Skrivet av anon159643:
Många jobbar under premissen att de ska ha utfört en arbetsuppgift inom ett visst datum och de får högst tidrapportera X-antal timmar på detta. Hur det sedan löser problemet är helt upp till de själva, om de ej löser uppgiften utan att bryta emot något av ovanstående så kan de få gå.. -Det beror självklart på hur mycket de överskriver och hur ofta.
Beroende på hur duktig man är och hur mycket det strular så kan folk göra allt i från 20h i veckan till 100h om veckan. Där det finns många lösningar som att själv anlita och bekosta någon som jobbar åt en.. Det skiljer sig egentligen inget från högskolan, vissa duktiga fixar alla labbar på 5 minuter, andra får bränna hur mycket tid som helst. Skillnaden i verkligheten är att ingen har gjort labben innan och man måste komma fram med en fungerande lösning.
Min poäng är att många som jobbar kommunalt får betalt för deras övertid och det då är fel att säga att de bara har x- kronor i lön som grundlön, när vissa plockar ut hur mycket som helst i övertid, ob-tillägg och vad det nu heter.
Tänk lite sann företagsklimat inom kommunal verksamhet där de har krav på resultat och inte närvarotimmar.
Att ha löst uppgift X innan en deadline förekommer ju även inom den offentliga sektorn. Men för att återgå till ditt exempel, övertid ska vara beordrad och inget du väljer själv. Om det är så att du har ett avtal som säger att du får tidrapporera högst X timmar på ett projekt (som inte är standardbetonat) så är det nog så att anbudsansvarig på företaget inte har koll, alternativt att det är fel kompetens på uppdraget. Då ser jag ju gärna en beskrivning av den anställningsform dessa anställda har. Det låter ju inte direkt förenligt med vissa arbetsrättsliga regleringar vi har.
Min erfarenhet av dåliga konsulter är: Stor mängd timmar (dock till lägre timkostnad än de seniora), men sen en slutprodukt som inte är enligt spec. Men dessa får ändå vara kvar...
Att du får betalt för din övertid är ju det vanligaste i vårt avlånga land. Däremot kan du ju ha bytt övertidsersättning mot andra saker, exvis mer pensionsinsättningar eller fler semesterdagar.
Grundlönen är ju det normala att jämföra, då det är utan en massa konstiga tillägg, varför inte då räkna in traktamenten, jourer etc i den när vi ändå håller på? Övertid är ju som sagt var beordrat, OB-tillägg får du ju inte om du själv väljer att förlägga din arbetstid till detta... Annars är jag frivillig att arbeta alla storhelger och röda dagar samt lägga min arbetstid 18-07 dessa dagar...
Skrivet av mrqaffe:
I mycket av det du skriver (inte bara i denna tråden) låter som om du endast är i kontakt med kriminella och inkompetenta chefer/företag som totalt struntar i att ta något ansvar för sina anställda utan bara försöker berika sig själva oavsett vilka medel som krävs, du kanske jobbar för skattepengar tex med bygget av Karolinska ? Det är ju ett praktexempel på hur illa det går när man släpper loss politiker som vill överföra skattepengar till helt moral och etiklösa företagare, rena försörjningsstödet till rika.
NKS är ju en skräckhistoria i sig, inte minst med tanke på de väldigt frikostiga avtalen som konsulterna på BCG har... Där kan vi tyvärr tala om bristande projektstyrning och intressekonflikter. Sen om jag ska tala om projekt mer i min sektor så är ju Förbifart Stockholm ett liknande exempel där vi har underlag som säger att det inte är ett projekt som ska genomföras, men politiskt så är det ju inte läge att avsluta det prestigebygget.
Skrivet av anon159643:
Inom privat sektor så spelar det ingen roll vad man arbetar som, är man rörläggare, snöskottare, flyttpersonal, lokalvårdare, systemutvecklare,projektledare eller whatever, så om man jobbar emot en kund så ska man fakturera. Där kund är enbart villig att betala X antal kronor.
Vissa jobb är enklare att se vad pengarna tar vägen, men ska man utveckla en drivrutin för något och fakturera kund 1000kr/h för detta så är det inte så självklart för kund att extra tid skulle behövs, ofta görs affärer upp i fastpris redan innan. Och all tid mer än exempelvis 2 veckor det tar för en är en förlust, om man hela tiden gör förluster så får man sparken.
Att då jämföra löner med folk som arbetar under pessimismen att de måste prestera emot folk som mer får betalt för enbart att närvara, så tycker jag det är fel att enbart jämföra grundlöner. Jämför istället lönen när alla tillägg finns med då.
Kunden betalar X kronor per nedlagd timme, du har sagt att du ska utföra det på Y timmar. Sen om det tar Y+n timmar så blir det möjligtvis frågor kring ÄTA-arbeten eller om något annat förändrats. Men att föra fram bristande kompetens som ska utföra något så har man ju som konsult ett visst ansvar kring att de personer som ska leverera faktiskt gör det.
Återigen, den som lämnar ett anbud/offert utan att ha koll på vad som ska levereras kommer ju oaktat att försvinna från marknaden vilket trots allt är utmärkt.
Vem/Vilka arbetar under premissen att de endast måste närvara? För att få sparken (i betydelsen avskedad så krävs långt mycket mer än en oskicklighet), medan det för uppsägning trots allt räcker med arbetsbrist. Men att felaktigt säga upp eller avskeda någon är inte gratis för en arbetsgivare.
Skrivet av improwise:
Hantverkare kan betyda lite vad som helst men brukar ofta användas för att tala om "bygghantverkare" så antar att det är vad du syftar på. Få yrkesgrupper har väl under så många år varit sponsrade av staten. Antingen indirekt, byggsubventioner, räntebidrag osv. osv. eller direkt genom ROT-avdrag och liknande.
En väldigt träffande beskrivning, varför inte sänka skatterna för alla med motsvarande grad istället för dessa subventioner så får man verka på en fri marknad istället för något som blåses upp av statligt stöd.
Skrivet av anon159643:
Akademiker vs hantverkare så bör man jämföra liknande arbetsplatser. Att många akademiker jobbar inom kommunal verksamhet så är det skolor och sjukvård som drar upp dessa siffror.
Men ser man på yrken t.ex. inom byggbranschen så beror deras löner på flera saker, just nu är det underskott av hantverkare och då vill såklart arbetsgivare betala mer för att få dem, alla de rika EU länderna värnar dessutom om protektionism och motverkar arbetskraft utifrån komma in i sverige att konkurrera rimliga löner. (såklart de ska vara billigare om de ej kan svenska)
Inom de mer tekniska jobben är det idag också tuff konkurrens om jobben, dens hålls tillbaka av som du säger att det är lätt att utbilda sig i sverige, men att vi konkurrerar med folk i andra länder. Jag har flertalet gånger gjort lösningsförslag som kund har tyckt varit bra, men de har istället bett någon i Thailand etc utföra uppgiften.
Jag tror att lönerna för hantverkare kan komma och falla, när automatiseringen tar fart och lågkonjunkturen slår in så blir det mindre som byggs, men även att fler personer som konkurrerar om jobben som inte kräver vidareutbildning. Överallt var man går idag ser man slöseri på arbetskraft som skulle gå att få bort.
För oss inom IT så ökas jobben när allt mer ska automatiseras och kopplas ihop. Så jag tror att vi inom tekniska utbildningar har en positiv framtid, även om man just idag ofta hade tjänat mer haft det bättre utan utbildningen om man jobbar på rätt ställe.
Fast är det inte lämpligt att de som arbetar inom skola och förskola är välutbildade och kan det de ska göra? De är ju trots allt de som har hand om våra barn och ska lära ut allt vi vet till dem?
Det är till viss del en sanning med modifikation att det är brist/underskott på hantverkare, inom vissa områden, dock inte alla. Därutöver så har vi ju både inom transport och bygg ett otroligt stort mått av protektionism, vilket inte minst märks på de otroligt stelbenta cabotageregelverket som vi har (trots att det står stick i stäv med EU och varors/tjänsters fria rörlighet).
Att presentera ett lösningsförslag är ju trots allt den lätta biten, men det blir inte mest ekonomiskt lönsamt för din kund att köpa den tjänsten av dig. Du kan leverera på X timmar, kostar Y/timme. Den som fått uppdraget levererar på 2x timmar, men till y/3 kronor i timmen. Vilket blir mest lönsamt? Men skulle personligen gärna se att IT-avdelningarna upphandlas/outsourcas.
Ser man till vad man får för IT-konsulter idag så tar jag ju gärna emot de som är billigare och bättre samt klarar av att hålla deadlines till skillnad mot de vi har idag. När vi har timdebiteringar på 1500-2500/timme och resultatet är värdelöst så tyvärr LOU är inte bra.