Politiker pratar om skatter, men förändras de egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

I stort sett alla akademikeryrken. En hantverkare kan tjäna 30-35 kkr/mån men en sjuksköterska med 3-4 års universitetsutbildning får vara glad för 25, då har han/hon dessutom 200 kkr i studieskuld som skall betalas av medan snickaren kan jobba svart och tjäna ännu mer.

En hantverkare har jobb när konjunkturen är god, han får försörja sig själv på egenhand med avtal till kund, gillar inte kunden hans arvode samt insats kan man alltid välja att avstå, göra jobbet själv eller som du själv föreslog, anlita någon svart. Du blir inte fullbetald hantverkare under en dag om du trodde det.

Vet du varför många akademikeryrken är lågbetalda? Delvis för många får sina löner betalda av skattemedel och eftersom utbildning är subventionerad av skatt här i Sverige. I många andra länder får du betala själv för varje termin samtidigt som du ska betala för din egen levnad. Där går det inte två akademiker på en arbetare.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Ett tips är att spara i aktiefonder och inte bankkonto med 0-ränta eller vad du använt för långsiktigt sparande,

Om du tror att alla kan 7ggr sina pengar på 40 år med aktie sparande eller fonder så kanske du ska läsa på lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gundeboy:

Om du tror att alla kan 7ggr sina pengar på 40 år med aktie sparande eller fonder så kanske du ska läsa på lite.

Nej, alla kommer inte att lyckas men det är betydligt fler som lyckas genom att sätta pengarna på börsen än på bankkonto.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Förändras skatterna på ett signifikant sätt över tid, eller är det bara "smoke and mirrors" från politikerna?

"Skattetrycksligan" brukar väl ligga ganska oförändrad? Danmark, Sverige etc. i topp och har väl varit så under många års tid? Ta några kronor där, eller dra några kronor här. Jag tänker att snacket om skatter mest bara är just snack för att snärja den breda massan och knapra poäng.

Det finns förvisso en sorglig tendens att söka ta ut mer skatt framför att göra förändringar i prioriteringar, men det är ändå inte helt fel att beskriva samtliga nuvarande riksdagspartier som "skatteväxlarpartier" vilket ger att det samlade skattetrycket inte rör sig så förfärlig mycket. Så kallade "gröna skatteväxlingar" har det hållits på med sedan Persson tvingades förhandla till sig passivt MP-stöd när det begav sig.

Skrivet av anon52343:

Det finns väl knappast något svenskt politiskt parti som föreslår någon sorts signifikant förändrad skattemodell? Eller?

Kasselstrand & c/o som nyligen lanserade Alternativ för Sverige står bakom den mest frihetliga ekonomiska politiken som någon seriös politisk aktör har gått till val på sedan början av 1900-talet. AfS vill exempelvis reformera det progressiva skattesystemet och införa platt skatt. Detta kan givetvis inte genomföras över en natt, utan föregås av en rad riktade policyförändringar med kraftiga besparingseffekter i offentliga finanserna.

(Man brukar av uppenbar anledning inte räkna Bo Lungrens förslag i valet 2002 till kategorin signifikant förändrad skattemodell).

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vem hindrar någon från att läsa vidare? Sverige har ett av världens bästa utbildningssystem och det är gratis för alla hela vägen upp till doktorsnivå så kom inte och säg att det inte finns möjligheter eller alternativ, vem man än är!

Stoppa inte ord andras mun!
Jag kommenterade ditt påstående att "Tyvärr så lönar det sig inte att utbilda sig [...]" och att det gäller "I stort sett alla akademikeryrken." och menade att det kan finnas andra värden med att utbilda sig än skräcken över att skattas till döds. Alla kvalificerade yrken kräver någon form av utbildning.
Bemöt vad jag skriver och inte dina fantasier om du vill fortsätta diskussionen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Om man inte gillar svensk skatt gör som mina gamla polare. De bor i sverige har barn här, utnyttjar systemet som mest på alla sätt de kan. De själva både jobbar och skattar i norge såklart.

Frågan är dock om man i dagens moderna samhälle kan göra likadant fast fysisk hela tiden vara i sverige och jobba i Norge på distans?

Sedan angående löner som de pratas om så har jag fördomar emot kommunala arbetsplatser att de inte precis gör 60h obetald övertid i veckan eller så.. Lön efter alla pålägg är det intressanta inte baslönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Stoppa inte ord andras mun!
Jag kommenterade ditt påstående att "Tyvärr så lönar det sig inte att utbilda sig [...]" och att det gäller "I stort sett alla akademikeryrken." och menade att det kan finnas andra värden med att utbilda sig än skräcken över att skattas till döds. Alla kvalificerade yrken kräver någon form av utbildning.
Bemöt vad jag skriver och inte dina fantasier om du vill fortsätta diskussionen.

Mycket sant, det är nog få personer som ångrar att dem utbildade sig. Utbildning samt kunskap är ovärderligt, inte minst för dig själv. Att säga att det inte lönar att utbilda sig vore ungefär som att säga "det är bara slöseri med tid att lära sig något".

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vore väldigt fel att endast ha plånboken som måttstock. Personligen tror jag det är väldigt dumt att inte erbjuda "basbehoven" (skola, vård, polis etc) via skatten, men jag tror att individen är klokare än en fårskock och röstar därför för mer personligt ansvar.

Exempelvis kommer inga "unga" få en pension de kan leva på, men hade var person fått ta hand om sina 18% som avsätts till pensionssystemet själva hade vi troligtvis vart landet med mest miljonärer per capita.
Som ett räkneexempel så är medelinkomsten i landet runt 22500 i månaden, vilket ger en avsättning till pensionssystemet på 4000 kr/månad. På 40 år ("arbetsliv") ger detta ett pensionssparande på ca 13 miljoner kronor. Med en medelålder på runt 85 år och pensionsålder på 65 så kan du sätta sprätt på 650000 per år, eller 55000 i månaden resten av livet. Slutresultatet blir alltså runt 5 ggr högre än vad allmänna pensionssystemet kommer ge, något som jag hade sett positivt på.

https://rakna.net/berakna/aktiesparande/

Vilken avkastning har du räknat på? 10% som det stod på sidan?

Jag brukar ofta försöka undvika att prata politik för att ofta istället för att föra en vettig diskussion så ska fördumma allt och alla som inte är av samma åsikt. (Tänker inte på dig specifikt)
Det är ofta mer fokus på att prata illa och negativt om andra partier istället för att försöka disskutera fram vad som är den bästa långsiktiga lösningen.

Ofta brukar man ta som högst risk när man har som längst tid kvar från att nyttja sitt sparade kapital för att sedan växla ner risken allt eftersom man närmar sig tidpunkten för då man behöver nyttja kapitalet. Sen hur det fungerar i vårt pensionssystem är jag inte så insatt i. Poängen jag menar är att avkastningen därför rimligtvis är högre i början än mot slutet av sparperioden. Dock inga garantier eftetsom det alltid finns risker med investeringar.

Hur är det med pensionssystem i andra länder? Finns det exempel där man låtit befolkningen sköta det helt och hållet på egen hand? Jag tänker att det kan finnas lite risker att vissa sätter sprätt på allt och inget finns kvar den dagen det behövs, hur tänker du kring detta?

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Då kanske du borde se över ditt bostadsval, det låter som ett väldigt dåligt val för miljön.

Eftersom en likvärdig bostad kortar ca 1miljon mer per mil närmare storstan så är det inte riktigt ett val för en arbetare som redan ger 45% av lönen till den statliga maskinen.

Men visst hade jag haft 6 mille så hade jag nog valt det miljövänligaste valet och promenerat till jobbet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Valuta för pengarna. Fri sjukvård. Gratis skola. Mm.

Alternativet är ju USA systemet och det funkar ju så fruktansvärt mycket bättre.

Här kvittar det vem dina föräldrar är. Du själv väljer hur din framtid ser ut.

En sjukvård och skola som blir sämre för varje år samtidigt som man betalar mer pengar i skatt varje år.

# detvarbättreförr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marke:

Mycket sant, det är nog få personer som ångrar att dem utbildade sig. Utbildning samt kunskap är ovärderligt, inte minst för dig själv. Att säga att det inte lönar att utbilda sig vore ungefär som att säga "det är bara slöseri med tid att lära sig något".

Många hantverkare har extrema löner i sverige, ännu mer i norge. Jag skulle påstå att för en stor del är högre utbildning ekonomisk ej försvarbart idag. Men vi har en teknikutveckling som troligen tar bort enkla jobb och då får hantverkare mer konkurrens om jobben. -Då folk från fabriker etc söker dessa jobb istället och mindre skara ungdomar går till industrijobben.
Automationen påverkar många jobb, det dröjer dock innan en rörläggare påverkas, men som sagt fler som slåss om samma "enkla" jobb blir det.

Angående klara sig bäst så kan jag se tillbaka på mina gamla vänner, de som struntade i högskola klarade sig bäst ekonomisk. Men jag ser som sagt tiderna förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Kan det bli mer svenskt än att tycka att världens typ högsta skattetryck är "lagom"?

Och Men In Black Sweden(?) som användarnamn. Vi svenskar känns onekligen många gånger som aliens.

Jag hade ett företag för typ 20 år sedan som hette MiB Sweden, MiB stod där för Men in Business

Jag gillar ordet Lagom starkt. Det innebär att alla får en del av något, att det ska räcka "Lag om". Om någon tar för mycket så räcker det inte till alla.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Alliansen sänkte skatterna enormt, främst för rika och kapitalägare och resten av skatteintäkterna försöker de ge till de rika genom privatiseringar.
De har även infört jobbskatteavdrag för att pressa ned lönerna för att ytterligare öka klasskillnaderna och gynna kapitalägarna.
Hela deras agenda gör att samhället slits isär av klasskillnaderna och vi skull behöva skattehöjningar och en politik som utjämnar skillnaderna och ger befolkningen lika möjligheter oavsett hur rika föräldrarna var.

Alliansen sänkte skatterna och staten ökade sina skatteintäkter. Detta på grund av att det lönade sig bättre för vanligt folk att jobba. Det du kallar att pressa ned lönerna är i verkligheten raka motsatsen. Med jobbskatteavdragen får du behålla mer av dina pengar som du slitit ihop varje månad.

Det gör skillnad för exempelvis den ensamstående sjuksköterskan, det gör skillnad på riktigt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten: Men inte när hon blir pensionär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Eftersom en likvärdig bostad kortar ca 1miljon mer per mil närmare storstan så är det inte riktigt ett val för en arbetare som redan ger 45% av lönen till den statliga maskinen.

Men visst hade jag haft 6 mille så hade jag nog valt det miljövänligaste valet och promenerat till jobbet.

Man måste inte äga vare sig bostad eller bil.
http://hurvibor.se/boendekostnader/medelhyra/

Du har valfrihet oxh ekonomisk frihet tack vare den svenska modellen, något du inte skulle ha om du bodde i ett lågskatteland (exempelvis USA) och jobbade centralt i exempelvis New York.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@Hattifnatten: Men inte när hon blir pensionär

Jo, för om fler jobbar så ökar pensionerna.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak, Lafferkurvan: https://timbro.se/skatter/sverige-ligger-samst-till-pa-laffer...

Problemet är inte att politiker inte förstår laffer-effekten, problemet är snarare att det svenska samhället har fött upp politiker som tycker att dem vet bättre hur dina pengar skall användas, skatt är inget annat än ett makt-medel.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ska du göra signifikanta skillnader i skattetryck så måste du göra signifikanta skillnader på utgiftssidan.
Jobbskatteavdraget gör ju trots allt en ganska stor del på inkomstskatten. Tjänar man 25000:- innan skatt så sänker jobbskatteavdraget skatten från ~7600:- till ~5700:- i månaden.

Ska man göra större skattesänkningar än så så kommer nog de offentliga finanserna bli lidande. Var ska du ta det? Mer eller mindre allt är kraftigt underfinansierat idag. Att saker inte skitit sig på grund av det är endast för att momentumet från förr hållit oss flytande.
I Sverige lever vi idag på gamla investeringar. Den viktigaste infrastrukturen och sjukhus med mera är redan byggda. Brottsligheten är så "låg" som den är på grund av att förebyggande åtgärder och rättsväsende inte varit underfinansierat så länge ännu. Hade vi inte haft en så bra grund uppbyggd fram till 80-talet hade det sett mörkare ut idag.
Samtidigt har vi ganska enorma utgifter framför oss med en allt större befolkning som lever på det offentliga snarare än bidra till det. De människor som kommit hit de senaste decennierna kommer i snitt vara en nettokostnad i många decennier.

Så, vart finns utrymmet för några större omvälvningar i systemet?

Felet är snarare vart pengarna läggs, det mutas friskt till höger och vänster. Göteborg är ju senaste skräckexemplet, hur man inte sköter en ekonomi.

Låter som svågerpolitik, än politiker missat något rejält i upphandlingen (kan dom inte själva, ska dom ju ta hjälp av experter).

T.ex innan en arbetare till järnvägen får pengarna , så ska det betalas tusentals kr till alla möjliga privata aktörer (handlar om över 100.000kr i onödiga avgifter flertalet gånger).

Är inte skatten som är låg, utan företag ihop med politiker förhandlar om så högt pris som möjligt (politikern/politikerna får kanske sitt hus fixat eller polen gratis i genmäld).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@superegg: Vet du vad de pengar som läggs på dessa utvecklingsländer används till ?Har du följt med om deras fattigdom eller deras svält och hur många som dör där om inte vi inte hjälper dom ?

Jag är 100% övertygad att du kan rädda någons liv genom att skänka 50% av din disponibla inkomst till valfri välgörenhetsorganisation, tror du annorlunda?

Den naturliga följdfrågan blir ju sedan om du gör det?

Och om det nu skulle vara så att du svarat nej på dessa frågor, vad har du för tankar kring det?

Du borde bli politiker, de brukar tycka om att berätta för andra va de ska spendera sina pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Så därför bör samhället subventionera dina resor till/från jobbet?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten Nu svamlar du, tydligen har du gått på alliansens skitsnack

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Att vi ska lägga ca 1 av BNP till att hjälpa andra fattiga länder tycker jag är helt ok, var har du fått att jag ska lägga 50% av min inkomst ifrån ? , Nu seglar du ganska snett i ditt "tänkande"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Om man inte gillar svensk skatt gör som mina gamla polare. De bor i sverige har barn här, utnyttjar systemet som mest på alla sätt de kan. De själva både jobbar och skattar i norge såklart.

Frågan är dock om man i dagens moderna samhälle kan göra likadant fast fysisk hela tiden vara i sverige och jobba i Norge på distans?

Sedan angående löner som de pratas om så har jag fördomar emot kommunala arbetsplatser att de inte precis gör 60h obetald övertid i veckan eller så.. Lön efter alla pålägg är det intressanta inte baslönen.

Gör man 60 timmar övertid i veckan (oavsett betalning) så är det nått allvarligt fel, endera är den som arbetar sjuk eller kommer att bli, dessutom är arbetsgivaren brottsling.

Skrivet av Marke:

Personligen har jag bara utbildat mig för att lära mig saker som verkat intressanta och aldrig för att försöka få högre lön men tydligen så är det ju en del som endast verkar sträva efter att få ett betyg (oavsett verklig kunskapsnivå) för att kunna få en högre lön, det är tragiskt.

Skrivet av Mindboggle:

Det handlar om samhällsplanering, man måste inte ha det på det viset utan lång arbetspendling går att undvika om man vill genom bra planering.

Skrivet av gabriel15:

En sjukvård och skola som blir sämre för varje år samtidigt som man betalar mer pengar i skatt varje år.

# detvarbättreförr

Ja vissa politiker tycker ju att man ska privatisera och samtidigt tillåta vinster och på så sätt ge skattepengar till ägarna.

Skrivet av anon159643:

Många hantverkare har extrema löner i sverige, ännu mer i norge. Jag skulle påstå att för en stor del är högre utbildning ekonomisk ej försvarbart idag. Men vi har en teknikutveckling som troligen tar bort enkla jobb och då får hantverkare mer konkurrens om jobben. -Då folk från fabriker etc söker dessa jobb istället och mindre skara ungdomar går till industrijobben.
Automationen påverkar många jobb, det dröjer dock innan en rörläggare påverkas, men som sagt fler som slåss om samma "enkla" jobb blir det.

Angående klara sig bäst så kan jag se tillbaka på mina gamla vänner, de som struntade i högskola klarade sig bäst ekonomisk. Men jag ser som sagt tiderna förändras.

Håller med dig om att en del områden har en mycket underlig kostnadsutveckling och tex byggsektorn är en sådan men allt handlar ju inte om löner eftersom många tar in utländska låglönearbetare som har väldigt låga löner men det märks inte för de som betalar i vilket fall.

Skrivet av Hattifnatten:

Alliansen sänkte skatterna och staten ökade sina skatteintäkter. Detta på grund av att det lönade sig bättre för vanligt folk att jobba. Det du kallar att pressa ned lönerna är i verkligheten raka motsatsen. Med jobbskatteavdragen får du behålla mer av dina pengar som du slitit ihop varje månad.

Det gör skillnad för exempelvis den ensamstående sjuksköterskan, det gör skillnad på riktigt.

Man får behålla mer av lönen men lönen i sig ökar långsammare vilket även gör att klasskillnaderna snarare ökar än minskas eftersom kapitalägande har gynnats oerhört mycket mer än arbetsinkomster.
Många företag är ju idag bidragsberoende medan man skurit ned på den sociala tryggheten för medborgere

Skrivet av Broken-arrow:

Felet är snarare vart pengarna läggs, det mutas friskt till höger och vänster. Göteborg är ju senaste skräckexemplet, hur man inte sköter en ekonomi.

Låter som svågerpolitik, än politiker missat något rejält i upphandlingen (kan dom inte själva, ska dom ju ta hjälp av experter).

T.ex innan en arbetare till järnvägen får pengarna , så ska det betalas tusentals kr till alla möjliga privata aktörer (handlar om över 100.000kr i onödiga avgifter flertalet gånger).

Är inte skatten som är låg, utan företag ihop med politiker förhandlar om så högt pris som möjligt (politikern/politikerna får kanske sitt hus fixat eller polen gratis i genmäld).

Jo det är synd att man ska privatisera då det knappast lär leda till något annat än att samhället förlorar på det för man tillåter fifflande företagare att roffa åt sig av skattepengarna

Skrivet av mrTLU:

Så därför bör samhället subventionera dina resor till/från jobbet?

Samhället bör kanske subventionera arbetsresor men i så fall absolut inte som det sker idag, tex så är det helt befängt att de största reseavdragssummorna är i storstadsregionerna och inte på landsbygden, jag tycker inte om att subventionera stockholmares (och andra stadsbors) bilåkande, det är inte miljövänligt och det skickar dessutom helt fel signaler, att ta bort avdragen och i stället införa en avgift för bilpendlarna hade varit mer vettigt. Det är alldeles för dyrt för samhället att uppmuntra onödigt bilåkande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Man måste inte äga vare sig bostad eller bil.
http://hurvibor.se/boendekostnader/medelhyra/

Du har valfrihet oxh ekonomisk frihet tack vare den svenska modellen, något du inte skulle ha om du bodde i ett lågskatteland (exempelvis USA) och jobbade centralt i exempelvis New York.

LoL! Hyresrätt i GBG? GL HF.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anton studs:

@Hattifnatten Nu svamlar du, tydligen har du gått på alliansens skitsnack

Som du ser av tabell två har skatteintäkterna till statskassan faktiskt ökat under varje år som den fruktansvärda skattesänkar-alliansen suttit vid makten (2006-2014). Hur kan det ha gått till?! Alla vet ju att staten bara kan få in mer pengar genom HÖJDA skatter och sms-lån!

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nation...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Avstängd

Varför kan man inte skita i skatt på saker och sätta rak moms på tjänster och varor. Ska det vara så jävla svårt att låta folk spendera eller donera pengar dit man själv vill?

Skola
Polis
Sjukvård
Brandkår
Vägar

Och lite smått som försäkringskassa etc.
Bort med arbetsförmedlingen och övriga odugliga skitmyndigheter.

Höj momsen till 50% eller något.

Låt det svenska folket visa sin riktiga solidaritet och se hur mkt pengar chill-livsnjutarna från Syrien får då.

Varenda person som inte blir kvoterad till Sverige eller har familj här har ingenting här att göra. Vandra genom 10 EU länder För Sverige, tacka socialbidraget och övriga 95% av rinkeby.

Kryptovalutor och lämna detta land där man kan betala för det man använder, så kan jag donera mina pengar till folk jag faktiskt tycker förtjänar dom. Tex gamla med för låg pension eller förtidspensionerade PGa sjukdomar etc, folk i fattiga länder som inte lämnar sin familj för socialbidrag.

Löfven, lånar 250 miljarder valutareservpengar för att täcka sitt underskott i budgeten och stoltiserar över hur stark Sveriges ekonomi är.

Skyller på moderaterna i mötet med Trump om att han ärvt(?!?!?!?) migrationslagstiftningen men nu har han ändrat så vi tar in färre. ???????????????
Vidriga svenska fega politikergrisar allihopa.

Designated survivor någon? Man kan ju hoppas.

Kan inte vänta mer på bankkraschen i framtiden, let it come!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aphex:

Som du ser av tabell två har skatteintäkterna till statskassan faktiskt ökat under varje år som den fruktansvärda skattesänkar-alliansen suttit vid makten (2006-2014). Hur kan det ha gått till?! Alla vet ju att staten bara kan få in mer pengar genom HÖJDA skatter och sms-lån!

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/nation...

Men det beror nog till största delen på att fler är i arbete och inte att intäkterna ökat från ett konstant antal arbetande, samtidigt så har arbetslösheten totalt sett minskat väldigt lite och i vissa grupper ökat, tex bland unga ökade arbetslösheten med drygt 2 % under alliansen.
De som verkligen drar iväg i inkomst är kapitalägare och de väljer ju i princip själva om de vill betala skatt eller inte som nuvarande regler ser ut så där finn det mnycket att plocka in till statskassan utan att behöva höja skatten på arbete.

http://www.lo.se/start/lo_fakta/makteliten_toppnoterar_igen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@anton studs:

Det var ju du som tog upp andra människors lidande och svält som argument emot att folk vill lägga de pengarna på annat. Det var du som tog upp att människor i andra länder skulle dö om vi minskade på biståndet.

Jag försöker bara klargöra om du lever som du lär, man kan ju framstå som lite skenhelig annars.

Du svarade såklart inte på mina frågor så vi kan väl förutsätta att jag hade rätt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Skyller på moderaterna i mötet med Trump om att han ärvt(?!?!?!?) migrationslagstiftningen men nu har han ändrat så vi tar in färre. ???????????????
Vidriga svenska fega politikergrisar allihopa.

men det var ju sant, han ärvde migrationspolitiken, men sen att han inte gjorde något åt den är ju en annan femma

nej men jag är allergisk mot skattehöjningar. stoppa alla blödningar istället.

har jobbat på försvarsmakten, satan i gatan va de bränner pengar.
har jobbat på myndigheter, satan i gatan va de bränner pengar. samma sak med att om det finns pengar kvar i budgeten vid årets slut, då måste de brännas för annars får de mindre pengar nästa år. då är det bättre att slösa.

sjukvården, vart är är världens bästa sjukvård vi betalar för? jag flera andra har gett upp, man får ha lite ont eller må lite dåligt för man orkar inte ta sig igenom vårdcentralen innan man kommer dit man kan få hjälp.
angående mitt diskbråck så behövde jag bara träna ryggen för den var "svag".

har haft utslag på mina händer, både sköterskor och allmänläkare har tittat på mina händer i genomsnitt 2 sekunder och sagt kontakteksem.. sen har de gett mig massa olika salvor som inte hjälpt.
nyttjade nyss mitt sjukförsäkring som jag har via firman (som självklart ska förmånsbeskattas), kom till hudläkare direkt utan att träffa nåt drägg däremellan, han kunde direkt konstatera att jag har PPP (psoriasis) i händerna, nu ska jag in på strålbehandling.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd

Just nu har vi tagit in en hel drös med nya människor som ställer till det för vår välfärd då skatterna som tas ut från oss löntagare och företag inte räcker.
Vi vill att mer och mer ska ingå i välfärden, det senaste var någon som tyckte det ska finnas högkostnadsskydd hos tandläkaren. Själv betalar jag runt 1000kr när jag går dit med 1 1/2 års mellanrum och ser inte riktigt problemet. Sköter man sina tänder så kostar det inte 10 000kr. Hoppar man sen också över att åka på semester till mallis eller inte byta ut sin 6 månaders gamla telefon för att det kommit en ny så är det inga problem.
Nu har vi tyvärr gratis tandläkarvård till alla som är här illegalt men vi som bor i landet får betala, samma gäller mycket annat och där kommer de stora problemen in.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10