mkt kod console application c# visual studio

Permalänk

mkt kod console application c# visual studio

Har några tusen rader med if satser och nästlade loopar men det går så långsamt bara att SKRIVA kod pga minnesproblem av något slag.
Enligt vs2017 minnesparameter och aktivitetshanteraren går det ju egentligen åt löjligt lite minne när man använder programmet.

Hade 4gb förut och då segade det totalt och har nu 8bgb vilket gick bättre till en början men efter jag skrivit några tusen rader till går det segt som sirap igen att skriva kod.

Skriver jag direkt i ett txt doc går det ju hur snabbt som helst.
Finns det inget sätt att få programmet att slappna av medans jag skriver in koden så kan den få ta tid på sig sen när det skall buildas och kompileras?

Jag använder nu configuration "release" och det vart lite bättre men inte mkt.

Permalänk
Vila i frid

Stäng av "intelligensen". Tools -> Options -> Text Editor -> All Languages

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, går det långsamt när du kör appen eller när du kör vs?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är också lite oklar på problemet.
"Några tusen" kodrader ska i min mening öht inte vara problem.

Du kan spana lite här t ex:
https://github.com/dotnet/roslyn/wiki/Performance-considerati...

Men som sagt, låter som ett mycket märkligt problem i grund.

Permalänk
Medlem

även om det vore ett par hundra tusen rader så ska det inte vara något problem.
Skriver du objektorienterat?

Är det editorn, eller körningen som är långsam?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

När man skriver koden dvs editorn uppför den sig som programvarukonflikt dvs krashar i värsta fall och det är till och vänta medans man skriver kod för att det ska bli klart på skärmen.
Så skriva en if-sats kan ta en halv minut istället för några få sekunder.

"Körningen" går också långsamt men det är ju bara att vänta lite.

Ja det är 163 000 rader men det blir 300 000 rader innan det är klart.

Nä inte objekt orienterat.

Klart man borde lära sig att hacka ordenligt med win application, databaser och allt Men jag tänkte jag skulle fråga först iallafall.

Permalänk
Medlem

@ericforu66: Se över om du har några tillägg till Visual Studio som kör någon realtidsanalys av koden och/eller lösningen. Intellisense är ett exempel på en inbyggd sådan funktion, men den är ju inte direkt känd för att slöa ner applikationen. Eller har du alla dina kära rader i samma fil?

Permalänk

Ja alla rader är i samma fil.
Jag har också all kod i samma txt fil på skrivbordet och i txt filen går det hur snabbt som hellst att skriva trots att all kod är i samma fil vilket är 19mb.

Permalänk
Medlem

Du kan kolla om du kan se något under menyn:
Help -> Manage Visual Studio Performance

Annars får du väl dela upp koden i fler filer och använda partial klasser i värsta fall...

Permalänk

Under Intellisense är allt avbockat som går.
Inga meddelanden under Manage Visual Studio Performance.

Permalänk
Medlem

Har varit med om att vissa antivirusprogram får VS att gå som sirap, så har du något sådant kan du ju testa att slå av det.

Permalänk

Inbyggd grundlig variant av antivirus finnes ju som bekant i Win10.
Skall prova på en win7 dator utan antivirus.

Permalänk
Medlem

@ericforu66: Visual Studio kan ibland käka en hel del ram, kör 16Gb på min .NET Virtualla maskin, det bästa jag upplevt under alla år med utveckling att det bästa är att ge VS den mängd RAM den vill ha.

Så länge det inte beror på någon bugg så har jag upplevt att VS mår bäst av det. Skulle inte rekommendera att köra VS under Win7, Visual Studio 2017 är den sista versionan av VS som kommer kunna köras under Win7

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga varför du insisterar på att ha 300 000 rader kod i en fil? Objektorienterat eller ej, du kan ju skapa statiska klasser och slänga in dina funktioner i, såtillvida du inte kör allt i Main enbart eller frekvent använder globala variabler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Japp 16gb ram och lite fördjupad utbildning på c# är det som behövs.
Enklast möjliga vart det för att snabbt komma igång.
Allt körs i main och det är globala variabler.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ericforu66:

Allt körs i main och det är globala variabler.

J*s*s f*ck*ng chr*st! Det låter som en 100-potens värre än den 100k raders kod jag fick ärva när jag började mitt senaste, man hade migrerat vb till c# utan en endaste kommentarsrad öht.