Polaren ska köpa ny färdigbyggd gamingPC? Prisvärd?

Permalänk

Polaren ska köpa ny färdigbyggd gamingPC? Prisvärd?

Hej

den här datorn hade min polare tänkt sig:
http://www.billigteknik.se/speldator/20423-asus-rog-gr8-ii-t0...

25% av. Är den värt priset? Vi är båda inte så kunniga. Skall användas till gaming.

Vilken färdigbyggt dator för ungefär samma pris(under 10 000kr) skulle i så fall passa honom bättre?

Tack för svar

Visa signatur

not one step back

Permalänk
Medlem

@alexoyeah: Vad ska han spela för spel?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Jag tycker att intels senaste gäng cpu:er är mer övertygande än kaby lake

Permalänk

Planen är att han skall ha den ett tag.

Han köpte en sin nuvarande dator för 7 år sen och nu är han sugen på en uppdatering. Han spelar spel som inte har det grafikintensivastekraven. Men känner ändå att spel laggar lite då och då som inte borde göra det kanske. Fortnite, minecraft mm.

Speccsen är:
Proccesor - AMD Phenom(tm) II X4 945 3.00 GHz
8 gb ram
Grafikkort - AMD Radeon HD 5700 Series
Windows 10

Visa signatur

not one step back

Permalänk
Medlem

Om ni inte orkar sätta er in i det hela skulle jag verkligen tipsa om att köpa en "sammansatt färdigbyggd dator", t ex. Taurus-serien från Inet. Med en budget på 10 000 blir det då:

https://www.inet.se/produkt/1511001/taurus-experienced-gtx-10...

Man kan få det lite bättre om man plockar ihop det själv, men det är nära nog.

Permalänk

Fast den där verkar ju inte mycket annorlunda än den som jag länkade i trådstarten? Eller missar jag något?

Visa signatur

not one step back

Permalänk
Permalänk
Medlem

Samma spec's men billigare och bättre storlek på lådan samt bättre möjligheter att lägga till fler hårddiskar etc. 256gb är inte mycket.
7690kr från Elgiganten.
Med bättre låda menar jag ngt rymligare, jag tittade på en ROG dator tidigare men läste om värmeproblem.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexoyeah:

Planen är att han skall ha den ett tag.

Han köpte en sin nuvarande dator för 7 år sen och nu är han sugen på en uppdatering. Han spelar spel som inte har det grafikintensivastekraven. Men känner ändå att spel laggar lite då och då som inte borde göra det kanske. Fortnite, minecraft mm.

Speccsen är:
Proccesor - AMD Phenom(tm) II X4 945 3.00 GHz
8 gb ram
Grafikkort - AMD Radeon HD 5700 Series
Windows 10

Länken går till en i5, 8gb ram, 256gb ssd och 1060 kort med 3gb

Så du får nog rätta till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexoyeah:

Fast den där verkar ju inte mycket annorlunda än den som jag länkade i trådstarten? Eller missar jag något?

Den stora skillnaden är att du har dubbelt så mycket grafikminne i datorn från Inet vilket är bra om man vill spela på högre upplösningar. Sen bygger Inet sina datorer med standarddelar från kända tillverkare vilket gör det lättare att uppgradera/byta vid ett senare tillfälle plus att de antagligen håller högre kvalitet. Men om de är värt 2000 kr får ni väl avgöra.

Slängde lite snabbt ihop något liknande hos webhallen inkl. montering:
Skillnader mot din första post: grafikkort med 6gb minne, 16gb ram och en AMD Ryzen CPU med 6 kärnor. Hade jag byggt en dator idag för ca 10k hade det nog landat på ungefär som denna, men det beror på hur mycket pengar man vill spara och var man är beredd att snåla in.

För att banta prislappen överväg:
endast 8gb ram, billigare cpu, billigare moderkort.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

@n3crosis:

Kanske var lite otydlig ser jag nu, speccsen som står är de han har för tillfället.

@Addeez:

Ball, den verkar mycket mer prisvärd, hur vet han om SSD:n är kompatibel? Bör han lägga till en från komplett direkt och är det något specifikt att tänka på när man väljer SSD?

Visa signatur

not one step back

Permalänk
Medlem

Ska den hålla många år är kaby lake fel väg. Köp en med Ryzen eller coffie lake

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexoyeah:

@dweebling:

Kanske var lite otydlig ser jag nu, speccsen som står är de han har för tillfället.

@Addeez:

Ball, den verkar mycket mer prisvärd, hur vet han om SSD:n är kompatibel? Bör han lägga till en från komplett direkt och är det något specifikt att tänka på när man väljer SSD?

https://www.komplett.se/product/895977/datorutrustning/lagrin... kanske måste köpa till en sata kabel för 29kr eller något sådant

Permalänk
Medlem

@alexoyeah: https://www.komplett.se/product/971154/gaming/gaming-pc/stati... den här är också ett val, senaste generation intel processor, lite liten ssd dock

Permalänk
Medlem

Denna är samma som Addeez fast med ssd och en 1TB disk för lagring för 9995:-

Den som han länkar till ovan är nog att föredra.

Permalänk
Medlem

Håller med @Addeez och @Pierre72

Hur strikt är 10000kr budgeten?

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Den som är länkad i som i topic har horribla temperaturer. Den typen av chassimodeller (Hej Asus) är ytterst dåliga för temperaturer.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

Tack för alla svar, super schysst, den som du länkade @pallee ligger ju (utan konstruktion) på 10 500 ish, och då får han Geforce GTX 1060 6GB istället för 3. Kan ju vara ganska värt för bara 500 till.

Budgeten är ganska tight på 10k tydligen.

Visa signatur

not one step back

Permalänk
Avstängd

Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8400 (1 890 kr hos NetOnNet)
Grafikkort: Palit GeForce GTX 1070 8GB Dual (3 990 kr hos NetOnNet)
Chassi: Mission SG GGX 1.1 (399 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI Z370-A PRO (1 190 kr hos Inet)
RAM: HyperX Fury Black DDR4 RAM minne 16 GB (1 490 kr hos Elgiganten)
SSD: Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB (MZ-75E250B/EU) (899 kr hos Komplett)
PSU: be quiet! System Power 8 500W (399 kr hos Elgiganten)
Summa: 10 257 kr

Permalänk
Medlem

@alexoyeah: Och 16 gb ram. Vill du spara pengar kan du ju lätt spara ca 1000kr genom att bara köra 8gb RAM. RAM är lätt att uppgradera själv och svindyrt just nu.

Om du inte tänker bygga själv är det lite fel i min mening att räkna bort monteringen. I så fall ska du räkna bort 700 kr på alla färdigbyggda system också... Om du tänker bygga själv kan du köpa komponenter från flera olika butiker och få det billigare ex som @Србо skriver. Dock saknas en HDD för lagring så lägg på några hundralappar, men å andra sidan får du bland annat mycket bättre PSU och ett GTX 1070.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Tack igen, skall rekommendera honom en mix av de ni skrivit:

Så kan han köpa Palit GeForce GTX 1070 8GB Dual från NetOnNet separat, för 3990 kr.

Det slutar ju på 11 000 kr men bryter det budgeten för hårt kan han ju alltid gå ner till ett 1060 kort.

Tror det blir bästa lösningen?

Tack för all hjälp!

Visa signatur

not one step back