Vart hittar ni era IT-jobb eller IT-anställda?

Permalänk
Medlem

Vart hittar ni era IT-jobb eller IT-anställda?

Då arbetsmarknaden är väldigt HET just nu frågar jag generellt vart folk hittade just sitt jobb?
(Med inriktning på utveckling då för att vara specifik).

Jag vill gärna höra era egna erfarenheter

Mvh

*Edit:
Förtydligande

Visa signatur

- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Inaktiv

LinkedIn, kontakter, kunder, konkurrenter, inkompetenta rekryterare, exjobbare.

Detta med att ta arbetare från kunder, konkurrenter är lite hysch, hysch om, men det sker ofta när folk från olika företag samlas och där arbetare säger hur bra de har. En klagar på att den ej får gå en utbildning, den andra säger hos oss får man detta. Se det lite som denna parodi: https://www.youtube.com/watch?v=O65Lx1053D0 (varning för lite våld och sånt för överkänsliga)

Arbetsförmedlingens kanaler går dock inte använda idag då man får ansökningar av typen. Jag har inte en dugg aning vad ni sysslar med, bryr mig inte det minsta, jag har aldrig hört talas om de kunskaper ni efterfrågar, men jag söker ändå tjänsten för att jag måste aktivitetsrapportera X antal sökta jobb i månaden för arbetsförmedlingen.

Permalänk
Medlem

Har en intervju på måndag som jag löste via en i min guild på ett mobilspel

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Medlem

Marknaden torr för utvecklare...? Marknaden är så vansinnigt glödhet att man ju måste aktivt undvika jobb. Regga dig på linkedin med en vettig profil och folk kommer komma till dig.

Visa signatur

i9 13900HX | 64GB DDR5 | RTX4080

Permalänk
Medlem

@crumpets: Jag tror att @Mordin vill hitta utvecklare att anställa, sådana som likt dig måste ducka för alla erbjudanden.:)

Permalänk
Medlem

@crumpets, jag förstår det som att TS är rekryterare och tycker att det är dåligt med folk att rekrytera. Jag har hört samma sak och som snart nyexaminerad får jag otaliga förfrågningar varje vecka från mer (eller mindre) intressanta rekryterare.

Till rekryterare: Håll er till LinkedIn. Jag sköter min professionella profil där och det är bara om ni har blivit rekommenderade att kontaka mig genom någon gemensam kontakt som jag tycker det är okay att det dimper ned telefonsamtal eller mail i mina privata kanaler.

Till den som söker arbete skulle jag säga att: en välfylld LinkedIn-profil, ett "above average" CV och några välplacerade mail är allt som krävs för att hitta möjligheter att få sitta ner och prata om vad man vill syssla med på olika företag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

För att klargöra, Nej jag vill inte rekrytera, jag är inte rekryterare, bara nyfiken och vill höra era åsikter

Jag är utvecklare och personligen tycker jag att rekryterare på linkedin är något för "på" just nu även om man ställer in att man INTE är intresserad.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Har en intervju på måndag som jag löste via en i min guild på ett mobilspel

Häftigt! Hoppas det går bra! Detta var PRECIS det jag efterfrågade, kul intressant personlig erfarenhet!

Visa signatur

Permalänk

Torka och torka vet jag inte riktigt om det är för bolag som söker utvecklare. Möjligtvis för de bolag som inte arbetat aktivt för att synas. Där jag arbetar har vi märkt att efter att jag började arbeta lite mer aktivt mot högskolan i närheten och även börjat synas mer på LinkedIn så har antalet ansökningar ökat väldigt mycket. Har folk hört talas om bolaget och hört gott om det så kommer ansökningarna på köpet.

Vad söker ni för profil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hänglås:

Torka och torka vet jag inte riktigt om det är för bolag som söker utvecklare. Möjligtvis för de bolag som inte arbetat aktivt för att synas. Där jag arbetar har vi märkt att efter att jag började arbeta lite mer aktivt mot högskolan i närheten och även börjat synas mer på LinkedIn så har antalet ansökningar ökat väldigt mycket. Har folk hört talas om bolaget och hört gott om det så kommer ansökningarna på köpet.

Vad söker ni för profil?

Ledsen för missvisande rubrik, vill mest veta erfarenheter runt hur du fick ditt jobb.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mordin:

Ledsen för missvisande rubrik, vill mest veta erfarenheter runt hur du fick ditt jobb.

Hur jag fick mitt jobb: En lärare på högskolan kände någon som kände någon på mitt nuvarande jobb. Hade jobb innan examen.

Vi hittar kandidater huvudsakligen på två sätt, det första för lite mer seniora och det andra för juniora:
Via LinkedIn - bygg ett varumärke, var aktiva, skriv en bra annons, be anställda dela den.
Via högskolan - Jag har kontakt med lärare och studenter. Påbörjar kontakten redan första året med en föreläsning om oss som företag och vad det innebär att jobba som utvecklare. Sedan tar vi gärna in någon praktikant för att få denne att sprida sina erfarenheter bland sina kompisar. Vi har lite koll på vilka som passar in i vår profil och vilka som eventuellt kommer göra det i framtiden. Sedan ökar vi/jag kontakten med de studenter som passar in i vår profil under deras sista år. De har även möjlighet att skriva examensjobbet hos oss. Sedan brukar det landa i antingen en eller två nyanställda som påbörjar sin anställning dagen efter deras examen.

Permalänk
Medlem

Förlåt mitt utfall och OT men jag får alltid en pulsökning när jag hör och läser folk som säger att man får jobb. Jobb skaffar man sig. När det gäller just utvecklare just nu är det väl iof sant att jobben söker upp arbetskraften men jag tänker mer i största allmänhet där folk som inte är lika efterfrågade gråter ut på TV för att dom inte "får något jobb". Och ja, är väl medveten om att detta snarare är mitt problem än någon annans och menar inte att peka ut någon enskild i just denna tråd

För att vara lite mer OT så håller jag med om att det är lite väl mycket rekryterare på LinkedIn som har en fantastic opportunity och som bara mååååste prata med en på telefon i max 10 minuter. Dom vill även promt vara med i ens nätverk men iaf jag lägger bara in folk där som jag känner och/eller jobbat med i någon form. Dock försöker jag alltid vara trevlig och respektfull mot de rekryterare som kontaktar mig, så länge dom inte är riktigt jobbiga. Detta då jag förstår att det måste vara lika kämpigt just nu att vara rekryterare inom IT som att vara säljare för Allras pensionsfonder och tycker att hyfs är något man kan kosta på sig i största allmänhet så länge inte någon bevisar att dom inte förtjänar det. Dessutom är jag gammal nog att minnas en tid när branschen var stendöd och ingen sökte någon.

Sen är det väl i övrigt som vanligt i Sverige, kontakter, desto fler man känner som behöver rekrytera/hyra in, desto fler erbjudanden/förfrågningar får man.

Permalänk
Medlem

Jag får nog minst 5 kontaktförsök i veckan. Har gått så långt att jag inte längre orkar svara om jag inte vet vem det är som ringer.

Största problemet med alla dessa jävla rekryterare och liknande pack (HR, whatever) är att dom inte förstår att det är helt ointressant att orka byta jobb sålänge dom inte erbjuder något som är bättre än det man redan sitter på, det är det jag stör mig på mest.
Alla är så sjukt inne på ”kultur” ”arbetsplats” ”inspirerande arbetsuppgifter” ”trevliga kollegor” ”woho vi har ett pingisbord”, jasså?

Tyvärr har jag fått indikationer från flera håll att ”branschen” överlag (finns såklart alltid undantag) är less på att överbuda varandra, varpå jag och mina vänner märkt av att lönerejset tagit rätt tvärstopp.
Detta märks även i processerna då jag fortfarande ser annonser och blir kontaktad av nya rekryterare, men för samma tjänster, som under hösten 2017.
Edit: för att förtydliga, flera av dessa tjänster hade kunnat vara intressanta men dom klarade inte av stt matcha ett kompetativt erbjudande, misstänker då att ”alla” i samma erfarenhet/position som jag har liknande krav och därför tackar nej.

Det ”värsta” exemplet jag har är att en grupp som söker folk där jag intervjuade januari 2017 fortfarande manglar ut samma annons... Måste vara hårt att inte ha tillsatt tjänst(erna) 14 månader senare...

Edit2: mer info. Eftersom jag varit sugen på att byta jobb så har jag rätt mkt info om marknaden.
Väldigt många företag har svårt att ”closa kandidater” vilket leder till besvikelse mot rekryteringsfirmornas. Detta i sin tur leder till att dom anlitar multipla rekryterare för samma roll.
Senast nu i januari/februari blev jag kontaktad av 3 olika rekryterare kring samma roll!

Detta i kombination med att det ändå är rätt stor rörlighet på marknaden, gör att min teori är att bristen/utbudet ser ut att vara betydligt större än det faktiskt är.
Dvs det är i många grupper/arbetsplatser ett moment 22 där man torskar anställda åt annat håll och då tvingas in i en ny process för att ersätta. Detta leder i sin tur att någon annan förlorar en anställd som ska ersättas, och så snurrar det runt...

Permalänk
Medlem

Börjar snart på nytt jobb efter mer än 15 år hos samma arbetsgivare. Blev uppringd av en rekryteringsfirma för drygt ett år sedan som hade hittat mig på LinkedIn, och det ledde till ett jobb, men jag valde att tacka nej pga dålig tajming i privatlivet. Ett år senare fick jag nys om att ett företag sökte folk. Jag skickade in mitt CV och ett personligt brev och två veckor senare var jag anställd.
Skulle tro att kontakter är bra mycket mer effektivt för att söka folk eller anställning då den man har kontakten med ofta har koll på vem man är eller vad man är för företag. Blir inte lika mycket lotteri som när man ska sålla igenom hundratals ansökningar och ändå riskera att sitta med fel person på fel plats.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd

Två av mina tidigare jobb har jag fått på krogen över ett par öl. Snackat lite skit och sen efter en stund så är man välkommen till firman och prata.
Då jag sen flyttat och bytt bransch helt så är det ansökningar men senaste åren och med hjälp av LinkedIn så får man någon förfrågan varje månad.

Jobbet jag har nu fick jag pga. att min närmaste chef slutade och ville ha med mig till nya jobbet.

Kontakter och en bra profil på LinkedIn löser just nu det mesta. Bra att ha några rekryterare med i vänskapskretsen också. Finns hur många jobb som helst bara man vill ha ett nytt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Nuuu känns det som tråden har kommit på rätt spår väldigt intressanta erfarenheter och åsikter! Tack alla!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är inte utvecklare, men jag gör en del jobb inom serveradministration (Linux). Det händer att arbetsgivare mejlar direkt eller till och med skickar meddelande på Facebook. Jag gör saker som att sätta upp system som sedan någon annan administrerar, men också att reda upp andras system där någon slutat eller där man inte längre har kompetensen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Klickade på ett jobb på Monsters reklamruta här på Swec i December-17. Jag fick jobbet och Swec fick väl någon krona för klicket.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RX9070. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande och förra anställning fick jag via bekanta. Mestadels andra erbjudanden kommer från rekryterare på Linkedin

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Gick en YH utbildning och fick genom den kontakt med ett företag vars chef var med i ledningsgruppen för utbildningen. Sökte praktik där inför LIA-kursen och sedan rullade det på med sommarjobb, deltids jobb under utbildningen och sedan fast anställning.
Jobbar som drifttekniker på ett hostingföretag.