Rykte: Priserna på grafikkort kommer att stiga fram till årets tredje kvartal

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

@AxMi-24: Dom har ingen fix produktion. De håller just nu på att utöka produktionen. Alla fabriker kan takta upp och ner efter behov (inom gränser).

Verkar som TSMC är största producenten av NVIDIA chip. Men dom kan ju lägga ut till flera tillverkare så som Samsung och GF + andra.

TSMC kommer inte bara bygga en ny fabrik för att nvidia vill ha några extra kretsar. Dessa saker kostar en hel del och nvidia kan inte garantera ökad efterfråga.

Att byta till en helt annan tillverkningsprocess är allt annat än enkelt och skulle med stor sannolikhet kräva att de ändrar i själva kretsen en hel del. Med andra ord är det inte trivialt att öka produktionen speciellt då det är ytterst tveksamt hur länge så hög efterfråga kommer hålla i.

Permalänk
Medlem

Köpte in 480st vega64 åt en kund förra veckan, á $610 i denna kvantitet. Var för AI-forskning där de prioriterade fp16 beräkningar. Extremt svårt att hitta vega i större antal, dessa fick komma in från distributör i Afrika då EU/Asien är i princip slutsålt. Google la order på HBM-minne från Samsung till sina nya deep learning chips, så AMD får vänta tills den ordern är klar om ett par månader innan de kan leverera i normal ordning igen. GPUn däremot har de inga problem med, men utan ram så är det svårt att sälja korten.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Blir lite anti-klimax snart bara när Nvidia lanserar volta/ampere ,eller vad det nu heter, och A: korten kommer kosta skjortan och B: korten kommer inte gå att få tag på. Blir precis som AMD's Vega lansering, hej och hejdå! lol! Detta kunde väl ingen ha trott för bara ett år sedan?

Permalänk
Medlem

Försöker vara så optimistisk jag kan och räknar med att tillverkarna kommer öka tillverkningstakten framöver. Det går såvitt jag förstått inte att göra med alltför kort varsel så det blir en tid då utbudet inte motsvarar efterfrågan.

Sen skulle det vara bra om någon större tillverkare börjar satsa på ASIC hårdvara så att vanliga grafikkort inte blir konkurrenskraftiga för mining. Var det inte tal om att Samsung skulle ha något på gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Sverige borde nog ta efter Norge. Dom håller på och experimenterar med Thoriumkraftverk som ska vara mycket effektivare och säkrare än den gamla kärnkraften. Då dom inte kan få härdsmälta på samma sätt och även ska kunna återanvända gammalt använt bränsle (eng. spent fuel) då dom är mycket effektivare (bättre för miljön att använda upp det istället för att gräva ned). Samt att Thorium är mycket billigare och inte får några biprodukter som kan användas till atomvapen.

Japp. Men att modernisera och bygga nytt har ju inte varit aktuellt i Sverige, pga politikers ovilja. Fan, inte ens när vi körde kärnkraft på högtryck var vi villiga att upparbeta det kärnbränsle vi faktiskt redan hade använt, för att göra en resurs av det, i stället för avfall.

Skrivet av oceanic:

Biprodukter som plutonium var själva drivkraften att använda uran som kraftkälla, fungerande experimentverk med torium fanns redan på 60-talet i USA och användes i flera år och förespråkades av de forskare som utvecklade atomkraft. Projektet lades ner med lobbande förespråkare (kraftbolagen) för smutsig urankälla och ointresserade politiker som villa ha mer atombomber. Det finns energi för ungefär 8000år med kända torium tillgångar och avfallet behöver bara lagras i ~150år, och ja toriumverk är ingen tryckkokare och kan inte få härdsmälta.

Fan, vi har energi för tusen år, bara i redan framgrävt, och processat uran. Men i stället för att upparbeta det och använda det som bränsle i reaktorer, så ska det slutförvaras i all evighet. Vissa beslut skulle helt enkelt inte få lov att tas.

Skrivet av anon127948:

TSMC kommer inte bara bygga en ny fabrik för att nvidia vill ha några extra kretsar. Dessa saker kostar en hel del och nvidia kan inte garantera ökad efterfråga.

Det behöver de å andra sidan inte. TSCM använder inte sin fulla kapacitet för att producera nVidia chip, utan nVidia beställer ett visst antal chip, och en tidsperiod, och sen producerar TSCM. Att nVidia inte vågar beställa dubblad produktion, är som du skriver, för att de inte kan garantera att de blir sålda. Lagom kul att sitta med stora lager av dyra produkter.

Skrivet av ElonB:

Köpte in 480st vega64 åt en kund förra veckan, á $610 i denna kvantitet. Var för AI-forskning där de prioriterade fp16 beräkningar. Extremt svårt att hitta vega i större antal, dessa fick komma in från distributör i Afrika då EU/Asien är i princip slutsålt.

Du skulle ha beställt ett par hundra extra. Rätt säker på att de hade sålt ganska omgående. Men jag antar att det var +moms. I alla fall. 6-6.5kkr till kund hade ju inte gjort ont.

Skrivet av Swivl:

Sen skulle det vara bra om någon större tillverkare börjar satsa på ASIC hårdvara så att vanliga grafikkort inte blir konkurrenskraftiga för mining. Var det inte tal om att Samsung skulle ha något på gång?

Visst. Problemet med det är att vissa krypto uttalat är ASIC fientliga, och kommer, om någon släpper en ASIC som kan köra dem, öka kraven på minne så att ASIC'arna hamnar utanför igen.
För de där det funkar med ASIC är det en "praktiskt" lösning, men det kommer inte avsluta GPU försäljningen för mining.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Galet, köpte mitt MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X för 7 989:- i Oktober. Kostar nu 9 299:-...

Bara att du gav 7989kr för ett grafikkort från början är galet. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hank Solo:

Bara att du gav 7989kr för ett grafikkort från början är galet. 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, håller med! Ångrar mig dessutom Använder det knappt...

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Ifall jag trodde att jag skulle få ett 1060 skulle jag känna mig lurad, ifall jag vet att det är ett 1030 skulle jag inte känna mig lurad.
Hur i helvete ska jag man kunna känna sig lurad och utnyttjad ifall man väljer att köpa en produkt för ett visst pris och får det jag köpt?

Varför ska det vara positivt för slutkunden? Ännu en gång DET ÄR INTE VÄLGÖRENHET.

Du missade min poäng med mil.

Företag ska inte kunna utnyttja sina kunder med felaktiga metoder och därför kan inte marknaden släppas fri. Förstår du nu?

Ett annat exempel är hur ISPs beter sig i USA eller hur vissa företag kör med feladvisering för att sälja varor som inte lever upp till det som lovas. Är detta vad du vill ha?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du missade min poäng med mil.
Företag ska inte kunna utnyttja sina kunder med felaktiga metoder och därför kan inte marknaden släppas fri. Förstår du nu?

Nej jag förstår inte. Alla kunder gör ett val, antingen köper man ett grafikkort eller så skiter man i det och håller käften.
Jag anser inte att de använder "felaktiga metoder", jag anser att alla företag ska få göra hur fan de vill så länge det är lagligt.

Skrivet av Xinpei:

Ett annat exempel är hur ISPs beter sig i USA eller hur vissa företag kör med feladvisering för att sälja varor som inte lever upp till det som lovas. Är detta vad du vill ha?

Ja snälla jämför Nvidia med företag som säljer varor som inte lever upp till det som lovas. Eller ja, "feladvisering" som du kallar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Nej jag förstår inte. Alla kunder gör ett val, antingen köper man ett grafikkort eller så skiter man i det och håller käften.
Jag anser inte att de använder "felaktiga metoder", jag anser att alla företag ska få göra hur fan de vill så länge det är lagligt.

Ja snälla jämför Nvidia med företag som säljer varor som inte lever upp till det som lovas. Eller ja, "feladvisering" som du kallar det.

Lagar som används mot företag är per automatik inskränkande och därför är det ingen fri marknad. Det är vad min poäng är. Alltså att det behövs lagar för att se till att företag inte få göra vad de vill.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Har ingen bortsett från mig själv. Ser marginalerna hos en viss butik svart på vitt. Kan personligen bekräfta att marginalerna inte har ökat. Vill du lita på det eller inte är helt upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Lagar som används mot företag är per automatik inskränkande och därför är det ingen fri marknad. Det är vad min poäng är. Alltså att det behövs lagar för att se till att företag inte få göra vad de vill.

Jag vill att de kommer en lag så att Bugatti inte kan ta 16Milj för en Veyron, jag tycker den borde kosta 200.000kr max.

Klart som fan att företag kan prissätta sin produkt till vad de vill, är upp till dig som konsument om du köper det eller inte, men det är vad det kostar om du vill ha det.

Permalänk

Finns en fix för stigande priser, mina med kortet du köper så jämnar det ut sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skönt att man pillade in kortet i loopen igår, så slipper man tänka på att skaffa nytt ett bra tag framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Jag vill att de kommer en lag så att Bugatti inte kan ta 16Milj för en Veyron, jag tycker den borde kosta 200.000kr max.

Klart som fan att företag kan prissätta sin produkt till vad de vill, är upp till dig som konsument om du köper det eller inte, men det är vad det kostar om du vill ha det.

Det är korrekt men det var inte min poäng heller. Min poäng var ännu en gång att man inte kan släppa en marknad fri för då går den bokstavligen åt fanders.

Poängen var att med en fri marknad så kan företagen sälja dig ett GTX 1060 men sända dig ett GT 1030 i lådan. Eller throttla ditt internet eller lova en sak men leverera en annan.. Sända dig undermåliga eller tom. farliga produkter etc. I praktiken så är en fri marknad konsumentfientlig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Rykte: allt går upp i pris i Sverige.

Förklaring: Valutan går ner, samhället blir mer och mer ineffektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Rykte: allt går upp i pris i Sverige.

Rykte: Det beror på att lönerna går upp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Tur jag köpte mitt GTX 950 nytt för 1200kr som klarat alla spel jag testat ljudlöst och säkert duger ett tag till och blir att sikta på nästa generation😋

Tur jag köpte mitt 1050Ti nytt för 600 kronor.
Klarat alla spel jag kastat på den (alla som i ett, bf1).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Poängen var att med en fri marknad så kan företagen sälja dig... undermåliga eller tom. farliga produkter etc. I praktiken så är en fri marknad konsumentfientlig.

"Fri"-förespråkarnas motargument är att företag som levererar "fel" eller farliga produkter blir av med sina kunder och på så vis regleras marknaden.
Problemet är förstås att ett flertal kunder, och eventuellt även tredje part, hinner drabbas innan regleringen slår till!

Med en helt fri marknad kan jag i princip utrota mänskligheten (genom att i stora mängder sälja en otestad produkt som visar sig göra människor sjuka/förgiftade efter 10-20 år), snabbt sälja företaget när det går bra och tjäna en massa pengar. När kunderna dör får företagets nya ägare hantera problemen. Brukar fungera att hänvisa till att det inte kan bevisas att just min produkt är vållande till skadorna eftersom det finns tusentals andra otestade produkter som eventuellt också kan tänkas vara orsaken...

Det är den situationen vi befinner oss i nu, mitt i en cocktail av otestade kemikalier och nanopartiklar som inte långtidstestats var för sig och definitivt inte testats i kombination med alla andra nyutvecklade produkter från andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Fast när det gäller privata företag så har medborgare inflytande via plånboken. Uppenbarligen så har folk råd att betala 10k+ för ett grafikkort och då kommer Nvidia och AMD ständigt trissa upp priserna tills efterfrågan sjunker. Inget slår så hårt mot privata företag som ett negativt kvartalsslut, så om du vill vara med och påverka så köp inte nytt, och köp inte dyrt. För då kommer de märka att "fan, vi har oerhört dålig omsättning på kort över xxxx kr, vi får antingen effektivisera och sänka priserna, eller sluta sälja denna modellen" vilket i sin tur öppnar upp för andra tillverkare (AMD). Visst, kryptomining osv påverkar ju också, men det skiter nog AMD och Nvidia i vad korten används. Köps det för spel eller mining kvittar ju, de får ju ett kort sålt oavsett, och till de priser de sätter.

Sedan är det ju trist att vi bara har två tillverkare av grafikkort, hade vi haft flera så hade grytan rörts om lite mera och vi hade sett lite mer prisvariationer också. Som det är nu så kan Nvidia göra lite som de vill, för de har pengarna att sudda ut AMD om de tröttnar på dem, och samtidigt så sitter de på det mesta av tekniken, för att inte säga den bästa tekniken. Så för nvidia så är det hela ett win-win oavsett.

Kan du forklare hvordan flere produsenter av videokort ville hjelpe (mer konkurranse), når en av forklaringene til mangel på kort er vanskelighet i å produsere tilstrekkelig med VRAM (og ev. andre komponenter)? Synes fokus er alt for ensidig på AMD og Nvidia, og ikke på hele rekken som må til få å lage et video kort fra rå material til ferdig produkt.

Det hjelper veldig lite å bygge fler fabrikker for tilvirkning av minnes kretser, dersom kravene på konsentrasjonen i rå materialet må ligge på et visst nivå for det skal være lønnsom nok for å kunne foredle til kretser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Rykte: Det beror på att lönerna går upp.

rykte: Kötiderna inom vården också.

Nämn något som inte går upp nästa gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

rykte: Kötiderna inom vården också.

Nämn något som inte går upp nästa gång

Effektivitet hos polisen. Källkritik hos den genomsnittlige forumanvändaren likaså.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag köpte 14 1080 Ti förra året, till folding om nån undrar. de är minst lika dyra om inte dyrare nu. Kommer nog inte bli bättre, och det är som sagt inte bara pga mining utan AI börjar bli stort, och där har vi rika företag som köper in massvis med grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Rykte: Det beror på att lönerna går upp.

Gör de?! Det var som fan, i vilken sektor då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Gör de?! Det var som fan, i vilken sektor då?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutv...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Happ, lika bra att hitta något beggat tills dom nya korten förhoppningsvis prispressar de äldre lite

Skickades från m.sweclockers.com