Skatteverket vill spåra affärer i Bitcoin

Permalänk
Melding Plague

Skatteverket vill spåra affärer i Bitcoin

Kryptovalutor har på senare år blivit allt mer populära. Nu berättar skatteverket att de jobbar för att spåra Bitcoin-transaktioner och motarbeta kriminalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“It’s not that you can’t speak. It’s that other people can hear you. And they’re telling you what you’re saying is crazy.” -Elizabeth Gumport

Permalänk
Medlem

Såklart att dom vill kunna göra det. Du kommer inte kunna skita utan att staten vet om det i framtiden.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag är allmänt för Crypto valutor men det är uppenbart att de också medför en enorm risk att på sikt användas för kriminell verksamhet. Det är såklart också så att Crypto investeringar ska skattas precis som investeringar i aktiemarknaden och andra värdepapper. Det känns tryggt att staten tar frågan på allvar och redan nu börjar utreda, förbereda sig och arbeta med det.

Det stora frågetecknet är hur rena s.k. "privacy coins" some Monero kommer hanteras. Jag är för individens integritet men ser också stora problem i valuta som är helt ospårbar. Det mest effektiva sättet vi har idag att begränsa terror- och kriminellverksamhet är genom att strypa deras resurser. Monero är ett stort hot mot det. I en värld där vi fått bukt på organiserad brottslighet och terrordåd välkomnar jag initiativ som Monero men vi är inte riktigt mogna för det än är jag rädd.

Permalänk
Medlem

Skatteverket alltid lika ignoranta i nya frågor. Om de förstår crypto så skulle de aldrig lagt dessa resurser på att jaga crypto investerare/miners.

Permalänk
Medlem

Få se när kontanter försvinner helt. Då blir det nog skatt på när ni swishar en 100 lapp till polaren. Nu kan dom inte införa det eftersom då skulle alla bara köra kontant.
ALLT ska skattas och när det är gjort ska det skattas lite till.

Skatteverket kommer hitta ett sätt att suga lite ur bitcoin ska ni se...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Skatteverket kör väl med omvänd bevisbörda som lyder: Skyldig tills motsatsen är bevisad.

Jag är annars fascinerad av hur framtida arbetsmarknad kommer se ut. Det tillkommer allt fler nya uppgifter som går att göra distans och om konjunkturen skulle vända, så skulle det sitta miljontals sysslolös och arbetslösa personer hemma som skulle kunna jobba svart.
Detta fusk skulle t.o.m kunna ske på personalnivå, man har av en chef fått X antal saker som måste vara klar inom en viss tid, då skulle man kunna leja ut vissa enklare saker. Som att enbart designa symboler, tidskrävande för oss som ritar som en kratta.
Men det kan även vara att skapa ett script, ta fram en manual whatever, det finns hur mycket jobb som helst som många har som enkelt går att leja ut till en okänd person på internet.

Och dessa digitala valutor ser jag som något som underlättar för detta, där det kan leda till att kreativa personer kan leva på socialbidrag för vita pengar och ha hur mycket svarta som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teicaus:

Skatteverket alltid lika ignoranta i nya frågor. Om de förstår crypto så skulle de aldrig lagt dessa resurser på att jaga crypto investerare/miners.

Utifrån artikeln så låter det ju som att de förstår precis hur Bitcoin fungerar. Lätt att spåra transaktionerna (de är ju publika enligt design) men svårt att ta reda på vem som äger en adress. Dock möjligt om man låter pengarna gå genom en valutabörs som begär in personuppgifter för de som handlar där (enligt KYC - Know your customer-lagar) - och det är precis det de säger, att de har möjlighet att efterforska detta.

Om man "investerar" i Bitcoin så ska ju samma lagar gälla som all annan kapitalvinst, eller ska man plötsligt sluta betala skatt för att det är digital valuta?

Jag tycker snarare att det låter som att Skatteverket fattar precis hur Bitcoin fungerar, och att det är någon annan som är ignorant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av takeoninja:

Jag är allmänt för Crypto valutor men det är uppenbart att de också medför en enorm risk att på sikt användas för kriminell verksamhet. Det är såklart också så att Crypto investeringar ska skattas precis som investeringar i aktiemarknaden och andra värdepapper. Det känns tryggt att staten tar frågan på allvar och redan nu börjar utreda, förbereda sig och arbeta med det.

Det stora frågetecknet är hur rena s.k. "privacy coins" some Monero kommer hanteras. Jag är för individens integritet men ser också stora problem i valuta som är helt ospårbar. Det mest effektiva sättet vi har idag att begränsa terror- och kriminellverksamhet är genom att strypa deras resurser. Monero är ett stort hot mot det. I en värld där vi fått bukt på organiserad brottslighet och terrordåd välkomnar jag initiativ som Monero men vi är inte riktigt mogna för det än är jag rädd.

Terror verksamhet.. ja hjärntvätten har då fungerat väl på dig.

Finansiering av terrorverksamhet måste vara den absolut sämsta ursäkten som finns för att trakassera folk som gör transaktioner som inte gillas. Vi vet redan att den största terrorgruppen ISIS finansierats genom oljeköp från turkiet. Vi vet även att obama fallskärmsdroppade vapen till dem i syrien.

Om det finns några nyimporterade smågrabbar som skickar över sitt socialbidrag till syrien, och möjligen några av dessa kronor inte skulle gå till deras familjer utan faktiskt vara donationer till ISIS så är det ingen som helst anledning till att man ska misstänkligöra vanliga personers utlandstransaktioner. Särskilt inte när Svensson vill skicka lite pengar till kina istället för att betala en hög uttagsavgift till VISA varje gång han behöver lite pengar.

Jag har själv skickat pengar utomlands genom kryptotransaktioner och istället för att bli robbad av banken, behöva vänta XX bankdagar och förklara till någon skeptisk bankman vad jag behöver pengarna till istället fått över pengarna på nolltid och faktiskt tjänat en liten slant pga. högre växelkurs i mottagarlandet.

Såklart att bankerna inte bara vill bibehålla utan även utöka makten att hantera alla pengar åt en. Det kontantlösa samhället var ju meningen att bankerna skulle kontrollera allt genom visa/mastercard, dock får vi hoppas att det aldrig sker!

Kryptovaluta är decentraliserat och tar bort monopolet bankerna har haft att trycka pengar så länge vi har levt.

Permalänk
Avstängd

De försöker bara skrämma folk. Kommer ihåg för tio år sedan när de påstod att de hade programvara som letade efter paypal donate länkar på svenska sidor.

Kanske lägger de ned lite tid om det handlar om miljonbelopp som kommer till deras kännedom men knappast normala transaktioner.

Förresten är det rätt skandalöst att skatteverket har högre befogenheter att samla in och samköra information. Det borde också krävas domstolsbeslut eller liknande för detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Jag har själv skickat pengar utomlands genom kryptotransaktioner och istället för att bli robbad av banken, behöva vänta XX bankdagar och förklara till någon skeptisk bankman vad jag behöver pengarna till istället fått över pengarna på nolltid och faktiskt tjänat en liten slant pga. högre växelkurs i mottagarlandet.

Det där är en helt fantastisk applikation för kryptovaluta. Vilken valuta har du använt för detta? Transaktionsavgifterna på Bitcoin får ju Western Union att framstå som snabbt och billigt i jämförelse...

Permalänk
Medlem

Om det här når internationell skala tror jag det kan vara början på slutet för krypto. De som krypto har haft som fördelar jämfört med traditionella kontanter är ju enligt min egen åsikt just att det är svårt att spåra om man inte vet vem som äger en viss Wallet, något som gjort krypto till ett utmärkt alternativ när man vill syssla med sådanr man kanske inte tycker att det vore jättebra om staten fick reda på.

Om skatteverket vet vad alla gör med sin kryptoplånbok så är det ju ingen skillnad mot vanliga pengar, och då försvinner attraktionskraften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Det där är en helt fantastisk applikation för kryptovaluta. Vilken valuta har du använt för detta? Transaktionsavgifterna på Bitcoin får ju Western Union att framstå som snabbt och billigt i jämförelse...

Ja bitcoin är nog den sämsta med tröga och dyra transaktionskostnader.
Använde första ETH för att testa, sedan ETC för att det var billigare.

Men jag skulle nog vilja säga att Ripple är bästa för mig just nu, transaktionen går väldigt fort. Ingen jättegrej att det tar ett par minuter istället för 30 eller så med ethereum, förutom att man slipper oroa sig för kursdropp under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Skatteverket kör väl med omvänd bevisbörda som lyder: Skyldig tills motsatsen är bevisad.

Jag är annars fascinerad av hur framtida arbetsmarknad kommer se ut. Det tillkommer allt fler nya uppgifter som går att göra distans och om konjunkturen skulle vända, så skulle det sitta miljontals sysslolös och arbetslösa personer hemma som skulle kunna jobba svart.
Detta fusk skulle t.o.m kunna ske på personalnivå, man har av en chef fått X antal saker som måste vara klar inom en viss tid, då skulle man kunna leja ut vissa enklare saker. Som att enbart designa symboler, tidskrävande för oss som ritar som en kratta.
Men det kan även vara att skapa ett script, ta fram en manual whatever, det finns hur mycket jobb som helst som många har som enkelt går att leja ut till en okänd person på internet.

Och dessa digitala valutor ser jag som något som underlättar för detta, där det kan leda till att kreativa personer kan leva på socialbidrag för vita pengar och ha hur mycket svarta som helst.

bicoin + outsourcing, coinsourcing?

"Chefen bad mig att jobba över i helgen... vad han inte vet är att jag tänker koin sårsa ut jobbet istället och ha en betald ledighet"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Ja bitcoin är nog den sämsta med tröga och dyra transaktionskostnader.
Använde första ETH för att testa, sedan ETC för att det var billigare.

Men jag skulle nog vilja säga att Ripple är bästa för mig just nu, transaktionen går väldigt fort. Ingen jättegrej att det tar ett par minuter istället för 30 eller så med ethereum, förutom att man slipper oroa sig för kursdropp under tiden.

Ripple är väl helt styrt av ett enda företag ? Bör nog inte blandas ihop med andra kryptovalutor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon51582:

Lycka till.

Det kommer snart på skatten så vi alla får betala. 😋

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Om det här når internationell skala tror jag det kan vara början på slutet för krypto. De som krypto har haft som fördelar jämfört med traditionella kontanter är ju enligt min egen åsikt just att det är svårt att spåra om man inte vet vem som äger en viss Wallet, något som gjort krypto till ett utmärkt alternativ när man vill syssla med sådanr man kanske inte tycker att det vore jättebra om staten fick reda på.

Om skatteverket vet vad alla gör med sin kryptoplånbok så är det ju ingen skillnad mot vanliga pengar, och då försvinner attraktionskraften.

Nä inte alls. Ingen kan konfiskera direkt ur din plånbok såvida dem inte har dina lösenord. Ingen kan tvinga dig på avgifter eller begränsa hur mycket pengar du får ta ut eller sätta in. Ingen bank som kan gå konkurs eller ta dina pengar som bail-in likt i cypern för bara några år sedan.

Och på säljarsidan är fördelarna långt mycket större. Visa mfl tar hutlösa priser och dessutom är det inte ens säkert att dem tänker erbjuda dig deras betalningslösning.

Vi har även sett hur visa och mastercard tar politiska beslut och vägrar erbjuda tjänster till företag som inte är omtyckta. T.ex stängde dem ju av betalningslösningar till många VPN företag under snowdens avslöjanden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av knge:

Ripple är väl helt styrt av ett enda företag ? Bör nog inte blandas ihop med andra kryptovalutor.

Nä men bara för att det inte är decentraliserat betyder det inte att det är dårligt att skicka pengar med. Inget som man skulle vilja ha pengar liggandes i dock enligt min uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nä inte alls. Ingen kan konfiskera direkt ur din plånbok såvida dem inte har dina lösenord. Ingen kan tvinga dig på avgifter eller begränsa hur mycket pengar du får ta ut eller sätta in. Ingen bank som kan gå konkurs eller ta dina pengar som bail-in likt i cypern för bara några år sedan.

Och på säljarsidan är fördelarna långt mycket större. Visa mfl tar hutlösa priser och dessutom är det inte ens säkert att dem tänker erbjuda dig deras betalningslösning.

Vi har även sett hur visa och mastercard tar politiska beslut och vägrar erbjuda tjänster till företag som inte är omtyckta. T.ex stängde dem ju av betalningslösningar till många VPN företag under snowdens avslöjanden.

Fast om de vet vem som äger en plånbok så kan de alltid "lösa" det genom att införa fängelse på straffskalan för den som inte samarbetar. Visst kan du få ha dina pengar ifred men om man får välja mellan att samarbeta med staten eller att bli frihetsberövad så väljer nog 90% det förstnämnda. Nu behöver det självklat inte gå så långt, men om det upplevs som ett tillräckligt stort problem så tror jag det kan gå dithän.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare

Så klart dom vill...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Såklart att dom vill kunna göra det. Du kommer inte kunna skita utan att staten vet om det i framtiden.

Om du tror att jag & andra medborgare, dvs=staten, vill veta något om dina fekalier har du nog rätt stora problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Fast om de vet vem som äger en plånbok så kan de alltid "lösa" det genom att införa fängelse på straffskalan för den som inte samarbetar. Visst kan du få ha dina pengar ifred men om man får välja mellan att samarbeta med staten eller att bli frihetsberövad så väljer nog 90% det förstnämnda. Nu behöver det självklat inte gå så långt, men om det upplevs som ett tillräckligt stort problem så tror jag det kan gå dithän.

Fängelse finns redan på straffskalan om man inte betalar den skatt staten vill ha. Inget nytt där. Huvudpoängen med krypto är väl knappast att undvika skatt. Tvärt om vore det ju väldigt enkelt och lätt att dra in skatt ifall alla företag använde kryptovalutor då alla transaktioner syns.

Anledningen att många vill förbjuda kryptovalutor är dock en helt annan, bankerna blir av med rätten att trycka pengar och staten blir av med rätten att obegränsat kunna belåna sig hur som helst. Och dagens tokigheter där vissa som sitter i rätt maktpositioner kan få negativ ränta på pengar dem lånar ska vi ju inte ens tala om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det där är en helt fantastisk applikation för kryptovaluta. Vilken valuta har du använt för detta? Transaktionsavgifterna på Bitcoin får ju Western Union att framstå som snabbt och billigt i jämförelse...

Om du inte har koll på dagen situation över beskattning av crypto/bitcoin så råder jag dig att kolla upp det, jag kan tipsa dig att Skatteverket har verkligen ingen aning att crypto idag är vinstdrivande. Jag är medlem i svenska crypto grupper och där diskuterar vi skattefrågor och många använder kontaktar direkt skatteverket, varje gång får man svar som inte besvarar frågan och de menar bokstavligen sjuka beskattningar. Och med sjuka beskattningar menar jag skatter som kan gå mot 70 %, och deras beskattnings metod känns också väldigt sjukt just på grund av Bitcoin priset fluktuerar mycket

Så snälla säg inte att jag är ignorant för jag har kollat på denna fråga ganska mycket.

Permalänk

Så.. de vill försöka hitta vart krypto-valutor byts ut och används som, valuta, och följa transaktionerna?

Låt oss spekulera i att väldigt mycket av krypto-mynt, används för att köpa droger, då det är anonymt och folk helst inte gör den typen av köp med VISA, då det faktiskt är illegalt.

Vad får skatteverket att tro att de kommer kunna följa upp dessa transaktioner, bättre än vad de lyckas med resterande svartmarknadshandel?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Fängelse finns redan på straffskalan om man inte betalar den skatt staten vill ha. Inget nytt där. Huvudpoängen med krypto är väl knappast att undvika skatt. Tvärt om vore det ju väldigt enkelt och lätt att dra in skatt ifall alla företag använde kryptovalutor då alla transaktioner syns.

Anledningen att många vill förbjuda kryptovalutor är dock en helt annan, bankerna blir av med rätten att trycka pengar och staten blir av med rätten att obegränsat kunna belåna sig hur som helst. Och dagens tokigheter där vissa som sitter i rätt maktpositioner kan få negativ ränta på pengar dem lånar ska vi ju inte ens tala om.

-Bankerna trycker inga pengar!

"Riksbankens ställning som centralbank härrör från 1897 när den första "Riksbankslagen" antogs samtidigt med en lag som gav Riksbanken exklusiv rätt att trycka sedlar."

-Stater kan låna så länge som det finns någon som vill låna ut, och säkrare utlåning finns ej.
mvh

Permalänk
Medlem

Crypto kommer blir (helt rätt) lika reglerat som allt annat.

Räcker att de fixa internationell krav på alla exchanges. Kvittar hur mycket pengar du anonymt kan skicka fram och tillbaka om man inte kan växla det till riktiga valutor i slutet. Kommer bli krav att de rapporterar in olika transfers.

iofs så behöver du inte ens ha kontroll över det. Du behöver bara ha koll på vilka konton dom skickar pengar från.

Ni som tror att man kan komma undan skatt och sånt idag är ute och cyklar. Sedan några år sedan så räcker det att bevisa att du inte har kunnat få tag på pengarna på lagligt sätt för att torska. Vart dom kommer ifrån är inte relevant, bara att du inte tjänat ihop dom lagligt.

Sedan så kommer nuvarande crypto aldrig accepteras på någon större nivå. Problemet är primärt att det är för enkelt att stjäla pengar. Måste designas in hårdare skydd för wallets (tids eller två-stegs verifiering) innan det kan slå.

Man ska inte blåsa staten på pengar. Fråga Al Capone.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Skatteverket kör väl med omvänd bevisbörda som lyder: Skyldig tills motsatsen är bevisad.

Nja. Bevisbördan på att en intäkt ska beskattas har Staten. Med avdrag i deklarationen är det tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Skv kommer at försöka men det kommer bara vara amatörer som åker fast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Crypto kommer blir (helt rätt) lika reglerat som allt annat.

Räcker att de fixa internationell krav på alla exchanges. Kvittar hur mycket pengar du anonymt kan skicka fram och tillbaka om man inte kan växla det till riktiga valutor i slutet. Kommer bli krav att de rapporterar in olika transfers.

iofs så behöver du inte ens ha kontroll över det. Du behöver bara ha koll på vilka konton dom skickar pengar från.

Ni som tror att man kan komma undan skatt och sånt idag är ute och cyklar. Sedan några år sedan så räcker det att bevisa att du inte har kunnat få tag på pengarna på lagligt sätt för att torska. Vart dom kommer ifrån är inte relevant, bara att du inte tjänat ihop dom lagligt.

Sedan så kommer nuvarande crypto aldrig accepteras på någon större nivå. Problemet är primärt att det är för enkelt att stjäla pengar. Måste designas in hårdare skydd för wallets (tids eller två-stegs verifiering) innan det kan slå.

Man ska inte blåsa staten på pengar. Fråga Al Capone.

Ja fast nu finns det ju gott om marknader där privatpersoner köper och säljer krypto. Lite svårt att komma åt dessa även om de skulle klämma åt exchanges.