Reparerad Samsung TV fortfarande trasig men anses som fungerande av Samsung.
Hej!
Jag har fått problem med min Samsung 65JU7505 som jag köpte på black friday (29/11) 2015.
I januari i år började den blinka i överkant likt ett stroboskop som ses på videon nedan, detta pågick i några minuter för att sedan försvinna eller så stannade överdelen av panelen med högre ljusstyrka än resterande. Sen tog det ett tag innan det började igen.
https://www.youtube.com/watch?v=Spc4ePYBuDM
När den gick sönder uppstod även clouding.
När tvn var ny:
När den gick sönder:
Jag kontaktade Samsung som då gjorde ett hembesök där de bytte nätdelen i tv'n varpå den verkade fungera till en början. Dock började den blinka igen efter något dygn fast den gjorde det mer sällan än innan nätdelen var bytt.
Samsungteknikern kom på ett återbesök och då bytte de hela panelen, allt verkade vara frid och fröjd tills mörkret inföll på kvällen och jag fick se cloudingen på den nya panelen.
Den är hemsk, likaså finns det flera streck av banding och det är jobbigt o titta på den, inte nog med det så blixtrar tv'n till i scenbyten, först trodde jag det var inbillning tills jag frågade min flickvän och hon svarade tillbaka att hon också såg det men trodde det var för hon kollade på mobilen samtidigt.
exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=al8_PKpvhTM
Spolar man tillbaka händer det 9/10 gånger igen på samma ställe och det beror inte på materialet för jag har provat det både på telefonen och datorskärmen utan att det blinkar. Blinkningarna sker på netflix (tv appen), Playstation 4 och vanlig tv-box. Ibland blinkar det inte alls på ett helt avsnitt och ibland kan det blinka 20+ gånger på en timme. Alla blinkningar är inte lika starka som det i klippet men de syns väl.
Jag kontaktade då Samsung igen varpå de skickar en annan Samsungtekniker hem till mig som redan lät negativ i telefon när vi bokade tid. Han kommer in och jag visar han alla felen som jag hittat, visar 3 olika klipp där det blixtrar och visar han även klippet på datorskärmen så han ska se att det inte ska blinka där. Jag spelar även upp ett mörkt avsnitt från Stranger Things där man ser cloudingen klart och tydligt. Jag påpekar att jag är trött på TV'n och säger att det har gått två lagningsförsök och nu vill jag inte ha den längre, men får då tillbaka att de endast är inne på första lagningsförsöket för jag "provkör" ju bara tv'n emellan besöken.
Han påpekar då att sånt här "minimalt ljusinsläpp" är vad man kan förvänta sig av en LCD tv, man får helt enkelt leva med lite clouding och banding det är sånt som uppkommer i den här tekniken. Jag frågar då om blinkningarna men får ett diffust svar att han inte vet vad det beror på och vad man gör åt det, men han ska kolla på firman så att det är rätt koder i TV'n för när man byter panel kan man behöva byta koder. Innan han åker säger han att det finns något som heter Samsung VOC (Voice of Customer) som jag kan ringa om jag känner mig missnöjd, tyvärr får han aldrig något telefonnummer dit som han kan ge mig utan man får ringa supporten och bli kopplad.
Han återkommer på telefon efter 30 minuter och säger att koderna inte behöver bytas för det är en likadan panel som sitter i nu som det satt i innan, och ber mig att ringa till Samsung VOC. Han ska även maila Samsung och berätta vad han sett på plats.
Jag ringer då till Samsungs support och presenterar mig och ber killen att koppla mig till Samsung VOC varpå jag får svaret
- "Varför det?"
- Jo för att min tv är trasig och teknikern som var här bad mig att ringa dit.
- "Nej dit kan man inte ringa, du vet clouding och banding är sånt som finns i det här tekniken och det får man leva med"
- Ja men teknikern bad mig att ringa till Samsung VOC
- "Nej det får han inte göra, dit kan man inte ringa"
- Men han brukade ju rekommendera missnöjda kunder att ringa dit?
- "Nej det får teknikern aldrig göra, då har han gjort fel"
- Jaha fast nu blinkar ju min tv också det är inte bara clouding
- "Jaha.. häng kvar ska jag prata med Samsung VOC" ... "Nu har jag pratat med dem och de kan tyvärr inget göra för dig då de inte har hand om den tekniska biten"
- Okej men kan jag få prata med dem?
- "Nej det får du inte, du får ringa tillbaka till Samsungteknikern och be han komma och titta på tv'n igen"
Sen avslutades jag samtalet för det var lönlöst och ringde upp den lokala Samsungteknikern för och be om råd var jag skulle ta vägen, han var dock inte på plats utan en kollega till honom svarar som letar upp Samsungs mail till dem och läser upp det för mig där det står att de inte gör något åt ljusinsläpp & banding och de tycker att det inte är något problem på min tv, teknikern ska även hänvisa mig till Samsung VOC om jag fortfarande är missnöjd.
Jag ringer då ett nummer till Samsungs huvudkontor där jag får prata med en tjej som tar tag i ärendet och ska återkomma nästa vecka.
Nästkommande vecka får jag ett samtal från Samsungs support och de anser inte att det är något fel på min tv, det jag kan prova är att först låta dem hård-återställa tv'n från deras datorer samt att jag kan försiktigt putsa med en microfiberduk på tvn för att få bort cloudingen. Hård-återställningen hjälpte inte alls, och putsningen med duken gjorde ju något i alla fall men inte så att det blev mycket bättre.
Nu sitter jag här och funderar på vad nästa steg är, vad kan man ta sig till?
Samsung supporten skulle skicka mig högre upp om jag inte var nöjd men det känns som att jag får samma svar hela tiden att den "minimala" clouding jag har är sånt som ingår i tekniken, och det är ingen som ens försöker nämna mina blinkningar.
Tar tacksamt emot hjälp om någon varit i liknande sits!
• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070 •
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro •