Permalänk
Medlem

Datorn startas om av sig själv

Hej!
Jag köpte min dator för ca ett år sedan på Itsale och den har funkat fin fint fram till den senaste månaden.
När Jag har suttit och spelat/kollat påfilm/skrollat på internet så har hela datorn startas om. Men det skumma är att led-stripen i datorn stängs inte av utan är tända under hela processen.
Jag vet inte riktigt vad problemet är, så om någon kan det här så skulle jag vara väldigt tacksam för svar

Specs:
Processor: AMD FX-6300 3,5GHz
Processorkylare: Arctiic Alpine 64 GT Rev. 2
RAM: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 2x4GB 1600MHz
Grafikkort: GTX 1050 StormX Palit 2GB
Moderkort: Gigabyte GA-78LMT-USB3
Hårddisk: 1TB Toshiba 32MB 1TB
Nätaggregat: Fractal Design Essence 600W

/Mvh Martin Persson

Permalänk
Medlem

@Kr3bi:
Se i loggboken (skriv eventvwr.msc i kör för att komma direkt dit), om det finns några ledtrådar till varför den startar om.
Du kan ignorera alla som har eventid: 41, då detta bara talar om att Windows inte har stängts ner korrekt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr3bi:

Hej!
Jag köpte min dator för ca ett år sedan på Itsale och den har funkat fin fint fram till den senaste månaden.
När Jag har suttit och spelat/kollat påfilm/skrollat på internet så har hela datorn startas om. Men det skumma är att led-stripen i datorn stängs inte av utan är tända under hela processen.
Jag vet inte riktigt vad problemet är, så om någon kan det här så skulle jag vara väldigt tacksam för svar

Specs:
Processor: AMD FX-6300 3,5GHz
Processorkylare: Arctiic Alpine 64 GT Rev. 2
RAM: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 2x4GB 1600MHz
Grafikkort: GTX 1050 StormX Palit 2GB
Moderkort: Gigabyte GA-78LMT-USB3
Hårddisk: 1TB Toshiba 32MB 1TB
Nätaggregat: Fractal Design Essence 600W

/Mvh Martin Persson

Vanligt problem är värme, då pga damm. Öppna datorn och kolla om du ser mycket damm i fläktar, speciellt GPU/CPU då. Rensa även damm i ev chassiefläktar. Finns också program där du kan kontrollera tempen. Kan vara något fel på moderkortet också då lampor fortfarande lyser.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Vilken temp ska processorns cores ligga på? Här kan du få en bild av openhardware monitor för att se.
https://imgur.com/kLQnLKm

Permalänk
Medlem

@Belzader: Jag har gått in i det, men hur ser man loggen? Är ganska nym ed sånt här, så jag vet inte hur det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr3bi:

@Belzader: Jag har gått in i det, men hur ser man loggen? Är ganska nym ed sånt här, så jag vet inte hur det funkar

I vänster fältet, klicka på "pilen" vid Windows Logs, sedan klickar du på "System", det kan även vara något program som är orsak, så titta på "Application" också.

Notera att det kan ta några minuter innan det visas något.

På denna Eventid sida, kan du söka på eventid, och på så vis kanske få lite mer förklaring vad de olika betyder.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr3bi:

@fragwolf: Vilken temp ska processorns cores ligga på? Här kan du få en bild av openhardware monitor för att se.
https://imgur.com/kLQnLKm

Runt 65 grader vid load är inte ovanligt, om du har luftkylning. Vatten vet jag inte exakt. Men jag har < 40 med min H80 kit. Grafikkortet kan nå upp till 90 grader. Jag tycker nog det är lite högt och hade isf se om jag kunde satt i en fläkt. max 80 tycker ja

Sen kan det ju vara moderkortet och nätdelen också. Bästa är att öppna datorn å kolla. Du ska kunna se genom alla flänsar är det tätt så är det för mycket. Det är lite delade meningar med hur man ska dammsuga. Jag har aldrig haft några problem att dammsuga (iaf ingen dator som pajjat). Är det på fläktar så är det bara köra på och i lådan. Undvik dammsuga för nära moderkortet i sig. ESD-skydd ska man väl rekommendera också tryckluft är bra för att komma åt små hålor.

Visa signatur

.

Permalänk
Representant

Hej
Släng iväg ett epost till mig så skall jag hjälpa dig med dina problem.
Det är med all sannolikhet kylpastan under CPU-kylaren som behöver bytas. Det händer att denna torkar och försämras i kapacitet.
Vi kan självklart skicka en tub till dig utan kostnad!

Du kan också ta med datorn till en Bensinmack och använda däckpumpen där som en kompressor för att blåsa rent datorn från damm. Detta brukar göra underverk!

MVH
Robin, ITsale

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITsale:

Hej
Släng iväg ett epost till mig så skall jag hjälpa dig med dina problem.
Det är med all sannolikhet kylpastan under CPU-kylaren som behöver bytas. Det händer att denna torkar och försämras i kapacitet.
Vi kan självklart skicka en tub till dig utan kostnad!

Du kan också ta med datorn till en Bensinmack och använda däckpumpen där som en kompressor för att blåsa rent datorn från damm. Detta brukar göra underverk!

MVH
Robin, ITsale

Jag har nu bytt kylpastan igår och datorn startade nyss om sig på exakt samma vis. Finns det något annat du vet som orsakar problemet? Mvh Martin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Representant

Kundkontakt fortsatt via epost.

MVH
Robin, ITsale