Bahnhof döms till att lämna ut uppgifter om kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte ens nära faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Myrsteg. Om du inte insett att det pågår ett kulturkrig i västvärlden, så har du troligtvis bott under en sten sedan 2016.
Hint:

Så det är fullt ös i politiken vem som kan säkra sin position som makthavare, och om det är något jag lärt mig så är det att de flesta i maktposition är beredda att elda upp allt för att bli kung över askan.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tastyandy:

Ni pratar om fildelning och att man borde få vara anonym på internet. Det förutsätter ju att alla sköter sig? Jag personligen kan ju tycka att fildelning är en hyfsat liten sak och framförallt idag, alla i min närvaro som laddade ner och laddade upp flitigt har slutat med det och streamar istället.

Vad tycker folket om anonyma forumet "Flashback" där man diskuterar vapen, droger och prostitution? Vad säger att dessa 5st IP-adresser inte är kopplat dit? Att Bahnhof vägrar lämna ut IP-adresser är för mig hindrande i brottsutredning.

http://intre.se/ifolkets/?p=12656

Nej, det gör det inte! Det betyder att vissa saker är mer viktiga än andra. I ett civiliserat samhälle vågar folk prata utan rädsla för repressalier från staten eller rika (oftast samma sak). Detta rimmar väldigt illa med totalövervakning som du och många andra förordar. Visst, det betyder att vissa "brott" kommer folk komma undan med men fördelarna för samhället överväger stort dessa "problem".

Att vissa saker är "brott" och olagliga säger inget om deras etik, speciellt med tanke på att upphovsrättsmaffian har lobbat/mutat fram sig till väldigt enkelsidiga lagar och nu tycker du att de ska ha även mer makt. Sedan spelar det ingen roll vad folk pratar om fo flashback, Så länge de bara pratar är det inget som du eller polisen har minsta lilla att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Myrsteg. Om du inte insett att det pågår ett kulturkrig i västvärlden, så har du troligtvis bott under en sten sedan 2016.
Hint:

Så det är fullt ös i politiken vem som kan säkra sin position som makthavare, och om det är något jag lärt mig så är det att de flesta i maktposition är beredda att elda upp allt för att bli kung över askan.

Hur är det ens relevant? Sverige liknar inte Sovjetunionen det minsta. Till att börja med så har man inte försökt förbjuda privat ägande eller kollektiviserat jordbruken. Man har inte heller en planekonomi och arbetarna styr inte statsapparaten efter en revolution ledd av arbetarklassen. Dina länkar är inte heller belägg för ett "kulturkrig".

Så var har du beläggen? Sett till hur kommunism och Sovjetunionen utvecklades under tidigt 1900-tal och fram till 1991 så är Sverige inte ens nära. Vet du ens vad kommunism är för något?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd

Vad förväntar sig polisen att få ut? Bahnhof slutade lagra användardata 2017-02, man raderar allt efter 24 timmar. Man sparar inte någon data, förutom de logguppgifter som man av tekniska skäl måste spara i 24 timmar. Men den datan tar man sedan bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Han förstod uppenbarligen inte en enda rad vad jag skrev, vilket fick det hela att bli totalt skrattretande. Med andra ord var det endast fakta, men om det upplevdes som förolämpningar så vill jag be om ursäkt.

"Lagen är fel", det är väl ändå per defenition en åsikt?

"Polismyndigheten är sjukt korrupta", helt utan uppbackning....

I rest my case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Nej, det gör det inte! Det betyder att vissa saker är mer viktiga än andra. I ett civiliserat samhälle vågar folk prata utan rädsla för repressalier från staten eller rika (oftast samma sak). Detta rimmar väldigt illa med totalövervakning som du och många andra förordar. Visst, det betyder att vissa "brott" kommer folk komma undan med men fördelarna för samhället överväger stort dessa "problem".

Att vissa saker är "brott" och olagliga säger inget om deras etik, speciellt med tanke på att upphovsrättsmaffian har lobbat/mutat fram sig till väldigt enkelsidiga lagar och nu tycker du att de ska ha även mer makt. Sedan spelar det ingen roll vad folk pratar om fo flashback, Så länge de bara pratar är det inget som du eller polisen har minsta lilla att göra med.

Väldigt korkat skrivet, speciellt det fetade.

Jag känner en byggjobbare som förtalats på Flashback väldigt illa. Han råkade bo nära där det skett ett brott och blev utpekad och jävligt illa förtalad tills de upptäckte att det inte var han. Det var för 7 år sedan. Han är arbetslös fortfarande. Han säger att det är fullständigt omöjligt att få jobb, svårt att få bostad och svårt med nästan allt som har med att lämna ut sitt namn. Det hjälper inte att han kan bevisa att det inte är sant det som står där för företagen vågar inte ha någon anställd som är omskriven på det viset. Han har jävligt mycket att göra med vad de skrev om honom på Flashback och han tycker ingen skall få vara anonym samt att polisen skall kunna gå in och stoppa sådant för det förstör livet för de som omskrivs där. Innan var han en stor förespråkare för det absolut fria ordet, idag inser han att det inte fungerar så.

Permalänk

Längtar tillbaka till 1984 faktiskt...

Det var fina tider. Alla kopierade band av varann, och det var så man fick reda på vilken bra musik det fanns. Då visste man vilken skiva man skulle köpa för månadspengen.

Sen när man blev vuxen hade man ju råd att göra en bunt felköp och några rättköp. Felköpen var inte kul alls eftersom mjukvara inte har nåt andrahandsvärde och säljare inte följer lagen om distansavtal/ångervecka. Innan det ena eller andra sker, är det svårt att försvara en lag som skyddar försäljares intäkter, eftersom det köparskydd vi lagstadgat inte applicerar.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av workman:

Väldigt korkat skrivet, speciellt det fetade.

Jag känner en byggjobbare som förtalats på Flashback väldigt illa. Han råkade bo nära där det skett ett brott och blev utpekad och jävligt illa förtalad tills de upptäckte att det inte var han. Det var för 7 år sedan. Han är arbetslös fortfarande. Han säger att det är fullständigt omöjligt att få jobb, svårt att få bostad och svårt med nästan allt som har med att lämna ut sitt namn. Det hjälper inte att han kan bevisa att det inte är sant det som står där för företagen vågar inte ha någon anställd som är omskriven på det viset. Han har jävligt mycket att göra med vad de skrev om honom på Flashback och han tycker ingen skall få vara anonym samt att polisen skall kunna gå in och stoppa sådant för det förstör livet för de som omskrivs där. Innan var han en stor förespråkare för det absolut fria ordet, idag inser han att det inte fungerar så.

Samma sak sker just nu med mettoo där alla slags anklagelser tas som sanna och basuneras ut i media. Ser du någon på SVT eller någon av blaskorna åka dit för att de sprider lögner i media? Varför skulle det vara annorlunda med folk på flashback? Samma har hänt en väldig massa gånger till många olika personer utan att flashback varit inblandad så det är knappast anonymiteten som är boven utan att människor är ett skock borttappade får som inte klarar av att tänka längre än näsan räcker.

Att införa en polisstat betyder inte att liknande rykten inte kommer sprida sig men det innebär att samhället förlorar all frihet och blir en diktatur oberoende av hur exakt man styr fåren (hint: att styra med våld är dumt, smarta människor styr genom övervakning och manipulation genom media, speciellt socialamedia är underbart enkla för att styra befolkningen med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

"Lagen är fel", det är väl ändå per defenition en åsikt?

Japp, men ändrades mycket på grund av att giriga filmbolag osv pressade svenska myndigheter, alternativt korrumperade..

Skrivet av Sir. Haxalot:

"Polismyndigheten är sjukt korrupta", helt utan uppbackning....

se ovan^ Är ju allmänt känt att filmbolag har gjort det. Om inte annat så är det ganska tydligt om man följer utveckling eller ska man säga bakåtsträvandet de senaste 20-25 åren~ gällande upphovsrätt.

Och som jag nämnde tidigare så skulle allt detta kunna lösas med EN ENDA platform som man kan betala för. Alla skulle tjäna på det men då måste vi också ändra upphovsrätten så detta skulle funka! Jag betalar idag typ 1500-2000 för underhållning i månaden, men skulle vara så mycket smidigare med en tjänst..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

(text) ... public service företag ska hjälpa polis att bekämpa brottslighet...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Public_service

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

De måste enligt lag spara viss information. Vilket jag tycker är bra, public service företag ska hjälpa polis att bekämpa brottslighet. När det faktiskt rör sig om äkta brottslighet.

Något säger mig att du menade något annat än "Public service".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Samma sak sker just nu med mettoo där alla slags anklagelser tas som sanna och basuneras ut i media. Ser du någon på SVT eller någon av blaskorna åka dit för att de sprider lögner i media? Varför skulle det vara annorlunda med folk på flashback? Samma har hänt en väldig massa gånger till många olika personer utan att flashback varit inblandad så det är knappast anonymiteten som är boven utan att människor är ett skock borttappade får som inte klarar av att tänka längre än näsan räcker.

Att införa en polisstat betyder inte att liknande rykten inte kommer sprida sig men det innebär att samhället förlorar all frihet och blir en diktatur oberoende av hur exakt man styr fåren (hint: att styra med våld är dumt, smarta människor styr genom övervakning och manipulation genom media, speciellt socialamedia är underbart enkla för att styra befolkningen med).

Jag tror du inte vet vad du talar om. Jag tror man måste bli uthängd och förtalad för att förstå det. Byggjobbaren jag skrev om blev också omskriven i media, flera hundra artiklar om jag inte minns fel. Skillnaden är att media aldrig skrev vem han är eller hittade på att han var en äcklig typ som är intresserad av barn på fel sätt. Killen kan inte få arbete idag trots att han kan bevisa för företagen att han är oskyldig. De är inte intresserad av det och de förstår att han inte är skyldig till de sjuka anklagelserna, de är bara intresserad av att företaget inte skall få dåligt rykte mm. Han skulle flytta och allt var klar för kontraktsskrivning men plötsligt ringde de och sade att han inte var välkommen som hyresgäst med den historia han har. De lade bara på och ville inte lyssna på förklaringen.

Det är ett helvete att bli omtalad på Flashback, går inte alls att jämföra med medias skriverier. Livet är slut efter en "rejäl" uthängning och omskrivning. Jag tycker det är fel som #Metoo gör när de nämner folk vid namn, speciellt när det ibland gått nära 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Tyvärr kan jag inte se att denna studie stöder påståendet att alla tjänar på piratkopiering.

Permalänk
Skrivet av stenharl:

Ja Sverige blir mer och mer som forna sovjet. Länkar även denna för de som missat.
https://www.stoppagrundlagsandringen.com/

Med föräldrar som växte upp i forna sovjet så kan jag säga att detta inte är i närheten, men fattar vad du försöker säga, även om det är en kraftig överdrift.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Vad förväntar sig polisen att få ut? Bahnhof slutade lagra användardata 2017-02, man raderar allt efter 24 timmar. Man sparar inte någon data, förutom de logguppgifter som man av tekniska skäl måste spara i 24 timmar. Men den datan tar man sedan bort.

Dom kanske ska övervaka namnen bakom ip adresserna? Misstänker att en del torrentsidor och servrar kan råka ut för en polis razzia ganska snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

"Lagen är fel", det är väl ändå per defenition en åsikt?

Nej det är det inte. En lag kan vara fel rent objektivt, som att definera värdet på pi till ett heltal eller strida mot grundlagen.

I detta fall var det i sammanhanget en åsikt, men inte per definition.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Nej det är det inte. En lag kan vara fel rent objektivt, som att definera värdet på pi till ett heltal eller strida mot grundlagen.

I detta fall var det i sammanhanget en åsikt, men inte per definition.

Skickades från m.sweclockers.com

Åh, snälla berätta hur upphovsrätt strider mot grundlagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Åh, snälla berätta hur upphovsrätt strider mot grundlagen...

Det var inte vad jag sa, läs igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Privatkopiering är något vi har rätt till. Det är därför den avgiften finns. Sedan att ingen nyttjar rättigheten är i så fall en anledning att försöka få lagen ändrad, inte att piratkopiera. De hör liksom inte ihop överhuvudtahet.

Det är din uppfattning. Jag köper att folk anser sig kunna piratkopiera när vi har en privat intresseorganisation som lagligt och helt utan logik får tillåtelse att stjäla pengar av dig. Det är ju inte heller särskilt enkelt att "försöka få lagen ändrad". Inte minst när det står ett miljardmonster på andra sidan.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Det är din uppfattning. Jag köper att folk anser sig kunna piratkopiera när vi har en privat intresseorganisation som lagligt och helt utan logik får tillåtelse att stjäla pengar av dig. Det är ju inte heller särskilt enkelt att "försöka få lagen ändrad". Inte minst när det står ett miljardmonster på andra sidan.

Vilket innebär att man kan köpa sig utrymme i lagen och tvärt om, de som inga pengar har får låta lagen hänga runt sig som ett straff för att man är fattig.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Något säger mig att du menade något annat än "Public service".

Haha, tänkte skriva utility företag, men av någon anledning blir folk triggade av swengelska på SweC. Men ja.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Typiskt Sverige att skita i EU när de passar. Varför är vi ens med då?

Vad jag kan minnas så är vi med därför att:

1. Spriten skulle bli billigare.
2. Eftersom det är jobbigt att visa upp ett pass.
3. Då den som röstar nej är en tråkmåns.

Det är därför vi är med i EU, pengalobbyn och globalisterna vann genom att lura folket som inte riktigt visste vad dom röstade för eller vad dom långsiktiga konsekvenserna skulle bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

"Lagen är fel", det är väl ändå per defenition en åsikt?

"Polismyndigheten är sjukt korrupta", helt utan uppbackning....

I rest my case.

Att lagen har rätt är också en åsikt, det finns inget som är objektivt korrekt i våra stiftade lagar utan de är en godycklig kompromiss baserat på gissningar om att utfallet kommer vara så positivt som möjligt för de som lyder under lagen.

Att ett upphovsrättsligt brott är ett brott enligt lagen krävs det väl typ en myrhjärna för att förstå, det är inte detta det handlar om. Det handlar om huruvida lagen har fog för sig, dvs utfallet ska vara så positivt som möjligt för dem som lyder under lagen. Vilka mer än upphovsrättshavarna gynnas av den lag som finns idag? Där det tydligen får anses vara gällande så att ett brott om anses vara ringa ändå behandlas som ett grovt brott. Det är en dåligt fungerande lag.

Lagar bottnar heller inte i moral eller etik, det kan inte på allvar menas vara etiskt riktigt att önskningar från aktörer bortom landets gränser använder sig av dels tungt politiskt kapital i form av högt uppsatta och mäktiga politiker till att i princip nyttja utpressning till att ett systematiskt urholkande av demokratisk anda, vilken säger en person, en röst.

Det kan inte avses vara etiskt korrekt, att de utöver sitt politiska kapital också använder ekonomiskt kapital till att manipulera utgången av något som annars sker via demokratisk process.

Om vi nu ska anamma grundstenen i demokratiska värderingar så är det rimligtvis så att den som inte är nöjd med lagen får använda sin enskilda röst till att försöka rösta fram ett parti som de tycker bäst passar deras politiska värderingar. Varken du, jag, de flesta företagare eller organisationer besitter något kapital varken poliskt eller ekonomiskt till att lobba mot sittande politiker våra nöjen och missnöjen med gällande lagstiftning. Vi får använda oss av det kapital vi har, är tillräckligt många av oss pissed kring en politisk situation så kommer det påverka utgången av vem som innehar maktposition vid nästa offentliga omröstning det är så vårat land är tänkt att fungera. Det är uppenbart inte avsikten att man ska kringå den här principen genom att säga

"Well, de som har tillräckligt med inflytande ska givetvis kunna köpa sig fler röster än andra, ekonomiskt kapital avsett att köpa extra unf till sin röst swishas gärna in till xxx-xxxxxxx, den svenska regeringen tackar för ditt bidrag :)"

Det är bannemig etiskt ett krav att man ska agera med civil olydnad när ett land ger vika för utomgränsliga entiteter och deras krav på att åtsidosätta demokratisk grundanda, en person en röst.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Han förstod uppenbarligen inte en enda rad vad jag skrev, vilket fick det hela att bli totalt skrattretande. Med andra ord var det endast fakta, men om det upplevdes som förolämpningar så vill jag be om ursäkt.

Du får nog tänka om där. Du skrev trivialiteter, jag bemötte dem. Det fanns ingen antydan till oförstånd från min sida.

Du trollsvarade. Jag uppmanade dig att vara lite seriös och precisera. Du vägrade.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Sedan spelar det ingen roll vad folk pratar om fo flashback, Så länge de bara pratar är det inget som du eller polisen har minsta lilla att göra med.

Skrivet av workman:

Väldigt korkat skrivet, speciellt det fetade.

Jag känner en byggjobbare som förtalats på Flashback väldigt illa. Han råkade bo nära där det skett ett brott och blev utpekad och jävligt illa förtalad tills de upptäckte att det inte var han. Det var för 7 år sedan. Han är arbetslös fortfarande. Han säger att det är fullständigt omöjligt att få jobb, svårt att få bostad och svårt med nästan allt som har med att lämna ut sitt namn. Det hjälper inte att han kan bevisa att det inte är sant det som står där för företagen vågar inte ha någon anställd som är omskriven på det viset. Han har jävligt mycket att göra med vad de skrev om honom på Flashback och han tycker ingen skall få vara anonym samt att polisen skall kunna gå in och stoppa sådant för det förstör livet för de som omskrivs där. Innan var han en stor förespråkare för det absolut fria ordet, idag inser han att det inte fungerar så.

Håller fullkomligt med Workman. Väldigt korkat skrivet. Flashback är och har varit och kommer alltid vara ett stort fett problem där folk anonymt kan förstöra andras liv via förföljelse, förtal, näthat, diskutera brott, hur man begår brott. Ett flertalet brott som skett har man hittat relevanta trådar om det på tex Flashback. Men då Flashback och Bahnhof älskar varandra så har man inte kunnat göra den kopplingen eller fått en fällande dom, utan man har bara fått göra ett antagande pga att man vägrar lämna ut uppgifter.

Sen pratar du AxMi om att myndigheterna sysslar med övervakning. Ja, tyvärr så blir det när folk inte sköter sig. Flera brott kan lösas, förhindras och undvikas med hjälp av övervakningskameror i tex tunnelbanesystem.

Har du bankkort? Swish? En svensk bank? Har du ett abonnemang? Har du busskort? Har du en bil? Facebook? Google? Huvudtaget en smarttelefon?

- Grattis, du är redan "förföljd". Den dagen myndigheterna vill ha tag på dig eller bevaka dig fullt ut, så kommer de göra det. Att inte lämna ut IP-adresser på folk som tex skriver/förtalar/diskuterar barnpornografi på Flashback är helt absurt.

Edit:

http://intre.se/ifolkets/?p=3914

/edit

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk

Dom tvingar ju bara alla att använda vpn, och då kommer det bli ännu svårare för polisen att lösa cyberbrott. Vilka jävla nötter. Medans inbrotten skiter dom fullständigt i, här där jag bor har inbrottstjuvar rensat varenda hus utom mitt. Dom måste lära sig prioritera och lägga resurser där det behövs...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Crockett:

Leverantörerna av vpn kan tvingas av staten att kräva F-skattsedel av sina abonnenter. Eller kunna visa upp att man är en myndighet till exempel.

Visst kan du kanske nyttja ditt företags vpn hemma, men knappast till fildelning/olagligheter ifall du har mer än en halv hjärna.

Hur stoppar man en vpn tjänst som ligger utomlands, som skiter fullständigt i svenska skitlagar?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tastyandy:

Håller fullkomligt med Workman. Väldigt korkat skrivet. Flashback är och har varit och kommer alltid vara ett stort fett problem där folk anonymt kan förstöra andras liv via förföljelse, förtal, näthat, diskutera brott, hur man begår brott. Ett flertalet brott som skett har man hittat relevanta trådar om det på tex Flashback. Men då Flashback och Bahnhof älskar varandra så har man inte kunnat göra den kopplingen eller fått en fällande dom, utan man har bara fått göra ett antagande pga att man vägrar lämna ut uppgifter.

Sen pratar du AxMi om att myndigheterna sysslar med övervakning. Ja, tyvärr så blir det när folk inte sköter sig. Flera brott kan lösas, förhindras och undvikas med hjälp av övervakningskameror i tex tunnelbanesystem.

Har du bankkort? Swish? En svensk bank? Har du ett abonnemang? Har du busskort? Har du en bil? Facebook? Google? Huvudtaget en smarttelefon?

- Grattis, du är redan "förföljd". Den dagen myndigheterna vill ha tag på dig eller bevaka dig fullt ut, så kommer de göra det. Att inte lämna ut IP-adresser på folk som tex skriver/förtalar/diskuterar barnpornografi på Flashback är helt absurt.

Edit:

http://intre.se/ifolkets/?p=3914

https://nouwcdn.com/10/1200000/1180000/1173375/pics/2015121519312478611173375_sbig.jpg

/edit

Att implicera att Flashback existerar enbart för att förenkla brott är som att säga att Sweclockers existerar enbart för att folk ska kunna köpa och sälja sina gamla datorer. Det är "cherry picking" att ignorera resten av sidan.

Idén bakom Flashback är att kunna ha diskussioner utan censur, varken självuppmanad eller utövad. Att puckon tror på allt som står där är det riktiga problemet. Jag kan skriva att jag sitter med en 4-trådad VIA C7-M men ingen vettig person skulle tro mig utan att verifiera om processorn ens finns i den konfigurationen (det gör den inte).

Tack vare medias tendenser att behandla rykten som fakta (det är det inte) har vi nästan en hel generation som är uppväxt med en handikappad definition av ordet "rykte".

Så vem är det då som har gjort fel i fallet med workmans vän? Naturligtvis gjorde de som hängde ut honom fel, men de hade bara gjort det genom andra kanaler om inte Flashback existerade. En jättebra sak med Flashback är att en stor del av sveriges uppkopplade domedagsprofeter, konspirationsteoretiker osv. har ett gemensamt ställe att ventilera och få sina idéer kritiserade innan de spårar iväg för långt på egen hand. Ett sorts (för det mesta) självreglerande kaossystem. Det gäller bara att utomstående behandlar det som vad det är; ett öppet forum där felaktigheter förekommer som en ren konsekvens av yttrandrefriheten.

Om det är något historien borde ha lärt oss är det att dåliga idéer borde exponeras tidigt istället för att gro isolerat. Min slutsats är därför att Flashback behöver existera och uppfyller en viktig samhällsnyttig funktion, att personer hamnar i kläm är en konsekvens av att okunniga helt enkelt inte kan hantera opålitlig information på rätt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Ja alltså, min bild av det hela, om jag utgår från mig själv, är att de som utsätts för häxjakten är de som är minst i världen.
Jag piratade hur mycket som helst när jag och min sambo va studenter. Vi hade då inte råd att betala för diverse tjänster, plus att det på den tiden inte fanns mer än några få aktörer, och som då inte alls täckte det spann som täcks i dag. Och bättre blir det ju också.
Sen vi båda fått jobb så är det inte något problem att betala för streamingtjänster, och jag tror de flesta kan tänka sig att betala säg ett par tusen för att täcka deras behov av film och underhållning. (i den summan ingår tv-avgifter, internetkostnader, streaming tjänster osv.)
Många e-tjänster är ju trots allt fortfarande finansierade av reklam och har fri visning för alla.

De i min bekantskapskrets som fildelar är pga att man vill se sånt som inte täcks av streamingtjänster eller tjänster som bara finns i vissa länder. Det är ju en signal att det finns en bredare marknad och att det finns fler som vill ta del av materialet och som dessutom är villiga att betala för tjänsterna, men man har tyvärr inte möjlighet att göra det, och enda metoden är via "kriminella" nätverket.

Min poäng är att de som fildelar i dag är de som inte har råd att betala för sig, och skulle det inte istället vara bättre att skatta bort skiten och göra streaming gratis i svea rike? Reglera skiten på riksnivå och köp tjänsterna till landet istället. Beskatta i procent av inkomst, dvs att de som tjänar mer får betala mer, de som tjänar mindre betalar också mindre.
Förhandla till oss så vi får tillgång till rubbet via en gemensam portal.
Smidigt, enkelt och lättnavigerat.
Det gör heller inget om det finns porr också, så ungdjävlarna ger fan i att surfa in på massa skumma sidor och få in trojaner och skit i vårt hemnätverk.

Det fetade är precis den enda anledningen till att jag ibland piratar. Varför i hela friden håller företagen på med regionstrams fortfarande? Jo jag vet ju det egentligen, det tjänas bra med pengar på att sälja en tv-serie till SVT exempelvis. Men vem i Sverige sänder PBS-dokumentärer? Eller Peaky Blinders, som jag fick VPN:a Netflix för att kunna se senaste säsongen?

Jag som snart 43-årig gubbe med en bra inkomst, som gärna vill betala för mig, men som inte får/kan, alltså blir antingen tvungen att vänta, eller pirata.

Det är så fel, och så här vill jag se det:

* Släpp allting överallt på en gång.
* Låt utbud och appar/tekniken vara det konkurrenssättande.
* Strunta i att hålla filmer enbart för bio (jag gillar inte bio så mycket, ser helst hemma).
* När en ny film släpps, låt den kosta som en biobiljett via PPV i exempelvis Netflix tills den gått färdigt på bio, efter biotiden är slut ingår den i vanliga streamutbudet.

Svårare än så hade det inte varit att få mig att slutligen och äntligen lägga torrents på hyllan.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Att implicera att Flashback existerar enbart för att förenkla brott är som att säga att Sweclockers existerar enbart för att folk ska kunna köpa och sälja sina gamla datorer. Det är "cherry picking" att ignorera resten av sidan.

Idén bakom Flashback är att kunna ha diskussioner utan censur, varken självuppmanad eller utövad. Att puckon tror på allt som står där är det riktiga problemet. Jag kan skriva att jag sitter med en 4-trådad VIA C7-M men ingen vettig person skulle tro mig utan att verifiera om processorn ens finns i den konfigurationen (det gör den inte).

Tack vare medias tendenser att behandla rykten som fakta (det är det inte) har vi nästan en hel generation som är uppväxt med en handikappad definition av ordet "rykte".

Så vem är det då som har gjort fel i fallet med workmans vän? Naturligtvis gjorde de som hängde ut honom fel, men de hade bara gjort det genom andra kanaler om inte Flashback existerade. En jättebra sak med Flashback är att en stor del av sveriges uppkopplade domedagsprofeter, konspirationsteoretiker osv. har ett gemensamt ställe att ventilera och få sina idéer kritiserade innan de spårar iväg för långt på egen hand. Ett sorts (för det mesta) självreglerande kaossystem. Det gäller bara att utomstående behandlar det som vad det är; ett öppet forum där felaktigheter förekommer som en ren konsekvens av yttrandrefriheten.

Om det är något historien borde ha lärt oss är det att dåliga idéer borde exponeras tidigt istället för att gro isolerat. Min slutsats är därför att Flashback behöver existera och uppfyller en viktig samhällsnyttig funktion, att personer hamnar i kläm är en konsekvens av att okunniga helt enkelt inte kan hantera opålitlig information på rätt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har galet fel om Flashback, möjligen skulle det finnas en liten gnutta av sanning om de inte hände ut och förtalade folk till döds. Men där hänger också pedofiler som delger varandra hur man kan få tag i barn inför helgens "nöjen". Flashback är Sveriges absolut största narkotikamarknadsplats, en moderator på Flashback har gjort filmklipp hur man blandar och använder droger. Man planerar och genomför brott genom Flashback, dessa inlägg är det enda Flashback tar bort efter ett tag när brottet planerats färdigt och det utförts.

Uttrycket att om de inte kan göra det på Flashback gör de det någon annanstans är klyscha som ofta används också i andra fall. Men den stämmer dåligt med verkligheten, det finns massor av exempel på det men jag orkar inte rada upp sådana exempel.

Jag tycker inte att man skall förbjuda eller ta bort Flashback, de kan bara förbjuda sådant som skadar folk.
Varför skall de tillåta att skriva så illa om den mördade lilla flickan Engla?
Varför tillåter de att folk målar de mördade Arbogabarnens döda kroppar som clowner för att sedan tillsammans betygsätta och skratta åt dem, är det yttrandefrihet? Totalt galet, säger jag!!
Det finns hundratals liknande exempel på Flashback. Förbjud sådant och det förtal vi talat om tidigare så kan det stinkande rövhålet få vara kvar men jag kommer att hålla mig långt ifrån det.