Permalänk
Medlem

Molex Lights

Saken gäller molex lights som ni då ser, ja har utgått ifrån http://www.metku.net för att vara på den säkrare sidan

Men, vet nån om HDn tar skada på nått sätt av att man lägger LEDsen på 12V?

Permalänk
Medlem

nej, hdd:n tar ingen skada av att du har en lysdiod i molexen

Permalänk
Medlem

tänkte bara ifall den skulle få för lite ström eller nåt

Permalänk

Nej, inte om du parallellkopplar lysdioden med hårddisken. Läs lite grundläggande el och elektronik-guider

Visa signatur

Det är trevligt att vara viktig, men det är viktigare att vara trevlig!

Permalänk
Medlem

okej, den är nog parallellkopplad... har en på 5V och en annan på 12V. Just den som kör på 12V blir ganska het så att säga.
De har alla 100ohms motstånd. Men, då igen, så vet jag inte direkt mycke om sånt här
Är det icke farlit att ha den på 12V, ja menar, räcker 100ohms motståndet till?

Permalänk
Medlem

räkna ut vilket motstånd du ska ha (faq) och ha inte mindre... det e inte bra för dioden

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simppi
okej, den är nog parallellkopplad... har en på 5V och en annan på 12V. Just den som kör på 12V blir ganska het så att säga.
De har alla 100ohms motstånd. Men, då igen, så vet jag inte direkt mycke om sånt här
Är det icke farlit att ha den på 12V, ja menar, räcker 100ohms motståndet till?

100 ohm är inte nog, du bör ha mellan ~250-450 beroende på din diods spec.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Jag fixade Molexlights.. (bilder snart).. kopplade inte som Metku utan till 12v med motstånd. när jag startade datorn med molexkontakterna kopplade till HDarna, så funkade de inte.. så jag har inte dem till HD nu utan till fläktar.

Permalänk
Medlem

tipps köp många LEDs om du inte är försiktig.. förstörde 5st högintensiva röda =(