Permalänk
Medlem

"Vi håller dina pengar, blir det problem, kontakta för helvete inte oss, för vi bryr oss inte. Ring din bank och be dem fixa problemet som vi orsakat!"

Typ så tolkar jag deras beteende i nyheten.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Dessa dumheterna gäller inte bensinkort va.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Det gäller bara om du använder ett Visa eller Mastercard betalkort på en obemannad station.

Permalänk

Mycket beklagligt att oskyldiga svenskar drabbas av att kriminella ligor stjäl bränsle.

Permalänk
Inaktiv

Surt för grabben som kanske tankar moppen för 50kr så blir hela bidraget låst på kontot.

Permalänk
Medlem

@Jonny Myran: du har rätt... Vissa legitima anledningar kan finnas givetvis. Då blir det 2-3 minuter extra tid för dom att gå in i butiken och handla med kortet istället för direkt vid tanken.. Inget som världen går under av direkt.

EDIT: Samtidigt är det väl främst för dessa tragiska och svåra fall som det finns/ska finnas bidrag och hjälp i samhället.. De flesta tycker jag dock inte faller inom dessa ramar.. Ser för många bara som inte planerar sin ekonomi rätt och ser det som att "finns det pengar på kontot skall dessa spenderas innan nästa lön kommer. Det är därför man får den". Sen gnäller dom över minsta lilla

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Vad är det för puckon som har sina "kreditkort" kopplade till ett bankkonto? Är man så dum kan man gott ha att pengar låses några dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Stadsbo much? Jag tankar för ~50tkr/år. Reparerar/skattar/försäkrar för... 15-18 tkr.

Got me! Att man behöver resa så mycket och bränslekostnaden är såpass hög är bara ännu mer argument för att man måste tänka ekonomiskt och inte ha "100kr på kontot 20 dagar i månaden" för man missade att skatten skulle betalas eller att man "råkade" boka en all inclusive semesterresa. Då har du ju också räknat ut att du behöver ca 50tkr/år = lättare att lägga undan till det.

Sen finns det såklart undantag som vissa påpekat, ifall man blir av med jobbet, sambon blir sjuk, barnen är sjuka osv. Dom flesta verkar ju ha klarat sig (läs överlevt och förbättrat sin situation), så det ska man väl vara glad för och inte gnälla/skydda folk som absolut inte planerar sin egna ekonomi?

Om man tankar Kassa så slipper man också att 1500kr reserveras, om jag uppfattade allting rätt. Men i den situationen är det latmasken som gnäller

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

På ena sidan av myntet har du rätt. Men på den andra sidan är de inte lika lätt. Jag har själv familj med två barn. För några år sen fick jag lämna jobbet pga firman jag vart anställd på konka. De var ett helvete, och under tiden konkursboet jobbade med att dra in pengar så stod jag utan lön i flera månader. Tog jag ett nytt jobb så förlorade jag rätten till att få ut den lön företaget vart skyldig mig. Så under tiden fick jag helt enkelt gå på socialbidrag och tro mig, försöka få ekonomin att gå ihop med plus på kontot i ett sånt läge är i princip omöjligt utan att säga upp de mesta man har som innebär utgifter. Skulle jag hamna i en sån sits igen där jag måste gå på ett sånt här bidrag så är just denna sak med en reservation på 1500 kr som låser sig i flera dagar väldigt väldigt påfrestande.
De finns många människor som lever på existensminimum pga arbetslöshet, kanske har praktik med tillhörande låga ersättning, fas 3 där A-Kassan inte längre hjälper med mera. Kom å säg till en sådan människa att han inte planerat sin ekonomi rätt och du förtjänar en käftsmäll. Se de sista sista med lite humor, men du förstår kanske min poäng här hoppas jag!

Skrivet av Jonny Myran:

Min svägerska är änka med två barn efter att hennes make blev misshandlad till döds. Hon jobbar så mycket hon kan, lever så snålt det går men kan lik förbannat inte spara många kronor. Ska hon också bara rycka på axlarna och säga "det var ju faktiskt inte en rättighet att skaffa barn" när hon av oklar anledning får sina pengar reserverade av bensinmacken veckan innan löning?

Försök att tänka liiiite längre än näsan räcker.

Det är klart att det kan hända att man sätts i en tuff ekonomisk sits och det händer nog de flesta någon gång i livet men dessa personer och fall är knappast representativa för befolkningen i stort. Om 13% (enligt tidigare postad statistik) av befolkningen, månad efter månad, har noll kronor i buffert så är det ganska uppenbart att det är överkonsumtion och dålig planering som är grundproblemet och inte reserverade belopp, ofrivillig arbetslöshet osv.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Jag var med om det på Circle K. Brukar inte ha så mycket pengar på mitt kort - av säkerhetsskäl har jag pengarna på andra konton. Kunde inte betala fast jag hade minst 1000 kronor på kortet. Det fick bli OKQ8 den gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag var med om det på Circle K. Brukar inte ha så mycket pengar på mitt kort - av säkerhetsskäl har jag pengarna på andra konton. Kunde inte betala fast jag hade minst 1000 kronor på kortet. Det fick bli OKQ8 den gången.

Det här med säkerhet har lyfts flera gånger i tråden men jag ser inte riktigt hur det är ett problem. Själv för jag över en viss summa till sparande och låter därefter resterande belopp från lönen ligga kvar på transaktionskontot.

Jag har flera gånger blivit utsatt för bedrägerier och i samtliga fall har jag efter ett snabbt samtal med banken löst situationen och fått alla pengar återbetalda. Någon gång handlade det om hotellvistelser i USA, en annan div. försök till köp inom Sverige men som kontoinnehavare så kan man aldrig hållas ansvarig för denna typ av debiteringar så länge man inte har, som det så fint heter, varit 'vårdslös' med kortuppgifter och kod.

Om man värdesätter säkerhet så är kreditkort f.ö. ett bra alternativ då man har möjlighet att granska transaktionerna innan betalning görs och kan i så fall ifrågasätta/reklamera felaktiga debiteringar.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det här med säkerhet har lyfts flera gånger i tråden men jag ser inte riktigt hur det är ett problem. Själv för jag över en viss summa till sparande och låter därefter resterande belopp från lönen ligga kvar på transaktionskontot.

Jag har flera gånger blivit utsatt för bedrägerier och i samtliga fall har jag efter ett snabbt samtal med banken löst situationen och fått alla pengar återbetalda. Någon gång handlade det om hotellvistelser i USA, en annan div. försök till köp inom Sverige men som kontoinnehavare så kan man aldrig hållas ansvarig för denna typ av debiteringar så länge man inte har, som det så fint heter, varit 'vårdslös' med kortuppgifter och kod.

Om man värdesätter säkerhet så är kreditkort f.ö. ett bra alternativ då man har möjlighet att granska transaktionerna innan betalning görs och kan i så fall ifrågasätta/reklamera felaktiga debiteringar.

Jag har ett OKQ8-kort som bara är för tankning m.m. men hade inte det just den kvällen. Jag hade ganska långt kvar och väldigt lite diesel. Tur att man har vetskap om detta nu...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det är ju en yxig lösning. Och ja, alla borde ha de marginalerna, men ingen vuxen människa kan väl säga att allting fungerar som det borde här i världen.

Ett alternativ, som dock skulle kräva en investering från mackägarna, är att man får knappa in hur mycket man tänkt tanka för [som mest]. Beloppet reserveras och när/om man når upp till det taket så stängs pumpen av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ett alternativ, som dock skulle kräva en investering från mackägarna, är att man får knappa in hur mycket man tänkt tanka för [som mest]. Beloppet reserveras och när/om man når upp till det taket så stängs pumpen av.

Vilket är exakt vad som redan används utomlands.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om funktionen redan finns inbyggd i bensinbolagens kassasystem och bara behöver aktiveras. Funktionen har faktiskt funnits tidigare i Sverige, JET hade det ett tag om man använde Visa och inte JET kortet i deras mackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om man har bil men så pass ont om pengar att man inte klarar av en reservation på 1500 kr ett par dagar så bör man väl ta tillfället i akt att se över sin ekonomi och försöka sluta leva endast lön-till-lön?

Det kan vara billigt att äga en bil om man vill, och har man ett verkligt behov av bil med taskig ekonomi vilket väldigt väldigt många har, så har jag full förståelse för 1500kr i slutet av månaden. Jag tycker det är rätt illa att prata illa om folk med taskig ekonomi, du har absolut ingen aning om anledning till det, allt är inte så enkelt som att "utbilda dig så får du mer" som många verkar få det att tro, finns väldigt många sjuka i Sverige som inte har möjligheten att jobba t ex mer än 50%.

Tycker det är en bra lösning tbh, så länge som pengarna bara reserveras i några minuter, som det ska vara. Blir det mycket strul med det och att det reserveras i dagar däremot, då är jag väldigt emot det här.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är ju inte så att det är ett problem jag har (iaf inte nu när det är snö ute ) utan diskussionen är ju mer om vad som är rätt/fel och vilka problem det kan ställa till med. Går du utanför storstäderna kan det vara riktigt svårt att hitta bemannade bensinstationer, med en mc där bensin-lampan tänds efter 15-20mil från fulltankat kan det t.o.m vara svårt att ta sig från bensinmack till bensinmack norröver.

Jag tycker det låter helt galet att de ska reservera 1500:- för varje tankning, de borde ju endast reservera det man faktiskt handlat för.

Finns ju andra situationer där det kan bli knepigt och dra iväg, säg att du går upp på morgonen och ska klippa gräset, så är soppan slut i gräsklipparen, går du ner med 5L dunken till macken och köper några liter bensin (1500:- reserverat), sen åker du och handlar mat och behöver tanka bilen (3000 reserverat). Efter maten blir du sugen på en fisketur och åker och tankar båten (4500:- reserverat). När du kommit hem frånfisketuren så behöver grannen hjälp att ta ner ett träd, fina motorsågen har du ju alltid kört på blyfri 98 och du vill ju inte använda gräsklippar-bensinen till den, så en sväng ner till macken igen med en dunk (6000:- reserverat), efter du hjälpt grannen ringer en polare och frågar om ni ska ta en kvällsrunda med MC'n, naturligtvis har den ju också tom tank, 7500:- reserverat.... då har du den dagen handlat bensin för kanske 1000:- men får 7500:- reserverat på kontot som du inte kan komma åt föränn dagar senare, för mig låter detta på alla sätt tokigt

Har man hus, bil, båt och MC så borde 7500 vara kaffepengar.

Fan till å med jag som är i studentstatus kan klara den summan även i slutet av månaden.

Aja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni som säger, tanka bemannat och gå in och betala. Ni tänker inte på alla de köer som kommer uppstå, detta system gör att det tar en jävla tid om 20 personer ska tanka på samma bensinstation och mellan varje tankning gå in och betala i kassan.

Tanken är god, men då reservationen inte försvinner direkt efter tankningen så är det ett uruselt system.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Cash is king

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Är ju inte så att det är ett problem jag har (iaf inte nu när det är snö ute ) utan diskussionen är ju mer om vad som är rätt/fel och vilka problem det kan ställa till med. Går du utanför storstäderna kan det vara riktigt svårt att hitta bemannade bensinstationer, med en mc där bensin-lampan tänds efter 15-20mil från fulltankat kan det t.o.m vara svårt att ta sig från bensinmack till bensinmack norröver.

Jag tycker det låter helt galet att de ska reservera 1500:- för varje tankning, de borde ju endast reservera det man faktiskt handlat för.

Finns ju andra situationer där det kan bli knepigt och dra iväg, säg att du går upp på morgonen och ska klippa gräset, så är soppan slut i gräsklipparen, går du ner med 5L dunken till macken och köper några liter bensin (1500:- reserverat), sen åker du och handlar mat och behöver tanka bilen (3000 reserverat). Efter maten blir du sugen på en fisketur och åker och tankar båten (4500:- reserverat). När du kommit hem frånfisketuren så behöver grannen hjälp att ta ner ett träd, fina motorsågen har du ju alltid kört på blyfri 98 och du vill ju inte använda gräsklippar-bensinen till den, så en sväng ner till macken igen med en dunk (6000:- reserverat), efter du hjälpt grannen ringer en polare och frågar om ni ska ta en kvällsrunda med MC'n, naturligtvis har den ju också tom tank, 7500:- reserverat.... då har du den dagen handlat bensin för kanske 1000:- men får 7500:- reserverat på kontot som du inte kan komma åt föränn dagar senare, för mig låter detta på alla sätt tokigt

Ett bensinkort eller kredditkort gör hela detta till ett icke problem. Då du kan ha 10 000+ i kredit och då kommer du inte drabbas av att något har reserverats temporärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@DavidtheDoom: Det är folk som du som är problemet här i världen. Kliv ner från din höga stol och inse att det finns många.. många som har mindre pengar än du och som kanske inte har "ordnad ekonomi". Många måste använda bil för att ens få in en krona på banken och i slutet av månaden så kanske det är slut pengar.

Tycker pump-ägarna kan sluta var så jävla bekväma. Dom tjänar nog mycket med pengar för att kunna införa ett system där man anger ett belopp i förväg, så riskeras inte detta.

Läser sen också på andra ställen att folk stoppat in sitt kort, fått en reservation på 1500kr men sen inte kunnat tanka pga nått tekniskt fel.

en vecka senare ligger reservationen kvar. Pumpägaren refererar till banken, när det är dom som gjort fel. Än en gång hamnar den lilla människan utan ekonomiska muskler i kläm.

Bil blir mer o mer en klassfråga, pöbeln ska tvingas till kollektivtrafik och samtidigt blir man av med jobbet när tåget inte går för 7de dagen i rad, eller man blir sen till jobbet. Och pendla måste man för få en bostad nära jobbet kräver ett lån på flera miljoner.

Nä, fortsätt du ursäkta dom stora bolagen med miljardvinster.. dom behöver all hjälp dom kan få.

Mycket bra sagt, kunde inte låta bli att logga in bara för att säga detta. Det märks att du är medveten om vad det egentligen handlar om. Alla andra famlar i mörkret. Till de andra - håll skitlandet usa utanför för detta.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Skrivet av Tino:

Ett bensinkort eller kredditkort gör hela detta till ett icke problem. Då du kan ha 10 000+ i kredit och då kommer du inte drabbas av att något har reserverats temporärt.

Varför skaffa ett ytterligare kort som gör man hamnar i klorna på storbolagen?

Nej vill inte ha något kreditkort och har även vägrat skaffa bankkort som man kan övertrassera när banken erbjudit detta (bara för banken infört ett skit system). Har sagt till att jag tar emot ett sådant kort, när ni fixat så man inte kan dra mer pengar än man har på kontot.

Kreditkort är för dom som vill hamna i lyxfällan och/eller ge bort pengar till storbolag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer de reda ut buggarna efter en tid. En hjälp på vägen är ju att man borde få välja vad beloppet de ska låsa är.

Jag har både bankkort och kreditkort. Ifall ett av korten strular behöver man ju en backup, så om jag råkar planera dåligt löser det alltid sig ändå. Så länge man har fast inkomst är det väl inga problem att få kreditkort?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas dem står för kostnaden av inflation under den tiden dem håller pengarna. skämt å sido men visst kan det hindra någon från att tjuvtanka så är väl tanken god, men inte fan är det rätt att beslagta någons egendom i dagar framöver. Dem borde kolla över systemet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Om man som barnfamilj har ett par hundra kronor kvar dagarna innan lön är nog bilen ditt minsta bekymmer. Jag har viss förståelse för kritiken om man t.ex. är fattig student (även om man då kan ifrågasätta behovet av bil) men det är skrämmande att se hur många som lever långt över sina tillgång och lever från lön till lön.

Var får du ifrån att man "lever över sina tillgångar" om man skulle få sina sista 1500 kronor reserverade tre dagar innan löning? Och sedan när är 1500 "några hundra"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Var får du ifrån att man "lever över sina tillgångar" om man skulle få sina sista 1500 kronor reserverade tre dagar innan löning? Och sedan när är 1500 "några hundra"?

Tror han syftar på situationen där man där man måste tanka 3 dagar innan löning och man har mindre än 1500kr och måste tanka på en obemannad mack med detta reserverings-system.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Tanka bemannat och gå in i butiken och betala?

Bemannade stationer är inte jättevanliga överallt och ofta har de inte öppet dygnet runt. Dessutom brukar de ta lite extra betalt per liter. Varför betala mer för 1 liter när du måste gå in och stå i kö bara för att få betala. På min väg till jobbet finns det kanske 10 och exakt 0 av dom har möjlighet till att betala för bränsle i kassan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om man har bil men så pass ont om pengar att man inte klarar av en reservation på 1500 kr ett par dagar så bör man väl ta tillfället i akt att se över sin ekonomi och försöka sluta leva endast lön-till-lön?

Det där är lätt att säga för folk som har pengar över. Det finns väldigt många där det precis går runt utan att de för den delen överkonsumerar eller slösar och där bilen faktiskt är en förutsättning för att få vardagen att fungera.

Skrivet av DavidtheDoom:

Rimligen bör reservationen kunna hävas om inget köp har genomgåtts via banken?

Reservationer ska normalt sett leda till en transaktion. Om macken nekar tankning ska dom ju också i så fall släppa en eventuell reservation eftersom den inte kommer leda till en transaktion. Allt annat är fel.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Brukar tanka på ST1 eftersom det alternativet ligger närmast och man åker ändå förbi där.

Använder vi frugans kort som är ett VISA-kort via SEB så kan vi aldrig tanka full tank, om man har så pass lite bensin kvar, eftersom det inte går att tanka för mer än 400 kr åt gången.

Använder vi däremot mitt kort, ett Mastercard via Swedbank, ja då är det inga problem att tanka fullt.

Jag tänker ju då att detta beror på banken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Varför betala mer för 1 liter när du måste gå in och stå i kö bara för att få betala.

För man bor i obygden och vill stöda den lokala macken kanske? Vi har exakt 2 mackar i byn, en bemannad och en obemannad, på båda kan man betala med kort vid pumpen. Jag tankar alltid på den bemannade därför att jag värdesätter att det finns nåt ställe där jag kan hyra släp och panikhandla. Den tia per tankning det handlar om anser jag det vara värt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av videopac:

Vad är det för puckon som har sina "kreditkort" kopplade till ett bankkonto? Är man så dum kan man gott ha att pengar låses några dagar

Vi som ogillar skulder?

Har ett kreditkort, men än har jag aldrig nyttjat möjligheten till kredit. Den finns där som en reserv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

För man bor i obygden och vill stöda den lokala macken kanske? Vi har exakt 2 mackar i byn, en bemannad och en obemannad, på båda kan man betala med kort vid pumpen. Jag tankar alltid på den bemannade därför att jag värdesätter att det finns nåt ställe där jag kan hyra släp och panikhandla. Den tia per tankning det handlar om anser jag det vara värt.

Ja pengarna är ingen större grej men att behöva gå in och köa är väl det jag helst slipper. Jag bor inte i glesbygden så har inte det problemet i alla fall, men visst är väl det ett ok argument för vissa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb