Ny router! Efterträdare till min Asus AC66U

Permalänk
Medlem

Ny router! Efterträdare till min Asus AC66U

Hej!

Är i behov av en ny router, som det står i rubriken så har jag haft en AC66U från Asus som jag tyckt fungerat bra.
Flyttat till ett hus sen ett tag tillbaka och kräver kanske lite mer av min router nu speciellt kräver jag lite mer räckvidd.
Har tyckt om gränssnittet på min Asus, men med åren och flytt så har den gått sönder mer och mer och nu rasa den ihop som ett korthus, till slut.
Har kollat runt lite på Asus igen speciellt då 8-serien om man nu kan kalla det för det (86, 87 och 88). Är det mitt nästa steg? Läste om att 87:an strula med 5 ghz vilket inte låter så himla kul. Har också kollat på AC3200 modellen vet inte riktigt vad skillnaden är där mot dom andra.
Hur ser det ut med andra märken? Borde jag kolla mer på dessa? Har även kollat på ifall man skulle köpa en lite billigare router för kanske runt 1500 och sen köpa till någon mesh-lösning?

Har ett 2-våningshus med källare.
Tacksam för hjälp i denna jungel!

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera alternativ beroende på intresse, budget, husets storlek etc.

Två exempel:

1. Om du har, eller ordnar, ethernetuttag/kablar till flera ställen i huset:
Ubiquiti Unifi Security Gateway som router.
Valfri Gbit-switch, gärna med PoE-stöd, efter routern.
Accesspunkter Ubiquiti Unifi AP AC Lite, förslagsvis 1 per våning.

2. Mesh-nätverk
Asus Lyra (ej mini), förslagsvis 3-pack, med en enhet per våning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Det finns ju flera alternativ beroende på intresse, budget, husets storlek etc.

Två exempel:

1. Om du har, eller ordnar, ethernetuttag/kablar till flera ställen i huset:
Ubiquiti Unifi Security Gateway som router.
Valfri Gbit-switch, gärna med PoE-stöd, efter routern.
Accesspunkter Ubiquiti Unifi AP AC Lite, förslagsvis 1 per våning.

2. Mesh-nätverk
Asus Lyra (ej mini), förslagsvis 3-pack, med en enhet per våning.

Wifi är av stor vikt kanske jag skulle tillägga. Har bärbar dator, nvidia shield, mobiler och tv's som jag används genom wifi, ev. vill jag också fixa trådlöst till stationära datorn också. Så ethernet not so much.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Hej!

Är i behov av en ny router, som det står i rubriken så har jag haft en AC66U från Asus som jag tyckt fungerat bra.
Flyttat till ett hus sen ett tag tillbaka och kräver kanske lite mer av min router nu speciellt kräver jag lite mer räckvidd.

Det låter som om du blandar ihop begreppen router och accesspunkt. Om du är nöjd med din router ska du behålla den.

Skrivet av Eavo:

Har ett 2-våningshus med källare.

Du behöver inte en ny router, du behöver ett gäng accesspunkter. Förslagsvis en per våning.

Skrivet av Eavo:

Så ethernet not so much.

Trist eftersom det är mycket bättre än wifi.
Vill du ha en bra lösning så börjar du med att dra kabel till strategiska ställen. Kablarna använder du sedan till att ansluta t.ex NAS, spelkonsol och accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det låter som om du blandar ihop begreppen router och accesspunkt. Om du är nöjd med din router ska du behålla den.

Du behöver inte en ny router, du behöver ett gäng accesspunkter. Förslagsvis en per våning.

Trist eftersom det är mycket bättre än wifi.
Vill du ha en bra lösning så börjar du med att dra kabel till strategiska ställen. Kablarna använder du sedan till att ansluta t.ex NAS, spelkonsol och accesspunkter.

Ehm ja alltså skrev ju faktiskt att min router är död så den blir lite svår att använda. Jag vill alltså ha en ny TRÅDLÖS router. Accespunkter fungerar ju också säkert jättebra men svårt när jag inte har en router. Så jag hoppas ju på att det enbart räcker med att jag köper en ny router, vilket jag MÅSTE göra eftersom min kära Asus AC66U är död, helt död och att hoppas den nya routern sen gör att jag når ut över hela huset utan att köpa någon mesh-lösning, accesspunkter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Ehm ja alltså skrev ju faktiskt att min router är död så den blir lite svår att använda

Sorry, missade det.

Skrivet av Eavo:

Jag vill alltså ha en ny TRÅDLÖS router.

ASUS AC66U? Du var ju nöjd med den.

Personligen hade jag valt en router som klarar openwrt, stängt av wifi i den och i stället satt upp ett gäng accesspunkter.
Och skälet till detta är dels att jag vill ha flexibiliteten med openwrt och dels vill ha bra wifi i samtliga rum - vilket är helt omöjligt i min lägenhet med bara en accesspunkt.

Permalänk
Medlem

Asus har ju mesh funktion i nyare firmware. Kanske du kan utnyttja detta för att få bättre täckning.

Jag är riktigt nöjd med ASUS RT-AC68-u och skulle jag behöva mer täckning skulle jag skaffa ytterligare en Asus och samköra dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Ehm ja alltså skrev ju faktiskt att min router är död så den blir lite svår att använda. Jag vill alltså ha en ny TRÅDLÖS router. Accespunkter fungerar ju också säkert jättebra men svårt när jag inte har en router. Så jag hoppas ju på att det enbart räcker med att jag köper en ny router, vilket jag MÅSTE göra eftersom min kära Asus AC66U är död, helt död och att hoppas den nya routern sen gör att jag når ut över hela huset utan att köpa någon mesh-lösning, accesspunkter etc.

Beroende på husets storlek kan det bli svårt att täcka allt med en router, speciellt om du inte kan placera den perfekt.

Men vill du ha en så enkel lösning som möjligt så kanske du kan kika på Ubiquiti Amplifi HD. En basenhet och två mindre enheter som du pluggar in direkt i ett vägguttag. Inte mycket dyrare än AC88 och förmodligen betydligt bättre täckning. Långt ifrån bästa lösningen men vill du absolut inte ordna med accesspunkter är väl detta i princip plug-n-play.

Permalänk

jag bor i en1 1/2 plans villa och hade en ac66u tidigare men den hade dålig täckning i ena ändan av huset jag köpte en ac87u istället och då räcker täckningen i hela huset och wifi. Går betydligt snabbare kör bla wifi till tvn och ser netflix i 4k
fast idag skulle jag köpt en ac88 istället då den även har stöd för mesh så skulle täckningen inte räcka till så är det lätt
att sätta in en till router tydligen ska det även komma mesh stöd till ac66 och ac87 framöver.

Permalänk
Medlem

@n3crosis: Samköra? Får ju två Ubnt AC Lite för samma pris. Och du kommer inte kunna "samköra" asusen, inte på ett tillfredställande sätt. Dom är inte designade att sammarbeta. Du betalar trots allt 800 kr premium för funktioner du ej kommer använda (router, switch).

Permalänk
Medlem

Jättebra förslag alla ska dra och köpa en ny router alldeles strax så om någon kunde komma med något snabbförslag så vore det toppen! Tänkte att vill jag ha bättre räckvidd sen så får jag väl köpa till en accesspunkt eller någon mesh vid ett senare tillfälle. 😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heliflyer:

jag bor i en1 1/2 plans villa och hade en ac66u tidigare men den hade dålig täckning i ena ändan av huset jag köpte en ac87u istället och då räcker täckningen i hela huset och wifi. Går betydligt snabbare kör bla wifi till tvn och ser netflix i 4k
fast idag skulle jag köpt en ac88 istället då den även har stöd för mesh så skulle täckningen inte räcka till så är det lätt
att sätta in en till router tydligen ska det även komma mesh stöd till ac66 och ac87 framöver.

Tack så mycket bra svar 😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Wifi är av stor vikt kanske jag skulle tillägga. Har bärbar dator, nvidia shield, mobiler och tv's som jag används genom wifi, ev. vill jag också fixa trådlöst till stationära datorn också. Så ethernet not so much.

Du säger att wifi är av stor vikt, gör dig själv en tjänst och köp ubiquiti istället för asus.
Jag tyckte jag hade bra wifi hemma med ac66u tills jag bytte till USG plus 2st AP-AC LR (en per våning, var sin ände av huset) när den rasade, det är en enorm skillnad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det blev en ac88 så får vi se vad den går för 😊👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite smått om de går bra
Är i planer på att byta ut den värdelösa routern som man fick med Bredbandsbolaget när man tecknade abonnemang. (En Technicolor 799 Xtream.)
Vill ha något snabbt, bra gränssnitt i adminpanelen, mobilapp, bra WiFi-täckning genom betongväggar då jag bor i lägenhet. Och den ska heller inte bli seg efter en stund, d.vs. behov att starta om den en stup i kvarten.

Maxgräns ca 1100:- helst lägre. Varit sugen på en Asus AC66U, d.v.s TS router.
Men vet inte om de är osmart att skaffa en "gammal" router som lanserades 2012?
Finns det någon likvärdig till liknande pris som funkar bättre?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Lånar tråden lite smått om de går bra
Är i planer på att byta ut den värdelösa routern som man fick med Bredbandsbolaget när man tecknade abonnemang. (En Technicolor 799 Xtream.)
Vill ha något snabbt, bra gränssnitt i adminpanelen, mobilapp, bra WiFi-täckning genom betongväggar då jag bor i lägenhet. Och den ska heller inte bli seg efter en stund, d.vs. behov att starta om den en stup i kvarten.

Maxgräns ca 1100:- helst lägre. Varit sugen på en Asus AC66U, d.v.s TS router.
Men vet inte om de är osmart att skaffa en "gammal" router som lanserades 2012?
Finns det någon likvärdig till liknande pris som funkar bättre?

Jag är klar i tråden så kör på du 😊 Har haft en ac66u själv som sagt och kan faktiskt rekommendera den hade den i flera år och den hade täckning i hela vårat hus men kanske inte 100 % bara. Så jag slår absolut ett slag för den om det är ungefär där du vill ligga prismässigt. Jättebra gränssnitt också 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Jag är klar i tråden så kör på du 😊 Har haft en ac66u själv som sagt och kan faktiskt rekommendera den hade den i flera år och den hade täckning i hela vårat hus men kanske inte 100 % bara. Så jag slår absolut ett slag för den om det är ungefär där du vill ligga prismässigt. Jättebra gränssnitt också 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Okej låter bra.
Vet inte hur insatt du är, men råkar du veta om det fortfarande går att använda mobilappen från ASUS dom själva om man flashar till Merlin Firmware? Eller om någon annan kan svara på det. Hittar nämligen ingen information angående det..
Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@dweebling: Samköra? Får ju två Ubnt AC Lite för samma pris. Och du kommer inte kunna "samköra" asusen, inte på ett tillfredställande sätt. Dom är inte designade att sammarbeta. Du betalar trots allt 800 kr premium för funktioner du ej kommer använda (router, switch).

TS skriver att hen tycker om Asus gränssnitt och därför är det i mina ögon logiskt att bygga ut befintligt system med fler Asus produkter.
En Ubnt AC kostar ca 900kr, jag betalade 950kr för min AC68U. Fördelen är att man möjligen kan använda ethernet vilket inte går på Ubnt Lite plus. Tex placera nästa Asus vid en tv som saknar wifi eller liknande.

Jag har "samkört" Asus och Netgear routrar utan problem där Netgear fungerade som accesspunkt, så det kan säkerligen fungera utmärkt med två från samma märke. Dessutom med riktbara antenner med hög dbi och utmärk täckning.
Asus har mkt trevlig gränssnitt med VPN, föräldrakontroll så jag förstår att TS gillar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Okej låter bra.
Vet inte hur insatt du är, men råkar du veta om det fortfarande går att använda mobilappen från ASUS dom själva om man flashar till Merlin Firmware? Eller om någon annan kan svara på det. Hittar nämligen ingen information angående det..
Mvh

Har en AC68U och kan intyga att det fortfarande fungerar.
Merlins är ju baserad på ASUS och hålls uppdaterad vartefter det kommer ny funktionalitet.
Verkar dock som om det blir lite eftersläp på den nylanserade mesh-funktionaliteten men så snart han får tag i rätt grejer kring detta så lär det också lossna.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Har en AC68U och kan intyga att det fortfarande fungerar.
Merlins är ju baserad på ASUS och hålls uppdaterad vartefter det kommer ny funktionalitet.
Verkar dock som om det blir lite eftersläp på den nylanserade mesh-funktionaliteten men så snart han får tag i rätt grejer kring detta så lär det också lossna.

Låter bra!
Synd dock att Elgiganten är så jäkla värdelösa.
Var inne i butiken men där stod det 1090:-. På webben står det 990. Så måste hålla på med Collect@Store, löjligt. Där ändå personalen går ut och hämtar produkten på hyllan när man ska hämta ut det. Drygt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Låter bra!
Synd dock att Elgiganten är så jäkla värdelösa.
Var inne i butiken men där stod det 1090:-. På webben står det 990. Så måste hålla på med Collect@Store, löjligt. Där ändå personalen går ut och hämtar produkten på hyllan när man ska hämta ut det. Drygt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå du får alltid samma pris i butik som det står på webben. I butik så kostade nämligen AC88U 3890 kr men på webben 3290 kr. Fick den ju självklart för det billigare priset. Frågade du i butiken och dom sa att det inte går att få den för det priset? Har nämligen gjort såhär flera gånger på Elgiganten och dom har aldrig ens tvekat på priset då? Låter isf väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Vadå du får alltid samma pris i butik som det står på webben. I butik så kostade nämligen AC88U 3890 kr men på webben 3290 kr. Fick den ju självklart för det billigare priset. Frågade du i butiken och dom sa att det inte går att få den för det priset? Har nämligen gjort såhär flera gånger på Elgiganten och dom har aldrig ens tvekat på priset då? Låter isf väldigt märkligt.

Nej jag frågade inte, då det var kampanjetiketter på fronten av hyllan framför den, med 1090:-
Personalen är smått dryg och okunnig i min närmaste butik, så orkade inte hålla på o krångla.
Men får se om man svänger förbi i morra också. Vet inte om man kanske ska köra Collect@Store bara för säkerhets skull.
Känns rätt onödigt dock.
Men kanske ska prova och säga att priset inte stämmer med det som står på nätet och hoppas på att jag får det för de priset.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Nej jag frågade inte, då det var kampanjetiketter på fronten av hyllan framför den, med 1090:-
Personalen är smått dryg och okunnig i min närmaste butik, så orkade inte hålla på o krångla.
Men får se om man svänger förbi i morra också. Vet inte om man kanske ska köra Collect@Store bara för säkerhets skull.
Känns rätt onödigt dock.
Men kanske ska prova och säga att priset inte stämmer med det som står på nätet och hoppas på att jag får det för de priset.

Ja det tycker jag absolut du ska göra blir ju enklare för dig. 👍😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Skulle definitivt valt en Rt-Ac86u i dagsläget om jag skulle köpt router. Nyare än Rt-Ac88u och med Aes-Ni stöd (hårdvaruacceleration av krypteringen i Openvpn).

Permalänk
Medlem

synology har routrar med.. Jag är nöjd än så länge med min AC2300 . Hade innan haft asus AC68u i många år..
Den som tycker gränssnittet är bra i asus har inte testat synology. Sen tröttnade jag på att behöva använda tredje parts firmware från merlin för att asus är så himla dåliga på det..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag är skit nöjd med Asus RT-AC5300 och den blir bara bättre nu när även fler enheter börja komma med MU-MIMO, sedan klarar den föra hög kvalitet till alla mina enheter och jag har extremt många det är ju ingen som viker ner sig även när man passerar 20 enheter med Wi-FI.

Körde på Asus RT-AC3200 innan jag ville ha någon med MU-MIMO stöd, nu med RT-AC5300 lär jag kunna köra med den tills jag passerar 100 enheter i mitt hem eller tills den går sönder lär nog aldrig behöva uppdatera innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Nej jag frågade inte, då det var kampanjetiketter på fronten av hyllan framför den, med 1090:-
Personalen är smått dryg och okunnig i min närmaste butik, så orkade inte hålla på o krångla.
Men får se om man svänger förbi i morra också. Vet inte om man kanske ska köra Collect@Store bara för säkerhets skull.
Känns rätt onödigt dock.
Men kanske ska prova och säga att priset inte stämmer med det som står på nätet och hoppas på att jag får det för de priset.

Protip: Om du betalar på nätet och bara hämtar upp i butik så har du faktiskt bättre konsumenträttigheter i form av 14 dagars ångerrätt etc.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Protip: Om du betalar på nätet och bara hämtar upp i butik så har du faktiskt bättre konsumenträttigheter i form av 14 dagars ångerrätt etc.

Jasså de visste jag ej. Dessvärre verkar de inte gå att göra så på Elgiganten. Men ni som har Bredbandsbolaget, är väl inga konstigheter att byta router? Behöver man kontakta supporten något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Jasså de visste jag ej. Dessvärre verkar de inte gå att göra så på Elgiganten. Men ni som har Bredbandsbolaget, är väl inga konstigheter att byta router? Behöver man kontakta supporten något?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inga konstigheter att byta

Permalänk
Medlem

Köpte en ASUS RT-AC66U igår utan några konstigheter. Men blir att lämna tillbaka den lika snabbt.
När jag kom hem och packa upp den igår kväll och pluggat in den i väggen, och i samma skede som jag skulle hänga upp den på väggen, så fick jag se att det saknades hål för montering.
Föräldrarna har en RT-AC66U sedan länge sen, så jag vet att det ska sitta hål på baksidan. Samt att det ska följa med ett "stativ" så att den kan vara ståendes på ett bord(vertikalt). Men inget sådant i min kartong.
Samt är det heller inga avtagbara antenner.

Så i efterhand, så har jag sett att jag köpt en RT-AC66U fast i nyare hårdvaruversion, B1. D.vs. RT-AC66U B1.
Fast Elgiganten enligt deras sida, säljer den äldre.
Äldre: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082
B1: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4266572

Härdanefter, blir det att inte ett dugg lita på produktbilder och specifikationer.
Enda som avslöjar att det är nyare version på deras sida är Modellnamnet, som inte står i klarspråk att det är i nyare version, om man inte söker på det.
Borde stå klart och tydligt B1 i samma rubrik som RT-AC66U. Låg en o-inplastad kartong längst fram på hyllan, så möjligt att någon annan lämnat in för samma orsak, no idea.
Väggmonteringsmöjlighet var prio 1.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)