Politiker pratar om skatter, men förändras de egentligen?

Permalänk
Avstängd

Svenskarna överlag är alldeles för belånade, pengar som dom alldrig kan betala tillbaks. Fast i lån, så att fly Sverige kan dom glömma. Vad gäller flyktingpolitiken så är det värsta nog inte över. Om EU låter Orban hålla gränsen stängda för flyktingar kommer Kroatien inte ha något val än att öppna, EU har sett mellan fingrarna ett tag nu med att Kroatien misshandlat flyktingar som Serbien släppt och sedan har Kroatien efter misshandlingarna skickat tillbaks dom till Serbien. Men till slut när en ny flyktingvåg kommer som blir troligtvis värre än den 2015 då kommer Kroatien få vika siga definitivt inför EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Sedan angående löner som de pratas om så har jag fördomar emot kommunala arbetsplatser att de inte precis gör 60h obetald övertid i veckan eller så.. Lön efter alla pålägg är det intressanta inte baslönen.

Oavsett om man jobbar inom offentlig eller privat sektor så ser jag gärna att du presenterar någon som arbetar 60h okompenserad övertid i veckan. Det blir ju särskilt intressant när vi tittar på det tillsammans med den lagstiftning vi har på området... Dvs, högst 48 timmar per 4-veckor och 200 timmar på ett år. (Och då ibland även särskild övertid, men det är ju inget som får sättas i system). Därutöver har vi 9§ som reglerar arbetstider vid naturkatastrofer etc.

Jobbade själv en halvdag helg, vilket inte renderade i särskilt stora extraersättningar, ca 4tkr efter skatt.

Grundproblemet är väl snarast att den arbetsgivare som hanterar 60h okompenserad övertid har andra (större) problem än detta? Men även om jag tycker om det jag jobbar med, 60 timmar av min "fritid" i veckan för att min arbetsgivare inte kan hantera personalfrågor?

Skrivet av Stefflo:

Just nu har vi tagit in en hel drös med nya människor som ställer till det för vår välfärd då skatterna som tas ut från oss löntagare och företag inte räcker.
Vi vill att mer och mer ska ingå i välfärden, det senaste var någon som tyckte det ska finnas högkostnadsskydd hos tandläkaren. Själv betalar jag runt 1000kr när jag går dit med 1 1/2 års mellanrum och ser inte riktigt problemet. Sköter man sina tänder så kostar det inte 10 000kr. Hoppar man sen också över att åka på semester till mallis eller inte byta ut sin 6 månaders gamla telefon för att det kommit en ny så är det inga problem.
Nu har vi tyvärr gratis tandläkarvård till alla som är här illegalt men vi som bor i landet får betala, samma gäller mycket annat och där kommer de stora problemen in.

Det var ju den förenklade förklaringsmodellen som JÅ m.fl. håller sig till. Att bortse från att de största pengarna i välfärden läggs på skola/vård/omsorg glöms bort. Ett investeringsbeslut på ett nytt sjukhus som inte håller budget, en OPS-upphandling där man redan innan har facit kring hur det kommer bli (dyrt och bristande resultat). Samma sak har vi ju med ett annat tidigare prestigeprojekt, Arlanda express/Arlandabanan.

Akuttandvård ingår ju för de som har friskvårdsavtal med folktandvården eller motsvarande, det är inte all tandvård som är gratis... Men det är väl inte konstigt att man har den bilden när man inte läser all information i ärendena utan endast den som man själv finner vara rätt?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Valuta för pengarna. Fri sjukvård. Gratis skola. Mm.

Alternativet är ju USA systemet och det funkar ju så fruktansvärt mycket bättre.

Här kvittar det vem dina föräldrar är. Du själv väljer hur din framtid ser ut.

Fri sjukvård? Det har vi väl inte?
Subventionerad sjukvård...

Om vi inte snackar om barn och pensionärer över typ 85

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Varför kan man inte skita i skatt på saker och sätta rak moms på tjänster och varor. Ska det vara så jävla svårt att låta folk spendera eller donera pengar dit man själv vill?

Skola
Polis
Sjukvård
Brandkår
Vägar

Och lite smått som försäkringskassa etc.
Bort med arbetsförmedlingen och övriga odugliga skitmyndigheter.

Höj momsen till 50% eller något.

Låt det svenska folket visa sin riktiga solidaritet och se hur mkt pengar chill-livsnjutarna från Syrien får då.

Varenda person som inte blir kvoterad till Sverige eller har familj här har ingenting här att göra. Vandra genom 10 EU länder För Sverige, tacka socialbidraget och övriga 95% av rinkeby.

Kryptovalutor och lämna detta land där man kan betala för det man använder, så kan jag donera mina pengar till folk jag faktiskt tycker förtjänar dom. Tex gamla med för låg pension eller förtidspensionerade PGa sjukdomar etc, folk i fattiga länder som inte lämnar sin familj för socialbidrag.

Löfven, lånar 250 miljarder valutareservpengar för att täcka sitt underskott i budgeten och stoltiserar över hur stark Sveriges ekonomi är.

Skyller på moderaterna i mötet med Trump om att han ärvt(?!?!?!?) migrationslagstiftningen men nu har han ändrat så vi tar in färre. ???????????????
Vidriga svenska fega politikergrisar allihopa.

Designated survivor någon? Man kan ju hoppas.

Kan inte vänta mer på bankkraschen i framtiden, let it come!

Det roligaste är ju att löfen gick åt Sverige demokraternas håll när invandringen minskade och satte stopp:p vilken hjälte, Tyskland som har mer resurser tog inte emot så många som vi svenskar tvingades göra.

Kommer ta 10/15år innan dom börjar tjäna in till vårat samhälle, jag tror inte vi kommer gå med vinst på dessa 100.000 som kom in minst (är bara en förlust affär). Sen sparka ut dom som har jobb här sen flera år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det beror nog till största delen på att fler är i arbete och inte att intäkterna ökat från ett konstant antal arbetande, samtidigt så har arbetslösheten totalt sett minskat väldigt lite och i vissa grupper ökat, tex bland unga ökade arbetslösheten med drygt 2 % under alliansen.
De som verkligen drar iväg i inkomst är kapitalägare och de väljer ju i princip själva om de vill betala skatt eller inte som nuvarande regler ser ut så där finn det mnycket att plocka in till statskassan utan att behöva höja skatten på arbete.
https://www.pixeltopic.com/files/2018/3/rfpoiakyczykifw.png
http://www.lo.se/start/lo_fakta/makteliten_toppnoterar_igen

Vilket var det som hävdades - fler i arbete, vilket i sin tur ger större skatteintäkter. Trots lägre skattetryck. Eller kanske tack vare?

Det är bara om man ser ett självändamål i att statens inkomster ökar på bekostnad av arbetarnas, som man kan vara missnöjd över det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

Oavsett om man jobbar inom offentlig eller privat sektor så ser jag gärna att du presenterar någon som arbetar 60h okompenserad övertid i veckan. Det blir ju särskilt intressant när vi tittar på det tillsammans med den lagstiftning vi har på området... Dvs, högst 48 timmar per 4-veckor och 200 timmar på ett år. (Och då ibland även särskild övertid, men det är ju inget som får sättas i system). Därutöver har vi 9§ som reglerar arbetstider vid naturkatastrofer etc.

Jobbade själv en halvdag helg, vilket inte renderade i särskilt stora extraersättningar, ca 4tkr efter skatt.

Grundproblemet är väl snarast att den arbetsgivare som hanterar 60h okompenserad övertid har andra (större) problem än detta? Men även om jag tycker om det jag jobbar med, 60 timmar av min "fritid" i veckan för att min arbetsgivare inte kan hantera personalfrågor?

Många jobbar under premissen att de ska ha utfört en arbetsuppgift inom ett visst datum och de får högst tidrapportera X-antal timmar på detta. Hur det sedan löser problemet är helt upp till de själva, om de ej löser uppgiften utan att bryta emot något av ovanstående så kan de få gå.. -Det beror självklart på hur mycket de överskriver och hur ofta.

Beroende på hur duktig man är och hur mycket det strular så kan folk göra allt i från 20h i veckan till 100h om veckan. Där det finns många lösningar som att själv anlita och bekosta någon som jobbar åt en.. Det skiljer sig egentligen inget från högskolan, vissa duktiga fixar alla labbar på 5 minuter, andra får bränna hur mycket tid som helst. Skillnaden i verkligheten är att ingen har gjort labben innan och man måste komma fram med en fungerande lösning.

Min poäng är att många som jobbar kommunalt får betalt för deras övertid och det då är fel att säga att de bara har x- kronor i lön som grundlön, när vissa plockar ut hur mycket som helst i övertid, ob-tillägg och vad det nu heter.

Tänk lite sann företagsklimat inom kommunal verksamhet där de har krav på resultat och inte närvarotimmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

Om du tror att alla kan 7ggr sina pengar på 40 år med aktie sparande eller fonder så kanske du ska läsa på lite.

Denna utveckling är vad som fåtts historiskt genom att spara på Stockholmsbörsen så det enda val som behövs är en billig indexfond, något som bara kräver lite intresse för sitt eget liv i framtiden vilket jag hoppas alla har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vore väldigt fel att endast ha plånboken som måttstock. Personligen tror jag det är väldigt dumt att inte erbjuda "basbehoven" (skola, vård, polis etc) via skatten, men jag tror att individen är klokare än en fårskock och röstar därför för mer personligt ansvar.

Exempelvis kommer inga "unga" få en pension de kan leva på, men hade var person fått ta hand om sina 18% som avsätts till pensionssystemet själva hade vi troligtvis vart landet med mest miljonärer per capita.
Som ett räkneexempel så är medelinkomsten i landet runt 22500 i månaden, vilket ger en avsättning till pensionssystemet på 4000 kr/månad. På 40 år ("arbetsliv") ger detta ett pensionssparande på ca 13 miljoner kronor. Med en medelålder på runt 85 år och pensionsålder på 65 så kan du sätta sprätt på 650000 per år, eller 55000 i månaden resten av livet. Slutresultatet blir alltså runt 5 ggr högre än vad allmänna pensionssystemet kommer ge, något som jag hade sett positivt på.

https://rakna.net/berakna/aktiesparande/

En på jobbet sade att snitt/medel lönen för alla anställda var över 32000 i månaden i Sverige, men då det hade hörts snabbt på någon nyhet lyckades vi inte verifiera det med lite googling på jobbet.
Nu om jag läser rätt på SCB så ligger genomsnittslönen på 32 800 kronor i månaden, och det visar att jag är låginkomsttagare och jag klagar inte på min lön, men ifrågasätter vad skatterna används till:
http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildnin...

Samtidigt som en annan sida visar betydligt lägre siffror, med en medianinkomst på mindre än 300000:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-komm...

Men det kanske är skillnad på medianinkomst och genomsnittslön?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Många jobbar under premissen att de ska ha utfört en arbetsuppgift inom ett visst datum och de får högst tidrapportera X-antal timmar på detta. Hur det sedan löser problemet är helt upp till de själva, om de ej löser uppgiften utan att bryta emot något av ovanstående så kan de få gå.. -Det beror självklart på hur mycket de överskriver och hur ofta.

Beroende på hur duktig man är och hur mycket det strular så kan folk göra allt i från 20h i veckan till 100h om veckan. Där det finns många lösningar som att själv anlita och bekosta någon som jobbar åt en.. Det skiljer sig egentligen inget från högskolan, vissa duktiga fixar alla labbar på 5 minuter, andra får bränna hur mycket tid som helst. Skillnaden i verkligheten är att ingen har gjort labben innan och man måste komma fram med en fungerande lösning.

Min poäng är att många som jobbar kommunalt får betalt för deras övertid och det då är fel att säga att de bara har x- kronor i lön som grundlön, när vissa plockar ut hur mycket som helst i övertid, ob-tillägg och vad det nu heter.

Tänk lite sann företagsklimat inom kommunal verksamhet där de har krav på resultat och inte närvarotimmar.

I mycket av det du skriver (inte bara i denna tråden) låter som om du endast är i kontakt med kriminella och inkompetenta chefer/företag som totalt struntar i att ta något ansvar för sina anställda utan bara försöker berika sig själva oavsett vilka medel som krävs, du kanske jobbar för skattepengar tex med bygget av Karolinska ? Det är ju ett praktexempel på hur illa det går när man släpper loss politiker som vill överföra skattepengar till helt moral och etiklösa företagare, rena försörjningsstödet till rika.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@Punnisher: Skillnaden på median och medelvärde är svaret. Personligen begriper jag inte riktigt vad medianvärde är bra för. Känns mer som medelvärde för den som inte kan räkna.
Nu är det ju dock så att det snarare har blivit väldigt många fler som har tjänat väldigt mycket mer, än att hela befolkningens ökat så värst mycket. Det får man ju en hygglig hint om längst ner i SCB-länken.
Edit: Att folk börjat dra igång "konsultfirmor" istället har nog bidragit en hel del också. Men de får ju inte automatiskt alla "fördelarna" som andra får. Så man ska väl inte gnälla på det allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Som du ser av tabell två har skatteintäkterna till statskassan faktiskt ökat under varje år som den fruktansvärda skattesänkar-alliansen suttit vid makten (2006-2014). Hur kan det ha gått till?! Alla vet ju att staten bara kan få in mer pengar genom HÖJDA skatter och sms-lån!

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nation...

Staten utfärdar inga sms-lån. Det är giriga riskkapitalister som hittat en affär där kronofogden agerar indrivare av lån som aldrig borde ha utfärdats.

2007-2008 var det global finanskris.
Sedan tog den slut, världsekonomin återhämtade sig och högkonjunktur följde.
Ett exportberoende land som Sverige är högst beroende av hur det går för resten av industrivärlden, så de gasar hänger vi på.

Tack vare den globala högkonjunkturen kunde alliansen sänka skatten med 100miljarder per år utan att gräva enorma hål i statsfinanserna, men jag tänker att de miljarderna istället borde investerats i vård, skola och polis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Som du ser av tabell två har skatteintäkterna till statskassan faktiskt ökat under varje år som den fruktansvärda skattesänkar-alliansen suttit vid makten (2006-2014). Hur kan det ha gått till?! Alla vet ju att staten bara kan få in mer pengar genom HÖJDA skatter och sms-lån!

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nation...

Lägg sen till samhällsutvecklingen, hur folk resonerar kring sina pengar.
Så om jag får mer pengar kvar på lönen jämfört med tidigare, då har jag möjlighet att konsumera mera.
Samtidigt som löner och varor blivit billigare så börjar det stagnera nu, och vissa saker börjar bli dyrare nu än det var tidigare.
Mobilmarknaden, alla köper en mobiltelefon för flera tusen och det bidrar till skatteintäkter...
Billigare flyg, fler reser till solen...
Lån, ja lån ger tillbaka pengar till skatten när man betalar tillbaka... några procent är många tusen... bostadslån, jämför med före alliansen http://hypotek.swedbank.se/rantor/historiska-rantor/historik-...
Bara en fundering om att sänkt skatt inte är lika med massiva skatteintäkter, det är ju ändå befolkningen som bidrar till att konsumera, hur de mår och känner och vågar spendera pengar.

edit.
Kan ju tilläggas att imorgon är en annan dag, då vi nu ska ta ansvar för våra egna pengar för att ha någon pension jämfört med då det tidigare var staten som förvaltade detta i större utsträckning. Hur många börjar spara redan som 20 åring till sin pension, något som är imorgon.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

I mycket av det du skriver (inte bara i denna tråden) låter som om du endast är i kontakt med kriminella och inkompetenta chefer/företag som totalt struntar i att ta något ansvar för sina anställda utan bara försöker berika sig själva oavsett vilka medel som krävs, du kanske jobbar för skattepengar tex med bygget av Karolinska ? Det är ju ett praktexempel på hur illa det går när man släpper loss politiker som vill överföra skattepengar till helt moral och etiklösa företagare, rena försörjningsstödet till rika.

Inom privat sektor så spelar det ingen roll vad man arbetar som, är man rörläggare, snöskottare, flyttpersonal, lokalvårdare, systemutvecklare,projektledare eller whatever, så om man jobbar emot en kund så ska man fakturera. Där kund är enbart villig att betala X antal kronor.
Vissa jobb är enklare att se vad pengarna tar vägen, men ska man utveckla en drivrutin för något och fakturera kund 1000kr/h för detta så är det inte så självklart för kund att extra tid skulle behövs, ofta görs affärer upp i fastpris redan innan. Och all tid mer än exempelvis 2 veckor det tar för en är en förlust, om man hela tiden gör förluster så får man sparken.

Att då jämföra löner med folk som arbetar under pessimismen att de måste prestera emot folk som mer får betalt för enbart att närvara, så tycker jag det är fel att enbart jämföra grundlöner. Jämför istället lönen när alla tillägg finns med då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

En på jobbet sade att snitt/medel lönen för alla anställda var över 32000 i månaden i Sverige, men då det hade hörts snabbt på någon nyhet lyckades vi inte verifiera det med lite googling på jobbet.
Nu om jag läser rätt på SCB så ligger genomsnittslönen på 32 800 kronor i månaden, och det visar att jag är låginkomsttagare och jag klagar inte på min lön, men ifrågasätter vad skatterna används till:

Samtidigt som en annan sida visar betydligt lägre siffror, med en medianinkomst på mindre än 300000:

Skrivet av anon186252:

@Punnisher: Skillnaden på median och medelvärde är svaret. Personligen begriper jag inte riktigt vad medianvärde är bra för. Känns mer som medelvärde för den som inte kan räkna.
Nu är det ju dock så att det snarare har blivit väldigt många fler som har tjänat väldigt mycket mer, än att hela befolkningens ökat så värst mycket. Det får man ju en hygglig hint om längst ner i SCB-länken.
Edit: Att folk börjat dra igång "konsultfirmor" istället har nog bidragit en hel del också. Men de får ju inte automatiskt alla "fördelarna" som andra får. Så man ska väl inte gnälla på det allt för mycket.

Poängen med medianvärde är att man då kan jämföra mot medelvärde. Är medelvärdet högre än medianvärdet så vet man att det är en mindre del som ligger över medelvärdet, men att de tjänar så pass mycket att medelvärdet dras upp. Man kan alltså få en uppfattning om hur fördelningen ser ut. De under medel diffar inte jättemycket mot medel medan de över diffar desto mer mot medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Median
Du listar upp alla siffror i storleksordning och väljer siffran i mitten.

Medelvärde
Du summerar alla siffror och delar med antalet summerade siffror.

Man kan argumentera för att medianvärdet representerar inkomsten "de flesta har" på ett bättre vis än medelvärdet, eftersom den räkneformen är bättre på att sortera bort höga och låga avvikelser.

Men medelvärde blir influerat av avvikelser, och kan ge sken av en högre (eller lägre) siffra än vad "de flesta" skulle uppleva. I inkomst-fallet skulle detta kunna var en person som tjänar väldigt mycket mer än vad de flesta gör.

För att visa med ett räkneexempel.

Vi säger att det finns 10 personer i Sverige.
1st tjänar 0 kronor i månaden.
8st tjänar 20 000 i månaden
1st tjänar 200 000 i månaden.

Medianen är 20 000.
Medelvärdet(medelinkomst) är 36 000. (20 000* 8 + 200 000)/ 10 personer

20000 är vad de flesta tjänar.
Men eftersom en person får väldigt mycket pengar så är medelinkomsten nästan dubbelt så hög.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Poängen med medianvärde är att man då kan jämföra mot medelvärde. Är medelvärdet högre än medianvärdet så vet man att det är en mindre del som ligger över medelvärdet, men att de tjänar så pass mycket att medelvärdet dras upp. Man kan alltså få en uppfattning om hur fördelningen ser ut. De under medel diffar inte jättemycket mot medel medan de över diffar desto mer mot medel.

Hmm.. Intressant. Förstår tanken, men tycker fortfarande att det är rätt knasigt, oavsett användningsområde. Visst, det är väl lite det tankesättet jag använde mig av (när jag hänvisade till botten av SCB-länken), men inte tycker jag medianen behövs för att klura ut det. Kanske är mer användbart i områden där lite logik och vett inte duger. Får hoppas att jag finner ett användningsområde nån gång under livets gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

En hantverkare har jobb när konjunkturen är god, han får försörja sig själv på egenhand med avtal till kund, gillar inte kunden hans arvode samt insats kan man alltid välja att avstå, göra jobbet själv eller som du själv föreslog, anlita någon svart. Du blir inte fullbetald hantverkare under en dag om du trodde det.

Vet du varför många akademikeryrken är lågbetalda? Delvis för många får sina löner betalda av skattemedel och eftersom utbildning är subventionerad av skatt här i Sverige. I många andra länder får du betala själv för varje termin samtidigt som du ska betala för din egen levnad. Där går det inte två akademiker på en arbetare.

Hantverkare kan betyda lite vad som helst men brukar ofta användas för att tala om "bygghantverkare" så antar att det är vad du syftar på. Få yrkesgrupper har väl under så många år varit sponsrade av staten. Antingen indirekt, byggsubventioner, räntebidrag osv. osv. eller direkt genom ROT-avdrag och liknande.

Permalänk
Inaktiv

Våra politiker har ju inte kravet på sig att vara utbildade på något speciellt vis, så tror inte de riktigt vet vad de egentligen sysslar med. På något sätt så överlever systemet all okunskap, men det är lite skrämmande när man tittar på vilka nötter som styr skutan.

Ska bli intressant och se hur Sverige blir de närmsta åren, mycket domedags predikande nu. Tur att man kan flytta utomlands igen om det går illa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marke:

En hantverkare har jobb när konjunkturen är god, han får försörja sig själv på egenhand med avtal till kund, gillar inte kunden hans arvode samt insats kan man alltid välja att avstå, göra jobbet själv eller som du själv föreslog, anlita någon svart. Du blir inte fullbetald hantverkare under en dag om du trodde det.

Vet du varför många akademikeryrken är lågbetalda? Delvis för många får sina löner betalda av skattemedel och eftersom utbildning är subventionerad av skatt här i Sverige. I många andra länder får du betala själv för varje termin samtidigt som du ska betala för din egen levnad. Där går det inte två akademiker på en arbetare.

Akademiker vs hantverkare så bör man jämföra liknande arbetsplatser. Att många akademiker jobbar inom kommunal verksamhet så är det skolor och sjukvård som drar upp dessa siffror.

Men ser man på yrken t.ex. inom byggbranschen så beror deras löner på flera saker, just nu är det underskott av hantverkare och då vill såklart arbetsgivare betala mer för att få dem, alla de rika EU länderna värnar dessutom om protektionism och motverkar arbetskraft utifrån komma in i sverige att konkurrera rimliga löner. (såklart de ska vara billigare om de ej kan svenska)

Inom de mer tekniska jobben är det idag också tuff konkurrens om jobben, dens hålls tillbaka av som du säger att det är lätt att utbilda sig i sverige, men att vi konkurrerar med folk i andra länder. Jag har flertalet gånger gjort lösningsförslag som kund har tyckt varit bra, men de har istället bett någon i Thailand etc utföra uppgiften.

Jag tror att lönerna för hantverkare kan komma och falla, när automatiseringen tar fart och lågkonjunkturen slår in så blir det mindre som byggs, men även att fler personer som konkurrerar om jobben som inte kräver vidareutbildning. Överallt var man går idag ser man slöseri på arbetskraft som skulle gå att få bort.

För oss inom IT så ökas jobben när allt mer ska automatiseras och kopplas ihop. Så jag tror att vi inom tekniska utbildningar har en positiv framtid, även om man just idag ofta hade tjänat mer haft det bättre utan utbildningen om man jobbar på rätt ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Våra politiker har ju inte kravet på sig att vara utbildade på något speciellt vis, så tror inte de riktigt vet vad de egentligen sysslar med. På något sätt så överlever systemet all okunskap, men det är lite skrämmande när man tittar på vilka nötter som styr skutan.

Ska bli intressant och se hur Sverige blir de närmsta åren, mycket domedags predikande nu. Tur att man kan flytta utomlands igen om det går illa.

Tycker det sätter fingret på ett stort problem.
Man borde givetvis ha någon relevant utbildning och åtminstone några års arbetslivserfarenhet.
Göra karriär genom ett ungdomsförbund är ju helt vansinnigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon173292:

Våra politiker har ju inte kravet på sig att vara utbildade på något speciellt vis, så tror inte de riktigt vet vad de egentligen sysslar med.

Utbildning betyder dock inte alltid så mycket. Du kan exempelvis få högre betyg trots att du är helt ute och cycklar, då du ändå uppfyller kravet att försöka använda huvet. Yes, betygskraven är lite lutsiga, även om de nog förändrats lite sen jag pluggade.
Skulle gått mer på IQ och ställt knepiga frågor, för att se hur lång tid folk spenderar innan de svarar. En som spenderar längre tid har i alla fall insett att de flesta frågorna är knepigare än de först kan verka. Och ja, logik är ju inte direkt ett minus..
Du kan ha stenkoll på alla trafikregler och hur en bil fungerar, men det betyder inte att du kan köra bil. Lite samma princip.
Nå, det finns såklart en plats för kunskapskrav också. Försökte mest belysa att du nog inte hade blivit nöjd bara för att alla politiker hade relevant utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att ha löst uppgift X innan en deadline förekommer ju även inom den offentliga sektorn. Men för att återgå till ditt exempel, övertid ska vara beordrad och inget du väljer själv. Om det är så att du har ett avtal som säger att du får tidrapporera högst X timmar på ett projekt (som inte är standardbetonat) så är det nog så att anbudsansvarig på företaget inte har koll, alternativt att det är fel kompetens på uppdraget. Då ser jag ju gärna en beskrivning av den anställningsform dessa anställda har. Det låter ju inte direkt förenligt med vissa arbetsrättsliga regleringar vi har.

Min erfarenhet av dåliga konsulter är: Stor mängd timmar (dock till lägre timkostnad än de seniora), men sen en slutprodukt som inte är enligt spec. Men dessa får ändå vara kvar...

Att du får betalt för din övertid är ju det vanligaste i vårt avlånga land. Däremot kan du ju ha bytt övertidsersättning mot andra saker, exvis mer pensionsinsättningar eller fler semesterdagar.

Grundlönen är ju det normala att jämföra, då det är utan en massa konstiga tillägg, varför inte då räkna in traktamenten, jourer etc i den när vi ändå håller på? Övertid är ju som sagt var beordrat, OB-tillägg får du ju inte om du själv väljer att förlägga din arbetstid till detta... Annars är jag frivillig att arbeta alla storhelger och röda dagar samt lägga min arbetstid 18-07 dessa dagar...

Skrivet av mrqaffe:

NKS är ju en skräckhistoria i sig, inte minst med tanke på de väldigt frikostiga avtalen som konsulterna på BCG har... Där kan vi tyvärr tala om bristande projektstyrning och intressekonflikter. Sen om jag ska tala om projekt mer i min sektor så är ju Förbifart Stockholm ett liknande exempel där vi har underlag som säger att det inte är ett projekt som ska genomföras, men politiskt så är det ju inte läge att avsluta det prestigebygget.

Skrivet av anon159643:

Inom privat sektor så spelar det ingen roll vad man arbetar som, är man rörläggare, snöskottare, flyttpersonal, lokalvårdare, systemutvecklare,projektledare eller whatever, så om man jobbar emot en kund så ska man fakturera. Där kund är enbart villig att betala X antal kronor.
Vissa jobb är enklare att se vad pengarna tar vägen, men ska man utveckla en drivrutin för något och fakturera kund 1000kr/h för detta så är det inte så självklart för kund att extra tid skulle behövs, ofta görs affärer upp i fastpris redan innan. Och all tid mer än exempelvis 2 veckor det tar för en är en förlust, om man hela tiden gör förluster så får man sparken.

Att då jämföra löner med folk som arbetar under pessimismen att de måste prestera emot folk som mer får betalt för enbart att närvara, så tycker jag det är fel att enbart jämföra grundlöner. Jämför istället lönen när alla tillägg finns med då.

Kunden betalar X kronor per nedlagd timme, du har sagt att du ska utföra det på Y timmar. Sen om det tar Y+n timmar så blir det möjligtvis frågor kring ÄTA-arbeten eller om något annat förändrats. Men att föra fram bristande kompetens som ska utföra något så har man ju som konsult ett visst ansvar kring att de personer som ska leverera faktiskt gör det.

Återigen, den som lämnar ett anbud/offert utan att ha koll på vad som ska levereras kommer ju oaktat att försvinna från marknaden vilket trots allt är utmärkt.

Vem/Vilka arbetar under premissen att de endast måste närvara? För att få sparken (i betydelsen avskedad så krävs långt mycket mer än en oskicklighet), medan det för uppsägning trots allt räcker med arbetsbrist. Men att felaktigt säga upp eller avskeda någon är inte gratis för en arbetsgivare.

Skrivet av improwise:

Hantverkare kan betyda lite vad som helst men brukar ofta användas för att tala om "bygghantverkare" så antar att det är vad du syftar på. Få yrkesgrupper har väl under så många år varit sponsrade av staten. Antingen indirekt, byggsubventioner, räntebidrag osv. osv. eller direkt genom ROT-avdrag och liknande.

En väldigt träffande beskrivning, varför inte sänka skatterna för alla med motsvarande grad istället för dessa subventioner så får man verka på en fri marknad istället för något som blåses upp av statligt stöd.

Skrivet av anon159643:

Akademiker vs hantverkare så bör man jämföra liknande arbetsplatser. Att många akademiker jobbar inom kommunal verksamhet så är det skolor och sjukvård som drar upp dessa siffror.

Men ser man på yrken t.ex. inom byggbranschen så beror deras löner på flera saker, just nu är det underskott av hantverkare och då vill såklart arbetsgivare betala mer för att få dem, alla de rika EU länderna värnar dessutom om protektionism och motverkar arbetskraft utifrån komma in i sverige att konkurrera rimliga löner. (såklart de ska vara billigare om de ej kan svenska)

Inom de mer tekniska jobben är det idag också tuff konkurrens om jobben, dens hålls tillbaka av som du säger att det är lätt att utbilda sig i sverige, men att vi konkurrerar med folk i andra länder. Jag har flertalet gånger gjort lösningsförslag som kund har tyckt varit bra, men de har istället bett någon i Thailand etc utföra uppgiften.

Jag tror att lönerna för hantverkare kan komma och falla, när automatiseringen tar fart och lågkonjunkturen slår in så blir det mindre som byggs, men även att fler personer som konkurrerar om jobben som inte kräver vidareutbildning. Överallt var man går idag ser man slöseri på arbetskraft som skulle gå att få bort.

För oss inom IT så ökas jobben när allt mer ska automatiseras och kopplas ihop. Så jag tror att vi inom tekniska utbildningar har en positiv framtid, även om man just idag ofta hade tjänat mer haft det bättre utan utbildningen om man jobbar på rätt ställe.

Fast är det inte lämpligt att de som arbetar inom skola och förskola är välutbildade och kan det de ska göra? De är ju trots allt de som har hand om våra barn och ska lära ut allt vi vet till dem?

Det är till viss del en sanning med modifikation att det är brist/underskott på hantverkare, inom vissa områden, dock inte alla. Därutöver så har vi ju både inom transport och bygg ett otroligt stort mått av protektionism, vilket inte minst märks på de otroligt stelbenta cabotageregelverket som vi har (trots att det står stick i stäv med EU och varors/tjänsters fria rörlighet).

Att presentera ett lösningsförslag är ju trots allt den lätta biten, men det blir inte mest ekonomiskt lönsamt för din kund att köpa den tjänsten av dig. Du kan leverera på X timmar, kostar Y/timme. Den som fått uppdraget levererar på 2x timmar, men till y/3 kronor i timmen. Vilket blir mest lönsamt? Men skulle personligen gärna se att IT-avdelningarna upphandlas/outsourcas.

Ser man till vad man får för IT-konsulter idag så tar jag ju gärna emot de som är billigare och bättre samt klarar av att hålla deadlines till skillnad mot de vi har idag. När vi har timdebiteringar på 1500-2500/timme och resultatet är värdelöst så tyvärr LOU är inte bra.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Nyfiken, hur många av er som här i tråden uttryckt att ni tycker politiker är idioter överlag och anser er ha lösningarna på de stora samhällsproblemen har själva övervägt att faktiskt bli politiker och omsätta idéerna till verklighet?

För egen del tror jag politiker överlag är underskattade, dvs man tror att jobbet är enklare än det är och att politikerna är latare/dummare/ondare än vad dom faktiskt är. Det gäller även dom som inte tillhör de partier jag själv röstar på. Visst finns det många med tveksamma meriter för att vara där dom är, men samtidigt, om inte de experter som finns i denna tråd och på andra ställen själva ställer upp får vi väl ta dom vi får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Ser man till vad man får för IT-konsulter idag så tar jag ju gärna emot de som är billigare och bättre samt klarar av att hålla deadlines till skillnad mot de vi har idag. När vi har timdebiteringar på 1500-2500/timme och resultatet är värdelöst så tyvärr LOU är inte bra.

Den som löpande köper in IT-konsulter för 1500-2500 kr i timmen och får ett värdelöst resultat har nog långt större problem i den egna organisationen än vad som kan skyllas på LOU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vilken avkastning har du räknat på? 10% som det stod på sidan?

Hur är det med pensionssystem i andra länder? Finns det exempel där man låtit befolkningen sköta det helt och hållet på egen hand? Jag tänker att det kan finnas lite risker att vissa sätter sprätt på allt och inget finns kvar den dagen det behövs, hur tänker du kring detta?

Satte 8% då jag hört den siffran från annat håll och känns mer realistiskt.

Angående andra länder så är det inget jag studerat, ger bara ett bevis på vad lite ansvar kan ge i plånboken, men som du är jag rädd för att de flesta hade spenderat pengarna och stått utfattiga när pensionen närmar sig. Just därför som det är i närmaste skandal att grundläggande ekonomi lärs ut under grundskolan. Här är ju givetvis ett grundproblem att politikerna har så dålig kunskap själva samt en krattad manage så ingen fråga som behöver drivas.

Sverige är i enormt behov av en förbättrad sparpolitik efter att IPS las ned (kunde vart smartare designad) och skattehöjningarna på ISK/KF fått än mindre att ha ett långsiktigt sparande. Idag har 26% av Sveriges befolkning inget långsiktigt sparande vilket kommer bli enormt kostsamt för samhället (bidrag) och säkerligen mindre trevligt för individerna då de får leva på minimilön.

https://twitter.com/KullJohanna/status/970975575027453952

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Jag använde mig av ekonomifaktas årslön på ca 270k. Låter lite lågt men spelade mindre roll vilken som är korrekt. Ville bara visa på kraften av ränta på ränta och då blir insättningarna efter ett tag inte så meningsfulla ändå.

Medianinkomsten är vad den i mitten tjänar, alltså nr 5 på listan om man jämför 9 personer medan genomsnittslönen är just medel av de 9 lönerna. Skulle gissa att medellönen är högre än medianen då det alltid kommer finnas dem med väldigt välbetalda jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Om jag har förstått det rätt har ju t.ex ROT-avdraget lett till ökade skatteintäkter genom att det renoveras mera (sysselsätter flera, samt moms på mtrl).
Så visst det är ju en slags subventionering, men den har ju lett till ökade intäkter, så kanske snarare en marknads-stimulans än en ren subvention...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik21:

En väldigt träffande beskrivning, varför inte sänka skatterna för alla med motsvarande grad istället för dessa subventioner så får man verka på en fri marknad istället för något som blåses upp av statligt stöd.

Mina spekulationer:
1. De känner sig lite smutsiga om de manipulerar bomarknaden ganska rejält, men vägrar att avhjälpa "problemet" de då skapar.
2. Att de helt enkelt vill undvika en utveckling där de unga ska behöva bo med päronen tills de ärver bostaden(eller flytta en bit), för att ingen längre har råd att köpa bostäderna.
3. För att de vill att bostäder ska byggas även när de inte kostar oändligt mycket. Som de gör i en hel del storstäder runt om i världen. Sådana priser är ju inte riktigt positiva för särskilt många. Inte minst för de som vill ha en stabil valuta..
4. De vill piffa upp jobbstatistiken.

Skrivet av improwise:

Nyfiken, hur många av er som här i tråden uttryckt att ni tycker politiker är idioter överlag och anser er ha lösningarna på de stora samhällsproblemen har själva övervägt att faktiskt bli politiker och omsätta idéerna till verklighet?

För egen del tror jag politiker överlag är underskattade, dvs man tror att jobbet är enklare än det är och att politikerna är latare/dummare/ondare än vad dom faktiskt är. Det gäller även dom som inte tillhör de partier jag själv röstar på. Visst finns det många med tveksamma meriter för att vara där dom är, men samtidigt, om inte de experter som finns i denna tråd och på andra ställen själva ställer upp får vi väl ta dom vi får.

Jodå, många gånger. Avskyr dock tanken att styra och ställa över andra. Är liksom det jag själv är för, låt folk vara sig själva..
Dock skulle jag inte påstå att "politiker är idioter överlag". Mer att folket söker idioti och politikerna inte vågar göra det som är vettigt. Skulle exempelvis kunna tänka mig att Dan Eliasson, som till synes verkar vara personen man sätter på myndigheter man vill kvadda, egentligen sätts där för att den myndigheten kommer nedprioriteras(eller nått i den stilen), och han är bra på att få jobb gjort, även under dåliga förhållanden.
Finns dock vissa som man kan undra över.. Men det kanske mest är att de är livrädda för att uttrycka sig lite fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Skulle väl vilja påstå att man nu har gått över till att göra skattehöjningar i form av punktskatter och mer eller mindre förtäckta skattepålagor, istället för att öka procenten på deklarationen. Ingen vill bli ihågkommen bland väljarna som partiet som ökade procentsatsen på deklarationen, något de förstnämnda skulle påminnas om varje år. Man siktar istället in sig på produkter och tjänster stora grupper är direkt beroende av. Några exempel på ganska nyinförda pålagor:

Miljöskatt på elektronik
Flygskatt
Boendeparkeringsavgifter
Höjning av befintlig tobaksskatt
Trängselskatt

Vidare drar man in stora pengar andra vägar. Högerns paradnummer är förstås att sälja av statliga bolag. Vänstern tvingar istället statliga bolag och kommuner att ta stora lån, och plockar ut de frigjorda tillgångarna som avkastning.

Kort sagt pålagor som förvisso bara kommer tolereras med protest på kort sikt, men som på lång sikt kommer normaliseras och helt glömmas bort, eller uttag som absolut inte syns för gemene man.

Visst ger dessa skatter pengar till statskassan/kommunen som inte syns på deklaratonen. Men samtidigt är några av dessa skatter bra och kanske helt nödvändiga. Tobaksskatt tycker jag helt rätt, dels för det ska kännas mer värt att sluta för det är dyrt (eller börja). Och sen att cancer och sån skit kostar massa pengar för samhället också... så de tycker jag är bra och gör säkert mer nytta än skada.

Sen detta med avgift för boendeparkering... Där jag bor kostar den 700 kr i månaden. Men är fan hopplös att hitta parkering i alla fall. Hade med glädje betalat för att faktiskt kunna hitta en parkering. Nu har jag valt parkeringsgarage istället. Men har varit med om att jag ska hämta saker i lägenheten och de omöjligt att hitta plats... trots att jag gärna betalar 20 kr i timmen... och detta för så många har boendeparkering. De slutade med jag ställde mig olämpligt och fick böter 800 kr istället... Så HÖJ boendeparkeringen så jag har någonstans att stå när jag behöver!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Om jag har förstått det rätt har ju t.ex ROT-avdraget lett till ökade skatteintäkter genom att det renoveras mera (sysselsätter flera, samt moms på mtrl).
Så visst det är ju en slags subventionering, men den har ju lett till ökade intäkter, så kanske snarare en marknads-stimulans än en ren subvention...

Gissar att det snarare är så att det betalas skatt för dessa renoveringar mot tidigare då det är svårt att kombinera ROT-avdrag med svartjobb