Mining: Varför inte 1060? (+Diverse frågor om att bygga riggar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Absolut, men 1070 har inte GDDR5X. Sen är ju inväxlingskostnad ett problem oavsett vilken krypto du sitter på. Förvisso mindre på Eth än BTC och shitcoins, men likväl där.

Om man minar just den krypto man vill behålla så slipper man växlingskostnaden.
Om man jämför mina något annat sedan växla till ETH mot att mina ETH direkt.

Permalänk
Medlem

Precis, lite det jag är inne på. Vi som vill ta ut i riktiga pengar har oftast bara eth btc litecoin och kanske 2 val till av de stora.
Kör man bara eth så slipper man en växlingskostnad

Skrivet av ronnylov:

Om man minar just den krypto man vill behålla så slipper man växlingskostnaden.
Om man jämför mina något annat sedan växla till ETH mot att mina ETH direkt.

Permalänk
Medlem

Fördelar som jag kan se med 1080ti

  1. Mindre plats = mer möjlighet för expansion.

  2. Färre kort = Lägre ljudnivå, mindre felsökning & smidigare vid försäljning.

  3. Starkare andrahandsvärde (Osäker på denna, någon annan kanske har bättre koll?)

  4. Bättre lagerstatus då man inte behöver köpa in lika många

I efterhand ångrar jag att jag inte köpte fler 1080ti bara för att ha mer möjlighet för expansion.

Men som tidigare nämnt så kan du alltid sälja av dina 1060 inom en rimlig tidsperiod och fortfarande få tillbaka en bit av summan du lagt ut Väldigt fina kort sett till priset och jag tycker att 1060 har fler fördelar jämtemot 1080ti men ville belysa några fördelar med 1080ti.

Kan varmt rekommendera att börja med 6x1060, men kolla på BTC moderkorten som har plats för 13kort eller fler så sparar du pengar då de kostar lika mycket som vanliga
Men när det är dags för en andra eller tredje rigg så kan det vara dags att fundera på starkare kort i förhållande till platsen man har kvar

Permalänk
Medlem

Har detta börjat slå igenom på 1060 3GB korten ännu. Eller kör den stora massa Linux?

https://wccftech.com/nvidias-geforce-gtx-1060-3gbs-rendered-u...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Verkar inte slagit igenom på eth ännu. Osäker dock vilken uppdatering som det gäller. Uppdaterade igår

Skrivet av Vapo:

Har detta börjat slå igenom på 1060 3GB korten ännu. Eller kör den stora massa Linux?

https://wccftech.com/nvidias-geforce-gtx-1060-3gbs-rendered-u...

Permalänk
Skrivet av Eth-Dec:

Verkar inte slagit igenom på eth ännu. Osäker dock vilken uppdatering som det gäller. Uppdaterade igår

ETC slutade fungera för runt en månad sedan. Kan kanske variera lite exakt när det händer beroende på om man använder Claymore eller ethminer. Jag tror att tror att det kommer att gå att köra ETH på 3Gb kort och Windows 10 i 3-5 veckor till (vid månadskiftet mars/april kommer ETH vara runt den epoch där jag började se att folk som mine:ade ETC började få problem) sen är det Linux som gäller.

Sen vet jag inte varför artikeln påstår att det handlar om en uppdateringen till Windows 10 när de som använder GPU:er för avancerade 3D-renderingar klagat på detta sedan 2016. Det handlar nog snarare om att DAG-storleken först nu börjat nå den kritiska punkten för Windows 10. Källa: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/15b...

Permalänk

@kallt_kaffe: Jag köper fortfarande billiga 3Gb-kort för att få ut dom där 400kr i månaden ETH på dem. Visst tror jag att W10 kommer börja få problem relativt snart (hoppas väl på om ett år), men jag tänker inte på "ROI" på samma sätt som andra, så det där blir ett väldigt, väldigt litet problem för mig.

"ROI" suger fortfarande som begrepp eftersom det ignorerar att kortet fortfarande är värt pengar begagnat. Du får bara ett konstigt datum där inget speciellt av värde händer, egentligen.

Två negativa saker kan komma att hända mig (den tredje grejen är om de fortsätter fungera som vanligt):

1: Korten (har fler än ett) slutar funka på Windows 10, det finns ingen omedelbar lösning. Jag orkar eventuellt då inte hålla på med Linux eller t.ex. Windows 7/8 för att komma runt problemet.

Lösning: Säljer, och går förmodligen plus på inköpet av hårdvaran, och då räknar jag inte pengarna från kryptona det skapat. Återinvesterar sedan i andra kort på samma vis. Så oavsett så har jag i princip noll risk att gå back.

2: Korten fortsätter funka med någon workaround, men får försämrat andrahandsvärde pga. att de börjar komma ut på marknaden då majnare "dumpar" dom. Då måste jag reagera på den tillgängliga informationen, och agerar jag inte snabbt nog kan jag eventuellt gå lite back. Men det är otroligt osannolikt då de förmodligen inte kommer gå ner i samma takt som de tjänar 400kr krypto i månaden.

Så... inte så stor risk där. 3Gb-korten är lättare att få tag på, och de tjänar lika mycket som 6Gb-korten. De 6Gb-kort jag har, har jag dessutom köpt för underpris, så bara där har jag flera tusen i "backup" utifallatt begagnatpriserna går ner, eller difficulty:n upp. Oavsett vad är det osannolikt att förlora pengar på dem.

Permalänk

@Detrimentos: Ja, 3Gb-korten är klart prisvärdare. Prestandan med ETH är ju i princip densamma som 6Gb korten om man jämför kort med samma minnestyp. Men det kommer inte gå att mine:a ETH med dem i Windows 10 om ca: 3-5 veckor, det är allt jag säger. Går man över till t.ex. Linux kommer de nog att räcka i ungefär ett år till för ETH-mining.

Ett tips om du vill testa att köra med Linux men inte vill krångla alltför mycket är denna image som man skriver till ett USB-minne som man sen bootar från: https://github.com/Cyclenerd/ethereum_nvidia_miner

Det finns väldigt bra instruktioner och din windows-installation finns kvar orörd.

Ett annat alternativ är ju annars att mine:a mot Nicehash med 3Gb-korten när de slutar vara användbara för ETH. Eller så kan man mine:a andra ETH-baserade coins som Ellaism, Musicoin, Pirl m.fl. (där DAG-storleken fortfarande är tillräckligt liten) för att sedan växla dem mot någon annan valuta.

Permalänk
Avstängd

3 GB räcker inte längre för ethereum mining.

Permalänk

@Cuna: Har det tagit stopp för dig redan? Jag räknar med att det ska fungera ett par veckor till iaf. Dessutom räcker det nog ett år till ungefär om man kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallt_kaffe:

@Cuna: Har det tagit stopp för dig redan? Jag räknar med att det ska fungera ett par veckor till iaf. Dessutom räcker det nog ett år till ungefär om man kör Linux.

Jag kör på 1070ti så det går bra
MEN... jag testade ett gammalt kort med 3gb och det får inte plats i minnet.
tror den just passerat 3gb.

Permalänk
Avstängd

Håller med kallt_kaffe, det är bara att fortsätta med nicehash när det slutar fungera med specifika cryptos.

Permalänk
Avstängd

Jag har endast testat dualminern från... vad fan det nu heter. C- nånting

Permalänk

@Cuna: Claymore. Jo, det kan mycket väl vara så att den smäller tidigare med tanke på dual-mining kod som tar extra plats i minnet. Med ethminer så går det bra ett tag till. Jag förutspår runt nästa månadsskifte.

Permalänk

@cider123: Personligen skulle jag nog iofs välja att byta till Linux (i alla fall om det är Samsung-minnen på korten.) Det går ju dessutom bra att köra enbart från USB-sticka. Men är man inte bekväm med att byta OS så finns ju t.ex. Nicehash.

Permalänk
Medlem

När kommer 1160 / 2060 månntro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kallt_kaffe:

@cider123: Personligen skulle jag nog iofs välja att byta till Linux (i alla fall om det är Samsung-minnen på korten.) Det går ju dessutom bra att köra enbart från USB-sticka. Men är man inte bekväm med att byta OS så finns ju t.ex. Nicehash.

Håller med dig, tänkte mer på dom som är allergiska mot linux hehe

Permalänk
Medlem

Jag minar fortfarande ETH med mina 1060 3gbs. Jag använder HiveOS, det är superlätt att använda och funkar felfritt. Jag kan absolut ingenting om linux men jag fick det att funka på några minuter, inget strul med att vissa kort inte hittas etc. Satte ihop en rig igår åt farsan med 6st 1060 6gb med HiveOS och det tog bara några minuter sen va dom igång och minade. Så rekommenderar HiveOS till dom som sitter med 3gb kort som tidigare har kört på windows om det inte går att mina med windows längre.

Permalänk

Höhö, fick DAG errors på mitt nyinköpta 1060 3Gb. Fixade det dock. Hur får ni fan lista ut själv, för jag vet inte ens.

Permalänk

@iNDEC: Korten blev köpta från affär då, föööör... 3000-3500/st antar jag? Så länge han kör i minst ett år är det garanterad vinst. *tumme upp*

Kan man överklocka minnena på Linux? Alla mina 1060s (3/6Gb) med Samsung-minnen klarar att överklockas nästan precis med +800. Det ger en rejäl prestandaökning, från 19Mh/s till 23-24Mh/s (~20-25% ökning). Annars är det bara hitta nått ställe med bra ventilation, ha något slags övervakningsprogram/automatisk nedstängning om den blir varmare än X grader Celsius, och "glömma" den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detrimentos:

@iNDEC: Korten blev köpta från affär då, föööör... 3000-3500/st antar jag? Så länge han kör i minst ett år är det garanterad vinst. *tumme upp*

Kan man överklocka minnena på Linux? Alla mina 1060s (3/6Gb) med Samsung-minnen klarar att överklockas nästan precis med +800. Det ger en rejäl prestandaökning, från 19Mh/s till 23-24Mh/s (~20-25% ökning). Annars är det bara hitta nått ställe med bra ventilation, ha något slags övervakningsprogram/automatisk nedstängning om den blir varmare än X grader Celsius, och "glömma" den.

Javisst det går bra. Den här guiden förklarar ganska bra
https://noobminer.xyz/overclocking-multiple-nvidia-graphics-c...

Kan nog finnas enklare sätt (kanske med webb-interface) om man kör någon mining-anpassad linux-dist men själv kör jag Arch Linux och konfigurerar det själv.

Permalänk
Medlem

@Detrimentos: Ja 3100kr styck tror jag att det va. Man kan överklocka utan problem, värdena ska dubblas i linux dock, så 800 blir 1600 etc. Går att ställa in fläktar och lite sånt också, samt en watchdog som startar om minern/datorn om den går under en viss hashrate. Mina 1060 3gbs med samsung ligger på stabila 25mh/s och 20mh/s med hynix.

Permalänk

@iNDEC: Impulsköpte ett med Hynix som kommer in imorgon förmodligen... men mitt 6:e 1060 (lol, gick så snabbt) jag har på G är ett 6Gb som förmodligen har Samsung. Tror jag säljer av det med Hynix tills vidare. 20Mh/s or bust!

Permalänk
Medlem

kör med 4 st 1060 två 3GB två 6GB micron minnen så här ser det ur för mig.

Hade ett Palit med samsung minne men det gick inte att klocka över huvud taget så jag lämna tillbaka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

kör med 4 st 1060 två 3GB två 6GB micron minnen så här ser det ur för mig.

http://www.bilddump.se/bilder/20180305193155-83.227.60.21.png

Hade ett Palit med samsung minne men det gick inte att klocka över huvud taget så jag lämna tillbaka det.

Hur har du klockat dina med micron minnen?Farsan köpte 5 1060 6gb kort med micron och 1 kort med hynix. Alla kort förutom 1 har just nu 20 mh/s och 1 har 24mh/s av någon konstigt anledning, trodde den hade samsung men tydligen inte.

Permalänk
Medlem

@iNDEC: Japp. Gick och dubbel kolla 6GB korten är Micron och 3Gb korten är samsung. men jag har problem med 3 GB korten att dom verkar tappa klocken ibland och går ner på 19 mh/s.

Hur jag klockat? genom MSI afterburner

Permalänk
Medlem

Jag kör 17st 1060 varav 16 är 3gb versionen. Fungerar väldigt bra. Dock så har marknaden upptäckt att dessa korten ger bäst ROI så det har lett till att priset gått upp till strax under 3k.

Ett stort lotteri är också mellan minnestyperna. Hynix Micron Samsung. Av egen erfarenhet kan jag säga att det skiljer upp till 20% i ETH-hashrate mellan Hynix och Samsung.

Min medelkostnad för krona per Mh är 108.25:- Inte illa om man jämför 1070 @ 4500:- (om man nu skulle hitta det så billigt) ligger på 140:-/Mh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

@iNDEC: Japp. Gick och dubbel kolla 6GB korten är Micron och 3Gb korten är samsung. men jag har problem med 3 GB korten att dom verkar tappa klocken ibland och går ner på 19 mh/s.

Hur jag klockat? genom MSI afterburner

Jo men hur mycket har du klockat korten menade jag På mina har jag -100 core och +1600 mem, det är i linux så hälften av det för windows då.

Permalänk
Medlem

Egen erfarenhet.

Tänkte att följande kanske är hjälpsamt för den som letar kort. Notera att detta är min erfarenhet och det finns ingen garanti att man får samma minnen då det kan skilja sig emellan batch och batch.

MSI GeForce GTX 1060 Dual Fans OC HDMI DP 3GB SAMSUNG

Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce 2X OC HDMI DP 2xDVI 3GB SAMSUNG

Gigabyte GeForce GTX 1060 Mini ITX OC HDMI DP 2xDVI 3GB SAMSUNG

EVGA GeForce GTX 1060 SC Gaming HDMI 3xDP 3GB HYNIX

Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 2xHDMI 2xDP 3GB HYNIX

Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 2xHDMI 2xDP 6GB MICRON

Har även ett 1070 från Wish iColor med Micron.

Jag hoppas att denna informationen kan komma till användning. Skriv gärna själva vad ni har för kort samt minnestyp.

Mvh
Ridder

Permalänk
Medlem

Hur kollar man minnestyp i Linux? Minar inte Eth så det spelar inte så stor roll men vore kul att veta.