Roomba skickar oroande mängd data.

Permalänk
Medlem

Roomba skickar oroande mängd data.

Införskaffade nyligen en Roomba 980. Superprodukt på alla sätt för oss som har hund!

Men, den har en kamera, jag är väl kanske något paranoid så har varit lite misstänksam mot just denna. Så idag upptäcker jag att den enligt min Asusrouter har skickat iväg mycket data någonstans.

Har iaf stängt av internetåtkomst för apparaten just. Är jag överdrivet misstänksam och att t.ex. min router misstolkar vilken enhet på nätverket som skickar data? Eller har min IOT-mardröm besannats och någon tittat på livefeed från vår dammsugare?

Visa signatur

En jävel på att låtsas vara upptagen.

Permalänk
Medlem

Varför behöver dammsugaren internet överhuvudtaget?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Roomban har ju bara en klen AI, och skickar live-feeds till sin över AI, som kollar om den ska utlysa strejk, eller om dina husdjur är snälla, undergivna, mot den.

Personligen tror jag inte din router "misstar" sig på vilken enhet som bistår med trafik. Om din Roomba skickar nästan 40gB data, och grafen alltså bara är Roombans data, så hade jag definitivt get den kamera förbud. Vem har den filmat i duschen? Har den kanske sopat golvet i någons rum lite extra i dag?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kan du inte snoopa nätverket eller vad det heter, dvs. Kolla vart den skickar sin trafik? 40gB är ju mycket bara för attskanna hur rummen ser ut, könns som det är ljud/bild filer

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av moonblase:

Kan du inte snoopa nätverket eller vad det heter, dvs. Kolla vart den skickar sin trafik? 40gB är ju mycket bara för attskanna hur rummen ser ut, könns som det är ljud/bild filer

Om enheten använder wifi, vilket jag antar, så är det smidigt att med en laptop "sniffa" nätverket med t.ex. Wireshark. På så sätt kan du få en hum av vad det är för data som skickas och var. Titta på destination ip-adress osv.

Permalänk
Sötast

Shit, bara 37GB på en dag alltså?
Hade varit roligt om man haft ADSL.

Hade lämnat tillbaka den omedelbart och köpt en produkt som varken spionerar eller rent av dödar nätverket av misstag eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uroth:

Undrar vad de gör med alla data de samlar in. Borde vara olagligt.

40 gB data är inte "mappningsinfo", det är väldigt detaljerade filmer av allt i omgivningen. Något som borde vara svårt, de jag hittade någon artikel som hävdar att 900 serien bara har svartvita, lågupplösta kameror?

Vad fan det är den gör vet jag inte. Men helt klart är att den bara ska få städa i kolmörker, och att dess möjligheter att kommunicera med internet ska tvärdö.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Borde gå att blockera enhetens internetåtkomst i routerns inställningar, sedan tejpa för kameran. Fan galet att ha en dammsugare som behöver en kamera och internetåtkomst.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Borde gå att blockera enhetens internetåtkomst i routerns inställningar, sedan tejpa för kameran. Fan galet att ha en dammsugare som behöver en kamera och internetåtkomst.

Då är det bättre att lämna tillbaka den och köpa en enklare modell. Just 900-serien använder nämligen kameran för att hålla koll på vart den är i huset, och tejpar man över kameran kommer roomban att fungera dåligt eller inte alls.

iRobot själva säger för övrigt i denna intervju att kameran bara ser ett mönster av ljusa och mörka punkter. Sen får man väl välja själv om man tror på dem eller inte, men det verkar ju vettigt i alla fall såvida de inte designat den med avsikt att spionera på sina kunder (enklare/billigare att använda en kamera gjord för ändamålet än en vanlig kamera).

Permalänk
Rekordmedlem

Damsugarna kartlägger din bostad och tillverkarna kan sälja ritningar/data, det har varit uppe artiklar om det och vad det kan innebära för integriteten.
Roomba maker may share maps of users' homes with Google, Amazon or Apple
https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/25/roomba-mak...

Samsung's new smart robot vacuums map out your home
https://www.cnet.com/videos/samsungs-new-smart-robot-vacuums-...

Du är alltså övervakad och dammsugaren berättar hur stort du bor och var dina möbler är och hur stora de är osv...
Det känns väl tryggt att veta att spionföretagen har ännu bättre koll på dig om du släppt loss en spaningsrobot i hemmet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ang. Wireshark så får jag köra det ikväll. Den har dock inte tidigare skickat så stora mängder, utan detta är något som skett endast under ett dygn. Så får se om den skickar iväg något just när jag tittar.

Går det att retroaktivt se destination för SSL-trafik i AsusWRT? Så jag kan se vart datan som skickades landade, kollade i systemloggen men hittade inget, får kolla noggrannare ikväll.

Visa signatur

En jävel på att låtsas vara upptagen.

Permalänk
Medlem

Det är precis sånthär som gör att jag alltid har min foliehatt nära till hands!

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Har också en Roomba 980 och det där ser onekligen intressant ut.
Som övriga säger så låter datamängden sjukligt mycket för vad den gör, men å andra sidan så är jag faktiskt riktigt imponerad över hur bra den faktiskt kartlägger ytan den rör sig på.

Ska ta och göra lite efterforskningar på min dammsugare när jag kommer hem ikväll och se om jag hittar något liknande i data som har gått iväg

@Nioreh83: Dammsugaren har åtkomst till nätet så att du kan kontrollera den via appen var du än är. Schemaläggning och mycket annat görs via appen som sedan skickas till dammsugaren.
Kanske låter lite trivialt att ha, men det är faktiskt smidigt och bekvämt att ha

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr inte superbra på nätverk. Försökte få Wireshark att fånga paket till och från IPnumret som Roomban fått. Då skickar Roombaappen i telefonen ett ARP broadcast efter roboten och sen blir det tyst. Går den över till att tala över MAC-adresser sen? Nedan senare urdrag när den letar router och router letar tillbaka :P.

1 0.000000 Azurewav_fd:b6:7b Broadcast ARP 42 Who has 192.168.1.1? Tell 192.168.1.208
2 300.494276 AsustekC_49:4c:c8 Broadcast ARP 42 Who has 192.168.1.208? Tell 0.0.0.0

Någon som har en bra idé hur jag skulle kunna filtrera för att se trafiken?

La till utdrag ur Wireshark.
Visa signatur

En jävel på att låtsas vara upptagen.

Permalänk
Medlem

Så länge användaren accepterar användaravtalet är det nog inga problem.

Skulle aldrig låta en sådan här produkt in i mitt hem. Även om Roomba nu inte skulle göra något "farligt" med datan; vad säger att Roombas inte databas kan bli hackad? Att din trafik interceptas av någon annan? Att någon hackar dammsugaren direkt? De säljer antagligen vidare mappningsdatan, vad säger att företagen de säljer den till inte kan bli hackade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varför behöver dammsugaren internet överhuvudtaget?

Precis som dagens tvätt-, tork- och diskmaskiner t.ex. Så man kan starta dem när man inte är hemma. Varför man nu skulle vilja köra dessa när man inte är hemma begriper jag inte... inga försäkringar som gäller då om något händer.

Permalänk
Medlem

Hah, intressant!

Kan den kanske vara "hackad", dvs att det finns något slags säkerhetshål som gör att någon kan få access till dataströmmen från kameran? Iofs är det högst tveksamt hur högt värdet på (rå)datan är i förhållande till kostnaden som kommer enbart från mängden samt beräkningskraften för att processa den och extrahera information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför man nu skulle vilja köra dessa när man inte är hemma begriper jag inte... inga försäkringar som gäller då om något händer.

Den var en nyhet för mig. Varför skulle inte hemförsäkringen gälla om det händer något med tvättmaskinen när du inte är hemma? Om jag sitter framför datorn i vardagsrummet, ligger och sover, eller är och handlar, torde vara ganska irrelevant, jag hör inte tvättmaskinen oavsett, menar jag. Och inte fan sitter jag på dass i 165 minuter för att övervaka en 40 graders ekonomi-tvätt, med T-shirts...
Det är ju inte ditt fel om försäkringsbolaget är puckat, jag blev mest nyfiken, och de har rätt så mycket stängt just nu...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Den var en nyhet för mig. Varför skulle inte hemförsäkringen gälla om det händer något med tvättmaskinen när du inte är hemma? Om jag sitter framför datorn i vardagsrummet, ligger och sover, eller är och handlar, torde vara ganska irrelevant, jag hör inte tvättmaskinen oavsett, menar jag. Och inte fan sitter jag på dass i 165 minuter för att övervaka en 40 graders ekonomi-tvätt, med T-shirts...
Det är ju inte ditt fel om försäkringsbolaget är puckat, jag blev mest nyfiken, och de har rätt så mycket stängt just nu...

Har läst vidare lite och det verkar som hemförsäkringen faktiskt täcker skador som orsakats av felaktiga "hushållsapparater" när man inte är hemma. Förutsatt att vissa grundvillkor är uppfyllda givetvis, som korrekt installation och att man gjort vad man kan för att förhindra skador.

Men, ändå undrar jag varför man t.ex. sätter igång en tvätt eller disk när man går hemifrån? Är folk verkligen så otroligt sönderstressade idag att de inte längre har tid för vanliga hushållssysslor?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/hush%C3%A5llsmaskiner-kan-or...

Min systers diskmaskin brann för några veckor sedan. Turligt nog var de ju hemma, annars hade de väl inte haft något hus kvar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Precis som dagens tvätt-, tork- och diskmaskiner t.ex. Så man kan starta dem när man inte är hemma. Varför man nu skulle vilja köra dessa när man inte är hemma begriper jag inte... inga försäkringar som gäller då om något händer.

Jo, vad jag vet så räknar inte försäkringsbolagen detta som "vårdslöshet" om man lämnar exempelvis tvättmaskinen igång när man ska åka till jobbet.

Det är ju klart att man som sagt måste ha installerat allt på rätt sätt för att försäkringarna ska gälla.

En sak jag tänkte på är "diskmaskinsavstängningen" vid vattenkranen. Iallafall när man ska resa bort så ska man ju stänga denna, egentligen efter varje diskning. Precis som i tvättstugan. Vattnet ska inte vara på när man inte använder tvättmaskinen.

Personligen dock... nej jag skulle inte våga gå ifrån hemmet med tvätt- eller diskmaskin på. Har heller ingen anledning att göra det.

Lämnar ni kaffebryggaren och ugnen\spiseln på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Men, ändå undrar jag varför man t.ex. sätter igång en tvätt eller disk när man går hemifrån? Är folk verkligen så otroligt sönderstressade idag att de inte längre har tid för vanliga hushållssysslor?

Jag kan inte påstå att jag är speciellt stressad, eftersom jag är sjukpensionär så har jag rätt gott om fritid. Men jag sätter regelbundet tvättmaskinen på timer, så att den är färdigtvättad lagom till att jag kommer hem efter att ha varit och gjort något. Torktumlaren får på ungefär samma sätt, finna sig i att bli startad innan jag går hemifrån, och står sen på ett eftersystem där den piper och roterar trumman lite då och då, för att motverka veck på det som har blivit torkat. (när den är färdig då alltså)

Skrivet av Exxovion:

Min systers diskmaskin brann för några veckor sedan. Turligt nog var de ju hemma, annars hade de väl inte haft något hus kvar idag.

Just brand är väl nog något man hade reagerat på om man är hemma, men det enda som "borde" kunna ta fyr är torktumlaren, eftersom de har en tendens att bli fulla med ludd från kläder, tvätt & diskmaskin borde ju inte ta fyr, utan där är det väl snarare vattenskada för att de får något fel på vattentillförsel, eller avlopp. Vanligtvis en magnetventil som inte stänger som de ska, och maskinen översvämmas. Och vid översvämning hade inte jag upptäckt det oavsett om jag var hemma eller inte. Förrns möjligen när strömmen gick pga jordfelsbrytare, eller att jag såg att golvet var blött i kök / badrum, när jag skulle något annat.

Skrivet av Kaine_Uro:

Lämnar ni kaffebryggaren och ugnen\spiseln på?

Ugnen, och spisen, visst, det händer. Gjutjärnsgrytan på spisen med en härlig gryta som ska stå på långkok, behöver absolut inte vaktas. Om jag ligger och halvsover på soffan, eller går en sväng, skiter den i. Den ska ju stå där i flera timmar och behöver inte mig till något. Ju mer jag petar på den, desto sämre blir det.
Jag kör även fläskkött, typ benfri kotlett i ugnsform med 3/3/1 Crème fraiche/vispgrädde/soja, och vad jag råkat hitta för kryddor i kryddskåpet. Har en rätt rejäl ugnsform som jag kan trycka in 5-6 kilo skivat kött i, täcka med "sås", och köra i ugnen i 3-5 timmar. Ungefär samma sak där. Inte mycket jag kan göra för att det ska bli bättre, mer än se till att vara borta.

Jag har även svårt att se försäkringsbolaget vara upprörda över det, det är som att bråka om folk sover när de gör tjälknul. (8-15 timmars till-lagning. Typ rostbiff, fast man hivar in köttet fryst, och kör på ännu lägre värme, och när det är färdiglagat, hivar man det i saltlag. Riktigt gott som pålägg, fast jag som inte gillar rött kött siktar på 65-70 grader, beroende på vilken sorts kött det är.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har en själv och har läst: https://homesupport.irobot.com/app/answers/detail/a_id/964/~/...

Kör på som vanligt, den får städa bäst den vill medans jag är på jobbet. Om någon får reda på att irobot bryter förtroendet så lär dom ju inte ligga bra till. Ser inte vad dom skulle vinna på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Det är precis sånthär som gör att jag alltid har min foliehatt nära till hands!

Inget fel i att äga sig en foliehatt, min ligger här på hyllan nära till hands och får se live action i stort var dag.

Seriöst, om det där stämmer skulle jag inte köpa någon Kalle Anka förklaring någon försöker sippra ner i halsen på dig utan måste hålla och verka vettig, vet inte rent tekniskt hur dessa beter sig och inte insatt alls men finns där en riktig kamera sensor ombord torde väl eventuella begränsningar ligga i mjukvaran, el? Därmed kan den väl således också manipuleras, men såklart jag tror inte heller NSA själva är och snoopar i ditt hem utan anledning men men finns nog en förklaring.

Jag förstår inte varför amn inte bara kan ha en hårddisk i dammsugaren där kartor lagras och ny data kan läggas in, uppdatera FW kan väl göras med simple USB sticka eller? Tillverkar ingen något liknande borde det väl finna sen marknad för det, någon som är sugen på att starta upp?

Tillbaka till hatten.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Min systers diskmaskin brann för några veckor sedan. Turligt nog var de ju hemma, annars hade de väl inte haft något hus kvar idag.

Vårt hus brann ner pga av en tvättmaskin och att ingen var hemma. Hela huset med en 30lgh brann upp -92.

Dold text

Förövrigt tycker jag det låter skrämmande att en robotdammsugare kan ha kamera XD Gillar inte robotar så mkt heller, är väll skadad efter Terminator. Trodde de flesta robotdammsugarna körde med typ ir kamera.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Relik 📜

Som lite jämförelse. Min Xiaomi saknar visserligen kamera, men pratar med servrar i Kina (ehehe) om lite allt möjligt. Bland annat laddar den konstant upp karta när den körs, och kan styras via app.

Det där är senaste sju dagarna, då den rullat två gånger och annars stått i vila. Inte så farligt, känns som rimliga datavolymer.

Kör förövrigt dammsugaren på ett gästnätverk. Känns bäst så.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Inget fel i att äga sig en foliehatt, min ligger här på hyllan nära till hands och får se live action i stort var dag.

Seriöst, om det där stämmer skulle jag inte köpa någon Kalle Anka förklaring någon försöker sippra ner i halsen på dig utan måste hålla och verka vettig, vet inte rent tekniskt hur dessa beter sig och inte insatt alls men finns där en riktig kamera sensor ombord torde väl eventuella begränsningar ligga i mjukvaran, el? Därmed kan den väl således också manipuleras, men såklart jag tror inte heller NSA själva är och snoopar i ditt hem utan anledning men men finns nog en förklaring.

Jag förstår inte varför amn inte bara kan ha en hårddisk i dammsugaren där kartor lagras och ny data kan läggas in, uppdatera FW kan väl göras med simple USB sticka eller? Tillverkar ingen något liknande borde det väl finna sen marknad för det, någon som är sugen på att starta upp?

Tillbaka till hatten.

Vi kan göra en fork av liam projektet. En robotgräsklippare och robotdamsugare är ju typ samma

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Vi kan göra en fork av liam projektet. En robotgräsklippare och robotdamsugare är ju typ samma

YES!!

Fast då med "dekorativ" hatt isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som lite jämförelse. Min Xiaomi saknar visserligen kamera, men pratar med servrar i Kina (ehehe) om lite allt möjligt. Bland annat laddar den konstant upp karta när den körs, och kan styras via app.

https://i.imgur.com/Emq3mhp.jpg
Det där är senaste sju dagarna, då den rullat två gånger och annars stått i vila. Inte så farligt, känns som rimliga datavolymer.

Kör förövrigt dammsugaren på ett gästnätverk. Känns bäst så.

Gästnätverk var ju en bra idé! Har jag inte ens tänkt på. Löser ju inte obehaget med att någon kan kika på oss men då kommer "den" åt övrigt på nätverket iaf.

Visa signatur

En jävel på att låtsas vara upptagen.