Bästa banken sett till funktion och pris

Permalänk
Medlem

Bästa banken sett till funktion och pris

Tjo, jag är på väg att överge SEB efter deras ovilja att förhandla ränta/priser eller ens lyssna på sin kund.
Gällande bolån har jag halva inne hos en nischbank som bara erbjuder bolån och inget annat.
Så frågan är ju vart man ska ta sina andra affärer, för jag gillar inte riktigt SEB samt att de tar 35kr i månaden för att jag sköter mina bankaffärer själv så de kunde stänga kontoret där jag bor för någon månad sen och spara/tjäna ännu mer pengar.

Funktionerna jag efterfrågar är internetbank med lönekonto samt sparkonto och ett visa utan massa dolda utgifter.

Såg att Forex har 0.05% ränta på lönekontot samt 0.35% ränta på sparkonto samtidigt som att visa och internetbank var gratis.

Smidig mobilapp för att scanna fakturor är ju ett plus, samt att de inte tar avgifter för stående överföringar till annan bank eller fakturabetalningar.

Vad har ni och skulle ni rekommendera dem?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag bytte för ett antal år sedan från SEB till Länsförsäkringar. Jag var inte missnöjd med SEB, men eftersom jag hade huset, bilarna och båten försäkrade hos LF sparade jag en del pengar på att bli guldkund och därmed få 20% rabatt på alla försäkringar. När jag bytte var det Länsförsäkringar och ICA-banken som hade nöjdast kunder.

Den listade bolåneräntan är inte den bästa, men jag har några gånger använt deras meddelandetjänst på hemsidan för att hinta om att jag fått bättre erbjudanden från andra banker och varje gång har LF matchat erbjudandet jag fått.

Appen är jag nöjd med. Den kan skanna fakturor och visa eventuella försäkringar och lån man har, förutom aktuellt saldo på kontona förstås. En annan sak man kan göra, som jag vet att vissa andra banker inte klarar ännu, är att via appen ändra den övre gränsen för Swish-överföringar. Det har jag fått användning för vid ett par tillfällen.

För lek med fonder, aktier och certifikat använder jag Avanza. Jag tror bestämt att jag skymtade något om att de ska börja erbjuda bolån med mycket attraktiv ränta snart, men det vågar jag inte svära på.

Permalänk
Medlem

Jag har idag ica-banken men jag har haft sbab, länsförsäkringar, SEB och Danske bank ganska nyligen och jag måste nog säga att jag faktiskt är mest nöjd med SEB av dem alla. Ica ger mig dock bäst ränta på huset 1,1% och därför köra jag på ica samt att vi kör ett delat ica mastercard som hushållsekonomi iom att vi handlar på ica 90% av gångerna.

Kort revew av dem alla
LF: Sega med att få svar på bolån osv, vi hade dem när vi letade efter nytt hus. Jobbigt med en privat bankman då dom kan vara sjuka eller gå på semester samt avsaknaden av kontor.

Danske: Bra bank där allt funkar med snabb respons men även här saknas kontor.

SBAB: För modligen den snabbaste banken till att handlägga bolån och snabba över lag men alla papper måste skickas till Karlstad osv.

ICA: Kör ju genom SBAB men jag tycker nog ändå att SBAB är bättre, kortare telefontider hos SBAB. Stort + för icas app.

SEB: bra bank men tar ut många avgifter som är gratis hos dem andra, dock skönt med fysiska kontor samt att det alltid har varit rätt kort kö på SEB kontor jämfört med många andra fysiska banker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bytte från Swedbank till Länsförsäkringar för 7 år sedan. Blev då guldkund och får 25% rabatt (LF Skåne) på alla försäkringar. Har även haft ICA banken nyligen men då var man tvungen att använda bankdosan vid internetköp och det funkade inte för mig.

Kollade på alternativ förra året men hittade ingen som kunde ge en bättre lösning för mig.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Guldkund hos LF, 25% rabatt på alla försäkringar och gratis Internetbank, kort m.m.., rekommenderas!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Jag stämmer in i hyllningen till Länsförsäkringar Bank. De känns väldigt moderna, har bra internetbank och mobilapp, bra kundservice och ger rabatt på försäkringar.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Bolånet håller på att behandlas av Avanza/Stabelo just nu, där är det en ränta på 1.29% som gäller, tror att jag kommer ha svårt att få samma ränta på andra banker, just därför är bolån inte aktuellt.

Vad måste man göra för att få bli guldkund hos LF? innebär det att man måste ha bolån samt att man måste spara pengar där? idag kör jag aktier och fonder hos Avanza

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar, efter rekommendation från mina föräldrar. Bortsätt att de inte har bästa listräntorna samt dåligt interface för aktie/fondhandel (använder Avanza till det istället) så är jag helt nöjd.

Tror du ska har lån+försäkring+lönekonto+månadsspar (500kr) för guld, men googla det

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

LF, har väl idag max 20% rabatt på försäkringar. (inte 25% som står tidigare i tråden)

Förmånskund 15% är bästa jag hittar, guldkund 25% är kanske något äldre?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Hej, bytte nyligen till LF från Swedbank för att vi fick bra bolån där men jag ångrar mig djupt.
Maken till okunnighet, strul och dålig personal har jag aldrig varit med om.
Bankbytet började i oktober men är ännu inte klart, det har varit konstant strul.
Ingen vet hur något ska göras och vi blir hänvisade runt hela tiden.

Nä, vad som helst utom LS. Jag och sambon kommer att byta så fort det går.
Tar gärne emot tips på bra och vettiga alternativ.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

LF, har väl idag max 20% rabatt på försäkringar. (inte 25% som står tidigare i tråden)

LF Skåne har 25% för guldkunder.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vad måste man göra för att få bli guldkund hos LF? innebär det att man måste ha bolån samt att man måste spara pengar där? idag kör jag aktier och fonder hos Avanza

Du behöver följande för att vara guldkund:

• Boendeförsäkring

• Ett aktivt privatkonto/rörelsekonto med Visakort

• Ett eget sparande på minst 500 kronor i månaden, eller totalt 200 000 kronor i sparat kapital.

Bolånet kan du ha hos vilken bank som helst. Jag är lite sugen på att flytta det till Avanza, även om jag med 1,29% ränta bara skulle spara 87,5 kr/månad

Permalänk
Medlem

LF Östergötland har max 15% :/

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Bolånet håller på att behandlas av Avanza/Stabelo just nu, där är det en ränta på 1.29% som gäller, tror att jag kommer ha svårt att få samma ränta på andra banker, just därför är bolån inte aktuellt.

Skrivet av stoffe-2k:

LF Skåne guldkund ger:
25 % rabatt på din hemförsäkring
25 % rabatt på övriga sakförsäkringar, till exempel bil, fritidshus med mera
Visakort utan avgift (värde 275 kronor)
Gratis internetbank
Gratis värdepappersdepå

För att bli guldkund ska man ha hemförsäkring och fondsparande om 500 kr/månad samt lönekonto på LF bank. Jag använder också Avanza för mitt sparande så när det blivit en summa på LF ISK flyttar jag över det till Avanza ISK och börjar om på ny kula på LF.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med Svenska Handelsbanken.
De har lokala kontor, kunnig personal, (när jag bytte till dom satte jag inte min fot på gamla banken, SHB fixade allt)
Jag har.

Lönekonto
Gemensamt Servicekonto med frugan
Sparkonto
Sparkonto för mina två barn
Bolån, (pyttelite så inget att förhandla räntor på, amorterar dessutom 10%)
Swish
Gratis internetbank med ganska bra mobilapp

Tjänster som jag inte har hos min bank är fonder eller ISK, men det har frugan.

\\Rhames

Permalänk
Medlem

För mig och min fru har vi följande upplägg:

Bolån - SBAB
"Hushållskonto" - Dvs alla matinköp- ICA
Jag privat: Länsförsäkringar Bank
Aktiehandel: Avanza.

Sen har vi ett kreditkort där alla hushållets inköp på över ca 300 kr går, detta för att samla bonus.

Så tex veckohandling på ICA, blir bonus på Icakortet och sen betalas med kreditkortet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Avanzas policy vad gäller lån är inte att vara billigast, inte dyrast utan att erbjuda en medelränta. Därför förstår jag inte alls varför man skulle vilja ha lån hos dem, en nischbank.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Avanzas policy vad gäller lån är inte att vara billigast, inte dyrast utan att erbjuda en medelränta. Därför förstår jag inte alls varför man skulle vilja ha lån hos dem, en nischbank.

Njae, medelränta idag ligger på ca 1.53% hos de stora aktörerna. Jag har provat med kommer inte under 1.54%. Hos avanza får man 1.29%, det är under medel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade själv SEB innan men bytte till Länsförsäkringar. Betalar inte en krona och får rabatt på försäkringen så bra deal. Bästa idag är att "shoppa runt" och välja bästa banken för var tjänst.

Kort har jag skaffat själv då jag hellre får återbäring än betalar en årlig avgift, de tjänar ändå pengar på varje transaktion de gör så känns bara gnidet att ta betalt för kortet i sig.

Långsiktigt sparande har jag på Avanza och bufferten hos Santander.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Pluskund kallas det numera hos många länsbolag, googla det så hittar du mer info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Pluskund kallas det numera hos många länsbolag, googla det så hittar du mer info!

Ringde och kollade, blev ju lite upprörd över att jag bara hade 15 % ... Och tyvärr kan man inte välja länsbolag utan man är fast i det där man bor...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Guldkund i uppsala regionen ger 20% på privata försäkringar, står inget där om gratis visa. Men jag ska nog prata med dem iaf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men fan, trygghansa som jag har idag var ju billigare på försäkringar än länsförsäkeingqr även om hag räknar med 20% rabatt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SEB men sen är jag lite biased också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men fan, trygghansa som jag har idag var ju billigare på försäkringar än länsförsäkeingqr även om hag räknar med 20% rabatt

Jag räknar av 25% och ändå är trygghansas bilförsäkring billigare.

På båda bilarna. Får kolla hemförsäkring och olycksförsäkring

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

råkade Googla fram denna tråden precis då jag försökte få fram om någon annan bank var mer fördelaktig nu när ICAbanken inför 2% avgift på kontokrediten nu när jag precis har fixat 50000 i kredit där...

Skrivet av issue:

Tjo, jag är på väg att överge SEB efter deras ovilja att förhandla ränta/priser eller ens lyssna på sin kund.för jag gillar inte riktigt SEB samt att de tar 35kr i månaden för att jag sköter mina bankaffärer själv så de kunde stänga kontoret där jag bor för någon månad sen och spara/tjäna ännu mer pengar.

bytte du bank? vad blev det?
om man säger upp det helt onödiga kortet SEB har då kostar det endast 100kr (eller om det var 120?) per år för internet tjänsterna
jag vägrar betala för ett kort utan fördelar när andra gratiskort ger 0.5% i bonus

Skrivet av Knightmare:

Har även haft ICA banken nyligen men då var man tvungen att använda bankdosan vid internetköp och det funkade inte för mig.

när frugan öppnade konto hos ICAbanken för två år sedan då fick hon en dosa, men när jag öppnade för två månader sedan då fick jag ingen dosa, har fått signera i mobilt bank ID dom gånger som jag har behövt signera, fast använder inte ICA kortet på internet heller

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

@Cordinator:

Det blev till slut Länsförsäkringar i Uppsala.
Jag fick ok bolåneränta på 1,32%
internetbanken har skäligt pris.
20% rabatt på försäkringar, dock inte djurförsäkring fast Agria ägs av LF.

jag har funnit en del konstiga saker med deras app samt hemsida.
tex får jag mail och sms om att "det finns nya digitala dokument att läsa", men sen finns inget där.
de har bristfälliga prisuppgifter om fonder på webben, men i appen verkar den visa korrekta/alla uppgifter.
appen var helt värdelös på att skanna fakturor tills jag kom på att fältet i appen där man ska ha alla nummer var fel, man måste skana precis ovanför ocr osv

i övrigt en nice app, samt skönt att få in alla försäkringar jag har, inkl hundförsäkring, i samma app, lättöverskådligt om något skulle inträffa.

nackdelen som alla andra större banker är ju nollränta på lönekonto samt sparkonto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ungefär i samma situation! Då en 1/4-del av vårt bolån varit bundet och löper ut senare under sommaren shoppar vi runt efter bank för bolån & lönekonton samt försäkringsbolag.

Har Nordea i dagsläget men har varit sjukt mycket strul med bla. ränterabatter som helt plötsligt försvinner och personliga bankirer som känts oärliga. Hade det inte varit för att en del av bolånet varit bundet hade vi bytt för länge sen.

På försäkringssidan har vi Trygg-Hansa som blir allt långsammare i hantering av ärenden och desutom har stora svårigheter med att lösa samfakturering för hem, bil, barn, olycksfall osv.

Har tidigare haft SBAB via Bättre Bolån och det fungerade som en dröm och efter en snabb jämförelse på Prisjakt samt en vidareklickning till deras hemsida så erbjuder de 1,22% oförhandlat! Skulle det inte vara för att vi eventuellt vill flytta inom de närmsta åren skulle jag dock prövat enkla.com som erbjuder 0,96% med krav på bindning i tre år och att det inte är ett lån för nytt köp.

Kör Avanza för sparande och värdepapper så kvar är behovet av ny bank för lönekonto samt försäkringsbolag. Har haft 20% samlingsrabatt hos Trygg-Hansa som dessutom har ett sjukt redigt utbud av försäkringar för livets alla skeden.

Vart skall man ha lönekonto och försäkringar till ett konkurenskrafftigt pris och bra service/utbud?

Visa signatur

Allt-i-allo: MacBook Pro 15" Mid 2015 - 2.8GHz i7 - 16GB Ram - AMD Radeon R9 M370X 2GB
HTPC: Mac Mini Late 2012 - 2.5GHz i5 - 4GB Ram - Skräp GPU
Annat: Flera lekburkar för meck och server
Övrigt: Synology DS213j med 2*WD30EFRX 3TB i SHR