Inkassokrav på 2 år gammal domän-faktura från FSData
Igår fick jag per brev ett inkassokrav från fsdata.se där de kräver betalning för en domänförnyelse. Enligt inkassokravet skulle domänen varit betald den 3 mars 2016.
Tidigare domäner jag haft på FSData har löpt ut när man inte har betalat dem (i enlighet med punkt 3.3 i deras avtalsvillkor), men i enligt deras kundsupport gäller den här fakturan/inkassokravet en specialdomän, och den måste betalas.
Jag har två frågor: är det fritt fram att skicka inkassokrav hipp som happ? Under de här två åren har det exempelvis tillkommit ränta. Är man cynisk så skulle man säga att det ligger i FSDatas intresse att vänta med att skicka ut inkassokrav.
Min andra fråga är hur det ligger till med just domännamn; jag kan inte hitta vad FSData definierar som en specialdomän på deras avtalssida. Det jag kan hitta är följande:
3.3 FS Data tillämpar inte någon bindningstid. När Avtalet har trätt ikraft löper det under den avtalsperiod som anges på FS Datas bekräftelse. När en avtalsperiod löpt ut, kommer Avtalet att förlängas genom förnyelsefaktura eller på sådant sätt som framgår på FS Datas webbplats. Kund som trots påminnelse inte betalar enligt FS Datas förnyelserutiner anses ha sagt upp Avtalet. Tjänsten avslutas tidigast efter två (2) veckor från FS Datas påminnelse om förnyelse. Sådan påminnelse skickas till Kund via e-post till den adress som Kund har angivit.
Kan de göra så här?
Jag ber om ursäkt om texten är en aning osammanhängande, jag är för tillfället trött och fruktansvärt irriterad.