste funka och stämma, really nit picky

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket trams, det är inte konstigt att filmtittarna piratar så mycket mer än musiklyssnarna när ingen filmtjänst ens försöker göra någonting bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite backstory för den som är intresserad:

Netflix släppte 4K-streaming redan 2014 på vissa specifika TV-apparater, för att sedan släppa det till några dedikerade streamingboxar som ex Nvidia Shield. På grund av oro från Hollywood för pirater fick PC inte stöd för 4K. Det var först i slutet av 2016 som Netflix släppte 4K streaming till Windows, något som möjliggjordes av Microsoft som lanserade "PlayReady 3.0" i en Windows 10-uppdatering, ett hårdvarubaserat DRM som förhindrar att videoströmmen spelas in.

Stödet kom dock inte utan begränsningar. Till en början var man tvungen att ha senaste generationens processorer från Intel (Kaby Lake). Nvidias GTX 10-serie hade tekniskt sett kunnat köras men det dröjde först till i våras då de i smyg släppte stöd för det. Har du dubbla grafikkort funkar dock inte 4k - då måste du först koppla bort det ena kortet innan du kan köra igång Netflix.

Ett ytterligare krav för att streama Netflix 4K är att du antingen gör det via Microsoft Edge (för det är den enda webbläsare som stödjer PlayReady DRM) eller genom Netflix app i Windows Store. Kör du exempelvis genom Chrome får du på sin höjd ut 720p.

Nu släpper alltså Netflix HDR för datorer med liknande krav för den som vill spela upp 4k.

Så för att sammanfatta det. För att kunna spela 4K HDR Netflix på en PC måste du har en CPU eller GPU som relativt få har idag, du måste ha Windows 10 och du måste använda en webbläsare/app som i princip ingen använder, vilket gör Netflix till en ganska värdelös tjänst för någon som vill titta genom sin PC/HTPC. Pirater kommer att hitta ett sätt att få det de vill ha, så det är i slutändan betalande Netflix-konsumenter som får lida, vilket jag tycker ovan är ett ganska tydligt exempel på.

Permalänk
Medlem

HDR är high dynamic range. Alla kort med ett VGA chip klarar detta om det paras med en projektor av hyfsad kvalla eller en CRT skärm.

Hela grejen handlar om kontrast och "true black" vilket är omöjligt via backligthed ldc och plasma. fram tills nån skojsigare teknik kommit.
Nästa tomeskott för att öura av konsumenterna är väl en lcd som klarar mer än 24 bit färg+8bit dithering och alla tomtebloss kommer skrika om hur mycket bättre färgerna är. LOL

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

HDR är high dynamic range. Alla kort med ett VGA chip klarar detta om det paras med en projektor av hyfsad kvalla eller en CRT skärm.

Hela grejen handlar om kontrast och "true black" vilket är omöjligt via backligthed ldc och plasma. fram tills nån skojsigare teknik kommit.

Nej, inte heller du har förstått vad HDR är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Så vitt jag vet beror det på att Intel har sitt SGX "Software Guard Extensions", som ger stöd får hårdvaru-drm. Vet inte om AMD har något motsvarande i sina senaste cpu:er, men jag tror inte det?

Det är just hårdvaru-drm som Netflix kräver.

Detta är väl samma krav som när de lanserade UHD på PC (utan HDR), och det funkade ju även med endast pascal kort som inte har SGX så inte säkert att det där stämmer.

Skrivet av WoG:

Här är länken till Netflix egna specifikationssida:

https://help.netflix.com/en/node/55763

Edit: "You can stream Netflix in HDR on your Windows computer in the Microsoft Edge browser or the Netflix app available from the Windows store."

Endast Edge??

Ja, endast edge som har stöd HEVC avkodning (förutom Safari då), utan det så är man rätt rökt drm eller inte (PlayReady)

Skrivet av Ozzed:

Det hela handlar naturligtvis inte om att AMD's utmärkta Ryzen-processorer inte är kapabla till sådan uppspelning utan antingen så är det något avtal mellan Netflix och Intel eller så har de på Netflix inte fått ut huvudet ur röven än.

Bade ja och nej, de flesta ryzen-processorer har ju faktiskt ingen hardvaruavkodare för video. Är ju ingen videotjänst på marknaden som som spelar upp en HEVC ström med mjukvareavkodare. Visst det går i VLC osv, men det är ju så fruktansvärt ineffektivt att det är helt klart förståeligt att någon väljer att inte att gå ned den vägen trots att Ryzen säkert är kraftfull nog för att kunna göra det med mjukvara. Sen blir det ju även problem med videoutgångarna, krävs ju hdmi2.0 också, vi får väl se när modellerna med igpu börjar ta fart om Netflix då tar och börjar stödja plattformen.

Det förklarar dock inte varför de inte har stöd för de radeonkort med Main10 HEVC stöd, det är nog dock inget "avtal" som exkluderar AMD, utan mer ett samarbete där säkert Nvidia har sponsrat/betalat för att få utveckling gjord så tjänsten funkar för deras produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Detta är väl samma krav som när de lanserade UHD på PC (utan HDR), och det funkade ju även med endast pascal kort som inte har SGX så inte säkert att det där stämmer.

Ok, jag kan ha blandat ihop det med kraven som PowerDVD ställer för att kunna spela upp UHD blu-ray, för då krävs SGX (åtminstone i dagsläget).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

Lite backstory för den som är intresserad:

Så för att sammanfatta det. För att kunna spela 4K HDR Netflix på en PC måste du har en CPU eller GPU som relativt få har idag, du måste ha Windows 10 och du måste använda en webbläsare/app som i princip ingen använder, vilket gör Netflix till en ganska värdelös tjänst för någon som vill titta genom sin PC/HTPC. Pirater kommer att hitta ett sätt att få det de vill ha, så det är i slutändan betalande Netflix-konsumenter som får lida, vilket jag tycker ovan är ett ganska tydligt exempel på.

"en webbläsare/app som i princip ingen använder"

Netflix appen är en av dom mest nedladdade apparna/programmen för Windows (inte bara 10 utan även 8 etc), den har över 300000 recensioner exempelvis.