Inkassokrav på 2 år gammal domän-faktura från FSData

Permalänk

Inkassokrav på 2 år gammal domän-faktura från FSData

Igår fick jag per brev ett inkassokrav från fsdata.se där de kräver betalning för en domänförnyelse. Enligt inkassokravet skulle domänen varit betald den 3 mars 2016.

Tidigare domäner jag haft på FSData har löpt ut när man inte har betalat dem (i enlighet med punkt 3.3 i deras avtalsvillkor), men i enligt deras kundsupport gäller den här fakturan/inkassokravet en specialdomän, och den måste betalas.

Jag har två frågor: är det fritt fram att skicka inkassokrav hipp som happ? Under de här två åren har det exempelvis tillkommit ränta. Är man cynisk så skulle man säga att det ligger i FSDatas intresse att vänta med att skicka ut inkassokrav.

Min andra fråga är hur det ligger till med just domännamn; jag kan inte hitta vad FSData definierar som en specialdomän på deras avtalssida. Det jag kan hitta är följande:

Citat:

3.3 FS Data tillämpar inte någon bindningstid. När Avtalet har trätt ikraft löper det under den avtalsperiod som anges på FS Datas bekräftelse. När en avtalsperiod löpt ut, kommer Avtalet att förlängas genom förnyelsefaktura eller på sådant sätt som framgår på FS Datas webbplats. Kund som trots påminnelse inte betalar enligt FS Datas förnyelserutiner anses ha sagt upp Avtalet. Tjänsten avslutas tidigast efter två (2) veckor från FS Datas påminnelse om förnyelse. Sådan påminnelse skickas till Kund via e-post till den adress som Kund har angivit.

Kan de göra så här?

Jag ber om ursäkt om texten är en aning osammanhängande, jag är för tillfället trött och fruktansvärt irriterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Min andra fråga är hur det ligger till med just domännamn; jag kan inte hitta vad FSData definierar som en specialdomän på deras avtalssida. Det jag kan hitta är följande:
Kan de göra så här?

Den citerade texten från FS-data säger ingenting om något undantag för vare sig special-domäner eller något annat. Om det inte finns något undantag i någon annan villkorstext på deras hemsida (eller i något annat dokument dom skickat dig när du tecknade avtal med dom) så gäller det som du citerade utan undantag. Dom har då inte rätt att fakturera dig nåt.

Glöm dock inte att bestrida kravet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Känns ju som maffia-metoder att skicka ut krav på något som gick ut 2016. Hade jag glömt fakturera en kund så långt tillbaka hade jag fått stå mitt kast.

Vad är det för topp-domän? Finns den i deras ordinarie sortiment?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Känns ju som maffia-metoder att skicka ut krav på något som gick ut 2016. Hade jag glömt fakturera en kund så långt tillbaka hade jag fått stå mitt kast.

Preskriptionstiden är tre år för fordran mot konsument. Detta är bara två år sedan förfallodatumet.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Den citerade texten från FS-data säger ingenting om något undantag för vare sig special-domäner eller något annat. Om det inte finns något undantag i någon annan villkorstext på deras hemsida (eller i något annat dokument dom skickat dig när du tecknade avtal med dom) så gäller det som du citerade utan undantag. Dom har då inte rätt att fakturera dig nåt.

Glöm dock inte att bestrida kravet.

Avtalssidan inleds med följande:

Citat:

Här är FS Datas avtalsvillkor för domännamn. Dessa villkor gäller för domännamn som registreras via oss och/eller överförs (registrar transfer) till oss, samt eventuella tillhörande domäntjänster. Specifika villkor för toppdomän tillkommer, för mer information se Villkor för toppdomäner.

Mitt ärende gäller en överförd domän (registrar transfer), så rimligtvis borde den täckas av villkoren. Under "Villkor för toppdomäner" finns inte toppdomänen i fråga listad. När jag flyttade domänen blev jag inte informerad om några speciella avtal. Jag har kvar konversationen med kundtjänst som skötte ärendet.

Skrivet av jocke92:

Känns ju som maffia-metoder att skicka ut krav på något som gick ut 2016. Hade jag glömt fakturera en kund så långt tillbaka hade jag fått stå mitt kast.

Vad är det för topp-domän? Finns den i deras ordinarie sortiment?

Toppdomänen det gäller är .io. Den finns inte att köpa hos FSData, men de erbjuder transfer av toppdomänen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

är det fritt fram att skicka inkassokrav hipp som happ? Under de här två åren har det exempelvis tillkommit ränta. Är man cynisk så skulle man säga att det ligger i FSDatas intresse att vänta med att skicka ut inkassokrav.

För att svara på ovanstående fråga (då jag antar att tråden främst kommer fokusera på den andra frågan), tekniskt sett nej, det finns regler kring påminnelser, inkasso och kronofogden. I praktiken är företag oftast väldigt snälla och ger enorm tidsfrist, men jag lärde mig på ett litet företag jag var verksam i för ett gäng år sedan att har en individ på/med ett företag bestämt sig att ge dig en betalningsanmärkning är det upp till vederbörande, inte dig, och det finns inget du kan göra åt det för personen ser till att du inte blir informerad innan det är för sent. Och det kan gå ruggigt snabbt.

Makten sitter helt hos företaget och inte konsumenten i detta scenario. Du behöver inte ens vara kund hos företaget, vilket företag som helst kan skicka dig till inkasso, och med lite kontakter även till kronofogden. Även om du betalar direkt när du hör talas om räkningen för första gången (dvs till kronofogden) sitter du där i hur många år det nu är med betalningsanmärkning.

Efter min blixtvisit på ovanstående företag (var inte långvarig pga uppenbara moralskillnader) har jag varit väldigt försiktig med icke-välrenommerade företag, vilken information jag ger ut och att logga all kommunikation med företag (tur nog är det lagligt i Sverige att spela in konversationer du själv är delaktig i), något som har räddat min bakdel två gånger hittills.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Constant3831:

Igår fick jag per brev ett inkassokrav från fsdata.se där de kräver betalning för en domänförnyelse. Enligt inkassokravet skulle domänen varit betald den 3 mars 2016.

Tidigare domäner jag haft på FSData har löpt ut när man inte har betalat dem (i enlighet med punkt 3.3 i deras avtalsvillkor), men i enligt deras kundsupport gäller den här fakturan/inkassokravet en specialdomän, och den måste betalas.

Jag har två frågor: är det fritt fram att skicka inkassokrav hipp som happ? Under de här två åren har det exempelvis tillkommit ränta. Är man cynisk så skulle man säga att det ligger i FSDatas intresse att vänta med att skicka ut inkassokrav.

Min andra fråga är hur det ligger till med just domännamn; jag kan inte hitta vad FSData definierar som en specialdomän på deras avtalssida. Det jag kan hitta är följande:
Kan de göra så här?

Jag ber om ursäkt om texten är en aning osammanhängande, jag är för tillfället trött och fruktansvärt irriterad.

Skrivet av Raphaei:

För att svara på ovanstående fråga (då jag antar att tråden främst kommer fokusera på den andra frågan), tekniskt sett nej, det finns regler kring påminnelser, inkasso och kronofogden. I praktiken är företag oftast väldigt snälla och ger enorm tidsfrist, men jag lärde mig på ett litet företag jag var verksam i för ett gäng år sedan att har en individ på/med ett företag bestämt sig att ge dig en betalningsanmärkning är det upp till vederbörande, inte dig, och det finns inget du kan göra åt det för personen ser till att du inte blir informerad innan det är för sent. Och det kan gå ruggigt snabbt.

Makten sitter helt hos företaget och inte konsumenten i detta scenario. Du behöver inte ens vara kund hos företaget, vilket företag som helst kan skicka dig till inkasso, och med lite kontakter även till kronofogden. Även om du betalar direkt när du hör talas om räkningen för första gången (dvs till kronofogden) sitter du där i hur många år det nu är med betalningsanmärkning.

Efter min blixtvisit på ovanstående företag (var inte långvarig pga uppenbara moralskillnader) har jag varit väldigt försiktig med icke-välrenommerade företag, vilken information jag ger ut och att logga all kommunikation med företag (tur nog är det lagligt i Sverige att spela in konversationer du själv är delaktig i), något som har räddat min bakdel två gånger hittills.

Ja det går att göra så. Det är bra om du fiskar djupt i minnet om du fått någon form av påminnelse tidigare. Såvitt jag vet är det tre år innan en faktura preskriberas. Kan företaget bevisa att en påminnelse åkt ut innan inkasso så är inkassokravet giltigt.
Observera att påminnelse innan inkasso är absolut inga krav. Företaget kan skicka det direkt till inkasso.

Med det sagt så bör du haft en faktura innan inkasso. Börja med att ringa företaget och påtala bl a att du är villig att betala men har faktiskt inte fått en första gångs faktura och har därmed uppfattat tjänsten som upphörande eller liknande. Det kan ju innebär att du slipper % som inkassot kräver t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Preskriptionstiden är tre år för fordran mot konsument. Detta är bara två år sedan förfallodatumet.

Kan så vara, men jag tycker det ändå är oseriöst att göra det. Och i detta fallet ett abonnemang så där borde det varit en faktura för året där på (detta året). Samt påminnelser.

Skrivet av Constant3831:

Avtalssidan inleds med följande:
Mitt ärende gäller en överförd domän (registrar transfer), så rimligtvis borde den täckas av villkoren. Under "Villkor för toppdomäner" finns inte toppdomänen i fråga listad. När jag flyttade domänen blev jag inte informerad om några speciella avtal. Jag har kvar konversationen med kundtjänst som skötte ärendet.

Toppdomänen det gäller är .io. Den finns inte att köpa hos FSData, men de erbjuder transfer av toppdomänen.

Du skulle blivit informerad vid flytten, har du kvar konversationer borde du prata med deras support. Samt även bestrida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

För att svara på ovanstående fråga (då jag antar att tråden främst kommer fokusera på den andra frågan), tekniskt sett nej, det finns regler kring påminnelser, inkasso och kronofogden. I praktiken är företag oftast väldigt snälla och ger enorm tidsfrist, men jag lärde mig på ett litet företag jag var verksam i för ett gäng år sedan att har en individ på/med ett företag bestämt sig att ge dig en betalningsanmärkning är det upp till vederbörande, inte dig, och det finns inget du kan göra åt det för personen ser till att du inte blir informerad innan det är för sent. Och det kan gå ruggigt snabbt.

Makten sitter helt hos företaget och inte konsumenten i detta scenario. Du behöver inte ens vara kund hos företaget, vilket företag som helst kan skicka dig till inkasso, och med lite kontakter även till kronofogden. Även om du betalar direkt när du hör talas om räkningen för första gången (dvs till kronofogden) sitter du där i hur många år det nu är med betalningsanmärkning.

Efter min blixtvisit på ovanstående företag (var inte långvarig pga uppenbara moralskillnader) har jag varit väldigt försiktig med icke-välrenommerade företag, vilken information jag ger ut och att logga all kommunikation med företag (tur nog är det lagligt i Sverige att spela in konversationer du själv är delaktig i), något som har räddat min bakdel två gånger hittills.

Så fungerar det väl ändå inte?

https://www.kronofogden.se/Forelaggandeombetalning.html

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Ja det går att göra så. Det är bra om du fiskar djupt i minnet om du fått någon form av påminnelse tidigare. Såvitt jag vet är det tre år innan en faktura preskriberas. Kan företaget bevisa att en påminnelse åkt ut innan inkasso så är inkassokravet giltigt.
Observera att påminnelse innan inkasso är absolut inga krav. Företaget kan skicka det direkt till inkasso.

Med det sagt så bör du haft en faktura innan inkasso. Börja med att ringa företaget och påtala bl a att du är villig att betala men har faktiskt inte fått en första gångs faktura och har därmed uppfattat tjänsten som upphörande eller liknande. Det kan ju innebär att du slipper % som inkassot kräver t ex.

Dock är det också ett krav att dom följt rutinerna kring vad som gäller om automatiskt förlängning av avtal mot konsument, "Lag (2014:1449) om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Sen finns det som alltid en mängd om, men och kanske men det beror på vad de faktiska sakförhållanderna är här, samt så klart om TS fått en påminnelse om förlängningen, hur lång förlängningen är osv (ofta förnyas domäner på ett års tid). Och så klart om TS agerat som privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

För att svara på ovanstående fråga (då jag antar att tråden främst kommer fokusera på den andra frågan), tekniskt sett nej, det finns regler kring påminnelser, inkasso och kronofogden. I praktiken är företag oftast väldigt snälla och ger enorm tidsfrist, men jag lärde mig på ett litet företag jag var verksam i för ett gäng år sedan att har en individ på/med ett företag bestämt sig att ge dig en betalningsanmärkning är det upp till vederbörande, inte dig, och det finns inget du kan göra åt det för personen ser till att du inte blir informerad innan det är för sent. Och det kan gå ruggigt snabbt.

Makten sitter helt hos företaget och inte konsumenten i detta scenario. Du behöver inte ens vara kund hos företaget, vilket företag som helst kan skicka dig till inkasso, och med lite kontakter även till kronofogden. Även om du betalar direkt när du hör talas om räkningen för första gången (dvs till kronofogden) sitter du där i hur många år det nu är med betalningsanmärkning.

Efter min blixtvisit på ovanstående företag (var inte långvarig pga uppenbara moralskillnader) har jag varit väldigt försiktig med icke-välrenommerade företag, vilken information jag ger ut och att logga all kommunikation med företag (tur nog är det lagligt i Sverige att spela in konversationer du själv är delaktig i), något som har räddat min bakdel två gånger hittills.

Du kan inte få en betalningsanmärkning bara för att "en individ på/med ett företag" vill det. Personen i fråga kan inte heller se till att du inte blir informerad innan det är för sent.

Företaget skickar en ansökan om betalningsföreläggande, till Kronofogden. Kronofogden i sin tur skickar ett föreläggande till dig. Du kan då välja att bestrida föreläggandet. Gör du det, så får företaget gå vidare till domstol, för att få betalt.

Man behöver inte ha några kontakter för att "skicka någon till Kronofogden". En ansökan om betalningsföreläggande kan vem som helst skicka till Kronofogden.

Och slutligen, du får ingen betalningsanmärkning om du betalar när du fått föreläggandet från Kronofogden.

Mvh

Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Ja och nej. Det var många år sedan så infon är lite luddig i kanterna så att säga, men iirc är det inte kronofogden som gör betalningsanmärkningar utan kreditupplysningsföretagen. Jag antar att de har olika regler för hur hårt dom stämplar någon, och tror även att det är olika regler för olika typer av juridiska personer. Kan även ha varit att "hamna hos kronokalle" (deras språkbruk, inte mitt) tolkade jag helt enkelt som betalningsanmärkning.

Men att döma av länken du gav får man ta ett extra steg och själv ta brevet/be polaren brevbäraren att skippa leverera brevet innan de fattat beslut (som jag fattar det inget svar från dig = godkännande). Låter kanske extremt långsökt men är du fast besluten på att någon förtjänar det är det inte så mycket arbete för skadan det orsakar. Jag är nog inte heller ensam om att ha bott i ett område med en fruktansvärt usel brevbärare (blir dock en fråga om chans, men det är fortfarande fasansfullt att om det händer en själv är man maktlös).

Poängen är; enorma brister i systemet, konsument i farozon, all makt hos företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilak:

Du kan inte få en betalningsanmärkning bara för att "en individ på/med ett företag" vill det. Personen i fråga kan inte heller se till att du inte blir informerad innan det är för sent.

Företaget skickar en ansökan om betalningsföreläggande, till Kronofogden. Kronofogden i sin tur skickar ett föreläggande till dig. Du kan då välja att bestrida föreläggandet. Gör du det, så får företaget gå vidare till domstol, för att få betalt.

Man behöver inte ha några kontakter för att "skicka någon till Kronofogden". En ansökan om betalningsföreläggande kan vem som helst skicka till Kronofogden.

Och slutligen, du får ingen betalningsanmärkning om du betalar när du fått föreläggandet från Kronofogden.

Mvh

Jonas

Skönt att nån har lite koll

Permalänk
Medlem

För den som vill lära sig mer om hur en Betalningsanmärkning uppstår så rekommenderas Datainspektionen framför mer "spekulativa källor"

https://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplys...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Dock är det också ett krav att dom följt rutinerna kring vad som gäller om automatiskt förlängning av avtal mot konsument, "Lag (2014:1449) om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Sen finns det som alltid en mängd om, men och kanske men det beror på vad de faktiska sakförhållanderna är här, samt så klart om TS fått en påminnelse om förlängningen, hur lång förlängningen är osv (ofta förnyas domäner på ett års tid). Och så klart om TS agerat som privatperson.

Sorry men måste missat att det handlade om en förlängning. Utifrån info jag sugit i mig så verkar det bara som att TS köpt en domän en tid under 2016. Sedan om han förlängt eller bara inte betalat en viss period, ingen aning. Det du skriver om stämmer dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Sorry men måste missat att det handlade om en förlängning. Utifrån info jag sugit i mig så verkar det bara som att TS köpt en domän en tid under 2016. Sedan om han förlängt eller bara inte betalat en viss period, ingen aning. Det du skriver om stämmer dock!

Utifrån att det är en "domänförnyelse" antog jag att det rimligtvis rör sig om en ny period efter att den första tagit slut.

Permalänk
Medlem

Till att börja med... Inkasso har INGET och NOLL att göra med kronofogden. Bara så vi är klara med det.

För det andra. Det finns INGA som helst krav på att skicka en påminnelse. Påminnelser är bara företagen som är snälla.

För det tredje, var hittar ni att preskriptionstiden är 3 år? Genuint nyfiken för har aldrig hittat konkreta fakta vad som gäller. 5 år trodde jag men vet ärligt inte vart jag fått den siffran ifrån

Vad avser fakturan? Är det en avgift för domänen eller är det en avgift för att de utförde en tjänst att flytta din sida?

Till sist. Bestrida fakturan skriftlig till både företaget och inkasso bolaget. Om du inte bara betalar då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För det andra. Det finns INGA som helst krav på att skicka en påminnelse. Påminnelser är bara företagen som är snälla.

Snarare att dom vill ta ut 60 kr i påminnelseavgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

För det tredje, var hittar ni att preskriptionstiden är 3 år? Genuint nyfiken för har aldrig hittat konkreta fakta vad som gäller. 5 år trodde jag men vet ärligt inte vart jag fått den siffran ifrån
Skickades från m.sweclockers.com

Datainspektionen bl.a.
https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/inkasso/nar-p...

Ursprungligen står det säkert i bokföringslagen eller nåt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Datainspektionen bl.a.
https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/inkasso/nar-p...

Ursprungligen står det säkert i bokföringslagen eller nåt...

2 § i Preskriptionslagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.htm

Citat:

En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

skickar dom ut det där under semestertid eller för all del även annan tid på året när man är 4 veckor i Thailand då är man ju körd.
Postnord slarvar även bort många brev.

jag har många egna erfarenheter om hur nära saker har varit att gå åt helvete pga resor och postgång där man måste agera för att inte bli kn*llad.

Tingsrätten, hade vad vi kan kalla för en felaktig "blufffaktura" som jag bestridit flera gånger men dom gick ändå vidare till tingsrätten, helt plötsligt efter ett halvår dök papperna upp, kort svartstid att bestrida, annars teskodom på skiten.

ett brev från Transportstyrelsen hade hamnat lite på villovägar och vi upptäckte bara några dagar innan sista dagen att Transportstyrelsen ville dra in morsans busskörkort.

brorsan var en dag ifrån Kronofogden för en faktura som han trodde att han redan betalat, han hade senare åkt utomlands och bland reklamen i det stora berget av skit som ligger innanför dörren efter några veckors semester där låg en påminnelse som missades, när dom senare skickade inkasso då gjorde dom det dessutom till en annan adress än den som han bor på.

farsan åkte på någon betalningsamärkning eller någon konstig anmärkning i kreditupplysningen pga någon felaktig skit som jag inte mins detaljerna om. han lyckades få bort anmärkningen efter något år då det var ett fel.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av anon131444:

Ja det går att göra så. Det är bra om du fiskar djupt i minnet om du fått någon form av påminnelse tidigare. Såvitt jag vet är det tre år innan en faktura preskriberas. Kan företaget bevisa att en påminnelse åkt ut innan inkasso så är inkassokravet giltigt.
Observera att påminnelse innan inkasso är absolut inga krav. Företaget kan skicka det direkt till inkasso.

Med det sagt så bör du haft en faktura innan inkasso. Börja med att ringa företaget och påtala bl a att du är villig att betala men har faktiskt inte fått en första gångs faktura och har därmed uppfattat tjänsten som upphörande eller liknande. Det kan ju innebär att du slipper % som inkassot kräver t ex.

Det är möjligt att jag har fått en påminnelse, det kan jag inte minnas huruvida jag fått eller inte.

Skrivet av jocke92:

Kan så vara, men jag tycker det ändå är oseriöst att göra det. Och i detta fallet ett abonnemang så där borde det varit en faktura för året där på (detta året). Samt påminnelser.

Du skulle blivit informerad vid flytten, har du kvar konversationer borde du prata med deras support. Samt även bestrida.

Jag har kvar konversationen med FSData från när jag bad om flytten. Här är flyttärendet i sin helhet:

Skrivet av improwise:

Dock är det också ett krav att dom följt rutinerna kring vad som gäller om automatiskt förlängning av avtal mot konsument, "Lag (2014:1449) om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Sen finns det som alltid en mängd om, men och kanske men det beror på vad de faktiska sakförhållanderna är här, samt så klart om TS fått en påminnelse om förlängningen, hur lång förlängningen är osv (ofta förnyas domäner på ett års tid). Och så klart om TS agerat som privatperson.

Jag kan inte minnas huruvida jag fått en påminnelse gällande domänen eller inte. Jag har agerat som privatperson.

Skrivet av anon131444:

Sorry men måste missat att det handlade om en förlängning. Utifrån info jag sugit i mig så verkar det bara som att TS köpt en domän en tid under 2016. Sedan om han förlängt eller bara inte betalat en viss period, ingen aning. Det du skriver om stämmer dock!

Skrivet av improwise:

Utifrån att det är en "domänförnyelse" antog jag att det rimligtvis rör sig om en ny period efter att den första tagit slut.

Jag köpte under 2015 en domän hos Gandi.net som jag flyttade över till FSData. Se bilden ovan. Inkassokravet gäller en förlängning av den domänen.

Skrivet av talonmas:

Till att börja med... Inkasso har INGET och NOLL att göra med kronofogden. Bara så vi är klara med det.

För det andra. Det finns INGA som helst krav på att skicka en påminnelse. Påminnelser är bara företagen som är snälla.

För det tredje, var hittar ni att preskriptionstiden är 3 år? Genuint nyfiken för har aldrig hittat konkreta fakta vad som gäller. 5 år trodde jag men vet ärligt inte vart jag fått den siffran ifrån

Vad avser fakturan? Är det en avgift för domänen eller är det en avgift för att de utförde en tjänst att flytta din sida?

Till sist. Bestrida fakturan skriftlig till både företaget och inkasso bolaget. Om du inte bara betalar då

Skickades från m.sweclockers.com

Fakturan avser en automatisk förnyelse av en domän jag flyttade. Flytten skötte deras kundsupport kostnadsfritt, se ovan. Hur går jag till väga om jag vill bestrida fakturan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Fakturan avser en automatisk förnyelse av en domän jag flyttade. Flytten skötte deras kundsupport kostnadsfritt, se ovan. Hur går jag till väga om jag vill bestrida fakturan?

Du skriver på fakturan att du bestrider den och dagens datum samt skickar tillbaka den eller en kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

skickar dom ut det där under semestertid eller för all del även annan tid på året när man är 4 veckor i Thailand då är man ju körd.
Postnord slarvar även bort många brev.

jag har många egna erfarenheter om hur nära saker har varit att gå åt helvete pga resor och postgång där man måste agera för att inte bli kn*llad.

Tingsrätten, hade vad vi kan kalla för en felaktig "blufffaktura" som jag bestridit flera gånger men dom gick ändå vidare till tingsrätten, helt plötsligt efter ett halvår dök papperna upp, kort svartstid att bestrida, annars teskodom på skiten.

ett brev från Transportstyrelsen hade hamnat lite på villovägar och vi upptäckte bara några dagar innan sista dagen att Transportstyrelsen ville dra in morsans busskörkort.

brorsan var en dag ifrån Kronofogden för en faktura som han trodde att han redan betalat, han hade senare åkt utomlands och bland reklamen i det stora berget av skit som ligger innanför dörren efter några veckors semester där låg en påminnelse som missades, när dom senare skickade inkasso då gjorde dom det dessutom till en annan adress än den som han bor på.

farsan åkte på någon betalningsamärkning eller någon konstig anmärkning i kreditupplysningen pga någon felaktig skit som jag inte mins detaljerna om. han lyckades få bort anmärkningen efter något år då det var ett fel.

Fast att brev inte ska få skickas under semestertider är ju något du fått helt om bakfoten, det är ditt ansvar att hålla koll på fakturor m.m. Då får du ju hantera det med tillfälliga eftersändningar eller att du via fullmakt låter någon hantera din post under tiden du är borta.

Det är inte många brev som försvinner (däremot konstigt nog är det många som hävdar att de inte får fakturor)... Väntar på att folk/företag ska börja skicka fakturorna med rek.brev och mottagningsbevis med personlig utlämning. Via jobbet så får man skicka ett otal rek.brev med mottagningsbevis, dessa hämtas ju inte ut, så då får de besluten kungöras på annat sätt. Ett stort omak, hade gärna sett att kungörelsedelgivning fick användas även när den det berör faktiskt är känd.

Det här är ju rätt intressant, är väldigt tveksam till att ett brev från transportstyrelsen inte skulle gå som rek om det är en sådan ingripande åtgärd (däremot om det handlar om delen med läkarintyg för att behålla vissa körkortsbehörigheter så är det en annan sak).

E-faktura/Autogiro och beställ inte saker/tjänster när du ska vara borta om dessa tas på faktura? Det är inte särskilt svårt att undvika den typen av saker genom att vara lite förutseende.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Fast att brev inte ska få skickas under semestertider är ju något du fått helt om bakfoten, det är ditt ansvar att hålla koll på fakturor m.m. Då får du ju hantera det med tillfälliga eftersändningar eller att du via fullmakt låter någon hantera din post under tiden du är borta.

Det är inte många brev som försvinner (däremot konstigt nog är det många som hävdar att de inte får fakturor)... Väntar på att folk/företag ska börja skicka fakturorna med rek.brev och mottagningsbevis med personlig utlämning. Via jobbet så får man skicka ett otal rek.brev med mottagningsbevis, dessa hämtas ju inte ut, så då får de besluten kungöras på annat sätt. Ett stort omak, hade gärna sett att kungörelsedelgivning fick användas även när den det berör faktiskt är känd.

Det här är ju rätt intressant, är väldigt tveksam till att ett brev från transportstyrelsen inte skulle gå som rek om det är en sådan ingripande åtgärd (däremot om det handlar om delen med läkarintyg för att behålla vissa körkortsbehörigheter så är det en annan sak).

E-faktura/Autogiro och beställ inte saker/tjänster när du ska vara borta om dessa tas på faktura? Det är inte särskilt svårt att undvika den typen av saker genom att vara lite förutseende.

1. men nu påstod jag ju inte att dom inte får skicka under semestertider, jag menade bara att om dom gör det framförallt då eller oavsett tid på året när man är bortrest i långa perioder då kan man snabbt bli rökt.
vet inte riktigt hur eftersändning eller fullmakt skulle kunna fungera tillfredsställande när man exempelvis reser runt på andra sidan jordklotet.

2. det gällde att morsan hade sökt förebyggande vård för en ögonsjukdom som finns i släkten och hade drabbat en 20 år äldre syster, med medicinering i tid så kan man bromsa sjukdomen och rädda ögonen, lite som med HIV medicin.
när Transportstyrelsen fick veta att hon hade denna ögonsjukdom då skickade dom att dom ville återkalla körkortet efter ett visst datum och man skulle då kunna yttra sig och inkomma med intyg (morsan ser bra, hon skulle med lätthet klara det vanliga syntestet som görs när man ska ta lappen från början)

morsan var bortrest när detta skickades till henne med vanlig (B?) post, bara tur att jag fick syn den några dagar innan sista dagen. Dom återkallade dock ändå körkortet, hon fick tillbaka det ett halvår senare efter alla möjliga synundersökningar och läkarintyg.
Hon fick väl ha kortet i 1-2 år innan dom återigen återkallade körkortet (B kortet fick hon ha kvar)
kul för en yrkeschaufför, sen drog försäkringskassan in alla ersättningar och klassade henne som "oförmögen att arbeta" och tvingade henne att gå i pension, trots normal syn och full arbetsförmåga för alla möjliga jobb som inte kräver D-kort. kn*llad av myndigheterna

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0