Skatteverket vill spåra affärer i Bitcoin

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Du kommer inte kunna skita utan att staten vet om det i framtiden.

Varför skulle staten behöva hålla reda på det själv? Bara att ringa till arbetsgivarna dom har redan mer eller mindre koll på det under arbetstid iaf!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv

Bitcoin är inte anonymt, finns en anledning till att marketcap har förskjutits till andra (tekniskt överlägsna) protokoll. Finns väl knappast några seriösa kriminella som använder bitcoin fortfarande?

Fnissar lite kring medias rapportering, alltid en bild på fysiska coins.

Permalänk
Medlem

@takeoninja: Det är en väldigt intressant tanke! Tror du att de på något sätt kan göra Monero olaglig?

Permalänk
Avstängd

Jag vill veta vart alla skattepengar ta vägen dom säger hela tiden att dom behöver mer skatt men vart tar allt vägen.

Skrivet av crew seven:

Såklart att dom vill kunna göra det. Du kommer inte kunna skita utan att staten vet om det i framtiden.

För dig så kommer gaslarmet att gå. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av M_X_E_Q:

-Bankerna trycker inga pengar!

"Riksbankens ställning som centralbank härrör från 1897 när den första "Riksbankslagen" antogs samtidigt med en lag som gav Riksbanken exklusiv rätt att trycka sedlar."

-Stater kan låna så länge som det finns någon som vill låna ut, och säkrare utlåning finns ej.
mvh

Jo, bankerna trycker visst pengar. Fast inte på papper, just det har riksbanken ensamrätt till. Faktum är att de flesta pengar du har på ditt bankkonto är skapade från banker genom att dem lånat ut andras deponerade pengar många gånger om.

Och nej, stater är inte nödvändigtvis alls säkra lånetagare. Men ett land som kontrollerar pengaflödet kan ju trycka hur mycket nya pengar dem vill därmed är det ju väldigt osannolikt att dem skulle gå konkurs i sin egen valuta. Men går ekonomin dårligt så kan det mycket väl hända att man inte har råd att betala tillbaka utländska lån det händer ofta. Eller som grekland som inte kontrollerar euron, dem kan inte trycka sig ur sin skuldbörda eftersom dem inte har någon makt över ECB.

Permalänk

Bara att sälja sina bitcoins/värdepapper och ev aktier i Amd och Nvidia då,lär ju störtdyka när det inte går att mina längre.

Permalänk
Medlem

Allt går att spåra på internet sen är det kostnaden och tid man får lägga ner.
Inget är osynligt man kan bara försvåra spårning så den tar lång tid och kostar massa kraft och pengar .

De ligger i Internets grunder annars skulle det inte fungera

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Jo, bankerna trycker visst pengar. Fast inte på papper, just det har riksbanken ensamrätt till. Faktum är att de flesta pengar du har på ditt bankkonto är skapade från banker genom att dem lånat ut andras deponerade pengar många gånger om.

Och nej, stater är inte nödvändigtvis alls säkra lånetagare. Men ett land som kontrollerar pengaflödet kan ju trycka hur mycket nya pengar dem vill därmed är det ju väldigt osannolikt att dem skulle gå konkurs i sin egen valuta. Men går ekonomin dårligt så kan det mycket väl hända att man inte har råd att betala tillbaka utländska lån det händer ofta. Eller som grekland som inte kontrollerar euron, dem kan inte trycka sig ur sin skuldbörda eftersom dem inte har någon makt över ECB.

Som jag skrev bankerna TRYCKER inga pengar!

***bort/mod***

§1.1/§1.6 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Man blir mer eller mindre ganska fascinerad i dessa typer av trådar på Sweclockers. Alltid är där ganska många som vill slippa undan skatt och moms som blir förbannade när de inte får göra så ifred.

Kanske dags att tänka på vad som händer med samhället om vi inte bidrar med lagstadgad skatt eller moms.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Nu finns det ju andra alternativ som staten inte kan hålla koll på.
Monero har ökat i värde efter årsskiftet pga fler användare går över dit stället för btc.
https://getmonero.org/
https://coinmarketcap.com/currencies/monero/

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Zotac 5060Ti 16gb, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1080.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Vi har även sett hur visa och mastercard tar politiska beslut och vägrar erbjuda tjänster till företag som inte är omtyckta. T.ex stängde dem ju av betalningslösningar till många VPN företag under snowdens avslöjanden.

Du har beklagat dig över politiker i en barock kaskad av nedvärderande ord. Nu klagar du på privata företag. Är kontentan att allt och alla är skitstövlar?

Bitcoin och andra kryptovalutor kommer oavsett att styras av de med mest resurser och investeringar. Låt oss säga att en snubbe likt dig av någon anledning - vi struntar i anledningen - skaffat sig enorma tillgångar i kryptovalutor, gör det denne plötsligt moraliskt och etiskt överlägsen bankväsendet bara för att det är en kryptovaluta? Tyvärr, människor är som de är, så det är bara att glömma de rosa drömmarna om att var och en kan leva gott i sin egna lilla giriga bubbla utan att det får konsekvenser. Så genom att beklaga dig över allt och alla väcker du lika mycket misstanke mot dig själv, för varför skulle du vara annorlunda?

För att ta ett annat exempel, ett redskap som hyllades som folkets sätt att återta makten, de sociala medierna. I början var det lovsånger över den s k arabiska våren och andra fenomen. Hur är det nu? Allt ihop har surnat till en unken soppa av misstro, eftersom folket inte alltid är folket, utan helt andra intressen, statliga eller privata.

Fast här drar vi kaninen ur hatten, vilken spottar ut ett virtuellt kryptomynt, och tror att allt blir fantastiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teicaus:

Om du inte har koll på dagen situation över beskattning av crypto/bitcoin så råder jag dig att kolla upp det, jag kan tipsa dig att Skatteverket har verkligen ingen aning att crypto idag är vinstdrivande. Jag är medlem i svenska crypto grupper och där diskuterar vi skattefrågor och många använder kontaktar direkt skatteverket, varje gång får man svar som inte besvarar frågan och de menar bokstavligen sjuka beskattningar. Och med sjuka beskattningar menar jag skatter som kan gå mot 70 %, och deras beskattnings metod känns också väldigt sjukt just på grund av Bitcoin priset fluktuerar mycket

Så snälla säg inte att jag är ignorant för jag har kollat på denna fråga ganska mycket.

Utifrån hur du skrev ditt första inlägg framstog du som ignorant, men nu ser jag att du helt enkelt var lite otydlig med hur du uttrycker dig. Jag ber om ursäkt för att jag antydde att du var ignorant, det skulle jag inte ha gjort. Det var onödigt sagt av mig.

Hur som helst är det synd att du inte tar upp konkreta frågor och fall utan istället väljer att automatiskt reflexmässigt idiotförklara Skatteverket utan att närmare förklara hur och varför.

Ditt inlägg är skrivet på ett sådant sätt att det inte finns något konkret att bemöta, utan bara en allmän osaklig uppfattning att skatter i vissa fall är orimligt höga. Hur som helst kan det ju vara så att det ligger något i vad du säger, men det går inte att utröna utifrån vad du skrivit.

Hur som helst, Skatteverkets uppdrag är att se till att alla betalar skatt på rätt sätt. De bestämmer inte vilka skatter som ska tas ut. Det är det Riksdagen som beslutar om. Sedan kan det vara så som du säer, att handläggare på Skatteverket har dålig koll och ger dåliga råd, eller att lagarna helt enkelt är skrivna på ett sådant sätt att skatter blir orimligt höga i vissa fall. Det hör dock egentligen inte till saken i den här frågan.

Utifrån Skatteverkets uppdrag att se till att alla betalar skatt är det helt rätt att de försöker få koll på vilka transaktioner som sker i Bitcoin. Det är också helt möjligt för de att få eller ha koll på det utifrån de metoder de beskrivit. Min utgångspunkt är att det i just det här fallet så gör Skatteverket helt rätt. Det betyder inte att de är ofelbara eller perfekta, bara att deras uttalande eller agerande i den här frågan inte gör det rättvist att kalla dem för ignoranta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

... ett redskap som hyllades som folkets sätt att återta makten, de sociala medierna. I början var det lovsånger över den s k arabiska våren och andra fenomen. Hur är det nu? Allt ihop har surnat till en unken soppa av misstro, eftersom folket inte alltid är folket, utan helt andra intressen, statliga eller privata.

När det handlade om arabiska våren t.ex. så går det i efterhand se att det största problemet inte var att ändra status quo, utan snarare om att det inte fanns något vettigt att byta mot.

Ett exempel är revolutionen i Egypten 2011. Flera grupper kunde enas om att landet var på väg åt fel håll. Att avsätta Mubarak var det som förenade dem. När han väl var borta så gick det inte riktigt att komma överens om vad som skulle hända efteråt.

Presidentvalet som följde efteråt var ett val mellan pest (Ahmed Shafik, som stod nära den nyligen störtade regimen) och kolera (Mohammed Mursi, som var ledare för rörelsen Muslimska Brödrarskapet, en populistisk rörelse som visat sig vara mer intresserad av fulspel makt för sina egna än social rättvisa). Folket valde till sist kolera, med en liten marginal.

Han satt inte kvar länge innan den militärkupp/revolution som skedde några år senare med stort stöd både från folk och militären.

Idag leds Egypten av en general. Folket är allmänt halvnöjda. Landet är någolunda stabilt ekonomiskt och säkerhetsmässigt (även om tillståndet inte är särskilt bra). Egyptier är trötta på revolution eftersom det saknas trovärdiga alternativ. De är fortfarande lika trötta på samhället, men ser ingen väg ut. Man har lärt sig läxan att det inte räcker att bara göra sig av med status quo och tro att problemen löser sig själva. Istället väljer de som är tillräckligt smarta och/eller bemedlade att flytta utomlands.

Situationen med kryptovalutor är lite annorlunda. Här finns det ett tydligt och någolunda genomtänkt alternativ till traditionell hantering av pengar, att utföra transaktioner och att överföra värde. Det finns gott om implementationer av kryptovaluta (vissa mer lämpade för allmänt bruk än andra). Det finns trovärdiga alternativ för hur vi hanterar pengar. Grejen är dock att det finns ganska liten politisk eller folklig vilja att röra om i grytan. De flesta tycker att det funkar jättebra idag med att betala med kort eller skicka pengar till varandra med Swish. På något sätt får det oss att kännas som ett framtidsland i Sverige att vi skickar pengar till varandra med mobilen (trots att man gjort exakt samma sak i Nigeria många år längre än i Sverige...).

Frågan är dock om alternativet i sig faktiskt levererar en bättre värld i slutändan. Vi ser redan idag hur kryptovaluta har blivit en slags finansiell vilda västern där man blir blåst. Inte av bankerna, som upp till 2008 års finanskris levde loppan medan myndigheter sket i vad som hände, utan istället av varandra. Om myndigheter inte ens kunde hålla koll på centraliserade banker, som det finns ett känt antal av, och som det går att komma åt om den politiska viljan finns, vem ska stoppa nästa finanskris inom kryptovaluta?

Inget emot kryptovaluta, men man måste veta vilket problem man tänkt sig att det ska lösa, istället för att tro att det är någon sorts digital Jesus som kommer rädda oss från de onda bankerna och myndigheterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KimTjik:

Du har beklagat dig över politiker i en barock kaskad av nedvärderande ord. Nu klagar du på privata företag. Är kontentan att allt och alla är skitstövlar?

Bitcoin och andra kryptovalutor kommer oavsett att styras av de med mest resurser och investeringar. Låt oss säga att en snubbe likt dig av någon anledning - vi struntar i anledningen - skaffat sig enorma tillgångar i kryptovalutor, gör det denne plötsligt moraliskt och etiskt överlägsen bankväsendet bara för att det är en kryptovaluta? Tyvärr, människor är som de är, så det är bara att glömma de rosa drömmarna om att var och en kan leva gott i sin egna lilla giriga bubbla utan att det får konsekvenser. Så genom att beklaga dig över allt och alla väcker du lika mycket misstanke mot dig själv, för varför skulle du vara annorlunda?

För att ta ett annat exempel, ett redskap som hyllades som folkets sätt att återta makten, de sociala medierna. I början var det lovsånger över den s k arabiska våren och andra fenomen. Hur är det nu? Allt ihop har surnat till en unken soppa av misstro, eftersom folket inte alltid är folket, utan helt andra intressen, statliga eller privata.

Fast här drar vi kaninen ur hatten, vilken spottar ut ett virtuellt kryptomynt, och tror att allt blir fantastiskt.

Ja du knappast tillräckligt nervärderande med tanke på hur dem på nolltid har totalt fördärvat vårat land och förstört många människors liv.

Du säger ett privat bolag som om det vore svenssons lilla korvkiosk det var snack om. Visa ägs av samma storbanker som även äger federal reserve. Staten i usa har gett en bankorganisation ensamrätten att trycka landets pengar. Svenska politiker, media och banker har kämpat hårt för att skapa ett kontantlöst samhälle som vore helt beroende av just dessa utländska storbankers tjänster.

Att lägga sig platt för bankerna som redan har ett enormt inflytande i våran vardag vore en enorm risk för rikets säkerhet och inte minst våran i dagsläget redan hårt utsatta demokrati. Nu när de monetära systemen är helt på bristningsgränsen så är det väl en utmärkt tidspunkt att se sig om efter framtida alternativ.

Det är klart att någon med enormt mycket resurser, t.ex kina eller kanske till och med en privatperson som bill gates skulle kunna bygga nog med miners för att ta kontroll över bitcoin för att sedan sänka det. Dock känns det väldigt osannolikt med tanke på att det hade kostat enormt mycket och vad hade man vunnit på det?
Och varför tar du upp mig som ett exempel? Jag är ingen bitcoin miljonär och om jag vore det så skulle jag knappast springa in på relativt obetydliga sweclockers och haussa bitcoin i hopp om att några småpojkar skulle pressa upp priset ytterligare utan hade sålt av dem och köpt mig fastigheter och guld istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

När det handlade om arabiska våren t.ex. så går det i efterhand se att det största problemet inte var att ändra status quo, utan snarare om att det inte fanns något vettigt att byta mot.

Fast det är inte det som är mitt syftet med exemplet. Syftet är att visa att de sociala medierna kom att användas mer och mer av dolda intressenter. Ett folkets verktyg i kampen mot maktstrukturer (oavsett om det fanns ett verkligt alternativ eller inte) användes av andra maktstrukturer för att uppnå klart definierade mål.

I en tråd där det passar kan vi ta diskussionen om Egypten, som i sig är intressant ur ett annat perspektiv också, då Ryssland återknöt de band Sovjet en gång haft och som USA jobbade så hårt för att bryta. Som sagt i en annan tråd, en annan gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Om du inte har koll på dagen situation över beskattning av crypto/bitcoin så råder jag dig att kolla upp det, jag kan tipsa dig att Skatteverket har verkligen ingen aning att crypto idag är vinstdrivande. Jag är medlem i svenska crypto grupper och där diskuterar vi skattefrågor och många använder kontaktar direkt skatteverket, varje gång får man svar som inte besvarar frågan och de menar bokstavligen sjuka beskattningar. Och med sjuka beskattningar menar jag skatter som kan gå mot 70 %, och deras beskattnings metod känns också väldigt sjukt just på grund av Bitcoin priset fluktuerar mycket

Så snälla säg inte att jag är ignorant för jag har kollat på denna fråga ganska mycket.

Skatteverket har nog bra koll på detta då det är väldigt enkelt, kryptovalutor är i Sverige inte valutor utan tillgångar, och beskattas därför med 30% av den vinst du gjort, eller med avdrag om du gjort förlust. Precis samma som med aktier eller andra värdepapper.
Var väl till och med nån snubbe från skatteverket som förklarade detta i Aktuellt för ett tag sedan.

Står även ganska tydligt här https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Som jag skrev bankerna TRYCKER inga pengar!

Jag vill hålla konversationen på en trevlig nivå, men ja inom ekonomiska sammanhang kallas banker ibland för pengakatalysatorer.
Nej dom trycker inte pengar, men dom "trollar fram" pengar (från ingenting).

För att förklara vad det betyder, så det inte blir några vidare missförstånd, så följer ett enkelt exempel:

Anders, Stina, och Olle - tre random personer - har konton på Bank AB. Alla tre har 100kr vardera på sitt konto.
Banken har alltså 300kr insatt varav 0kr utlånat. <-- kom ihåg dessa siffror.

Anders vill köpa en fin tavla för 200kr av Stina (som råkar vara konstnär), så Anders lånar 100kr från banken samt tar ut sina tidigare 100kr. (Anders saldo är nu 0kr!)
Banken har nu 200kr insatt varav 100kr utlånat. Anders har samtidigt 200kr kontant i fickan!

Anders betalar 200kr till Stina, som Stina direkt sätter in på banken. (Stinas saldo är nu 300kr!)
Banken har nu 400kr insatt varav 100kr utlånat.

Såg du vad som hände?
Vi gick från 300kr till 400kr.
Och vad händer nu om Stina tar ut sina 300kr, samtidigt som Olle tar ut sina 100kr?
Då finns det plötsligt 400kr kontanter i omlopp.
Antingen det eller så krashar ekonomin för att banken inte kunde betala ut både Stinas saldo på 300 och Olles saldo på 100 samtidigt.
Vårt ekonomiska system är intentionally broken by design, så att vår infrastruktur / finansiella värld kan accelereras snabbt.
Det är i grunden rimligt att förvänta sig en ekonomisk krash lite då och då, för det är så systemet är byggt - för att fördelarna överväger nackdelarna.

Man skulle också kunna se det som att negativa pengar inte har en fysisk representation, typ en -100kr sedel, utan vi har bara fysisk representation av positiva belopp, vilket betyder att vi kan trolla fram godtyckligt stora negativa belopp, som vi balanserar mot lika stora positiva belopp - varav de senare magiskt kan tas ut, för att skapa mer pengar i omlopp än vad som egentligen finns.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Såklart att dom vill kunna göra det. Du kommer inte kunna skita utan att staten vet om det i framtiden.

Du bajsar väl som oss andra d v s 1 till 3 gånger per dag!

Tror redan "staten" vet om det, även i framtiden

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon56869:

Det är klart att någon med enormt mycket resurser, t.ex kina eller kanske till och med en privatperson som bill gates skulle kunna bygga nog med miners för att ta kontroll över bitcoin för att sedan sänka det. Dock känns det väldigt osannolikt med tanke på att det hade kostat enormt mycket och vad hade man vunnit på det?
Och varför tar du upp mig som ett exempel? Jag är ingen bitcoin miljonär och om jag vore det så skulle jag knappast springa in på relativt obetydliga sweclockers och haussa bitcoin i hopp om att några småpojkar skulle pressa upp priset ytterligare utan hade sålt av dem och köpt mig fastigheter och guld istället.

Fenomenet med finansvärlden i dagens bankväsende har inte så gamla rötter som det kan tyckas. Det hela tog egentligen inte fart förrän på 70-talet och de avregleringar som då skedde. Därefter har högt risktagande och att i korta klipp göra pengar av pengar fördelat världens resurser väldigt, ja rentav extremt skevt. Inget tal om saken. Problemet är bara det att denna kultur och beteende inte försvinner med ett till synes obundet alternativ.

Vad som är osannolikt har inte alltid med resurser att göra. Det nuvarande banksystemet bygger mycket på förtroende även mellan fiender, eftersom det råder en viss självbevarelsedrift i att inte sätta något i rullning som får allt att fallera. Jag syftade inte ens på att någon skulle sänka Bitcoin, eller annan kryptovaluta för den delen, utan på att stora aktörer kommer att bedriva samma typ av hämningslös verksamhet oavsett typ av valuta.

Varför du blev ett exempel? Tja, jag ser inte att du figurerar som ett exempel. Däremot försökte jag visa att den misstro du visar mot allt stort och etablerat borde göra dig lika misstrogen mot alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag vill hålla konversationen på en trevlig nivå, men ja inom ekonomiska sammanhang kallas banker ibland för pengakatalysatorer.
Nej dom trycker inte pengar, men dom "trollar fram" pengar (från ingenting).

För att förklara vad det betyder, så det inte blir några vidare missförstånd, så följer ett enkelt exempel:

Anders, Stina, och Olle - tre random personer - har konton på Bank AB. Alla tre har 100kr vardera på sitt konto.
Banken har alltså 300kr insatt varav 0kr utlånat. <-- kom ihåg dessa siffror.

Anders vill köpa en fin tavla för 200kr av Stina (som råkar vara konstnär), så Anders lånar 100kr från banken samt tar ut sina tidigare 100kr. (Anders saldo är nu 0kr!)
Banken har nu 200kr insatt varav 100kr utlånat. Anders har samtidigt 200kr kontant i fickan!

Anders betalar 200kr till Stina, som Stina direkt sätter in på banken. (Stinas saldo är nu 300kr!)
Banken har nu 400kr insatt varav 100kr utlånat.

Såg du vad som hände?
Vi gick från 300kr till 400kr.
Och vad händer nu om Stina tar ut sina 300kr, samtidigt som Olle tar ut sina 100kr?
Då finns det plötsligt 400kr kontanter i omlopp.
Antingen det eller så krashar ekonomin för att banken inte kunde betala ut både Stinas saldo på 300 och Olles saldo på 100 samtidigt.
Vårt ekonomiska system är intentionally broken by design, så att vår infrastruktur / finansiella värld kan accelereras snabbt.
Det är i grunden rimligt att förvänta sig en ekonomisk krash lite då och då, för det är så systemet är byggt - för att fördelarna överväger nackdelarna.

Man skulle också kunna se det som att negativa pengar inte har en fysisk representation, typ en -100kr sedel, utan vi har bara fysisk representation av positiva belopp, vilket betyder att vi kan trolla fram godtyckligt stora negativa belopp, som vi balanserar mot lika stora positiva belopp - varav de senare magiskt kan tas ut, för att skapa mer pengar i omlopp än vad som egentligen finns.

Det trollas inte fram några pengar på ett oreglerat vis. Allt finns i banklagen för den som är intresserad. Man får enbart "trolla fram" pengar i direkt sammankoppling med likvida medel i banken. Så det blir lite snedvridet med extrema exempel. Däremot vore det intressant om man ska diskutera banker att diskutera storleken på dem och på de effekter bankkrascher får i samhället pga detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill

Tycker det är självklart man ska skatta för sig om man tjänat massa pengar på bitcoin eller andra valutor.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du bajsar väl som oss andra d v s 1 till 3 gånger per dag!

Tror redan "staten" vet om det, även i framtiden

Vilket skitsnack hajar du

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

"spåra Bitcoin-transaktioner och motarbeta kriminalitet."

Det är ju jättekorkat eftersom det finns valutor som inte går att spåra, Varför skulle en kriminell använda Bitcoin då?

Eller har personen som skrivit uttalandet inte förstått skillnaden på kryptovaluta och Bitcoin?

Bytt plats på bitcoin och kryptovaluta.
Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Korrekt, jag förenklade lite (fast den där begränsningen till likvida medel är inte så himla stark om jag inte missminner mig).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindboggle:

Eller har personen som skrivit uttalandet inte förstått skillnaden på Bitcoin och kryptovaluta?

Skillnaden? Bitcoin är en av flera kryptovalutor. Du menar kanske "på Bitcoin och några av de andra kryptovalutorna"?

Permalänk
Medlem

Skapades inte kryptovalutor i början just för kriminella?, Om inte känns det så iaf, för bortsett från lite hiccups så måste det vara bra mycket mindre stressigt när du som knark/vapen smugglare osv inte har miljoner med dollars som ska tvättas och kan spåras,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Skapades inte kryptovalutor i början just för kriminella?, Om inte känns det så iaf, för bortsett från lite hiccups så måste det vara bra mycket mindre stressigt när du som knark/vapen smugglare osv inte har miljoner med dollars som ska tvättas och kan spåras,

Låter som du är rätt oinsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Låter som du är rätt oinsatt.

Må så vara, Men jag köper inte det ideologiska skitsnacket runt kryptovalutor, någon skapade och gav dessa valutor ett värde och sen fick de befolkningen att hoppa på, dessutom är kryptovalutor det perfekta mediumet för att just illegal verksamhet eftersom det inte kan spåras, till den milda grad att till och med Ryssland funderar på att använda det för att komma runt sanktioner,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Angående historien så kan du läsa på. t.e.x på Wikipedia. Var från början rent men användes tidigt för droghandel på ökända "Silk Road". Idag är kriminella syften med kryptovalutor ovanligt. Såg någon studie som kom fram till en 1% siffra.

Det är viktigt att veta att värde i bitcoin behöver fortfarande tvättas om de ska anses vita. Det är inte det problemet som kryptovalutor kan lösa. Det kryptovalutor kan hjälpa kriminella med, och då speciellt så kallade "privacy coins" som Monero, är att göra det omöjligt att vem som betalat hur mycket till vem. Idag kan vi spåra bank överföringar och flera miljoner i kontanter kräver en fysisk överlämning vilket alltid är riskfyllt. Det gör att det blir lättare att som ledare för en kriminell organisation koppla ifrån sig från verksamheten. Devisen "follow the money" blir helt plötsligt väldigt svår, om inte helt omöjlig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av takeoninja:

Idag är kriminella syften med kryptovalutor ovanligt. Såg någon studie som kom fram till en 1% siffra.

Detta kräver belägg och förtydligande. Ovanligt i förhållande till vad och vilka bevis har vi för att det är ovanligt? 1% av vad? Antalet transaktioner eller totala värdet av transaktionerna eller värdet av innehavet?

Skickades från m.sweclockers.com