Förbjud mobiltelefoner i skolan!

Permalänk
Medlem

Förbjud mobiltelefoner i skolan!

Socialdemokraterna går till val på att stoppa mobiltelefoner i klassrummen.

Partiet vill ha ett förbud – för att öka studieron för grundskoleelever.

– På lektionerna ska eleverna koncentrera sig på undervisningen och inte på vad som står i mobilen, säger Anna Ekström (S).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/WL3bqr/s-vill-f...

Bra tycker jag, vad tycker du?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag vet fan inte hur det ser ut i skolor idag sen man tog studenten, då snackade man face to face och umgicks.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Går själv i skolan och tycker att så länge man inte stör någon annan vid användning av mobiltelefon får man "skylla sig själv" ifall man väljer att kolla Instagram istället för att plugga fysik på lektionerna. Saker som att lyssna på musik eller googla upp fakta skall kunna göras i alla lägen, inte behöva hålla på med "mobillådor"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Ordning och reda börjar redan vid skolbänken. Behövs inga privata telefoner på lektionerna. Vill familjen få tag på ungen så kan dom skicka ett SMS så kan ungen läsa det på rasten eller när skoldagen är slut.

Dom borde ha samma störningsutrustning inne i skolorna som inne i biosalonger.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag vet fan inte hur det ser ut i skolor idag sen man tog studenten, då snackade man face to face och umgicks.

Bättre att sitta tyst på mobilen än att sitta att snacka med kompisen bredvid högljutt så att det stör undervisningen för de andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ordning och reda börjar redan vid skolbänken. Behövs inga privata telefoner på lektionerna. Vill familjen få tag på ungen så kan dom skicka ett SMS så kan ungen läsa det på rasten eller när skoldagen är slut.

Oja, bara bygga ihop klassrummen inuti Faraday cages och problemet är löst!

https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Känner folk som är lärare och dom säger att det är hela registret, allt från problemfritt till katastrof.

Största problemet är väl att ungarna inte förstår sitt eget bästa. Lätt att sitta här som vuxen och vara efterklok.

Om man vänder på frågan, varför skulle man rimligtvis behöva sin mobil vid katederundervisning?

Permalänk
Avstängd

Tycker det låter jäkligt vettigt att inte ha mobilen igång under lektionstid, man kan faktiskt använda munnen och prata med folk ansikte mot ansikte. Sedan lär väl mobil i ett klassrum vara ett utmärkt sätt att fuska på? inte vet jag, var så länge sen jag gick i skolan.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Mig veterligen fungerar mobiltelefoner utmärkt i biosalonger.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Oja, bara bygga ihop klassrummen inuti Faraday cages och problemet är löst!

https://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage

Finns lite enklare metoder, man monterar s.k. störningsenheter som egentligen inte är några störningsenheter men där resultatet är likadant, som ligger på knappt 100 mW som drar åt sig alla vanliga telefoner eftersom dom annonserar ut högsta värde så slipper man bygga som biosalongerna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Mig veterligen fungerar mobiltelefoner utmärkt i biosalonger.

Inte på en viss biosalong som jag brukar gå till i Malmö på gågatan. Helt dött på alla band när man väl gått in i salongen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Istället för att förbjuda alla störande element så kunde man ge lärarna befogenheter att kasta ut ungarna. Ingen aning om lärare gör detta längre men fungerade när jag gick i skolan iaf.
Men misstänker att det är fruktansvärt kränkande idag att bli utkastad....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Ska jag behöva lämna in mobilen i någon låda hela tiden nu segt.

Dem fattar ju inte att man lika gärna kan spela eller kolla instagram på datorn

Att dem skulle samla ihop mobilerna på morgonen och ge tillbaka dem när skolan är slut hade jag aldrig gått med på

Permalänk
Medlem

Förbjud barn i skolan! När var det sist de bidrog till samhället?!

Permalänk
Medlem

I mina barns skola samlar de in telefonerna varje morgon och delar ut dem när dagen är slut.
Även dotterns pojkväns som går i kommunal skola så får de lämna in telefonerna.

Det händer också att rektorn fått släpa ut bråkande barn (ålder 12-16åringar) ur klassrummet när de stör och vägrar gå ut.

Tyvärr hjälper knappt mobilförbudet eftersom de samtidigt har egna datorer och då använder de messenger eller andra tjänster för att chatta med kompisar.
Men lite förbättring har jag upplevt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Går själv i skolan och tycker att så länge man inte stör någon annan vid användning av mobiltelefon får man "skylla sig själv" ifall man väljer att kolla Instagram istället för att plugga fysik på lektionerna. Saker som att lyssna på musik eller googla upp fakta skall kunna göras i alla lägen, inte behöva hålla på med "mobillådor"

Håller med om att det egentligen är ens eget fel om man inte hänger med på lektionerna, men detta hänger väl ihop med att vi har skolplikt och eleverna är tvungna att gå i skolan för att i sin tur hänga med på lektionerna och lära sig.

Inte många barn/ungdomar som förstår varför man behöver lära sig saker i skolan och ju fler som inte förstår det desto sämre lär sig folk och ju sämre blir utvecklingen.

Som det är idag får dem sitta och låta sig störas av mobilerna och många lär sig sämre. Att förbjuda mobilerna tror jag hjälper många från att "bara kolla vad det var för notis" och bli störd och istället kunna hänga med på lektionen och lära sig.

Så detta tror jag är ett större problem än att någon enstaka får skylla sig själv.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Avstängd

Menar ni på allvar att ungar använder mobiltelefon under lektionstid??? När jag såg rubriken tog jag ju för givet att det gällde rasterna

Permalänk
Medlem

Räcker att det är förbud mot telefoner i klassrummen, så får väl eleverna lämna sina lurar i skåpen.

Sen så kanske skolor skulle sluta införskaffa skoldatorer när dom knappt används. Sällan vi använde våra och det skapar bara mer problem. Elever som spelar/surfar under lektioner, datorer som blir stulna pga korkade elever som inte låser sina skåp, lämnar sina datorer i klassrummen under rast. För att inte tala om hur många det är som på något sätt förstör sina datorer för att dom inte bryr sig om dom tappar exempelvis. Vad man måste förstå är att många i dom åldrarna skiter fullständigt i saker som dom själva inte äger eller betalat för, likt hur en bortskämt unge skiter i om dom slår sönder sitt tangentbord för 1000 spänn, eftersom dom ändå får nytt, så skiter många elever i att ta hand om grejer dom får av skolan. Enda anledningen, enligt min åsikt, att man skulle få skoldatorer är om man går en linje på gymnasiet som kräver en dator. Får eleverna på en skola datorer eller plattor så är det helt meningslöst att förbjuda telefoner.

Permalänk
Medlem

Att det ens blir en valfråga är bevis på något mycket större problem. Lägg till ett ämne för eleverna. Vett och etikett.
Alt en snabbkurs i barnuppfostran för föräldrarna.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd

Tycker det är riktigt illa att det ska behövas ett förbud. Varför ska "ungarna" ha så svårt o förstå för?

Slappa föräldrar som lämpar över ansvaret och uppfostran? Daltande?

Permalänk
Medlem

Barn som stör har stört innan mobilerna och kommer göra det efter mobilerna är borttagna också. Det vettigaste hade nog varit elitklasser där dom som är intresserade av att lära sig går i en klass och dom som vill peta på telefonen får gå i en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Att dem skulle samla ihop mobilerna på morgonen och ge tillbaka dem när skolan är slut hade jag aldrig gått med på

Vad händer om du vägrar blir det ingen skola för dig då?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Det bästa är att straffa föräldrarna som skiter i att uppfostra sina barn.

Sänk bidraget eller ge dem böter så ska ni se att de blir ändring i skolan!

Permalänk
Medlem

Mobilen kan tas med, men handhas av nån anställd på skolan, behöver eleven ringa hem eller liknande, kan dom hämta den för det tillfälliga behovet. Nej ungar ska lära sig saker i skolan inte snapchatta när dom bajsar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg i gymnasiet där vi fick egna laptops, vi satt öppet och spelade counterstrike under lektionstid medan läraren föreläste. Nu behöver man inte vara raketforskare för att klara av ämnena ändå, men hade någon föreslagit att vi inte ska ha laptops, (detta var en tid innan smartphones) eller att man inte fick använda dom precis som man själv ville på lektionstid hade jag varit starkt emot det, ung och dum som man är i den åldern.

Nu snackar vi inte ens gymnasium, utan grundskola. Oavsett hur duktig och lärd och smart och erfaren man tror man är så vet man ingenting. Man har noll erfarenhet. Vi baserar vår moraliska kompass på våra föräldrars, grundskolan är en tid då den fortfarande formas. Är du i grundskolan är det inte din moral, du är en megafon för dina föräldrars. Hur kan man se vad för effekt något har 10 år fram i tiden när man inte ens kommer ihåg 10 år bakåt?

Det är vuxnas ansvar att se till att de har rätt miljö i grundskolan. Det är en tid i ens liv som är livsförberedande, och om det inte behandlas med den respekt det förtjänar kan det få livslånga konsekvenser för oskyldiga barn.

Klara och tydliga regler för vett och etikett, vilket inkluderar telefonanvändande, ska vara en självklarhet i varje grundskola.

Permalänk
Medlem

Fattar inte riktigt...

Varför ska dem förbjuda telefoner? Samtidigt som varenda jävla unge idag får en dator/surfplatta av skolan.

Sluta köp in surfplattor och låt eleverna använda sina mobiler i undervisningen istället. Googla fram svar etc och lära sig den vägen. Istället för att förbjuda mobiler och låta ungen sitta med en analog bok och försöka hitta ett svar via registret ala 90-talet.

Saker som "förbud" etc kommer få ungarna att sitta och leka istället. Gör det istället till något positivt och låt dem använda det i undervisningen istället.

Kommer ihåg en lärare jag hade som "inte trodde på traditionell undervisning" eller ngt sånt. Så hon gav oss typ 100 frågor och sa att 40 av dessa kommer komma på provet. Då hade man ju ett mål lixom, inte bara "lära sig i blindo". Så på det provet hade jag bara 1 fel eller ngt då jag hade "pluggat" så bra till det provet utan att veta det, hade bara sökt upp svaren till alla frågor och lärt mig dem. Sedan på sista frågan va det typ "Skriv vad du mer kan om xxx" och där blev det typ 2 sidor till med info från de andra frågorna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@crew seven: det är ju en lite knepig situation om det gäller skolplikten som gäller upp till nionde klass, när jag gick i grundskolan löste jag problemet med mitt ointresse för tyska genom att helt enkelt skolka, studerade annat eller gick till uppehållsrummet istället för att gå på lektion. Detta ledde till i längden, pågrund av skolplikten att jag fick gå över till sve/eng istället. vilket lärarna i början inte gick med på då jag låg för bra till i de ämnena för att platsa i den extraundervisningen.

Antar i mobilfallet att han helt sonika får lämna mobilen hemma då eller ha den på ljudlös som alla andra ungar kommer köra med och bara säga att den ligger hemma.

Permalänk
Medlem

@crew seven: Är det verkligen så svårt för lärare att säga till eleverna att lägga undan telefonerna? Gör dom inte det, får dom gå ut från klassrummet och få frånvaro eller liknande? Att det här tas upp på "riksdagsnivå" är ju skrattretande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@crew seven: Är det verkligen så svårt för lärare att säga till eleverna att lägga undan telefonerna? Gör dom inte det, får dom gå ut från klassrummet och få frånvaro eller liknande? Att det här behöver tas upp på "riksdagsnivå" är ju skrattretande.

Är lärarna rädda att bli uthängda på "sociala medier" eller liknande om man säger till för hårt?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Känner folk som är lärare och dom säger att det är hela registret, allt från problemfritt till katastrof.

Största problemet är väl att ungarna inte förstår sitt eget bästa. Lätt att sitta här som vuxen och vara efterklok.

Om man vänder på frågan, varför skulle man rimligtvis behöva sin mobil vid katederundervisning?

Det är en befogad fråga, men katederundervisning är ju inte direkt det pedagogiska idealet längre.

Personligen kan jag tycka att det är litet tragiskt att detta över huvud taget är en regeringsfråga. Litet verkshöjd tycker jag allt att vi skall kräva av statsmakternas styrning, och mobiltelefoner i klassrummet (för att inte tala om det kepsförbud som journalisten lyfter i den länkade artikeln) ligger några mil under den gräns som jag ser framför mig.

Dessutom går det stick i stäv med både forskningsresultat och regeringens annars starka fokus på digitalisering i utbildningspolitiken. Mobiltelefoner kan vara ett ypperligt pedagogiskt verktyg och bidra till återhämtning i mikropauser - om de integreras i klassrumssituationen på ett produktivt sätt. Detsamma gäller för övrigt datorer, surfplattor och andra digitala hjälpmedel. Samtliga av dessa kan också agera störande för klassrumssituationen om de inte integreras på ett bra sätt - mobiltelefonen har ingen särställning här.

Jag tycker att det framför allt andas en hel del populism. Regeringen har ett tveksamt opinionsläge, det är valår, och detta är en fråga som ligger i linje med tidsandan där man snabbt och enkelt kan fånga en del ryggmärgsröster.

Skrivet av Overwatch:

Att det här tas upp på "riksdagsnivå" är ju skrattretande.

Hade jag sett detta innan jag skrev mitt inlägg hade jag kunnat spara in på första stycket. Jag instämmer helhjärtat, kort och gott.