Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk

Har en fråga och kan nog få svar här fortare än om jag ringer min bank.
Jag har nyligen byggt hus och ska nu göra om byggkrediten till ett bolån. Byggkrediten är på xxx0590kr men i det skuldebrev jag fått står det xxx1000kr så dom har avrundat uppåt. När jag pratade med min bankman och han räknade på ränta och amortering så räknade han på xxx1000.

Men nu står samma summa i mitt skuldebrev. Har banken fumlat och skrivit fel eller försöker dom öka min skuld? Ska jag ringa och be om ett nytt skuldebrev med rätt summa eller är det bara att skriva på och skicka in?

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektrofredrik:

Jag har nyligen byggt hus och ska nu göra om byggkrediten till ett bolån. Byggkrediten är på xxx0590kr men i det skuldebrev jag fått står det xxx1000kr så dom har avrundat uppåt. När jag pratade med min bankman och han räknade på ränta och amortering så räknade han på xxx1000.

Men nu står samma summa i mitt skuldebrev. Har banken fumlat och skrivit fel eller försöker dom öka min skuld? Ska jag ringa och be om ett nytt skuldebrev med rätt summa eller är det bara att skriva på och skicka in?

Det brukar vara så att du får ett lån avrundat uppåt från din skuld. Sen får du skillnaden på ditt konto.
T ex. ansökte vi om ett lån på 1 950 000 och när det blev beviljat hade vi amorterat av lite. Vi fick då fortfarande ett lån på 1 950 000 och sedan den överskjutande delen på kontot.

Det är säkert något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektrofredrik:

De avrundar säkert bara lånen till närmaste tusenlapp?

Permalänk

Fungerar velocity banking i Sverige också eller är räntorna för låga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Hur skulle det hjälpa dig menar du?

Permalänk
Skrivet av Kakann:

Hur skulle det hjälpa dig menar du?

Betala av lån snabbare till lägre totalränta

Permalänk

Blivande sjuksköterska en termin kvar, då jag inte vet exakt lön men ponera runt 28k brutto i ingångslön. Ca 200k kapital då mestadels består av CSN lån. Sannolikheten för ett bostadslån och hur mycket?
Ålder 23 vid examen, tidigare inkomst endast sommarjobb/vikarie under studietid.

Hade varit kul att veta ungefär, och hur ni bankmän resonerar tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

@AlexanderLindhe: Lånade pengar blir nog svårt att se som kapital på ett sätt som inte påverkar KALPen

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Betala av lån snabbare till lägre totalränta

Aldrig nämnts ett ord om det under 5 års ekonomistudier så jag måste säga att jag tvivlar på att det fungerar särskilt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexanderLindhe:

Blivande sjuksköterska en termin kvar, då jag inte vet exakt lön men ponera runt 28k brutto i ingångslön. Ca 200k kapital då mestadels består av CSN lån. Sannolikheten för ett bostadslån och hur mycket?
Ålder 23 vid examen, tidigare inkomst endast sommarjobb/vikarie under studietid.

Hade varit kul att veta ungefär, och hur ni bankmän resonerar tacksam för svar.

Typ 1.2m förutsatt inga andra lån förutom CSN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Det beror till vilken ränta du kan låna pengar och vad du har för ränta på ditt bostadslån. Som ränteläget ser ut nu är jag tveksam.

Permalänk
Medlem

Är det helt omöjligt att ta medlemslån till insatsen nu för tiden? Även om man inte har en krona i lån för övrigt, när bägge har fast jobb?
Vi borde ju kunnat spara ihop egentligen till det, då vi bägge är 43år.... men bor i stor ok hyresrätt med 2 ungar, så har aldrig varit nån panik, har kostat på oss skidresor och solsemestrar istället...:P

Permalänk
Medlem

Banken satte 2.04 I ränta hos mig. Hade runt 1 tidigare.
Slänger banken bara upp min ränta efter ett år till riktkursen utan rabatt?
Kör med 3 mån rörlig. Kan man be de sänka eller de kräver att man sparar mer hos dem?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Ränterabatter är så gott som alltid tidsbegränsade, ofta gäller de i 1 år. Det är inte så vanligt att banken ligger kvar med rabatten om inte man hör av sig. Dock känns det som en väldigt stor höjning om du har gått från 1% till 2.04%. Enklaste är att du kontaktar din bank, jag skulle bli förvånad om du inte får någon rabatt.

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite kring om det längre finns någon vettig anledning att ha sitt bolån på storbankerna nu när konkurrenter som Hypoteket.se har dykt upp? Detta förutsatt att man max har en belåningsgrad på 65% dvs, men många borde falla under det med de senaste årens galna värdeökning på bostäder. I mitt fall tog det två år.

För egen del så bytte jag till Hypoteket då de ger en ränta på 1.28%. SEBs officiella ränta är 2.04, och jag hade en ränta på 1.54 genom en ränterabatt pga mitt medlemskap i Unionen. Bytet av långivare resulterar i en årlig besparing på 2621 kr innan ränteavdrag.

Innan bytet frågade jag SEB om de ville matcha i närheten av 1.28 för att behålla mig som kund, som förväntat så var de inte intresserade. Så min fråga är om någon ser något mervärde med att stanna hos en storbank i detta scenario? Jag kan inte se något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

@SunQ: Jag har bytt bostad några gånger senaste åren i Stockholmområdet, men nästan alla banker jag pratat med har alltid gett mig och min fru 5*årsinkomsten i lånelöfte.
Oavsett om vi haft 1,5-1,7milj i kontantinsats så är det alltid 5*årslönen utan bonus.
Både jag och frugan tjänar lite över 41k i månaden och har helt ok bonusar så vi har legat på runt 30% i kontantinsats.

Samma sak gäller våra bekanta så i mitt fall så blir det ju ingen större skillnad på nya kravet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Kakann: Som sagt jag bor i Sthlm så är väl färgad av det. 4,5x ”årslön” är ”ingenting” här, man får en städskrubb. Jag och min sambo hade ett lånelöfte vi inte utnyttjade, har lite smått börjat prata med banker nu igen och vi kommer få låna nånstans i regionen 1-2 MILJONER mindre med nya reglerna, helt sinnessjukt. Så därav att jag misstänker stt vi inte är ensamma i denna sits, och därav att jag har teorier om sjunkande priser. Detta då givetvis i ”toppen” av marknaden.

Med lägenheter under säg 5 millar så är det ju inga problem med 4,5x lön om man är 2 arbetande. Behövs 2x40k/mån i lön.

Men säg stt man vill köpa för 8 Mill på 2 pers. (Är ju typ vad en central 3:a kostar här). Bort med 15% insats så ger det 62k/mån i lön, är nog inte sååå många ens i Sthlm som sitter på en sån familjeekonomi.

Alternativet är då att bli beviljad med än 4,5 gånger lånet, men då måste ju man klara bankens kalkyl. Därav att jag anser det hela en paradox:
-Går man över 4,5x så måste man betala 1% mer amortering
-1% mer amortering gör att kalkylen inte går ihop -> man behöver mer lön
-Får man mer lön kommer man under 4,5 och kalkylen är ändå inget problem

Eller för att vara mer konkret: Jag har i stort sett -ingen- i min bekantskapskrets som kommer klara 4,5x på det dom äger idag. Mao så kommer dom ha två saker som kan hända om dom vill flytta:
A) dom åker på 1% amortering till per år. Lägg därtill att många sitter på gamla lån, så då kommer dom gå från 0->3%, inte en chans att det utrymmet finns i ekonomin
B) dom blir beviljade mindre(!) lån än dom har idag = omöjligt att flytta = inlåsningseffekt

Vem vet? Jag kanske har helt fel, men det är enligt ”ovan” snacket i mina ”kretsar” går.

I sak tycker jag ändringarna är bra, folk är på tok för överbelånade. Problemet är att man inför ändringarna EFTER att man låtit marknaden rusa.
Men ska bli intressanta tider, självklart hoppas jag på fallande priser, vore utmärkt om vi kan ”fynda” samma objekt som innan för 1-2 millar mindre. Problemet är väl dock att marknaden kommer stanna av då folk knappast lär vara villiga att sälja, utan istället sitter lvar i sina befintliga boenden med lån till dom gamla villkoren.

Permalänk
Medlem

Om jag skaffar leasingbil, kommer det påverka mitt lån nu när jag funderar på att köpa min första bostad?
Pris för leasingbilen är ca 3’/mån
Har ungefär 540’ i kapital och 150’ i studieskulder. Planerad inkomst är 30’/mån brutto.
Vad skulle jag uppskattningsvis få för lån? (Med och utan leasingbil om det spelar roll)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Kakann: Som sagt jag bor i Sthlm så är väl färgad av det. 4,5x ”årslön” är ”ingenting” här, man får en städskrubb. Jag och min sambo hade ett lånelöfte vi inte utnyttjade, har lite smått börjat prata med banker nu igen och vi kommer få låna nånstans i regionen 1-2 MILJONER mindre med nya reglerna, helt sinnessjukt. Så därav att jag misstänker stt vi inte är ensamma i denna sits, och därav att jag har teorier om sjunkande priser. Detta då givetvis i ”toppen” av marknaden.

Med lägenheter under säg 5 millar så är det ju inga problem med 4,5x lön om man är 2 arbetande. Behövs 2x40k/mån i lön.

Men säg stt man vill köpa för 8 Mill på 2 pers. (Är ju typ vad en central 3:a kostar här). Bort med 15% insats så ger det 62k/mån i lön, är nog inte sååå många ens i Sthlm som sitter på en sån familjeekonomi.

Alternativet är då att bli beviljad med än 4,5 gånger lånet, men då måste ju man klara bankens kalkyl. Därav att jag anser det hela en paradox:

Eller för att vara mer konkret: Jag har i stort sett -ingen- i min bekantskapskrets som kommer klara 4,5x på det dom äger idag. Mao så kommer dom ha två saker som kan hända om dom vill flytta:
A) dom åker på 1% amortering till per år. Lägg därtill att många sitter på gamla lån, så då kommer dom gå från 0->3%, inte en chans att det utrymmet finns i ekonomin
B) dom blir beviljade mindre(!) lån än dom har idag = omöjligt att flytta = inlåsningseffekt

Vem vet? Jag kanske har helt fel, men det är enligt ”ovan” snacket i mina ”kretsar” går.

I sak tycker jag ändringarna är bra, folk är på tok för överbelånade. Problemet är att man inför ändringarna EFTER att man låtit marknaden rusa.
Men ska bli intressanta tider, självklart hoppas jag på fallande priser, vore utmärkt om vi kan ”fynda” samma objekt som innan för 1-2 millar mindre. Problemet är väl dock att marknaden kommer stanna av då folk knappast lär vara villiga att sälja, utan istället sitter lvar i sina befintliga boenden med lån till dom gamla villkoren.

Jao. Man borde ju ha dessa funderingar innan man går och tar ett lån flera gånger sin årslön.

Men men. Är väl som på festen och man tar sig fyra shots klockan halv tre. Blir intressant hur sverige klarar denna baksmälla.

Själv tycler jag att det är ”objektivt” galet att lite cement kan vara värt så mycket. Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@SunQ: Jag har bytt bostad några gånger senaste åren i Stockholmområdet, men nästan alla banker jag pratat med har alltid gett mig och min fru 5*årsinkomsten i lånelöfte.
Oavsett om vi haft 1,5-1,7milj i kontantinsats så är det alltid 5*årslönen utan bonus.
Både jag och frugan tjänar lite över 41k i månaden och har helt ok bonusar så vi har legat på runt 30% i kontantinsats.

Samma sak gäller våra bekanta så i mitt fall så blir det ju ingen större skillnad på nya kravet.

Näe men ni är ändå i övre medelklass som redan är inne i bostadsmarknaden. Så ni har det bra
Det som blir jobbigt är för oss som bor själv och är intresserade av att flytta till annat boende. Vi "fastnar" i den lägenhet vi har oavsett om man vill eller inte.

I mitt fall är det inte heller några större problem då jag köpte för 8 år sedan och ligger fortfarande positivt i värdeökningen men de som köpte för 1-2 år sedan är det jobbigare för idag

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

2x40k är ju även det en väldigt hög hushållsinkomst. Jag tror att 90:e percentilen ligger strax över 40000 kr per månad. Priserna är absolut ett problem.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är det helt omöjligt att ta medlemslån till insatsen nu för tiden? Även om man inte har en krona i lån för övrigt, när bägge har fast jobb?
Vi borde ju kunnat spara ihop egentligen till det, då vi bägge är 43år.... men bor i stor ok hyresrätt med 2 ungar, så har aldrig varit nån panik, har kostat på oss skidresor och solsemestrar istället...:P

Absolut inte omöjligt men det är väldigt sällan någon lånar ut till hela kontantinsatsen, har man sparat ihop en hyfsad del av den kan jag absolut tänka mig att låna ut till resterande del förutsatt inga andra lån och att kunderna har visat att de faktiskt kan spara. Har man typ ingenting sparat alls så lämnar vi avslag på det mesta oavsett inkomst.

Skrivet av SAnDis:

Banken satte 2.04 I ränta hos mig. Hade runt 1 tidigare.
Slänger banken bara upp min ränta efter ett år till riktkursen utan rabatt?
Kör med 3 mån rörlig. Kan man be de sänka eller de kräver att man sparar mer hos dem?

Ja, det är mer eller mindre standard. Hör av dig så kommer de lägga in en ny rabatt!

Skrivet av Klumpeduns:

Jag funderar lite kring om det längre finns någon vettig anledning att ha sitt bolån på storbankerna nu när konkurrenter som Hypoteket.se har dykt upp? Detta förutsatt att man max har en belåningsgrad på 65% dvs, men många borde falla under det med de senaste årens galna värdeökning på bostäder. I mitt fall tog det två år.

För egen del så bytte jag till Hypoteket då de ger en ränta på 1.28%. SEBs officiella ränta är 2.04, och jag hade en ränta på 1.54 genom en ränterabatt pga mitt medlemskap i Unionen. Bytet av långivare resulterar i en årlig besparing på 2621 kr innan ränteavdrag.

Innan bytet frågade jag SEB om de ville matcha i närheten av 1.28 för att behålla mig som kund, som förväntat så var de inte intresserade. Så min fråga är om någon ser något mervärde med att stanna hos en storbank i detta scenario? Jag kan inte se något.

1,28% är absolut inga problem att matcha på rörligt för kunder man verkligen vill behålla, jag gissar att jag kan ge 90% av mina kunder det om situationen kräver det. Mervärdet är så klart det fysiska kontoret samt att de tillhandahåller övriga banktjänster som du kan ha nytta av. Det är ändå ganska skönt att ha allt samlat på ett ställe, men självklart ska man byta om det rör sig om 26 punkters rabatt.

Skrivet av BasseBaba:

Absolut har du rätt i mycket av det du skriver och det kommer definitivt bli inlåsningseffekter för en del kunder. Just när det gäller Stockholm och andra städer med kraftiga prisökningar är det många som sitter på riktigt duktigt övervärde och går in med långt mer än 15% dock. De som främst kommer drabbas är folk utan barn (det är främst då som KALPen tillåter > 4.5x) samt de som har fått barn efter att de blev beviljade det initiala bolånet (eftersom barnen påverkar kalpen negativt).

Skrivet av Fextreme_fa:

Om jag skaffar leasingbil, kommer det påverka mitt lån nu när jag funderar på att köpa min första bostad?
Pris för leasingbilen är ca 3’/mån
Har ungefär 540’ i kapital och 150’ i studieskulder. Planerad inkomst är 30’/mån brutto.
Vad skulle jag uppskattningsvis få för lån? (Med och utan leasingbil om det spelar roll)

Säger du ingenting kommer banken antagligen inte att märka det, är du ärlig så lägger de in 3500 kr som nettokostnad i din KALP. Säg ca. 1.5mkr utan bil och 1.1mkr om man räknar den posten i KALPen, plus så klart vad du går in med själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

1,28% är absolut inga problem att matcha på rörligt för kunder man verkligen vill behålla, jag gissar att jag kan ge 90% av mina kunder det om situationen kräver det. Mervärdet är så klart det fysiska kontoret samt att de tillhandahåller övriga banktjänster som du kan ha nytta av. Det är ändå ganska skönt att ha allt samlat på ett ställe, men självklart ska man byta om det rör sig om 26 punkters rabatt.

Jag vet inte vilket mervärde ett fysiskt kontor har längre med tanke på att åtminstone SEB gör allt i sin makt för att saker skall ske via internetbanken eller telefonbanken. När det kommer till de andra banktjänsterna så har jag ju fortfarande tillgång till dem, de är ju inte knutna till bolånet på något sätt. Och argumentet att ha allt på samma ställe känner jag inte håller, bolånet behöver jag inte göra något med överhuvudtaget efter flytten, räntan är alltid densamma för alla på Hypoteket och det dras via autogiro.

Det är nog som du inleder med, jag är inte intressant att behålla som kund. Endast ett bolån på en miljon och ett eget kapital på 550k och inget ISK-konto eller pensionssparande för tillfället. De verkar se det som att ingen förtjänst är lika mycket värt som en liten förtjänst på mig som kund.

Swedbank var ännu värre när jag en gång i tiden skulle ta mitt första bolån, bankmannen jag mötte stängde ner diskussionen om eventuell ränterabatt omgående.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Har listränta på 2.05%, har lån på 100k, är det ens lönt att försöka få ner den?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har listränta på 2.05%, har lån på 100k, är det ens lönt att försöka få ner den?

Klart du ska ha lite rabatt, skriv ett meddelande via internetbanken eller ring

Permalänk
Medlem

Tjena

Bor i en 4:a (lägenhet) värderad runt 2.7miljoner. Har lån på 1.85miljoner.
Har nyligen renoverat köket så sparandet tog lite stryk där.
Räknar med att vara Uppe på runt 100.000kr till sommaren.
Jag och sambon har tillsammans cirka 47000 i lön.

Vi har två barn och börjar fundera på Hus, vad skulle du bedöma man kunnat få i lånelöfte?

Vi armoterar en del idag men är det mer värt att utöka armoteringen eller är det bara spara pengar som gäller?

Tack på förhand

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Absolut inte omöjligt men det är väldigt sällan någon lånar ut till hela kontantinsatsen, har man sparat ihop en hyfsad del av den kan jag absolut tänka mig att låna ut till resterande del förutsatt inga andra lån och att kunderna har visat att de faktiskt kan spara. Har man typ ingenting sparat alls så lämnar vi avslag på det mesta oavsett inkomst.

Grejen är att vi har ca 3 månadslöner på kontot, men det är ifall nånting skulle hända... kan va bra och ha ifall man blir sjukskriven, nånting går sönder som man inte vill va utan, fungerande bil etc... men det skulle inte ha nån inverkan..?

Permalänk
Medlem

Håller på och resonerar med sambon hur vi ska göra med lånet i vårt nya husköp, vi kommer låna runt 3.2 och har som bäst hittat danske banks erbjudande för Sacos medlemmar (1.34 rörligt 1.55 3år). De vill ha topplån på 5% av köpeskillingen jämfört med andra offerter från banker som vill lägga hela 10% som topp.

Ekonomin kommer vara något ansträngd under de 3 första åren, är det rimligt att tänka att vi tar rörligt och sparar upp en buffert så långt vi kan eller ska man satsa på 1.55 och slippa oroa sig för att räntan sticker iväg en bit?

Är det någon annan bank som skulle kunna ge oss bättre villkor eller låter det som att vi har landat så pass bra som vi skulle kunna hoppas på? Hypoteket är inte ett alternativ då vi kommer ha belåning på 85%.

Tack på förhand!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Kolla med ICA banken, dom kör inget topplån 15% i insats resten är bottenlån samt att de kan ge riktigt bra rabatt om man kör dom som helhetsbank.
Jag har ICA idag och jag har 1,1% i rörlig ränta atm.
Ingen annan bank var i närheten av det erbjudandet i september när jag bytte bank.
Utan helhetskund så fick jag 30 punkter rabatt på deras listpris vilket idag på rörligt är 1,59 så även utan försäkringar var det en bra deal.

Om du dessutom räknar med kostnaden för topplån så blir ju räntan förmodligen inte så attraktiv på andra banker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Tjena

Bor i en 4:a (lägenhet) värderad runt 2.7miljoner. Har lån på 1.85miljoner.
Har nyligen renoverat köket så sparandet tog lite stryk där.
Räknar med att vara Uppe på runt 100.000kr till sommaren.
Jag och sambon har tillsammans cirka 47000 i lön.

Vi har två barn och börjar fundera på Hus, vad skulle du bedöma man kunnat få i lånelöfte?

Vi armoterar en del idag men är det mer värt att utöka armoteringen eller är det bara spara pengar som gäller?

Tack på förhand

Tror det blir svårt att få mer lån än ni har idag, hos oss skulle jag endast kunna bevilja ca. 1.65m i lån med de inkomster som ni har idag. Amortering eller sparande gör kanske inte så stor skillnad men ni har ju relativt låg belåningsgrad så jag tycker absolut ni kan lägga fokus på sparande istället.

Skrivet av Swennis:

Grejen är att vi har ca 3 månadslöner på kontot, men det är ifall nånting skulle hända... kan va bra och ha ifall man blir sjukskriven, nånting går sönder som man inte vill va utan, fungerande bil etc... men det skulle inte ha nån inverkan..?

Ja, då skulle jag se det lite som att ni har tillräckligt buffertsparande men i princip ingenting att lägga i kontantinsats. Jag vet att SBAB beviljar 10% blancolån utan att ställa några direkt frågor kring det så kolla där!

Skrivet av Yorg:

Håller på och resonerar med sambon hur vi ska göra med lånet i vårt nya husköp, vi kommer låna runt 3.2 och har som bäst hittat danske banks erbjudande för Sacos medlemmar (1.34 rörligt 1.55 3år). De vill ha topplån på 5% av köpeskillingen jämfört med andra offerter från banker som vill lägga hela 10% som topp.

Ekonomin kommer vara något ansträngd under de 3 första åren, är det rimligt att tänka att vi tar rörligt och sparar upp en buffert så långt vi kan eller ska man satsa på 1.55 och slippa oroa sig för att räntan sticker iväg en bit?

Är det någon annan bank som skulle kunna ge oss bättre villkor eller låter det som att vi har landat så pass bra som vi skulle kunna hoppas på? Hypoteket är inte ett alternativ då vi kommer ha belåning på 85%.

Tack på förhand!

1,34% är en bra ränta, vad är det för ränta hos de på topplånet? Du kommer nog inte få något bättre erbjudande än så skulle jag tro. Då behöver ni ner i belåningsgrad och/eller i en dyrare villa. Lite svårt att svara på om ni bör binda eller inte utan att veta hur tight ni kommer ha det de kommande tre åren. Skiljer ändå just nu bara typ 750 kr per månad innan ränteavdraget så det kan det kanske vara värt för att kunna slippa oroa sig. 750 kr extra sparande ger ju iaf ingen större buffert om det blir någon oväntad stor höjning av räntorna.

Skrivet av lasseTM:

@Yorg: Kolla med ICA banken, dom kör inget topplån 15% i insats resten är bottenlån samt att de kan ge riktigt bra rabatt om man kör dom som helhetsbank.
Jag har ICA idag och jag har 1,1% i rörlig ränta atm.
Ingen annan bank var i närheten av det erbjudandet i september när jag bytte bank.
Utan helhetskund så fick jag 30 punkter rabatt på deras listpris vilket idag på rörligt är 1,59 så även utan försäkringar var det en bra deal.

Om du dessutom räknar med kostnaden för topplån så blir ju räntan förmodligen inte så attraktiv på andra banker.

1,1% är otroligt bra, då måste du nästan ha ett stort sparande/vara företagskund/7-8m+ i lån på en villa värd det dubbla? Jag har som anställd "bästa kundränta" vilket idag är 1,18% på rörligt.