Permalänk
Medlem

Swish till Lineageos?

Halloj!

Har börjat köra LineageOS och stöter på patrull med Swish.
Det gick rätt smidigt att installera appen via Yalp, men att köra går mindre fint.
Den stänger sig mer eller mindre prompt vid start.

Nu stöds ju inte lineageos och liknande officielt, så min fråga är väl om någon lyckats gå runt detta och fått swish att funka endå?

Ska nämnas att jag såg nån gammal tråd på xda som föreslog att ändra i build.props. Tyvär har den nog förändrats både en och två gånger sen den tråden skapades och funkar(som jag förstod det) inte längre.

/Alexander

Permalänk
Medlem

Kör Swish under LineageOS rätt av, utan några som helst problem. Har inte behövt hacka runt alls för att få det att lira.

LineageOS har ett eget något aggressivare system för det där med permissions, har för mig det heter Privacy Guard. Hade definitivt börjat leta i den ändan om jag fick problem med Swish.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Aha, det finns hopp alltså!
Skönt att höra, tack för svaret

Permalänk
Medlem

Samma för mig. Jag kör LineageOS på en gammal OnePlus One, och Swish fungerade utan att jag behövde göra något alls. Visserligen installerade jag via Play Store. Det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Det är säkert nån play service som den måste ha för att kunna köra. Attans pankaka. Hade ju hoppats slippa play store och google i största allmänhet.

Permalänk
Medlem

Funkar perfekt för mig på LineageOS, men jag vill minnas att Swish-fanskapet kräver Google Play Services-skiten, så det går inte att köra helt utan Google Apps. Tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex2:

Det är säkert nån play service som den måste ha för att kunna köra. Attans pankaka. Hade ju hoppats slippa play store och google i största allmänhet.

Jag kör med picopaketet från OpenGapps, det innehåller bara konfigurationsjoxet och Play Store. Har slängt på Maps ovanpå det, men det kan ju knappast vara av någon sexuell betydelse för Swish. Är det Gapps som felar, så bör picopaketet räcka.

https://wiki.lineageos.org/gapps.html

Det är något "Femto package" på gång också, som jag antar är ännu mer slimmat. Har inte kollat upp det närmre, men vill du ha så lite skit som möjligt på luren kanske det kan vara värt lite research

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex2:

Det är säkert nån play service som den måste ha för att kunna köra. Attans pankaka. Hade ju hoppats slippa play store och google i största allmänhet.

Precis. Men OpenGapps pico-paket innehåller åtminstone så lite som möjligt: http://opengapps.org/

Appar som kräver Google Play Services borde brännas på bål (men tyvärr behöver jag både Swish och mobilt bank-id).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är något "Femto package" på gång också, som jag antar är ännu mer slimmat.

Var inte det bara ett aprilskämt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Var inte det bara ett aprilskämt?

Haha, var det? Ja, då gick ju jag på det i alla fall

Har som sagt inte direkt forskat i saken, bara sett i förbifarten

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Åhå! Nu vart det ju spännande
Installerade microg innan jag såg era svar, och det fungerade. Nu är är det bara att välja mellan opengapps och microg. Ni råkar inte ha koll på båda alternativen och vad som skiljer sig(om något icke trivialt )?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex2:

Åhå! Nu vart det ju spännande
Installerade microg innan jag såg era svar, och det fungerade. Nu är är det bara att välja mellan opengapps och microg. Ni råkar inte ha koll på båda alternativen och vad som skiljer sig(om något icke trivialt )?

Inte en blekaste, men om det funkar med microG finns det väl ingen anledning att byta?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Näh, det är sant. Tack för hjälpen föresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, var det? Ja, då gick ju jag på det i alla fall

Jag också, tills jag läste texten.

Skrivet av alex2:

Åhå! Nu vart det ju spännande
Installerade microg innan jag såg era svar, och det fungerade. Nu är är det bara att välja mellan opengapps och microg. Ni råkar inte ha koll på båda alternativen och vad som skiljer sig(om något icke trivialt )?

Jag gick på LineageOS rekommendation (i installationsanvisningarna för min lur), dvs OpenGapps, så jag har inte tittat så mycket på microG. Jag har ett vagt minne av att det fanns något problem med microG, men ingen aning vad det var.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört på opengapps pico, det har funkat för mig iaf. Kör jsut nu någon ROM som heter Cardinal Xtended

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Skrivet av alex2:

Halloj!

Har börjat köra LineageOS och stöter på patrull med Swish.
Det gick rätt smidigt att installera appen via Yalp, men att köra går mindre fint.
Den stänger sig mer eller mindre prompt vid start.

Nu stöds ju inte lineageos och liknande officielt, så min fråga är väl om någon lyckats gå runt detta och fått swish att funka endå?

Ska nämnas att jag såg nån gammal tråd på xda som föreslog att ändra i build.props. Tyvär har den nog förändrats både en och två gånger sen den tråden skapades och funkar(som jag förstod det) inte längre.

/Alexander

Om man vill få Swish att fungera utan gapps laddar man ner MicroG Services Core. Den replikerar basfunktionerna i google apps med minimal resursåtgång. (5mb apk)

1.Ladda ner Services Core 0.2.4 (stable)
Direktlänk
https://microg.org/fdroid/repo/com.google.android.gms-9258259...
MicroG nedladdningssida om du vill använda en annan version
https://microg.org/download.html

2.Installera apk (tar endast 5mb plats)
3.Starta om telefon (kan fungera utan omstart)
4. Installera Swish och aktivera

Voila Swish fungerar galant utan massa gapps krafs

Testat med
MotoG4play
Lineage OS 14.1-20180308-NIGTHLY-harpia

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Sprut i bang bang: Är det en officiell release via Lineage så är det sällan problem med appar. På XDA är majoriteten dock unoffical releaser, med andra ord byggd av en 3:e parts utvecklare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@Sprut i bang bang: Är det en officiell release via Lineage så är det sällan problem med appar. På XDA är majoriteten dock unoffical releaser, med andra ord byggd av en 3:e parts utvecklare.

Har testat Swish appen på en officiell Lineage release. I det här fallet handlar det i första hand inte så mycket om release av Lineage man använder utan att Swish appen kräver google apps i någon form.

Vill köra Lineage utan gapps och letade efter en lösning för att få Swish appen att fungera. MicroG gör detta på det mest resurssnåla sättet. Märker ingen som helst skillnad i prestanda efter jag installerat micro g.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vissa appar gillar inte rootade devices heller.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

jag håller med,jag har en gammal Samsung Galaxy s5 med LineageOS (Nougat) OpenGapps Pico ! Det funkar klockrent !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprut i bang bang:

Om man vill få Swish att fungera utan gapps laddar man ner MicroG Services Core. Den replikerar basfunktionerna i google apps med minimal resursåtgång. (5mb apk)

1.Ladda ner Services Core 0.2.4 (stable)
Direktlänk
https://microg.org/fdroid/repo/com.google.android.gms-9258259...
MicroG nedladdningssida om du vill använda en annan version
https://microg.org/download.html

2.Installera apk (tar endast 5mb plats)
3.Starta om telefon (kan fungera utan omstart)
4. Installera Swish och aktivera

Voila Swish fungerar galant utan massa gapps krafs

Testat med
MotoG4play
Lineage OS 14.1-20180308-NIGTHLY-harpia

Skickades från m.sweclockers.com

Hej
Har du koll på om Swish fortfarande fungerar utan problem med MicroG?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Hej
Har du koll på om Swish fortfarande fungerar utan problem med MicroG?

Jag använder Nano från OpenGApps har aldrig upplevt problem med Swish eller andra bank relaterade appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jag använder Nano från OpenGApps har aldrig upplevt problem med Swish eller andra bank relaterade appar.

Tack för svar. Anledning till att det fungerar bra för dig är att du installerat gapps och därmed även bl.a Googles play-tjänster. Jag är inte intresserad av Google och vill därmed inte installera gapps. Därför undrar jag om någon vet ifall Swish fortfarande fungerar bra om man istället installerar MicroG?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Tack för svar. Anledning till att det fungerar bra för dig är att du installerat gapps och därmed även bl.a Googles play-tjänster. Jag är inte intresserad av Google och vill därmed inte installera gapps. Därför undrar jag om någon vet ifall Swish fortfarande fungerar bra om man istället installerar MicroG?

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, har du provat denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Ok, har du provat denna?

Tack för svar. Det är den jag funderat på att installera. Jag har dock inte köpt någon kompatibel telefon än innan jag vet att Swish och mobilt BankID fungerar utan problem.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex2:

Åhå! Nu vart det ju spännande
Installerade microg innan jag såg era svar, och det fungerade. Nu är är det bara att välja mellan opengapps och microg. Ni råkar inte ha koll på båda alternativen och vad som skiljer sig(om något icke trivialt )?

Fungerar Swish med MicroG fortfarande bra för dig?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Fungerar Swish med MicroG fortfarande bra för dig?

Än så länge fungerar det utan nya bekymmer Använder Android 8.1.0(om det gör någon skillnad vet jag inte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex2:

Än så länge fungerar det utan nya bekymmer Använder Android 8.1.0(om det gör någon skillnad vet jag inte).

Tack för svar. Har du uppdaterat MicroG till nyare version sedan du först installerade eller är det samma installation som du gjorde för länge sedan?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Avstängd

@nyllet83: Jag har haft problem med den senaste versionen av lineageos (med microg) och den senaste versionen av mobilbankID. Har fungerat perfekt under en riktigt lång tid men nu sedan juni har jag börjat få problem. Så länge du är beredd på att det kan böka ibland och att du i vissa fall kan få sitta på gamla versionsnummer så säger jag go for it. Har själv en Oneplus 3 som just nu har en del buggiga firmwares så det behöver inte vara något problem som just du har.

Om du kör med på senaste LineageOS for Microg så bör microg vara uppdaterad då det är en del av ROMen. Utvecklingen av microg går (till synes) riktigt långsamt så det är inte som om du någonsin kommer vara mer än 1 version bakom.

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin: Tack för svar.
Vad är det för problem du upplever med BankID? Är det helt enkelt att det inte fungerar alls eller är det så att det bara fungerar ibland?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.