Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Kommer jag vara tvungen att betala 75 kr/paket + 25% på dessa?

Om du ångrar dig och inte längre vill ha paketen, kan du låta bli att betala. De skickas då tillbaka till avsändaren. Det är inte säkert att du får pengarna tillbaka. Vill du ha paketen måste du betala. Du verkar ha två veckor på dig att bestämma om du vill betala eller ej från det att paketen kommit till tullagret i Örebro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kanske säkrare att skicka till omprovning@tullverket.se. Formuläret går nog inte till rätt avdelning, kundtjänst kan såklart inte deklarera åt dig.

Fast rimligtvis kan kundtjänst hantera kunder. De har i dagsläget inte ens svarat med en mail där de vill hantera det hela. Jag är "kund", och bör rimligtvis kunna förvänta mig hjälp.
Hela det här spektaklet är baserat på att folk minsann inte hör av sig och vill betala sin moms. Då bör de ha rutiner på plats för att hjälpa folk med det, inte sant?

Skrivet av Fantgrenen:

Kommer jag vara tvungen att betala 75 kr/paket + 25% på dessa?

Risken är överhängande. Som PostNord gått ut med i media, står det att det är en gåva, och det inte kommer med ett uppenbart företagsnamn som avsändare, och värdet är under en 500'ing, (jag har för mig det är en femhundring) så är det ingen moms, ingen tull, och därför ingen avgift, men på allt annat, är det. Men är värdet lågt, skit i att hämta ut det, och ha de 75:- till glass... Om det nu inte är en vara du anser är värd extra pengarna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast rimligtvis kan kundtjänst hantera kunder. De har i dagsläget inte ens svarat med en mail där de vill hantera det hela. Jag är "kund", och bör rimligtvis kunna förvänta mig hjälp.
Hela det här spektaklet är baserat på att folk minsann inte hör av sig och vill betala sin moms. Då bör de ha rutiner på plats för att hjälpa folk med det, inte sant?

Risken är överhängande. Som PostNord gått ut med i media, står det att det är en gåva, och det inte kommer med ett uppenbart företagsnamn som avsändare, och värdet är under en 500'ing, (jag har för mig det är en femhundring) så är det ingen moms, ingen tull, och därför ingen avgift, men på allt annat, är det. Men är värdet lågt, skit i att hämta ut det, och ha de 75:- till glass... Om det nu inte är en vara du anser är värd extra pengarna.

Tror vi kan räkna med att "kundtjänst" inte kan hjälpa dig. De kan nog bara hjälpa med generella frågor, alltså nästan goddag yxskaft-svar Lite som att vänta sig att kundtjänst på Skatteverket kan hjälpa dig med komplicerade skatte- och bokföringsfrågor är lite för mycket att faktiskt vänta sig.

Fel person/avdelning på en myndighet kommer helt enkelt avsäga sig allt ansvar för sånt som inte är deras område. Det är inte deras ansvar att ens hänvisa dig till rätt instans.

De tillkännagav i januari att det troligen kommer en webbtjänst för att rätta till sådana här frågor, i dagsläget måste man höra av sig direkt till Tullverket och förmodligen se till att det hamnar hos rätt avdelning – vilket jag också misslyckades med att hänvisa dig till – omprovning@... är för att ändra deklarationer, tullverket@tullverket.se är vad de anger när det gäller oförtullade varor. Tullverket är nog inte vana vid att ha kontakt med privatpersoner, hur som helst vi får väl se om webbtjänsten dyker upp senare under året. Inte för att en sådan webbtjänst betyder att speditörerna får skita i att importdeklarera och lämna ut varorna oförtullade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Fast jag vet att jag väntar på minst 2 saker. Kommer jag vara tvungen att betala 75 kr/paket + 25% på dessa?

Väntar också på en försändelse som beställdes för nästan en månad sedan, känns inte helt rimligt att behöva betala den här avgiften på paket som skickades innan den trädde i kraft, men men.

Ur någon slags miljösynpukt är det kanske bra att minska mängden onödigt småskräp som produceras och fraktas hit, men samtidigt tråkigt när det inte finns vettiga alternativ. Var annars än Kina får man tag på billiga reservdelar till en 5 år gammal laptop? Beställde nyligen en bunt delar för en reparation, alla skickades separat då det självklart inte fanns någon säljare som hade mer än en del av det jag behövde. Med 75 kr/paket hade det inte varit värt det och det skulle bara vara att kassera laptopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Beställer själv billiga prylar ifrån typ Aliexpress ganska regelbundet. Det är så mycket så att jag knappt vet vad som kommer. Men senast jag beställde var dock 1 och en halv månad sedan. Fast jag vet att jag väntar på minst 2 saker. Kommer jag vara tvungen att betala 75 kr/paket + 25% på dessa? Jag hade ingen aning om denna lag när jag beställde och är också anledningen till att jag slutat beställa ifrån Kina.

Det som faktiskt gällde när du beställde var att du skulle betala 125:- (Postens dåvarande avgift) samt 25% moms (lag) på hela köpesumman och fraktkostnad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag fick ett paket innan som skickades via PostNL, men det stod längst ner, country of origin: China då betyder det väl om man får ett liknande nu framöver så åker man väl på avgifter då det kommer utanför EU ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Beställt från Aliexpress och igårkväll kom dem till Sverige.

2018-02-28
22:50
Sverige Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

Skickar till Postnord och frågar när jag kan beräkna att det kommer till mig. Får då detta som svar:
Hej Jonatan! Då det just nu är höga volymer med importerade brev på utrikesterminalen så kan det ta någon vecka innan försändelsen går vidare för sortering. /Sophie

Känns som att dem har en hel del att göra och är inte riktigt rimligt. Tog 5dagar att få hit det från Kina...

Har varit så i flera år i alla fall, året runt (inte bara vid högsäsong), ändå så kör de med "Just nu" argumentet hela tiden. Det är ju lite löjligt. Det har varit mer regel än undantag att det tar några veckor i arlanda. Men du fick i alla fall ett bättre svar än vad de brukar ge.

Skulle tro att det tar lite tid efter de har passerat utrikesterminalen också tills de blir upphämtade. Det har nog varit fördröjningar i alla led när det gäller kinapaketen i många år, eftersom det inte finns något krav på att de snabbt ska levereras så blir de ju lågprioriterade.

Men ändå gillar de att skylla på kina för de långsamma leveranserna. Överlag så finner jag postnord vara ett väldigt opålitlig företag, det går inte riktigt att lita på vad de säger.

Ta bara detta som exempel, de fortsätter säga just nu, trots att det mer eller mindre alltid är så. De skyller på kina för vara långsamma i sina hanteringar, trots att det i regel är dem själva som är de som är långsamma.

De skrev i sina pressmeddelande, "Ja, från och med 1 mars kommer alla försändelser som anländer till Sverige att momsbeläggas.". Men gräver man lite i det så stämmer inte det, det kommer gälla paket som anlände innan 1 mars också om de inte har hunnit lämna utrikesterminalen.

Det går inte att lita på vad de säger, det finns så många exempel på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det som faktiskt gällde när du beställde var att du skulle betala 125:- (Postens dåvarande avgift) samt 25% moms (lag) på hela köpesumman och fraktkostnad.

Det har aldrig tidigare varit en avgift på billigare produkter. Det är ren lögn attt påstå att den dåvaranade avgift för dessa varor var 125kr. Det har varit en avgift på dyrare varor ja, men inte på billigare. Men bara för man har en avgift på ett område så blir det inte mindre nytt då man inför det på ett helt nytt område.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror vi kan räkna med att "kundtjänst" inte kan hjälpa dig. De kan nog bara hjälpa med generella frågor, alltså nästan goddag yxskaft-svar

Ja? Du menar alltså att efter att man i åratal "ska" ha hört av sig för att korrigera felaktigt hemlevererade, momsfria, packet, så har inte kundtjänst rutiner för att svara "Hej. Du behöver prata med Karin på omprövning, här är hennes epost"? Jag hoppas verkligen du inte är seriös.

Skrivet av Petterk:

Lite som att vänta sig att kundtjänst på Skatteverket kan hjälpa dig med komplicerade skatte- och bokföringsfrågor är lite för mycket att faktiskt vänta sig.

Eftersom jag har suttit timmavis med skatteverket, så vet jag inte riktigt vad din poäng är här. Man ringer, eller med fördel, mailar, kundtjänst, de hänvisar en till rätt person, eller vidarebefodrar ditt mail till dem, och man tar det därifrån. Det har aldrig varit några problem att få hjälp via kundtjänst på skatteverket, varken som privatperson, eller företagare.

Skrivet av Petterk:

Tullverket är nog inte vana vid att ha kontakt med privatpersoner, hur som helst vi får väl se om webbtjänsten dyker upp senare under året.

Tullverket är hur vana som helst vid att ha med privatpersoner att göra, och har inga problem med att svara både snabbt, och korrekt på frågor som rör allt från fiktiva arrangemang med import av Mona lisa som "gåva", till mer realistiska scenarion som att lista ut vad en androidbaserad bilstereo klassas som, och vilken tull-klass som ska appliceras. Fan, deras hemsida har till och med en klar och tydlig "privat" sektion, så att skylla på att de nog inte har förmågan att hantera privatpersoner är löjligt. Hela deras argument till att PostNord måste göra en ändring är för att för få har gjort rätt för sig på egen hand. Vad jag är intresserad av, är om gemene man ens har haft möjligheten. Och det verkar inte så.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Det har aldrig tidigare varit en avgift på billigare produkter. Det är ren lögn attt påstå att den dåvaranade avgift för dessa varor var 125kr. Det har varit en avgift på dyrare varor ja, men inte på billigare. Men bara för man har en avgift på ett område så blir det inte mindre nytt då man inför det på ett helt nytt område.

Jodå, det har det visst. Avgiften har varit 125kr i åtminstone 20 år, oavsett varuvärde.

Det enda som är nytt är att posten har insett att de måste följa lagen, de kan inte längre skylla på den stora mängden paket för att slippa. Till skillnad från _några_ andra eu-länder har Sverige aldrig haft något undantag från att momsa lågvärdeförsändelser, det är PN som på eget bevåg skitit i att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jodå, det har det visst. Avgiften har varit 125kr i åtminstone 20 år, oavsett varuvärde.

Det enda som är nytt är att posten har insett att de måste följa lagen, de kan inte längre skylla på den stora mängden paket för att slippa. Till skillnad från _några_ andra eu-länder har Sverige aldrig haft något undantag från att momsa lågvärdeförsändelser, det är PN som på eget bevåg skitit i att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Avgiften var 125 kr inkl moms mellan 1 januari 2015 till och med 28 februari 2018. Innan det har det varit flera olika nivåer, ibland olika nivåer beroende på vilken pakettyp det är. Nu är den såklart fortfarande 125 kr inkl moms, men bara över värden på 1500 kr.

Permalänk
Medlem

Inte sett den här raden i tracking-infon tidigare.

**
Arrival at Processing Center (Country code: SE)
2018-03-01 17:07:00 [GMT+8]
**

Gissar att det betyder att mitt brev är i Örebro nu. Bara att betala och se glad ut då.
Om den nya avgiften medför att jag får hem min order inom rimlig tid så ska jag inte gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ja? Du menar alltså att efter att man i åratal "ska" ha hört av sig för att korrigera felaktigt hemlevererade, momsfria, packet, så har inte kundtjänst rutiner för att svara "Hej. Du behöver prata med Karin på omprövning, här är hennes epost"? Jag hoppas verkligen du inte är seriös.

Eftersom jag har suttit timmavis med skatteverket, så vet jag inte riktigt vad din poäng är här. Man ringer, eller med fördel, mailar, kundtjänst, de hänvisar en till rätt person, eller vidarebefodrar ditt mail till dem, och man tar det därifrån. Det har aldrig varit några problem att få hjälp via kundtjänst på skatteverket, varken som privatperson, eller företagare.

Tullverket är hur vana som helst vid att ha med privatpersoner att göra, och har inga problem med att svara både snabbt, och korrekt på frågor som rör allt från fiktiva arrangemang med import av Mona lisa som "gåva", till mer realistiska scenarion som att lista ut vad en androidbaserad bilstereo klassas som, och vilken tull-klass som ska appliceras. Fan, deras hemsida har till och med en klar och tydlig "privat" sektion, så att skylla på att de nog inte har förmågan att hantera privatpersoner är löjligt. Hela deras argument till att PostNord måste göra en ändring är för att för få har gjort rätt för sig på egen hand. Vad jag är intresserad av, är om gemene man ens har haft möjligheten. Och det verkar inte så.

Bevisligen är de inte vana.

Du har skickat in med ett formulär som säger "Privatpersonsfråga", det är ingen fråga du har och jag vet inte vart formuläret skickar vidare.

Hur som helst, de verkar numera be privatpersoner som själv vill deklarera (innan speditören släppt paketet) att fylla i samma papper som företag behöver göra och lämna in de fysiskt hos ett klareringskontor, samt betala där. Det är väl bevis nog på att de inte är kundserviceinriktade.

Sen sysslar du med felargumentering, problemet är inte att ingen gjorde deklarationer utan att paket lämnades ut utan att importdeklarationer gjordes och skatter hade betalats. Speditörerna får inte lämna ut oförtullade varor, och det var där PostNords största fel låg. Samma regler gäller i det avseendet i hela EU. Hade PostNord redan tidigare hållit på paketen tills de eller du lämnat in importdeklarationen för varan och betalat momsen hade det inte varit något problem.

Sedan 1 mars, http://tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms/han...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fel person/avdelning på en myndighet kommer helt enkelt avsäga sig allt ansvar för sånt som inte är deras område. Det är inte deras ansvar att ens hänvisa dig till rätt instans.

Syftet med en kundtjänst är att hjälpa kunden tillrätta med sina problem eller hänvisa kunden till rätt avdelning om kundtjänstpersonen inte själv klarar av att lösa personen. Om Tullverkets kundtjänst inte kan hantera enkla kundtjänstärenden, bör Tullverket fundera på om det verkligen är meningsfullt att ha en kundtjänstavdelning.

Skrivet av xlr8:

Inte sett den här raden i tracking-infon tidigare.

**
Arrival at Processing Center (Country code: SE)
2018-03-01 17:07:00 [GMT+8]
**

Gissar att det betyder att mitt brev är i Örebro nu. Bara att betala och se glad ut då.
Om den nya avgiften medför att jag får hem min order inom rimlig tid så ska jag inte gnälla.

Spårningen är på engelska och med kinesisk tidszon, så jag antar att du spårar paketet på någon kinesisk sida. Testa att spåra på Postnords sida istället. För internationella postförsändelser brukar man få bättre information om man går via posten i det land där försändelsen för stunden råkar befinna sig. Posten i andra länder kan tappa bort en del spårningsuppdateringar och felmärka vissa uppdateringar.

Permalänk

Det där gäller enligt texten för försändelser under 1500 kr som inte ännu lämnat ut. I dessa fall kan man tydligen numera välja om Postnord eller mottagaren ska deklarera försändelsen. Dessutom står det så här:

Skrivet av Tullverket:

Tänk också på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv.

Om man ändå får betala avgift även om man gör det själv, är det enklare för mottagaren att låta Postnord sköta deklarationen, framför allt med tanke på att blanketten måste lämnas in personligen till Tullverket. Blanketten kan bara lämnas in på vissa specifika ställen, de flesta vid norska gränsen. Vissa län saknar helt ställen att lämna in blanketten, så det kan bli långt att åka om man t.ex. bor i Västernorrlands län, Jönköpings län eller Gotlands län. Karta

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Det blir ju lite som i Tyskland, där du kan åka till tullen och deklarera samt betala själv eller betala Deutsche Post 28,50 Euro för att göra det åt dig. Även om det inte är 290 kr här, så är det inte gratis att ta sig till tullexpeditionerna och därför ännu mindre värt att sköta det själv. Kostar t.ex. mig drygt 850 kr att ta tåget tur och retur till Arlanda, och bilvägen är det enkelt ca 15 mil, så tur och retur med bil kostar kanske drygt 300 kr i bara bensin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror vi kan räkna med att "kundtjänst" inte kan hjälpa dig. De kan nog bara hjälpa med generella frågor, alltså nästan goddag yxskaft-svar Lite som att vänta sig att kundtjänst på Skatteverket kan hjälpa dig med komplicerade skatte- och bokföringsfrågor är lite för mycket att faktiskt vänta sig.

Fel person/avdelning på en myndighet kommer helt enkelt avsäga sig allt ansvar för sånt som inte är deras område. Det är inte deras ansvar att ens hänvisa dig till rätt instans.

De tillkännagav i januari att det troligen kommer en webbtjänst för att rätta till sådana här frågor, i dagsläget måste man höra av sig direkt till Tullverket och förmodligen se till att det hamnar hos rätt avdelning – vilket jag också misslyckades med att hänvisa dig till – omprovning@... är för att ändra deklarationer, tullverket@tullverket.se är vad de anger när det gäller oförtullade varor. Tullverket är nog inte vana vid att ha kontakt med privatpersoner, hur som helst vi får väl se om webbtjänsten dyker upp senare under året. Inte för att en sådan webbtjänst betyder att speditörerna får skita i att importdeklarera och lämna ut varorna oförtullade.

Men då skickar kundtjänst personen till rätt avdelning, svårare än så är det inte. Om dom skiter i det så kan man inte göra så mycket mer som kund.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Men då skickar kundtjänst personen till rätt avdelning, svårare än så är det inte. Om dom skiter i det så kan man inte göra så mycket mer som kund.

Fast du är inte kund, och "kundtjänst" ansvarar inte för vad du gör eller inte gör. Dina skyldigheter försvinner inte för att kundtjänst inte hjälper till eller ger ett felaktigt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jodå, det har det visst. Avgiften har varit 125kr i åtminstone 20 år, oavsett varuvärde.

Det enda som är nytt är att posten har insett att de måste följa lagen, de kan inte längre skylla på den stora mängden paket för att slippa. Till skillnad från _några_ andra eu-länder har Sverige aldrig haft något undantag från att momsa lågvärdeförsändelser, det är PN som på eget bevåg skitit i att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni blandar ihop saker, att PN evt har brytit emot reglerna har inget med saken att göra, det förändra inte att det är en ny hantering och att de inför avgift på nya områden som det tidigare inte var någon avgift på, och det finns dessutom ingen lag som säger att de måste ta ut en admin avgift. Det har aldrig tidigare varit en avgift på försändelser av lågt värde. Jag tror miljontals med människor kan intyga om att de aldrig har fått betala någon adminavgift på sina 10krs grejer som de har köpt ifrån kina. Postnord sa ju tillochmed själva att de hade som praxis att det inte gällde för varor av lägre värde. Nu går det iofs inte att lita på vad PN säger, men i detta fallet så stämmer det ju också bra överens med verklighet, och de har ingen anledning till att säga det. Anledningen till att detta har blivit en sådan stor grej är ju inte för att de har sänkt adminavgiften ifrån 125kr till 75 kr, utan för de har infört det på nya områden.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Kommenterande: Det blir ju lite som i Tyskland, där du kan åka till tullen och deklarera samt betala själv eller betala Deutsche Post 28,50 Euro för att göra det åt dig. Även om det inte är 290 kr här, så är det inte gratis att ta sig till tullexpeditionerna och därför ännu mindre värt att sköta det själv. Kostar t.ex. mig drygt 850 kr att ta tåget tur och retur till Arlanda, och bilvägen är det enkelt ca 15 mil, så tur och retur med bil kostar kanske drygt 300 kr i bara bensin

Du kan åka till Stockholm eller Norrköping istället om du vill. Båda städerna ligger närmare än Arlanda. Att döma av texten på Tullverkets hemsida låter det som att man åker på Postnords avgift på 75 kr även om man själv besöker ett tullkontor, så även om man har ett tullkontor i närheten kan man ifrågasätta om det är meningsfullt att åka till tullkontoret. Hade man sluppit avgiften, kanske det hade varit meningsfullt för dig att åka till Norrköping om du har tio försändelser som kan deklareras på samma gång.

Hur motiverar Postnord avgiften om man själv sköter importdeklarationen? Då blir det ju bara lite extra sortering för att skicka försändelsen via Örebro.

Permalänk
Medlem

@erkew

PostNord har tagit ut avgift även på paket/brev under 300 SEK, men bara ibland. De har också struntat i många varor över 300 SEK. De har inte varit konsekventa, men något de aldrig gått ut med innan mötet med Tullverket är att avgiften inte skulle gälla på mindre varuvärden, informationen från PostNord och Posten innan de bytte namn var att det gällde alla postorderförsändelser. Samtidigt har andra speditörer i regel importdeklarerat försändelser med lågt värde hela tiden.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: Det är iofs sant, men Norrköping har sämre öppettider. Stockholm kan jag dock ta mig till för 270 kr tur och retur + SL-biljett för lokaltrafiken, man sparar kanske någon tjugolapp på att åka till Norrköping när de har öppet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

PostNord har tagit ut avgift även på paket/brev under 300 SEK, men bara ibland. De har också struntat i många varor över 300 SEK.

Postnord har varit väldigt inkonsekvent. Varor med högt värde har oftare åkt på moms än varor med lågt värde.

Skrivet av Petterk:

De har inte varit konsekventa, men något de aldrig gått ut med innan mötet med Tullverket är att avgiften inte skulle gälla på mindre varuvärden, informationen från PostNord och Posten innan de bytte namn var att det gällde alla postorderförsändelser.

Postnords uttalanden har varit väldigt inkonsekventa och inte alltid sanningsenliga, så man kan knappt lita på något alls.

Skrivet av Petterk:

Samtidigt har andra speditörer i regel importdeklarerat försändelser med lågt värde hela tiden.

Idag fick jag e-post från Amazon: Amazon återbetalar 1097 yen (c:a 85 kr) för att DHL inte tog ut 15,5% bokmoms (suck, varifrån får Amazon sina momssatser?) utan istället släppte igenom försändelsen utan avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@erkew

PostNord har tagit ut avgift även på paket/brev under 300 SEK, men bara ibland. De har också struntat i många varor över 300 SEK. De har inte varit konsekventa, men något de aldrig gått ut med innan mötet med Tullverket är att avgiften inte skulle gälla på mindre varuvärden, informationen från PostNord och Posten innan de bytte namn var att det gällde alla postorderförsändelser. Samtidigt har andra speditörer i regel importdeklarerat försändelser med lågt värde hela tiden.

Jag har inte sett några som helt bevis för att de tagit ut admin avgifter för varor av lägre värde, och även om det skulle ha förekommit något enstaka fall, en på miljon typ, så kan det lika gärna röra sig om ett misstag ifrån någon anställd där, och även om det inte var ett misstag så är det så extremt sällan ändå så i praktiken har den aldrig tagits ut hursomhelst.

Återigen det skulle inte har blivit en sådan stor grej om de alltid har tagit ut avgiften på alla varor oavsett värde.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@Kommenterande: Det är iofs sant, men Norrköping har sämre öppettider. Stockholm kan jag dock ta mig till för 270 kr tur och retur + SL-biljett för lokaltrafiken, man sparar kanske någon tjugolapp på att åka till Norrköping när de har öppet.

Det är mycket billigare än så att ta sig till Stockholm om du bara vill resa billigt och struntar i restiden. Bussen kostar 48 kr från Flen till Gnesta. Sedan betalar du 31 kr till SL för Gnesta-Gärdet. Du passerar ingen biljettspärr i Södertälje eller vid Stockholm C/T-centralen och kan därför byta utan att behöva lösa en ny biljett. Sedan är det gångavstånd till Tullverket. Vill du åka snabbt snarare än billigt antar jag att Norrköping är ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

...
Hur motiverar Postnord avgiften om man själv sköter importdeklarationen? Då blir det ju bara lite extra sortering för att skicka försändelsen via Örebro.

Avgiften de har för importdeklarationen gäller ju för importdeklarationen, om och vilken avgift de tar om man gör det själv får man väl fråga när man ringer och frågar efter lagringsplats (räcker nog inte att skriva Örebro).

Värt att notera är att detta är samma blanketter som företagare fyller in när de inte deklarerar elektroniskt eller via ombud. Tullverket har tidigare annonserat om en webbtjänst där man kan deklarera och betala direkt, vilket PostNord i så fall skulle förlora pengar på om det är lika enkelt som i Finland. Vi får se vad som kommer där. Fördelen med att de nu har tullager är ju att det öppnar upp för den möjligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkew:

Återigen det skulle inte har blivit en sådan stor grej om de alltid har tagit ut avgiften på alla varor oavsett värde.

Fast de har haft som uppgift att ta ut moms, eventuell tull, och sin avgift, alltid. Problemet för PostNord är att man haft resursproblem, man valt att ignorera, och endast gjort det här i mån av tid, och att den större delen av alla försändelser har passerat utan avgift. Det är drygt 2 år sedan jag fick moms, och avgift på ett paket med värde 5 dollar, och dessutom felaktig moms, då de räknat moms på 15 dollar, Inte för att jag hämtade ut det, så det kunde kvitta, men det har absolut hänt, och har alltid varit en del av deras uppdrag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Avgiften de har för importdeklarationen gäller ju för importdeklarationen, om och vilken avgift de tar om man gör det själv får man väl fråga när man ringer och frågar efter lagringsplats (räcker nog inte att skriva Örebro).

Läs instruktionerna för fält 49:

Skrivet av Tullverket:

Fältet är obligatoriskt vid ett tullförfarande som avslutar ett tullagerförfarande, det vill säga om koden för förfarande i fält 37:1 slutar med 71 eller 78 (tullförfarande som avslutar lagring i tullager).

I detta fält ska du identifiera tullagret varorna finns på. Koden för att identifiera tullagret består av tre delar. De tre delarna skiljs med hjälp av bindestreck.

Ange en bokstav som talar om typ av tullager (framgår av tillståndet).
Här anger du godsets förvaringsplats.
Här anger du landkoden för den medlemsstat som utfärdat tillståndet.

Exempel
R-XXX-SE, där R är typen av tullager, XXX är godsets förvaringsplats och SE är för ett tillstånd utfärdat i Sverige.

Tullagret i Örebro har alltså en kod som anges här.

Man kanske skulle ta och testa att deklarera själv nästa gång, bara för att se hur det går till.

Är det någon som fått papper från Postnord angående betalning enligt det nya förfarandet ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det är mycket billigare än så att ta sig till Stockholm om du bara vill resa billigt och struntar i restiden. Bussen kostar 48 kr från Flen till Gnesta. Sedan betalar du 31 kr till SL för Gnesta-Gärdet. Du passerar ingen biljettspärr i Södertälje eller vid Stockholm C/T-centralen och kan därför byta utan att behöva lösa en ny biljett. Sedan är det gångavstånd till Tullverket. Vill du åka snabbt snarare än billigt antar jag att Norrköping är ett bättre val.

Eller så tar man tåget till Gnesta (55 kr) då regionaltåget stannar i Gnesta sedan några år tillbaka. Du får lägga till 20 kr för ett SL Accesskort också, som bara kan laddas med 100 kr. Köper man SL-biljetten kontant/i automat eller i app så kostar det 44 kr (gånger två då). ~200 kr utan bussar. Till Norrköping kostar tåget 210 kr tur och retur, och vill man promenera kan man gå till tullexpeditionen från station på 20 min. Ditt förslag hade kostat 216 kr om man ska resa med SL-kort (sist jag åkte med SL hade de nog fortfarande zoner, plastkortet har jag inte) och kombinerad restid på minst fem timmar

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Eller så tar man tåget till Gnesta (55 kr) då regionaltåget stannar i Gnesta sedan några år tillbaka. Du får lägga till 20 kr för ett SL Accesskort också, som bara kan laddas med 100 kr. Köper man SL-biljetten kontant/i automat eller i app så kostar det 44 kr (gånger två då). ~200 kr utan bussar. Till Norrköping kostar tåget 210 kr tur och retur, och vill man promenera kan man gå till tullexpeditionen från station på 20 min. Ditt förslag hade kostat 216 kr om man ska resa med SL-kort (sist jag åkte med SL hade de nog fortfarande zoner, plastkortet har jag inte) och kombinerad restid på minst fem timmar

Ännu billigare är att promenera. På fem timmar hinner du nog till Norrköping. Sedan tältar du så att du slipper hotellkonstnaden.