Permalänk
Medlem

@scienta: Är inget tvång, du kan välja bort företag och produkter, fri marknad.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av SunQ:

För att man kan investera pengarna fram tills de ska betalas.
Jag vet ungefär hur mycket jag gör av med varje månad och lägger därmed in hela min lön (-mina utgifter och lite kvar för att inte alla affärer tar emot amex) i fonder med fria uttag. Därmed får jag ränta från dag 1 och får därmed ränta på samtliga pengar tills nästa månadslön.

Ska jag köpa något speciellt är de tbara att ta ut från sparkontot osv.

Indirekt är det ju jag + samtliga som missköter sin ekonomi. Men det är ju som en extra bonus för mig som sköter ekonomin.

Sa du inte nyss att ditt kreditkort inte kosta något?

Skrivet av Aphex:

Klarar man av att hantera pengar och betala räkningar när de ska betalas så finns det bara fördelar med kreditkort. Kortsystemen är dessutom byggda från början för att belasta krediter, det är därför vi får de här problemen när folk börjar slänga in riktiga pengar i dem via debet-kort och andra påhitt.
För att du kan reklamera betalningarna om de är felaktiga och slipper ligga ute med egna pengar när något går snett, eller i fall som det här.

Sen är det ofta billigare/bättre beroende på vilket kort man har. Finns tex inga bankkort som kostar gratis så vitt jag vet.

Betalar oftast i tid (hänt någon gång man fått påminnelse avgift). "Bonus" fungerar som en "honey trap" , du lockas in med bonusar till höger och vänster, verkligheten är snarare dom som lockas av alla bonusar och köper mer än dom har råd med under en månad.

Så alla runt dig betalar för din"lyx", även vi andra drabbas på skatten när folk går in i väggen och skuldsaneras (när kreditskulden ökar och/eller rent av lån också i mixen).

Sen kostar det butiker mer, än vanligt bankkort vid betalningar (om inte det är en lögn också).

Skrivet av ågren:

Tanken är som sagt att det ska fungera på samma sätt som alla andra transaktioner så detta är inget unikt för bensinstationer, tvärtom, bensinstationer har länge varit undantagna och har nu börjat komma ikapp. Om det nu har reserverats felaktiga belopp så måste något ha gått fel för enligt artikeln är det så det är tänkt att fungera.

I fallet med soffan så kommer du verkligen inte att få åka hem med någon soffa ifall det uppstår ett tekniskt fel och köpet inte går igenom men beloppet kan lik förbannat ligga kvar som reserverat så det skiljer sig inte från hur det redan fungerar överallt annars.

Om vi ska göra ett tydligt exempel. Scenario A: Du tankar för 785kr. Vid påbörjad tankning reserveras 1.500kr och när du tankat färdigt ändras beloppet till just 785kr.

Scenario B: Du tankar för 785kr. Vid påbörjad tankning reserveras 1.500kr men kortläsaren hänger sig eller att transaktionen hindras av någon annan orsak. Du kommer då att ha 1.500kr reserverat på kontot fram till dess att reservationen släpps och du får tillbaka mellanskillnaden.

Scenario A: Du vill köpa en soffa för 12.499kr och köpet går igenom som det ska. Du åker hem med soffan och är 12.499kr fattigare.

Scenario B: Du vill köpa en soffa för 12.499kr. När du ska betala ligger IT-systemet nere eller något annat sker som hindrar transaktionen från att slutföras. Du kommer att ha 12.499kr reserverat på kontot men eftersom köpet inte gick igenom kommer du så klart inte att få med dig någon soffa hem då butiken inte kan verifiera att de faktiskt fått betalt.

Förstår du nu vad jag menar? I exemplet ovan är det ju faktiskt bättre med bensinstationsscenariot då du faktiskt får något för dina pengar även om ett högre belopp ligger reserverat på kontot under ett par arbetsdagar. Till skillnad från andra situationer så går det att tanka/handla trots att köpet inte godkänns.

Råkat ut för scenario B, lär inte tanka på den macken igen. Blev låst 3000kr och vägrade ändå låta mig tanka, fick trycka på flera gånger innan banken fixade över pengar (Alltså banken lånade ut pengar till mig).

Hände liknande i Norge, trodde det var något fel på mitt kort (om chippet på kortet är rejält slitet har jag råkat ut för pengar fastnat på halva vägen). Då låstes en summa och jag kunde inte tanka alls, pengarna kom tillbaka fort och jag kunde då göra om köpet, men tanken är väl inte man ska behöva stå i flera minuter och göra om köpet?

Får hoppas fler klagar när pengar fastnar, så detta system försvinner fort (Man kan ju i alla fall hoppas bankerna lessnar på kunder ringer och klagar).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Mitt Meastro kort från Handelsbanken är gratis. Nu har dem inte det längre, men vi som tog det innan dem ändrade på det får ha kvar att det inte kostar något per år

De går ju inte att använda till något ändå så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

att dom ''låser''1500 kr, de lär känns när de blir dags att tanka bilen...igen.
eller får man hitta en annan bensin mack istället=)
detta gäller väl inte alla mackar?

Det handlar inte om mackarna, utan det handlar om betallösningen.

Så det gäller varenda mack i hela landet när man handlar med ett Visa eller Mastercard betalkort direkt i pumpen. Det gäller inte om du handlar med ett Visa eller Mastercard kreditkort, bensinkedjans egna kort eller om du i en bemannad mack går in till kassan och betalar.

Permalänk
Medlem

Tråden har till viss del flutit ut över ett betydligt större område än rubriken ger sken av.
Jag tycker det är ruttet att någon skall reservera tre gånger så mycket pengar, än jag kan tanka för!
Finska systemet är mycket vettigare. Du bestämmer själv hur mycket som skall reserveras. (Du vet ju vad det max går i bilen?)
Just att det KAN gå fel, gör det helt sjukt att de kan bete sig som de gör.
Det drabbar inte mej, då jag som ni kan se nedan valt den mörka vägen och använder kreditkort. Men det betyder inte att jag tycker det blir mera rätt för det.

Skrivet av Broken-arrow:

Vem tror du betalar dina resor?
Även om jag betalar allt punktligt, så vill jag inte ha krediter hängande.
Kan ju få genom ica kortet rabatt på resor till långtbortistan typ och hotellnätter (jag reser inte utomlands ens 1 gång om året).
Hände redan i somras för mig på OKQ8, där lär jag inte tanka igen. Men ja det ska drabba alla mackar tyvärr.

Sen fattar jag inte vad för dårskap vissa yrar om. Har ni kreditkort bara för ni har dåligt med pengar i början av månaden (eller när ni nu menade på månaden)? Är det inte lika dåligt resonemang som inte ha buffert i slutet av månaden?

Jag köper om jag har råd och för mig spelr det lite roll vilken dag på månaden det är, köper oftast innan lönehelgen. Då har jag ändå inget kreditkort.

Tänk på att någon som sitter i skuldfällan betalar era bonusar och butiker får betala avgift när ni kör med kreditkort.

1. Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut vem som betalar resorna. Det är konsumenten! Frågan är vart pengarna tar vägen OM du INTE nytjar systemet? (Jag kan avslöja att de kommer INTE dej till godo i alla fall.)

2. Att du inte vill ha "krediter hängande", förlorar du på. Men det är ett fritt land!
Vart tror du rabatten på resor via ICA kortet kommer ifrån föresten? Förslagsvis från samma brunn som kreditkorts resorna kanske?
"Dårskapen" med att ha kreditkort, har helt klart gått dej spårlöst förbi.

3. Om du har 30k att handla för, så handlar du för 30k, slut på meddelandet!
Om jag har 30k och handlar för beloppet, så får jag bonus på min nästa flygresa, mina pengar ligger kvar på mitt konto till slutet på nästa månad, där jag betalar hela beloppet, kostar mej inget extra. Jag får ut lite extra.
(Jag handlar inte heller om jag inte har pengarna på kontot! Vill kredit givaren ha sina pengar imorgon, får hen det, inget problem!)

4. Jag tänker inte en sekund på alla dem som levt över sina tillgångar och verkligheten kommit ikapp! Jag har genom åren kännt ett antal individer, som suttit i sagda fälla. ALLA har fortsatt leva över sina tillgångar, så mycket de bara kunnat. Lånat pengar av kompisar till nästa "pay-check" osv. Dåliga på att betala tillbaka. De tycker helt enkelt att resten av världen är skyldiga dem lite mer än de själva kan prestera.

Butikerna har satt sina priser efter att de åker på kortavgiften. Din mat kasse blir inte billigare om du handlar cash!
Varför inte anpassa dej till systemet och dra de fördelar du kan? Det går rätt bra för de stora kedjorna (ICA/COOP). Tar inte du bonusen, hamnar den i butikens vinst kista. För att halka in på topic lite, så gäller det även bensinbolagen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Betalar oftast i tid (hänt någon gång man fått påminnelse avgift). "Bonus" fungerar som en "honey trap" , du lockas in med bonusar till höger och vänster, verkligheten är snarare dom som lockas av alla bonusar och köper mer än dom har råd med under en månad.

Så alla runt dig betalar för din"lyx", även vi andra drabbas på skatten när folk går in i väggen och skuldsaneras (när kreditskulden ökar och/eller rent av lån också i mixen).

Sen kostar det butiker mer, än vanligt bankkort vid betalningar (om inte det är en lögn också).

Tar bort lite av ditt inlägg som inte rörde mig.

Men nej, jag sa aldrig att mitt kreditkort inte kostar något. Det kostar.. Men jag har inte betalat någon ränta på pengarna jag har "lånat" av mitt kreditkort. Men det är självklart en årsavgift, det är det på de flesta korten av värde men på det får man andra tjänster och fördelar av och då det i mitt fall är en försumbar summa som jag får igen flera gånger när jag använder poängen osv vid resor är det inget jag tänker på.

VISA/Mastercard har ungefär samma kostnad för en handlare/butik medans mindre vanliga kort som Diners/AMEX kostar lite mer för en handlare. Exakta summor vet nog bara den lilla butiken eller den stora kedjan som förhandlat fram en avgift, precis som vilket avtal som helst.

Därför jag använder ett vanligt debit-kort de få gånger man blir nekad att handla med sitt amex.

Man kan ju inte heller må dåligt när man använder förmåner bara för att andra som inte kan hantera pengar eller får en svår situation måste skuldsaneras. Då skulle man må dåligt varje dag över att det finns folk som får cancer och kostar tusentals kronor för skattebetalare varje dag i sjukvård.

Konstig diskussion det blev av orginaltråden.. men men.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det här gäller ju inte överhuvudtaget om man använder ett kreditkort...

Du kanske inte såg att jag skrev "kreditkort", det vill säga bankkort.

Skrivet av Kaine_Uro:

Varför ska man skjuta fram betalningen istället för att betala direkt om man har pengar?

För att man kan! Dessutom klagas det ju på detta att folk inte har pengar utan står där och får inte tanka för att de inte har sketna 1500 kvar på kontot...

Det finns många fördelar med kreditkort. De enda nackdelar jag kan se är för folk som inte kan hantera sin ekonomi. De bör nog fundera lite på att skaffa sig lite koll istället. Eller kanske någon som hanterar deras ekonomi. Just saying

Skrivet av SuperNova:

Nemen goddag!

Som jag skrev... Till dem som inte förstår att alla inte har 1500 till övers i slutet på månaden.

Jag har aldrig klagat på dem som kommit med ideer till tekniska lösningar och/eller kredit/bensinkort.
Gällande kreditkort kommenterade jag bara att det räknar med beviljad kredit när man ex tar lån. Så jag tror dessvärre att det blivit något missförstånd med tanke på ditt svar.

Nej jag vet att de där 1500:- inte skall hållas mer än några minuter men det har ju inte alltid fungerat så och det är ju där problemet ligger.

Skillnaden med soffan och reserverade beloppet på 12.499 så åket du ju hem med soffan och har 12.499 mindre att disponera på kontot. I bensinfallet har du 1500 mindre på kontot men kanske bara 500 i tanken så att säga. Men jag kanske missförstod dig?

Vi kanske har missförstått varandra, mycket möjligt. Vad jag menar är att man behöver aldrig hamna i denna situation om man bara använder sig av kreditkort och/eller bensinkort. Att ha ett betalkort som är kopplat till ens bankkonto finns, som jag ser det, inte några fördelar med.

Nu är det väl i och för sig dumt att ha lån, en del har det ju ändå och då kanske de skulle ha problem med kreditkort och beviljad kreditgräns. Dock är denna valbar och det finns en övre gräns som bestäms av inkomsten. Så för de som har problem med dålig ekonomi så lär ändå inte den gränsen vara så hög

Vill man ha en låg kreditgräns på sitt kreditkort går det säkert att ordna; saken är den att om man bara betalar sin räkning för inköpen på kreditkortet vid månadsskiftet så använder man ju inte krediten. Så den kan vara låg. Inköpsgränsen kan dock vara obegränsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det finns många fördelar med kreditkort. De enda nackdelar jag kan se är för folk som inte kan hantera sin ekonomi. De bör nog fundera lite på att skaffa sig lite koll istället. Eller kanske någon som hanterar deras ekonomi. Just saying

Försök fatta att det finns folk som inte kan hantera kreditkort. Det är inget som dom kan "skaffa lite bättre koll på", att säga det du säger är som att säga till en nykter alkoholist att han ska bör fundera på att skaffa sig lite koll så att han kan dricka lagom.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Använder mitt dagligen. Det enda som inte går o göra är att betala på nätet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Åh buhu. 270 människor betalar varje år med sina liv för din "lyx" att köra bil. Vad tror du det kostar skattebetalarna?

Människor med dålig impulskontroll kommer göra ogenomtänkta saker. Då får man jobba med de individerna, man kan inte vaddera hela samhället för att ett fåtal stångar huvudet i väggen.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Försök fatta att det finns folk som inte kan hantera kreditkort. Det är inget som dom kan "skaffa lite bättre koll på", att säga det du säger är som att säga till en nykter alkoholist att han ska bör fundera på att skaffa sig lite koll så att han kan dricka lagom.

Jag skriver ju det, de bör skaffa sig en god man eller förmyndare som tar hand om deras ekonomi. Patologiska tillstånd bör hanteras förstås, men det är inte normaltillståndet.

De som inte klarar av att hantera ett kreditkort kan för detta problem skaffa sig ett bensinkort. Inte så svårt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det borde vara ändrat. Gränsen på 400 är antagligen mackägarens, men med det nya systemet borde gränsen vara de 1500 för båda korten. Töm tanken och prova?

Och om det inte ändras är det ju inte några större problem att helt enkelt tanka på någon annan station istället. Eller tanka oftare istället.

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Tråden har till viss del flutit ut över ett betydligt större område än rubriken ger sken av.
Jag tycker det är ruttet att någon skall reservera tre gånger så mycket pengar, än jag kan tanka för!
Finska systemet är mycket vettigare. Du bestämmer själv hur mycket som skall reserveras. (Du vet ju vad det max går i bilen?)
Just att det KAN gå fel, gör det helt sjukt att de kan bete sig som de gör.
Det drabbar inte mej, då jag som ni kan se nedan valt den mörka vägen och använder kreditkort. Men det betyder inte att jag tycker det blir mera rätt för det.
1. Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut vem som betalar resorna. Det är konsumenten! Frågan är vart pengarna tar vägen OM du INTE nytjar systemet? (Jag kan avslöja att de kommer INTE dej till godo i alla fall.)

2. Att du inte vill ha "krediter hängande", förlorar du på. Men det är ett fritt land!
Vart tror du rabatten på resor via ICA kortet kommer ifrån föresten? Förslagsvis från samma brunn som kreditkorts resorna kanske?
"Dårskapen" med att ha kreditkort, har helt klart gått dej spårlöst förbi.

3. Om du har 30k att handla för, så handlar du för 30k, slut på meddelandet!
Om jag har 30k och handlar för beloppet, så får jag bonus på min nästa flygresa, mina pengar ligger kvar på mitt konto till slutet på nästa månad, där jag betalar hela beloppet, kostar mej inget extra. Jag får ut lite extra.
(Jag handlar inte heller om jag inte har pengarna på kontot! Vill kredit givaren ha sina pengar imorgon, får hen det, inget problem!)

4. Jag tänker inte en sekund på alla dem som levt över sina tillgångar och verkligheten kommit ikapp! Jag har genom åren kännt ett antal individer, som suttit i sagda fälla. ALLA har fortsatt leva över sina tillgångar, så mycket de bara kunnat. Lånat pengar av kompisar till nästa "pay-check" osv. Dåliga på att betala tillbaka. De tycker helt enkelt att resten av världen är skyldiga dem lite mer än de själva kan prestera.

Butikerna har satt sina priser efter att de åker på kortavgiften. Din mat kasse blir inte billigare om du handlar cash!
Varför inte anpassa dej till systemet och dra de fördelar du kan? Det går rätt bra för de stora kedjorna (ICA/COOP). Tar inte du bonusen, hamnar den i butikens vinst kista. För att halka in på topic lite, så gäller det även bensinbolagen.

Ber om ursäkt att jag hjälpt till med det, men är ju viktig fråga också.

1. Men får erbjudanden varje månad, men resor till Hawaii eller liknande känns inte lockande att inpulsåka på eller hotellnätter i Stockholm om man har tur (inte en stad jag bara får för mig åka till utan plan)

Hade jag fått par dagar gratis mat i månaden, hade jag tagit kreditkort direkt (ja jag är rätt tråkig/torftig person ) det har jag mer nytta av, än resa som inte blir kul åka själv på (är ju inte alltid rabatten går använda över flera personer samt dessa ska ha råd och tid till resan också).

2.precis, ja men betalar ju inget för ica kortet förutom dom för statistik vad jag köper i butiken (troligen skrämmande kontroll vad jag köper), ingen bank anslutning eller kredit.
coop (willys också då ) har jag inte närsgårs precis så ica är smidigare och Lidl/netto handlar jag inte på för att det är litet utbud och/eller sämre utbud på färskvaror från Sverige samt inte billigare än ica (om man inte köper deras halv/helfabrikat som reas ibland, lagar min mat nästan från grunden).

3. jupp handlar för rätt stadig summa i månaden, mesta av min satta budget går till mat gissar man inte får ut lika mycket bonus för så liten summa som går ut varje månad (resten av pengarna bör du kunna gissa vad dom går till, tänk på typ madrassen ).

Sen handlar man på kredit, kan man hålla koll hur mycket man spenderat dag för dag?

Nä snarare dyrare om man kör med kalla stålar (dyrt att även hantera dessa), använder ju i alla fall självscanning om det går Men tyvärr blir inte varorna billigare, borde ju dra av 2/3% på köpet ju

Skrivet av SunQ:

Tar bort lite av ditt inlägg som inte rörde mig.

Men nej, jag sa aldrig att mitt kreditkort inte kostar något. Det kostar.. Men jag har inte betalat någon ränta på pengarna jag har "lånat" av mitt kreditkort. Men det är självklart en årsavgift, det är det på de flesta korten av värde men på det får man andra tjänster och fördelar av och då det i mitt fall är en försumbar summa som jag får igen flera gånger när jag använder poängen osv vid resor är det inget jag tänker på.

VISA/Mastercard har ungefär samma kostnad för en handlare/butik medans mindre vanliga kort som Diners/AMEX kostar lite mer för en handlare. Exakta summor vet nog bara den lilla butiken eller den stora kedjan som förhandlat fram en avgift, precis som vilket avtal som helst.

Därför jag använder ett vanligt debit-kort de få gånger man blir nekad att handla med sitt amex.

Man kan ju inte heller må dåligt när man använder förmåner bara för att andra som inte kan hantera pengar eller får en svår situation måste skuldsaneras. Då skulle man må dåligt varje dag över att det finns folk som får cancer och kostar tusentals kronor för skattebetalare varje dag i sjukvård.

Konstig diskussion det blev av orginaltråden.. men men.

Ja cancer är dock svårt att undvika (bara minska risken att drabbas med bra kost och motion), med pengar är det svårare slippa avgifter och låsta pengar tydligen. För mig händer det då och då pengar låses i dagar (inte ofta, men hänt). Är det 100/200kr är det inte så illa men är det 1500kr eller rent av 3000kr som det blev för mig i somras blir jag rejält sur. Tur jag tog det i chatten på banken än ringde, för jag var rejält irriterad och när jag fick höra att det skulle ta 2/3 arbetsdagar plus 2 dagar helg blev jag arg (för han ville inte föra tillbaka pengarna först utan krävdes två/tre inlägg innan fick tillbaka det).

Skrivet av videopac:

Du kanske inte såg att jag skrev "kreditkort", det vill säga bankkort.

För att man kan! Dessutom klagas det ju på detta att folk inte har pengar utan står där och får inte tanka för att de inte har sketna 1500 kvar på kontot...

Vi kanske har missförstått varandra, mycket möjligt. Vad jag menar är att man behöver aldrig hamna i denna situation om man bara använder sig av kreditkort och/eller bensinkort. Att ha ett betalkort som är kopplat till ens bankkonto finns, som jag ser det, inte några fördelar med.

Nu är det väl i och för sig dumt att ha lån, en del har det ju ändå och då kanske de skulle ha problem med kreditkort och beviljad kreditgräns. Dock är denna valbar och det finns en övre gräns som bestäms av inkomsten. Så för de som har problem med dålig ekonomi så lär ändå inte den gränsen vara så hög

Vill man ha en låg kreditgräns på sitt kreditkort går det säkert att ordna; saken är den att om man bara betalar sin räkning för inköpen på kreditkortet vid månadsskiftet så använder man ju inte krediten. Så den kan vara låg. Inköpsgränsen kan dock vara obegränsad.

Skrivet av videopac:

Jag skriver ju det, de bör skaffa sig en god man eller förmyndare som tar hand om deras ekonomi. Patologiska tillstånd bör hanteras förstås, men det är inte normaltillståndet.

De som inte klarar av att hantera ett kreditkort kan för detta problem skaffa sig ett bensinkort. Inte så svårt.

Jo du är helt för kreditkort, det har märks på varenda av dina inlägg. Antar du jobbar för dessa iglar (ta det mer som skämt)

Varför behöver man förmyndare om man inte vill ha kreditkort? Jag personligen vill hålla koll hur mycket pengar jag har kvar i min budget (låter bara viss summa ligga på mitt bankkort, största är att inte bli av med större summor). kan man kolla sitt kreditkort varje dag eller en gång i veckan?

Sen vill man inte ha pappersfakturor (kostar ofta 29kr extra), om dom ens kommer fram genom posten.

Vill man köra kreditkort fine, men då finns det också rejäla baksidor man ska ta i beaktning. Inget i denna värld kommer gratis (få som ens tar i volontärarbete gratis idag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aphex:

Klarar man av att hantera pengar och betala räkningar när de ska betalas så finns det bara fördelar med kreditkort. Kortsystemen är dessutom byggda från början för att belasta krediter, det är därför vi får de här problemen när folk börjar slänga in riktiga pengar i dem via debet-kort och andra påhitt.
För att du kan reklamera betalningarna om de är felaktiga och slipper ligga ute med egna pengar när något går snett, eller i fall som det här.

Sen är det ofta billigare/bättre beroende på vilket kort man har. Finns tex inga bankkort som kostar gratis så vitt jag vet.

Bankkortet jag har är "gratis", alltså ingen separat årsavgift, utan det ingår i paketet man har hos banken. Precis som med de flesta kredit-korten bankerna erbjuder.

Utan extra kostnad heter det, ingenting är ju gratis.

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Klart att det hjälper och blir mera lönsamt att ha kreditkort, om man spenderar mycket.
Reser du inget och sitter hemma o käkar makaroner med ketchup, så finns det ingen anledning.
Vi kommer alla från olika lägen. Själv flög jag 20 resor i tjänsten förra året, plus tre resor privat. Som du kanske förstår, ligger det i mitt intresse att ha ett kort som genererar flyg poäng på allt jag handlar.
Vad gäller kontroll på vad man handlar, så fungerar det precis lika bra som med ett vanligt svenskt bankkort bundet till VISA/mastercard. Jag kan se inköpet jag just gjorde, direkt i appen.

Men det är klart att det kräver en viss kontroll. Efter som pengar jag handlar för denna månad, dras först i slutet på nästa månad. Kan tänka mej att det är lätt att få för sig att man har mera att röra sig med, än man faktiskt har. Troligen till nackdel för någon?

Fördelar.
Bonusar. Inget belopp spärras när jag tankar. (Mej veterligen?)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

kan man kolla sitt kreditkort varje dag eller en gång i veckan?

Självklart, många banker finns på internet nuförtiden.

Om du har problem med att du spenderar mer pengar än du har sätter du förslagsvis krediten till något som motsvarar din betalningsförmåga. Då slår du i samma tak som på bankkortet, med eventuell övertrasseringsavgift som följd. Så oavsett korttyp eller disponibelt belopp är det bättre att man lär sig hur mycket pengar man kan göra av med.

Skrivet av Kaine_Uro:

Bankkortet jag har är "gratis", alltså ingen separat årsavgift, utan det ingår i paketet man har hos banken. Precis som med de flesta kredit-korten bankerna erbjuder.

Utan extra kostnad heter det, ingenting är ju gratis.

Med gratis menar jag att du kan få kortet och använda det för betalning utan att det kostar dig något. Om det är del av ett paket du måste betala för är det inte gratis.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo du är helt för kreditkort, det har märks på varenda av dina inlägg. Antar du jobbar för dessa iglar (ta det mer som skämt)

Varför behöver man förmyndare om man inte vill ha kreditkort? Jag personligen vill hålla koll hur mycket pengar jag har kvar i min budget (låter bara viss summa ligga på mitt bankkort, största är att inte bli av med större summor). kan man kolla sitt kreditkort varje dag eller en gång i veckan?

Sen vill man inte ha pappersfakturor (kostar ofta 29kr extra), om dom ens kommer fram genom posten.

Vill man köra kreditkort fine, men då finns det också rejäla baksidor man ska ta i beaktning. Inget i denna värld kommer gratis (få som ens tar i volontärarbete gratis idag).

Haha, nej du, inte jobbar jag för något kreditkortsföretag.

Jag hävdar inte heller att man behöver en förmyndare om man inte vill ha kreditkort utan om man inte klarar av att hantera ett sådant. Lite koll får man väl ha ändå, i värsta fall får man föra bok över sina utlägg. Men visst, står du där i bilaffären och impulsköper en blänkande superbil för stora pengar så blir det ju problem. Men om man köper en extra liter mjölk i affären tror jag knappast det är något som knäcker ekonomin. Det finns möjligheter att titta på kreditkortsfakturan löpande, men i alla fall i mitt fall så syns bara köp som hunnits registreras. Det är inte självklart att det händer ens under samma dag.

Pappersfakturor? Det får du förstås om du inte väljer något annat. Mina får jag som e-faktura via min bank.

Vilka baksidor är det du tänker på? Som alltså inte beror på någon diagnos? (Spelmissbruk och alkoholism brukar ju vara exempel som tas upp... det är en minoritet som ändå är kandidater till Lyxfällan. Hoppas jag! )

Permalänk

Alltså......

Har läst hela tråden, men blir inte klokare på vad som gäller..

1. Gäller detta enbart obemannade pumpstationer ?

2. Gäller detta enbart Circle K ?

Gäller detta enbart tankning med kontokort via Visa & Mastercard ?, om ja är detta då kopplat till
fråga 1 eller 2, eller en kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Alltså......

Har läst hela tråden, men blir inte klokare på vad som gäller..

1. Gäller detta enbart obemannade pumpstationer ?

2. Gäller detta enbart Circle K ?

Gäller detta enbart tankning med kontokort via Visa & Mastercard ?, om ja är detta då kopplat till
fråga 1 eller 2, eller en kombination.

Det gäller samtliga obemannade stationer och kontopumparna på alla bemannade stationer i Sverige, inte bara Circle-k, när du använder ett Visa eller Mastercard betalkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Det gäller samtliga obemannade stationer och kontopumparna på alla bemannade stationer i Sverige, inte bara Circle-k, när du använder ett Visa eller Mastercard betalkort.

Förresten så måste väl de här nya reglerna gälla bensinstationer över hela världen, även om beloppet säkert skiljer sig mellan olika länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Förresten så måste väl de här nya reglerna gälla bensinstationer över hela världen, även om beloppet säkert skiljer sig mellan olika länder.

Det är ingen "lag". Utan regler som finansinstituten hittat på.
Reglerna är redan mycket hårdare på många håll i världen. Olika vart man kommer.
Troligen har vi en av de mera avslappnade reglerna i världen. Men troligen inte så länge till. När ligor sätter i spel att lura bolagen, drabbar de oss andra på detta vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Som några av er kanske redan har märkt eller råkat ut för, så är det tydligen nya regler när man tankar:

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20180206/nya-regler-for-tankning-vid-kortautomat/

Brukar alltid gå in och betala, men det har hänt att man betalat med kortet direkt i automaten.
Det känns skumt om företagen bara får härja vilt på kontot, och man borde få information om detta.

Det kanske man måste sluta med nu?

Någon som råkat ut för detta?

Ser inte detta som något problem alls. Har inte märkt av denna regel ens.
Det står att det bara ska reserveras i någon minut och då är det ju klart innan man kommer hem.
I artikeln var det en enstaka händelse att pengar blivit låsta i mer än ett dygn och det är ju fel.
Tycker mer att det är en storm i ett vattenglas detta

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hur man än vrider det så det stöld av MINA pengar. Även fast det lämnas tillbaka. Vissa här säger att man kan välja bort dessa företag, absolut men det är ju inte dom som ska bestämma över mina pengar. Funkar inte den funktionen pga av bedrägerier så får de sluta med den servicen istället.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Hur man än vrider det så det stöld av MINA pengar.

Det är inte dina pengar. Det är bankens pengar. Du har ingått ett avtal med banken, och kort-utfärdaren. Dessutom är pengarna aldrig försvunna, bara reserverade. Men jag håller med. Det får bara inte hända.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju det som har varit problemet. Folk har haft beloppet reserverat i 4'a dagar..

Men teknik strular alltid. Har inget med den nya regeln att göra.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Har inget med den nya regeln att göra.

Vilket har varit mitt argument hela tiden.
Däremot borde reglerna följa den teknik vi har. Och när någon blir utan 1500:- i 4 dagar, har det gått betydligt mer fel än det "får" någonstans.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Maestro är bra i vissa Europeiska länder, därav ett bra kort.

För att nämna en annan sak så går Maestro utmärkt att tanka med. På vissa obemannade stationer räcker det med att ha 5-10kr på kortet så kan man kan tanka för 1.500 kronor eller ja, tills tanken nu är full.

Tidigare råkade jag tanka och övertrassera då jag missade hur mycket pengar jag hade på det kontot och fick då minus på kontot. Några dagar senare fick jag in pengar från macken i fråga. Alltså fick jag bensin för nästan 1.000kr gratis.

Alltså, bankutdrag ungefär så här: (påhittat datum och summa)

2015-10-01 Ins 980.80kr Macknamn
2015-09-26 Utt -980.80kr Macknamn

Hade ju själv tänkt flytta över pengar till det negativa kontot och blev väldigt förvånad när jag såg en insättning från macken. Kanske fick de ta på sig kostnaden efter krav från banken då Maestro inte ska gå att övertrassera?

Hoppas jag inte tipsat om något knep att tanka gratis nu.
Har inte vågat prova igen för att se om detta faktiskt är ett sätt att tanka gratis men även om det är rätt tråkigt att lägga pengar på bensin så vill jag betala för det lilla jag behöver.

Permalänk
Medlem

Ser inte heller problemet med detta.
Även om jag inte gillar det så kan ju de som är drabbade med dålig ekonomi och bara har 1.500kr kvar i slutet på månaden tanka på bemannade stationer och betala med kontanter.

Det är ingen stor grej men kan förstå att folk blir irriterade.
Jag brukar själv bli irriterad när hotell ska reservera halva reskassan. Finns vissa hotell som reserverar uppemot 1.000kr PER NATT och tänk om man då stannar en vecka. Du får 7.000kr låst på kontot som ej går att använda. Det är dåligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag brukar själv bli irriterad när hotell ska reservera halva reskassan. Finns vissa hotell som reserverar uppemot 1.000kr PER NATT och tänk om man då stannar en vecka. Du får 7.000kr låst på kontot som ej går att använda. Det är dåligt!

Den förstår jag inte, men å andra sidan är det ju lätt att lösa. Betala vid bokning hemifrån, eller få det på faktura.

Men hela grejen med att reservera belopp i dagar är bara dumt. Att man reserverar ett belopp, utför en tjänst, och sedan debiterar den faktiska summan, ska inte få ta timmar, och absolut inte dagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med dagens mobiler och bankapp så löser man ett extra konto, för över exakt vad man vill tanka på sitt debiteringskonto, så reservera dom endast det dom kan. Tar några sekunder?