Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Buckling spring

Vårböckling?! Märkligt.

Trots det så lockar det här grymt. Tunnt och fullstorlek. Fast utan svenska tangenter är det omöjligt för mig.

Behöver nytt tangentbord snart. Såg på Prisjakt.nu att en del har "Nordiskt". Vad menas med det? Kommer det med lösa tangenter så man får byta själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Har väntat på detta i månader nu att de ska komma med nordisk layout, och TKL, men, om man nu köper detta går det väl att byta plats på T och Z keycaps bara och resten borde vara rätt märkt då eller ligger andra tecken fel typ /() osv? och Å ser ut att vara Ë typ?

Jag har detta tangentbord och det går inte byta y och z då capsen i de olika raderna är olika i design. Det är väl 4-5 andra tangenter som har fel tecken men det är inget som stört mig hittils iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Gillar avskalat så denna är intressant om och när den kommer med svenskt tangentbord. Dock saknar jag någon form av analys av hur mycket ljud tangentbordet ger i från sig vid nedslag i dessa tester.
Jag vill gärna ha mekaniska brytare med bakgrundsbelysning i blått men som inte låter så mycket för att inte störa min omgivning.

Jag köpte nyligen detta med röda brytare och blev positivt överraskad av hur mycket tystare det är än mitt gamla Corsair k65 med mx red.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Dr.Mabuse:

Gillar avskalat så denna är intressant om och när den kommer med svenskt tangentbord. Dock saknar jag någon form av analys av hur mycket ljud tangentbordet ger i från sig vid nedslag i dessa tester.
Jag vill gärna ha mekaniska brytare med bakgrundsbelysning i blått men som inte låter så mycket för att inte störa min omgivning.

Exemplaret vi hade var utrustad med röda brytare, och låter något mindre än fullstora. Borde inte vara ett problem för din omgivning.
Oklart hur det är med dom blåa brytarna.

Skrivet av MakeCoke:

Hur är det, kan man ställa in det som ett svenskt tangentbord i Windows så att Y och Z hamnar som vanligt, bara att det står fel på själva tangentbordet?

Edit: Och innan någon påpekar det så såg jag att det stod något om det i recensionen, men jag begrep inte det.

Det är korrekt layout i windows. Y och Z är där dom ska vara, även om tangenterna sitter fel

Skrivet av SteelSide:

Hade varit väldigt trevligt med lite mer information i recensionen, så som ljudnivå jämfört med icke-tunna kalih red, material, ljussken osv osv. Känns som att denna recension bara ämnar skriva att det finns en produkt på marknaden.

Finns för 70€ via https://www.amazon.de/Sharkoon-PureWriter-TKL-Profile-Tastatu... om någon är sugen.

Tråkigt att du känner så. Ska tänka på det för nästa recension då

Angående ljudnivån så är det något mindre än fullstora, som beror en del på slaglängden.
Material står skrivet i artikeln. Toppen är aluminiumplatta och botten är av hårdplast. För tangenterna handlar det om målade keycaps för tysk layout.
Ljussken antar jag att du menar ljusstyrkan? Som skrivet i artikeln så kan den också justeras och högsta läget borde vara tillräckligt starkt för majoriteten av användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Prata för dig själv, har endast en USB-C och känns extremt onödigt att fylla den enda porten med ett tangentbord du sätter i en gång.

Men... Det handlar väl om kabeländen som går in i tangentbordet – kan inte tänka mig att den ände som går in i datorn har Micro-USB, för en sådan port är det väl ingen som har på sin dator?

Skrivet av Findecanor:

Nuförtiden finns det kablar med vändbara USB-A och micro USB B också. De stödjer bara upp till USB 2.0, men tangentbord använder inte något annat.

USB 2.0 behöver bara fyra ledare medans kablar med fullt stöd för USB Type C behöver 18. För USB Type C är sladden därför oftare tjockare (och stelare) och kontakt-hylsan sticker oftast ut längre.

Men visst.. Om alla USB-enheter använde Type C så skulle jag inte behöva flera sladdar med varje variant av USB B i änden, och sen finns det kablar med Type C som har bara fyra ledare för USB 2.0-delmängden men kontakthylsan är oftast lika stor för det.

Bra synpunkter och info.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@Plvntn: Jag har redan Tesoro Gram Spectrum med nordisk layout. Der jag pratade om innan var Tesoro Gram XS

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Tråkigt att du känner så. Ska tänka på det för nästa recension då

Angående ljudnivån så är det något mindre än fullstora, som beror en del på slaglängden.
Material står skrivet i artikeln. Toppen är aluminiumplatta och botten är av hårdplast. För tangenterna handlar det om målade keycaps för tysk layout.
Ljussken antar jag att du menar ljusstyrkan? Som skrivet i artikeln så kan den också justeras och högsta läget borde vara tillräckligt starkt för majoriteten av användarna.

Tackar för svar! Jag kan nog ha låtit mer bitter än jag ville däremot med första meningen, och var tydligen oförmögen att läsa allt noggrant (så som att du fann ljusskenet behagligt). Jag ber om ursäkt för det.

Det jag tänkte på med material var mer din personliga känsla - jag upplever iallafall att det är stor skillnad på plast och plast, samt hur man har behandlat aluminiumet.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Det är fortfarande sant. Jag vill ha RGB, annars får det vara. Varför begränsa sig?

Okej, jag nappar. Jag tycker att det känns lite fånigt med RGB. Typ som att jag inte får ha det om man är över 20?

Lite samma som att ha massa LED lampor och skit i ett chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornstream:

Okej, jag nappar. Jag tycker att det känns lite fånigt med RGB. Typ som att jag inte får ha det om man är över 20?

Lite samma som att ha massa LED lampor och skit i ett chassi.

Det där tänket går över när man blir lite äldre

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag undrar om namnet "Sharkoon" kom till efter en sen, blöt natt med "Sharknado" maraton...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Sharkoon är i mer eller mindre inte ett bolag som tillverkar något, men istället köper in saker från andra tillverkar vilket de sedan slänger på deras varumärke sharkoon på.

Förr var det gaming-möss och tangentbord från taiwanska A4Tech
Låg-profil tangentbordet ser ut att samma som också säljs som
https://www.banggood.com/Dareu-EK820-87Key-Bluetooth-LED-Back...
och
https://www.prohavit.com/products/hv-kb390l-low-profile-mecha...

Brytarna är inte samma som de i Gram Spectrum. Personligen tycker jag att de är bättre än Gram Spectrum.

Den nya Gram XS har samma brytare. eller åtminstone samma konstruktion i brytaren.

Ljudnivå - Mindre än vanliga cherry brytar tangentbord. Mer än chiclet tangentbord som tx på laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Den nya Gram XS har samma brytare. eller åtminstone samma konstruktion i brytaren.

Detta stämmer inte, gram xs har ännu lägre profil på sina brytare och är tesoros "egna" även om det är kailh som gör dem åt dem.

Kailh kommer släppa/har släppt en egen brytare som är lägre än choc /pg1350 och den heter mini-choc/pg1232. Choc är den som sitter i detta sharkoon/havit tangentbord och har ungefär motsvarande karakteristik som det i Tesoro Gram Spectrum och Mini-choc motsvarar ungefär den sen kommer sitta i tesoro gram xs. En skillnad är att tesoros switchar i gram spectrum har det typiska kordet i mitten medan Sharkoon har två små platta pinnar för att fästa (typ som cherry low profile switcharna)

PG1350 "review"
PG1232 "review"
Bägge två.
Tesoro gram spectrum review

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Beställde från amazon.de. Gick på 61 euro inkl frakt. Tysk layout men bara att flytta två tangenter,lägga till Ö på tyska inmatningstemat. Kan svara på frågor i tråden på måndag/tisdag när jag hunnit prova

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

Nu har Havit släppt HV-KB390L i Sverige.
Som jag ser det är det samma tangentbord som Sharkoon Purewriter TKL.

Jag tror att Havit är orginaltillverkaren av denna modell.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb390l-low-pro...

Visa signatur

🗄️ : NZXT H510 TG White . . . . . . . . . . . 🔌: Corsair RM750X White Series
🏬: MSI z370i Gaming Pro Carbon AC . 🎞️: Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15
🔲: Intel Core i7 8700K @4.1Ghz . . . . . ❄️: Corsair Hydro H115i
💾: M.2 Samsung 960 EVO 500 GB .. . . 💾: Samsung 860 EVO 1 TB
🏴: MSI GF GTX 1080 Ti GamingX . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-mad:

Nu har Havit släppt HV-KB390L i Sverige.
Som jag ser det är det samma tangentbord som Sharkoon Purewriter TKL.

Jag tror att Havit är orginaltillverkaren av denna modell.

https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/hv-kb390l-low-pro...

Havit tangentbordet saknar mediaknappar. Tror de är olika tillverkare. Sen har Purewriter röda brytare.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Havit tangentbordet saknar mediaknappar. Tror de är olika tillverkare. Sen har Purewriter röda brytare.

Båda modellerna, samt även Gamdias Hermes M3, är tillverkade av DareU och deras logotyp finns tydligen även på switcharna brevid Kailhs logotyp. DareU säljer även egna varianter av dessa under namnet DareU EK820. Havit är den enda jag sett som säljer en variant med nordisk layout dock (endast med blå brytare). EDIT: Missade att någon redan skrivit det. Kan åtminstone bekräfta att DareU är tillverkaren.

Vet att det är några månader sedan ni skrev detta men tänkte att det kan vara intressant att veta för någon som letar upp denna tråden senare och blir intresserad av dessa tangentbord.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Får bli ett sånt här med RGB! Efter jag bytt till en macbook (m1), kan jag inte längre skriva på mitt varmillo tagentbord med bruna switchar. Vill se om tidigare aktiveringspunkt och röda switchar hjälper mig att bli bättre i LoL. För andra så har jag däremot lärt mig använda 65% tagentbord och uppskattar den mindre formfaktorn.

Konstigt det inte har kommit så många lågprofil tagentbord. Trådlöst har ju tillslut börjat svämma över på marknaden