Permalänk

Bygga en intranet hemma

Tjo,
Jag har routern Asus RT-AC66U funderar på att bygga ett intranet här hemma med hjälp av en externhårddisk som jag kopplar till routern. Min fråga är går det att göra på denna routern ? Jag har kollat runt lite på nätet men inte hittat något ang detta.

/Force

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Jag har routern Asus RT-AC66U funderar på att bygga ett intranet här hemma med hjälp av en externhårddisk som jag kopplar till routern. Min fråga är går det att göra på denna routern ? Jag har kollat runt lite på nätet men inte hittat något ang detta.

/Force

Det står på Asus hemsida, den är däremot inte så snabb som tex Limksys, (Smallnetbuilder testar även filprestandan)..
Fildelning, skrivardelning och 3G-delning via två inbyggda USB-portar.
https://www.asus.com/se/Networking/RTAC66U/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det står på Asus hemsida, den är däremot inte så snabb som tex Limksys, (Smallnetbuilder testar även filprestandan)..
Fildelning, skrivardelning och 3G-delning via två inbyggda USB-portar.
https://www.asus.com/se/Networking/RTAC66U/

Kan ha varit otydlig men jag tänker jag skapar upp en hemsida som om jag tex skriver hemma i adressfältet i webbläsaren så kontaktar den hemsidan jag lagt upp på hårddisken som är kopplad till routern. kan väll säga om routern kan fungera som en webbserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Kan ha varit otydlig men jag tänker jag skapar upp en hemsida som om jag tex skriver hemma i adressfältet i webbläsaren så kontaktar den hemsidan jag lagt upp på hårddisken som är kopplad till routern. kan väll säga om routern kan fungera som en webbserver.

Ja det kan du göra. Gå in på "USB application" på din router efter att du har satt i den externa hårddisken i routern.

Därifrån kan du sedan ställa in adress o om servern ska vara aktiv, samt om den ska fungera från itunes etc.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Ja det kan du göra. Gå in på "USB application" på din router efter att du har satt i den externa hårddisken i routern.

Därifrån kan du sedan ställa in adress o om servern ska vara aktiv, samt om den ska fungera från itunes etc.

Okej, får kolla på det

Permalänk
Medlem

Det här var väldigt intressant, väckte precis en tanke om en hemsida för familjen för t.ex inköpslista för den dagliga maten, matlagningsschema, städschema. Visst man hade ju bara kunnat använda sig av Facebook säger ni kanske då. Men varför behöver Facebook och diverse andra veta vad vi ska handla? Dessutom kul projekt att göra sin egna hemsida för ändamålet!

Även solen har sina fläckar
Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Skrivet av TrueType:

Det här var väldigt intressant, väckte precis en tanke om ett hemsida för familjen för t.ex inköpslista för den dagliga maten, matlagningsschema, städschema. Visst man hade ju bara kunnat använda sig av Facebook säger ni kanske då. Men varför behöver Facebook och diverse andra veta vad vi ska handla? Dessutom kul projekt att göra sin egna hemsida för ändamålet!

Lite det som var min tanke att kunna förmedla information. Kanske även bilder m.m Facebook i all ära men FB behöver inte veta allt om mitt liv även om dom vet mycket

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Kan ha varit otydlig men jag tänker jag skapar upp en hemsida som om jag tex skriver hemma i adressfältet i webbläsaren så kontaktar den hemsidan jag lagt upp på hårddisken som är kopplad till routern. kan väll säga om routern kan fungera som en webbserver.

Du menar att du vill köra en webbserver på den ? det blir mer komplicerat i så fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att du vill köra en webbserver på den ? det blir mer komplicerat i så fall.

Ja det blir det, eftersom jag tänkte fixa en hemsida som ligger på hårddisken.

Permalänk
Medlem

@forcevision:
Du behöver en dator för att kunna köra en webbserver. Sidorna kan ligga på en USB-ansluten hårddisk men programmet fodrar en dator.
Har du en NAS så har den redan en webbserver.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av fagerja:

@forcevision:
Du behöver en dator för att kunna köra en webbserver. Sidorna kan ligga på en USB-ansluten hårddisk men programmet fodrar en dator.
Har du en NAS så har den redan en webbserver.

Ok, då kan jag inte köra ett intranet på min router via en extern hårddisk om jag skall ha en hemsida.