Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

Sitt stilla i båten lite, verkar som 125:- inte är hugget i sten. utan det är den avgift de redan tar ut fast de struntat i paket under en viss summa. Vad den faktiska summan blir är föremål för utredning. http://www.ehandel.se/PostNord-tillbakavisar-uppgift-om-125-k...

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

I skrivande stund så har PostNord på Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/www.postnord.com

Utmärkt 3%
Bra 1%
Medel 1%
Dålig 3%
Mycket dålig 92%

Postnord borde lägga ner sin verksamhet för att hantera post klarar man tydligen inte av.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Den stora frågan är:
Om man beställer som en tok idag, och paketen kommer fram innan eller efter denna lag klubbas igenom.
Slipper man avgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är väl en ny avgift? Normalt sätt betalar mottagande land inte slutkunden för paket/post som skickas.

En administrationsavgift för att hantera momsen/tullen har däremot alltid existerat men det är inte någon avgift som du betalade till postbolaget?

Jag tycker dock inte Postnord bör få gå i vinst på avgiften. Den ska endast täcka de merkostnader som uppstår. Men det är min åsikt i förhållande till hur post globalt sätt mellan länder hanteras.

nej det är en gammal avgift som går direkt till fraktbolaget och alla fraktbolag har den, just 125kr är vad det för nuvarande är hos postnord och de är inte säkert att det kommer bli samma nu framöver men i så fall är det samma gamla vanliga administrationsavgift för att tulla in paket som ändras ingen ny avgift.

http://www.ehandel.se/PostNord-tillbakavisar-uppgift-om-125-k...

och mycket riktigt just nu är deras omkostnad föt att tulla in paket 125kr så då hamanr avgiften på det, vad den i framtiden blir är inte fastställt men då antalet paket ökar kraftigt så kan man nog anta att kostnaden för varje paket minskar.

Permalänk

Verkar som alla fastnar på att det kommer kosta 125kr extra för paketen. Faktum är att exakta summa inte är fastställd och ska utredas.

http://www.ehandel.se/PostNord-tillbakavisar-uppgift-om-125-k...

Permalänk
Medlem

De här stötte jag på redan för ca ett år sedan. Köpte en RPI3 från Ebay för det var mkt billigare än i Sverige.
Fick betala moms 25%~~ och sedan 125-150 kr för "hanteringsavgift" + tullavgift. Blev mkt dyrare än om jag hade köpt från Sverige.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av elliz:

Den stora frågan är:
Om man beställer som en tok idag, och paketen kommer fram innan eller efter denna lag klubbas igenom.
Slipper man avgiften?

Sån här mentalitet är anledningen till varför nuvarande situation inte är hållbar och varför det behövs en förändring.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@anon173292: Jobbar du för PostNord eller? Nä men no offence...

Jag tycker det e riktigt bakåtsträvande också. Global handel ska det vara. Inte en chans att jag kommer köpa ett enda paket till om detta införs. Fattar de vad de har att göra med? Ebay, Ali express och alla andra sånna kommer ju tappa hela svenska markanden. Inte för att den är så stor iofs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

I skrivande stund så har PostNord på Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/www.postnord.com

Utmärkt 3%
Bra 1%
Medel 1%
Dålig 3%
Mycket dålig 92%

Postnord borde lägga ner sin verksamhet för att hantera post klarar man tydligen inte av.

Nu är det ju ganska rapporterat att det finns en hel del problem kring Postnord, vilket det naturligtvis finns en del grund för. Jag har dock själv beställt en hel del grejer genom dom och haft 0 problem med dessa, eller ja, vid ett tillfälle levererades paketet till Konsumbutiken bredvid istället för den rätta, blev någon dags extra leveranstid då...

Tror delvis att det är lite storm-i-vattenglas som vanligt, när framförallt de som är missnöjda har en tendens att vara med i den typen av undersökningar. Liknande fenomen är ju när folk betygsätter spel och liknande på nätet.

Kanske finns lite hopp om förbättring förresten då förändringar kring avgifter av kinapaket görs, så att dessa leveranser kan minska.

Permalänk

jag är inte den som köper massa skit från kina och tycker att momsen är klart den skall betalas men postnords avgift jag förstår inte vad den har med mottagaren att göra. det är något som borde läggas på avsändaren. Tycker det borde va så här om postnord får ett paket utan ordentlig deklaration om vad som är i paket skicka tillbaka det. och är allt rätt på paketet så skall man bara behöva betala momsen när man hämtar ut paket. sen kanske dem får höja frakt avgiften för avsändaren. det kommer höja priserna på dem billiga skit paketen

Visa signatur

CPU: Intel Core i9 11900K | GPU: EVGA RTX3080 FTW3 | Mobo: ASUS Maximus XIII HERO | RAM: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | Chassi: Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

I skrivande stund så har PostNord på Trustpilot:
https://se.trustpilot.com/review/www.postnord.com

Utmärkt 3%
Bra 1%
Medel 1%
Dålig 3%
Mycket dålig 92%

Postnord borde lägga ner sin verksamhet för att hantera post klarar man tydligen inte av.

Och en anledning till att det går så dåligt är för att dom har 150.000 paket om dagen ifrån Kina som dom måste hantera gratis...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Jo det är precis vad det gör, som jag har skrivit tidigare så är 125:- billigt.

För att ta ett exempel.

Deltaco tar hem precis samma kabel i bulk via flygfrakt, men de tar in 2000-3000 kg av samma vara. Finns ett dussin olika artiklar kanske
per frakt vilket gör införtullningen bra mycket enklare att hantera plus att det går mycket snabbare att hantera när det ska lastas ut på lastbil till deras lager.

att jämföra det med lika mycket vikt i paket och nästan lika mycket kolli där man måste ta reda på momssatsen på varje kolli... det finns inte på kartan.

Så 125:- spänn är billigt... och jag lovar dig att varje arbetare som hanterar detta vill sätta en pistol i munnen och hoppas på ett lyckligt slut

Vet inte om det är jag som är efterbliven men isåfall får du gärna säga till. Jag förstår inte varför det är billigt med 125 kr för ett paket bara för att Delicato beställer tre ton kabel? Menar du att man ska handla Delicato-kablar istället? Det handlar ju inte bara om kablar, finns massa nischade produkter i Kina som är omöjligt att köpa i Sverige, ibland även inom EU.

Skrivet av Epic:

Vill bara uppmärksamma på att nyheten är uppdaterad. Enligt Postnord har den nya avgiften inte bestämts, så den kan bli lägre (eller högre?) än 125 kronor.

Då får högafflarna vila (än så länge).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Tror du att skicka något från Kina är gratis? Om inte, vem är det då som betalar för det? Vem tycker du skall betala för det?

I såsse Sverige är det så klart någon annan.

Permalänk
Inaktiv

Det som är störigt är att även om man köper å eBay från UK eller Tyskland så skickar de ibland från Kina! Behöver vara 100% säker på att säljaren har lager inom EU för att man ofrivilligt inte skall beställa från kina. Personligen kommer jag inte beställa en sak till från kina eller hong kong. För avgiften köper jag samma pryl inom EU för samma pris eller billigare. Surt bara om de hinner införa avgiften innan redan beställda försändelser har hunnit hit. För det kan ibland ta en månad eller mer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Och en anledning till att det går så dåligt är för att dom har 150.000 paket om dagen ifrån Kina som dom måste hantera gratis...

Anledningen det går så dåligt är att brevvolymerna har gått ned så pass mycket i Danmark. Ni ska ju veta att det här kom bara till för att gemene svensk kom på att man kan handla billigt i Kina. Problematiken är för posten att öppna de där 150K paketen. Det krävs personal och administration.

Om paketen skickas som brev och de ska kontrolleras så får de börja öppna all post från utlandet. Idag skickas de inte bara från Kina, utan även från Malaysia, Vietnam mfl. Se det som en bonus, ni har kunnat handla utan moms och tull under flera års tid. Du kommer fortfarande kunna köpa ett skal för 10 kr utan att det kostar nåt. Skulle du åka dit så vägrar du att ta emot paketet. För vem är så dum att de skulle handla ett skal för 10 spänn och få en fet avgift på 125kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Varför är det inte hållbart? Dom fick ju nyligen 2,2 miljarder i krispaket finansierat av våra skattepengar.

För VI SVENSKAR med våra skattemedel betalar för att kineser ska kunna exportera billigt och tjäna pengar. Det borde kinesiska staten isåfall betala, inte mottagarlandet. Kina är inte längre något U-Land utan en av världens största ekonomier och behöver inte längre det stödet från väst för att hålla sin export igång.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Kilroy:

Och en anledning till att det går så dåligt är för att dom har 150.000 paket om dagen ifrån Kina som dom måste hantera gratis...

Och 150.000 paket ifrån Kina gör att man som Postnord gör, kör förbi ett hus som beställt hemleverans men skiter i att leverera paketet. Utan bara kör förbi så att det ska synas på gpsen att man varit på adressen. Det är ett under att USPS (United States Postal Service) klarar av att leverera ett enda paket i USA med 323,1 miljoner (2016) människor i landet.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och en anledning till att det går så dåligt är för att dom har 150.000 paket om dagen ifrån Kina som dom måste hantera gratis...

Det har ju kommit det senaste året bara. Postnord har varit uselt hur många år som helst.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Gäller detta även eBay paket? Säg att eBay tar skatt för köpet (jag vet inte om de gör det nu) så behöver det ju inte skattas när det når Sverige. Det är det enda stället jag köper ifrån när det kommer från Kina

Om korrekt svensk tullavgift och moms tas ut och deklareras av ebay så slipper du detta.

Skrivet av erssn:

Riktigt sjukt. Vi kan inte fortsätta hålla ett så bakåtsträvande bolag ansvarigt för postgången. Globaliseringen är ett faktum, tro det eller ej, och det är riktigt jävla efterblivet att försöka motarbeta det.

De regler som idag gör att andra länder i princip betalar för Kinas postgång av dessa paket är BAKÅTSTRÄVANDE om något. Att tull och moms sedan existerar är något som gäller i princip världens alla länder så det är knappast ett sätt att motverka globalisering. Det verkar inte som att du riktigt läst på om de olika delarna och faktiska bestämmelserna som ligger bakom allt detta.

Skrivet av FiftyFifty:

Borde inte Postnord ta detta med kinesiska staten som subventionerar frakten?

Nej, andra länder postväsenden subventionerar via gamla avtal som skulle hjälpa Kina in i modern tid detta. Dessa borde plockats bort för längesedan.

Skrivet av Schluug:

Såg inget datum då detta skitförslag ska träda i kraft? I ren protest ska jag köpa så mycket billigt skräp som möjligt innan dess.

Att andra länders postväsenden subventionerar Kinesiska företags postgång är ett skitförslag om något. Att få bort detta är bra. Sedan att tull och moms, som folk förmodligen skitit i att deklarera och således begått brott gällande beställningar från bland annat Kina, skall bli bättre på att tas ut är också korrekt enligt alla gällande lagar.

Skrivet av jorgen69:

Utlämningsställena får ju 7kr/paket dom lämnar ut så detta kommer att drabba dom negativt.

Skulle inte bli förvånad om hanteringen av dessa paket kostar dem mer än 7kr/paket så i så fall blir det ingen förlust. Jag har sett överbelamrade vrår med paket hos en del ombud som knappast är värt 7kr/paket.

Skrivet av VadSaDu:

De ökar priserna, blir latare samtidigt blir de mer ineffektiva, och mindre ansvarsfulla..

Ja, PostMord åker längre och längre ner i slasken..hoppas på nästa regering tar itu med vårat postbolag.

Detta låter ju lite snurrigt. Det är ju regeringen som anser att de måste bli bättre på att ta ut lagstadgade moms och tullavgifter. Regeringen är också emot de bestämmselser som idag gör att vår och andras postväsende subventionerar Kinas post. Att en del av mina skattepengar går till Kinas postväsende kan jag nog tycka att det är på tiden att stoppa.

Skrivet av Hulle:

Ja "momsen" som vissa kinabutiker tar ut är sannolikt bara pengar till butiken. Exakt hur Wish fungerar som är ett amerikanskt bolag vet jag inte.

Det är dock en intressant fråga hur Postmord ska hantera varor där du har en faktura med "inkl moms" på. Räcker detta tro?''

/hulle.

Wish är ju bara en front placerad i USA. Sedan lägger de beställningarna hos leverantörer i Kina. Man ser ofta exakt samma varor på Aliexpress osv.

Skrivet av Aleshi:

Oskäligt hög avgift. Solklart fall av statlig protektionism.

Vi vet ju inte hur mycket alla dessa hundratusentals paket som är subventionerade av vårt och andras postväsende kostat Postnord, så avgiften kan mycket väl vara förankrad i verkligheten. Antar att majoriteten av motagarna av dessa paket inte deklarerat moms etc för dem heller och på det viset snuvat staten (dvs alla skattebetalare) på en hel del pengar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Post är infrastruktur, som när den fungerar, gör annan produktiv verksamhet möjlig, precis som vård, skola eller kommunikationer. Det är inte gratis att underhålla, men det förutsätts för att samhället ska fungera. Att man kan räkna med att tex tågen går i tid är en förutsättning för att annan verksamhet som hänger på det ska fungera.

Tågverksamheten har bolagiserats och privatiserats. Det har bara blivit sämre. Posten har bolagiserats och privata aktörer har släppts in, det har bara blivit sämre. Nu förespråkar jag inte en återgång till som det var, för det är inte möjligt, utan säger att fortsatta privatiseringar och utarmning av verksamheten bara gör det sämre, och att det är något vi kommer få leva med om vi inte gör något åt problemets kärna, som är kapitalismen.

Möjligheten att köpa en billig komponent från Kina är ibland avgörande för andra inköp. Bygger man elektronik hänger det kanske på just den enda bluetoothkomponenten som gör att man väljer att genomföra projektet eller inte. Det köpet möjliggör i sin tur andra köp, som tex låda, arduino, batterier etc. Stänger de Kina-möjligheten kommer det bli en kaskad av konsekvenser också för svenska företag som kortsiktigt kommer dra nytta av det som i praktiken är en tull.

Vill man ha ett samhälle där varje projekt är förunnat storbolag och ett utan mindre tidskrifter (som slås ut av de föreslagna portohöjningarna) där informationsutbudet koncentreras till storkapitalets enkelspårighet, är det bara att applådera förändringarna.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk

Detta är helt sinnessjukt! Jag förstår att alla paket som kommer utanför EU ska få tullavgift men att det kommer bli en fast avgift på X antal kronor på oavsett vad man beställer är riktigt dumt. Ja jag vet att det inte medföljer någon information om värdet på paketet om man beställer på te.x Ebay. Men om det nu hade gjort det så hade det varit mycket enklare att ge den rätta tullavgiften, men det kan vi nog glömma tyvärr.

Och det med att PostNord kör ut alla paket från Kina gratis är ju deras eget fel, dom får väl skicka en räkning på frakten då? Eller har jag fel?

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Och 150.000 paket ifrån Kina gör att man som Postnord gör, kör förbi ett hus som beställt hemleverans men skiter i att leverera paketet. Utan bara kör förbi så att det ska synas på gpsen att man varit på adressen. Det är ett under att USPS (United States Postal Service) klarar av att leverera ett enda paket i USA med 323,1 miljoner (2016) människor i landet.

USPS har förmodligen byggt sin organisation efter hur landeet ser ut. Samma sak här. När sedan 150.000 paket man inte räknat med helt plötsligt väller in så säger sunt förnuft att det påverkar hela systemet.

Har du varit inne i en postterminal och sett hur det ser ut när dessa paket kommer? Jag har varit och hämtat upp paket jag väntat och sett hur de haft en massa extrainplockad personal som vadar genom tiotusentals paket över vad de vanligen hanterar och ibland manuellt skall tyda och sortera dessa genom att titta på varje pakets små lappar. Efter att jag sett detta och passat på att tala med dem som jobbade där om situtationen medans jag väntade på mitt paket så föddes mer förståelse för att Postnord ibland levererat ett paket ett par dagar senare än ursprungligen utlovat.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

@Liljagare: Jobbar du för PostNord eller? Nä men no offence...

Jag tycker det e riktigt bakåtsträvande också. Global handel ska det vara. Inte en chans att jag kommer köpa ett enda paket till om detta införs. Fattar de vad de har att göra med? Ebay, Ali express och alla andra sånna kommer ju tappa hela svenska markanden. Inte för att den är så stor iofs...

Och på vilket sätt skulle det vara dåligt för Postnord (eller svenska staten) om du slutar handla direkt från Kina?
De blir bara glada om det kommer färre paket därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Om korrekt svensk tullavgift och moms tas ut och deklareras av ebay så slipper du detta.

De regler som idag gör att andra länder i princip betalar för Kinas postgång av dessa paket är BAKÅTSTRÄVANDE om något. Att tull och moms sedan existerar är något som gäller i princip världens alla länder så det är knappast ett sätt att motverka globalisering. Det verkar inte som att du riktigt läst på om de olika delarna och faktiska bestämmelserna som ligger bakom allt detta.

Nej, andra länder postväsenden subventionerar via gamla avtal som skulle hjälpa Kina in i modern tid detta. Dessa borde plockats bort för längesedan.

Att andra länders postväsenden subventionerar Kinesiska företags postgång är ett skitförslag om något. Att få bort detta är bra. Sedan att tull och moms, som folk förmodligen skitit i att deklarera och således begått brott gällande beställningar från bland annat Kina, skall bli bättre på att tas ut är också korrekt enligt alla gällande lagar.

Skulle inte bli förvånad om hanteringen av dessa paket kostar dem mer än 7kr/paket så i så fall blir det ingen förlust. Jag har sett överbelamrade vrår med paket hos en del ombud som knappast är värt 7kr/paket.

Detta låter ju lite snurrigt. Det är ju regeringen som anser att de måste bli bättre på att ta ut lagstadgade moms och tullavgifter. Regeringen är också emot de bestämmselser som idag gör att vår och andras postväsende subventionerar Kinas post. Att en del av mina skattepengar går till Kinas postväsende kan jag nog tycka att det är på tiden att stoppa.

Wish är ju bara en front placerad i USA. Sedan lägger de beställningarna hos leverantörer i Kina. Man ser ofta exakt samma varor på Aliexpress osv.

Vi vet ju inte hur mycket alla dessa hundratusentals paket som är subventionerade av vårt och andras postväsende kostat Postnord, så avgiften kan mycket väl vara förankrad i verkligheten. Antar att majoriteten av motagarna av dessa paket inte deklarerat moms etc för dem heller och på det viset snuvat staten (dvs alla skattebetalare) på en hel del pengar.

Jag fick det svaret 7kr/paket av mitt ombud.och tror knappast han ljuger.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Nu brukar inte jag handla så mycket utanför EU men är det möjligt att slippa "serviceavgiften" om man ser till att ordna med tull- och momskostnader i förväg, innan paketet anländer?

Eller går det ens att göra?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Är faktiskt förvånad att detta inte hänt tidigare!

Snacka om att glida på en räkmacka.

Jag tycker detta är bra!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Detta är helt sinnessjukt! Jag förstår att alla paket som kommer utanför EU ska få tullavgift men att det kommer bli en fast avgift på X antal kronor på oavsett vad man beställer är riktigt dumt. Ja jag vet att det inte medföljer någon information om värdet på paketet om man beställer på te.x Ebay. Men om det nu hade gjort det så hade det varit mycket enklare att ge den rätta tullavgiften, men det kan vi nog glömma tyvärr.

Och det med att PostNord kör ut alla paket från Kina gratis är ju deras eget fel, dom får väl skicka en räkning på frakten då? Eller har jag fel?

Kort svar: Ja du har fel.

När Kina inte alls var så ekonomiskt starkt som det är idag så enades andra postväsenden om att subventionera deras postgång för att hjälpa dem typ. Detta är dock fortfarande i bruk när Kina är en stormakt som skickar miljontals paket över hela världen varje dag. Så andra länders postväsenden (och då de ofta är statliga deras skattebetalare) står med kostnaden för att hanera dessa och har ingen möjlighet att fakturera Kina för det. Avtalet måste plockas bort vilket det jobbas på. Under tiden kan man mest göra vad man kan för att få mindre folk att beställa dröser med små paket för några kronor styck som kostar många gånger det i hantering.

Hade leverantören i Kina deklarerat rätt så moms etc kunde plockas ut lätt så hade nog ingen fast avgift behövts. Men jag har nog inte sett ett enda paket från Kina där det står rätt värde eller någonting.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det har ju kommit det senaste året bara. Postnord har varit uselt hur många år som helst.

Ja, Postnord har varit lite av en katastrof.
Men det är många förändringar som skett inom posthanteringen och det är helt förståeligt att det blir problem.
Nu har Postnord skött det hela exceptionellt uselt men det blir inte lättare att vända på det hela när det uppstår sådana här problem som måste hanteras istället för att fixa saker inom organisationen.

Något jag råkat ut för 2 gånger under hösten när jag betalat extra för hemleverans är att jag fått ett sms "paketet kunde inte lämnas ut, föraren hade inte portkod. Ditt paket finns att hämta på utlämningsställe."
Men, vi har inte portkod där jag bor. Vi har porttelefon och jag var hemma och väntade på paketet.

Deras bristande rutiner och hantering av medarbetare som inte sköter sitt jobb ordentligt är ingenting som är omöjligt att ta tag i.

Men, 150.000 paket om dagen som ska hanteras helt gratis gör det inte lättare att förbättra organisationen som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag fick det svaret 7kr/paket av mitt ombud.och tror knappast han ljuger.

Säger inte att han ljuger. Men även om de får 7kr/paket i hanterings avgift så lär de ju även ha en kostnad kopplad till hanteringen. De lär ju inte sortera, lägga upp och dela ut alla paket på 0 sekunder med 0 anställda som lägger någon arbetstid på det.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Wish är ju bara en front placerad i USA. Sedan lägger de beställningarna hos leverantörer i Kina. Man ser ofta exakt samma varor på Aliexpress osv.

Vi vet ju inte hur mycket alla dessa hundratusentals paket som är subventionerade av vårt och andras postväsende kostat Postnord, så avgiften kan mycket väl vara förankrad i verkligheten. Antar att majoriteten av motagarna av dessa paket inte deklarerat moms etc för dem heller och på det viset snuvat staten (dvs alla skattebetalare) på en hel del pengar.

Wish är ett amerikansk företag grundat av några före detta Google-anställda. Det är en marknadsplats, som Amazon ungefär. Sedan är det kinesiska butiker som säljer det mesta av prylarna där. Men din faktura är utställd på Wish.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."