Permalänk
Bildexpert 📺

@mattoys: LG hade en sådan. Den fungerade inte, utan bilden blev fel och klippte nivåer. Deras interna testmönster motsvarade inte verkligheten...

Man måste gå från en extern källa så att man vet vad som kommer in i TV:n. De flesta moderna BD-spelare gör rätt och då kan man med testmönster likt AVS HD 709 ställa in rätt nivåer för att ankra svart och vitt i bilden. För att ställa in rätt vitbalans och toning behöver man däremot använda mätinstrument.

Detta är något av ett problem idag med inbyggda klienter i smart-systemen. De beter sig inte alltid helt rätt och kan svara olika mot samma signalnivå. LG:s Netflix-klient verkar till exempel fortfarande ankra svart för lågt vilket ger mörkare skuggtoner och något klippt svärta.

Därför är även den inbyggda USB-spelaren i en TV inget vidare för att ställa in bilden. Responsen mot en HDMI-källa kan vara annorlunda och man vet aldrig vad som är rätt.

Permalänk
Medlem

@Kazimbz: Kalibrera gör du själv. Har du hittat hit då hittar du lika lätt instruktioner om kalibrering på google. Lycka till!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purrfected:

Snabb fråga bara, som jag förstår det så borde en enkel version som denna kunna fungera?
https://www.youtube.com/watch?v=_wC909lmnI4
Om man vill göra det rätt, själv?

Klickar på länken, ser någon som hängt en mobiltelefon på TV:n och använder mobilens kamera. Drar in luft mellan tänderna.

Problemet med denna metod är att den har ju inte en kalibrerad kamera på telefonen. Kameran är inget precisionsinstrument. Här finns också en lång rad okända och godtyckliga faktorer som ligger bakom vad som sedan tolkas till relativa RGB-nivåer i programmet. Allt från smuts på linsen till autoexponeringsalgoritmer till bara det enkla faktum att själva kameran sannolikt tillverkas med en hel del toleransnivåer och exemplarskillnader.

Principen är i alla fall snarlik. En vettig instegsmätare likt i1 Display Pro mäter mängden ljus som passer för färgfilter (röd, grön och blå, trikromat) och kan utifrån färgmodeller räkna ut vad som är rätt och fel i fråga om ljuset. Absoluta nivåer av fysikaliskt ljus är det som räknas för att kalibrera.

Det snubben i videon gör är att han utgår från vad det vad kameran och program omtolkar till relativ RGB-data, som i sin tur är baserat på något som sannolikt är väldigt godtyckligt till att börja med.

I videon säger denna metod att det är för lite rött. Men det kanske inte är för lite rött utan för mycket blått och grönt. Eller en kombination av både och. Ändrar man fel påverkar man tonkurvan och får problem någon annanstans i bilden. För att få svar på vad som är rätt nivåer måste man mäta de absoluta fysikaliska nivåerna av ljus hos vitt och svart. Och det går inte med den här metoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Både ja och nej. Problemet som kan inträffa är att när du ser på en film och märker något "konstigt", att bilden är för blek, för färgstark, för mörk, för grön och så vidare, så vet du aldrig om det är filmen som ser ut så eller om det är din "...jag bestämmer själv"-inställning av TV:n som påverkar bilden.

I det läget brukar många ta fram fjärrkontrollen och dra lite godtycklig: "Oj, nu var alla röda! Jag minskar på rött". Nästa film tycker man att alla är för bleka och ökar på färgreglaget. Och så vidare.

När TV:n är kalibrerad vet man – och har det bekräftat via mätning av färgerna – att det du ser på TV:n är precis som det är skapat. Då blir det också uppenbart att filmer, TV-serier och för den delen också spel, väldigt tydligt arbetar med genomtänkt färgsättning och toning som en del av berättandet. Den biten försvinner ofta när man anpassar bilden efter "...hur jag vill ha det". De flesta tenderar att dra färger, ljusstyrka och kontrastintryck till väldigt starka nivåer ofta alldeles blått. Allting ser då ungefär likadant ut.

Och visst kan man vara helnöjd med starka, lysande färger och kontraster, för det är så vi är biologiskt funtade.

Problemet är att vänjer sig vid en bild som är helt fel. Man vänjer sig vid detta godtycke, det egna godtycket eller TV-tillverkarens godtycke. Efter att ha stirrat på samma felaktiga bild i flera år kan det bli svårt att titta på en annan TV eller för den delen köpa en ny. Den nya TV:n kan vara av mycket högre kvalitet, men ändå är man missnöjd. För den ser inte ut som den gamla TV:n. Den nya TV:n förvränger bilden på ett annat godtyckligt sätt än vad man stirrat på i alla år.

Vi är glasögonbärande allihopa här hemma så vi halvblinda kanske inte har samma problem som de med hökblick som kritiskt granskar varje pixel och varje nyans. Vi är iaf nöjda och har inga problem att titta på våra andra LCD apparater på jobbet och i hemmet.

En bekant har en kalibrerad tv men den klarar jag inte av att titta på, så hög ljusstyrka att migränen kommer som på en beställning.
Jag är inte heller tålig mot solljus ute (är en sån sort som nyser av ljus).
Säkert går det att betala XXX kr och bli ännu nöjdare men en sådan skulle inte ta hänsyn till mina önskemål om lägre ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Klickar på länken, ser någon som hängt en mobiltelefon på TV:n och använder mobilens kamera. Drar in luft mellan tänderna.

Lite filosofisk fråga kanske, men tror du det någonsin kommer finnas teknologi som gör att man kan masstillverka bildskärmar utan att ha variation i bilden?

Eller någon sorts teknologi som tillåter en kalibrering hemma utan dyr utrusning och massa kunskap osv?

Det skulle vara riktigt tufft, men är väl svårt med tanke på att vi använder organiska saker i grejerna osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Klickar på länken, ser någon som hängt en mobiltelefon på TV:n och använder mobilens kamera. Drar in luft mellan tänderna.

Problemet med denna metod är att den har ju inte en kalibrerad kamera på telefonen. Kameran är inget precisionsinstrument. Här finns också en lång rad okända och godtyckliga faktorer som ligger bakom vad som sedan tolkas till relativa RGB-nivåer i programmet. Allt från smuts på linsen till autoexponeringsalgoritmer till bara det enkla faktum att själva kameran sannolikt tillverkas med en hel del toleransnivåer och exemplarskillnader.

Principen är i alla fall snarlik. En vettig instegsmätare likt i1 Display Pro mäter mängden ljus som passer för färgfilter (röd, grön och blå, trikromat) och kan utifrån färgmodeller räkna ut vad som är rätt och fel i fråga om ljuset. Absoluta nivåer av fysikaliskt ljus är det som räknas för att kalibrera.

Det snubben i videon gör är att han utgår från vad det vad kameran och program omtolkar till relativ RGB-data, som i sin tur är baserat på något som sannolikt är väldigt godtyckligt till att börja med.

I videon säger denna metod att det är för lite rött. Men det kanske inte är för lite rött utan för mycket blått och grönt. Eller en kombination av både och. Ändrar man fel påverkar man tonkurvan och får problem någon annanstans i bilden. För att få svar på vad som är rätt nivåer måste man mäta de absoluta fysikaliska nivåerna av ljus hos vitt och svart. Och det går inte med den här metoden.

Tack för inputen! Låter rimligt när man tänker efter!

Skulle du säga att i1Display Pro fungerar på curvade displayer med?
Har en 1800R display från AOC till datorn, ska man ändå införskaffa sig något och lära sig kalibrera så tänker jag att det är lika bra o köra på allt man har i hemmet ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Elgiganten har en lista med alla deras olika TV-modeller och deras "kalibrerade" inställningar. Har ett par kompisar som jobbade där, de packade upp TV, knapprade in samma inställningar på alla, och packade ned dem. Ingen "kalibrering" där inte. Skulle inte betala en tusenlapp för det.

just det här. frågan är hur dom kalibrerar. ändrar dom bara lite inställningar kan man lika gärna hitta dom på forum eller liknande. men använder dom bra utrustning så kan det kanske vara värt det.

Jag har köpt en oled tv men inte gjort något alls med den. nöjd med bilden som den är men ska kanske "ful" kalibrera den genom forum eller nått och se om jag märker någon större skillnad.

skulle vara kul att se okalibrerad vs kalibrerad sida vid sida och se om man känner en wow effekt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Purrfected: Inga problem med kurvade skärmar i sig. Det har så liten inverkan när vi talar om att få "just enough"-nivåer. NASA har annat att säga, men de skickar heller inte upp någon i1-mätare i omloppsbana.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chromatic:

Lite filosofisk fråga kanske, men tror du det någonsin kommer finnas teknologi som gör att man kan masstillverka bildskärmar utan att ha variation i bilden?

Ja, det har man kunnat i många år. Köper du en Eizo Color Edge-skärm (som exempel) och många andra yrkesskärmar så är de ganska så perfekta från början. Så kostar de givetvis därefter. Men när man också har denna precision och kräver denna precision är det också tydligt att alla displayer förändras med tiden. Man måste mäta och kalibrera regelbundet.

Så även med en TV ifall man har de kraven. Men nu är inte en TV ett precisionsinstrument. Man tar bort färgfelen till "just enough"-nivåer. Fast då kanske man började på en nivå som var "galet grön" eller liknande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av n3crosis:

En bekant har en kalibrerad tv men den klarar jag inte av att titta på, så hög ljusstyrka att migränen kommer som på en beställning.

Då är den förmodligen "kalibrerad" och inte kalibrerad. Är TV:n kalibrerad ska det finnas en mätrapport som beskriver hur starkt TV:n lyser när bakgrundsbelysningen har en viss inställning, oftast då 120 nits som är mild ljusstyrka. Har han ingen sådan rapport så är TV:n inte kalibrerad utan "kalibrerad", dvs något helt godtyckligt inställd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aka_The_Barf:

skulle vara kul att se okalibrerad vs kalibrerad sida vid sida och se om man känner en wow effekt?

En majoritet kommer att tycka att den icke-kalibrerade bilden och TV:ns fabriksinställning är "wow!" och att den kalibrerade bilden ser tråkigare ut. För det är så våra hjärnor fungerar. Du kan alltid överdriva färg och ljus och det är biologiskt tingat att det ser "bäst" ut. Därför är alla TV-apparater galna i färg, ljus och kontrast från början – det säljer i butik när alla apparater skriker efter din uppmärksamhet.

Men det är alltså inte vad kalibrering handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En majoritet kommer att tycka att den icke-kalibrerade bilden och TV:ns fabriksinställning är "wow!" och att den kalibrerade bilden ser tråkigare ut. För det är så våra hjärnor fungerar. Du kan alltid överdriva färg och ljus och det är biologiskt tingat att det ser "bäst" ut. Därför är alla TV-apparater galna i färg, ljus och kontrast från början – det säljer i butik när alla apparater skriker efter din uppmärksamhet.

Men det är alltså inte vad kalibrering handlar om.

Jag är inte så het på att det på tv ska se äkta ut, då kan jag gå ut i naturen ☺.
Men är man väldigt seriös och hellre sitter framför tv än att göra så mkt annat. Tror de flesta slötittare som jag själv inte bryr sig så mkt.

Kollat på kalibterade tv apparater på dator och tycker nog att de kalibrerade ser mycket mer livfullat ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag är inte så het på att det på tv ska se äkta ut, då kan jag gå ut i naturen ☺.

Kalibrerad bild handlar inte om att det ska vara "äkta" eller "naturlig" (som är ett annat ord som ofta förekommer). Kalibrering av bilden handlar om att det ska bli rätt bild. En film som Avatar eller Transformers är knappast "äkta" och blir inte mer "äkta" för att bilden är kalibrerad.

Däremot har James Cameron med flera (tja, alla andra!) lagt en hel del tid och energi på hur färger och bild som en central del av berättandet. Där kan man välja vems version som ska visas. En helt egen "känns bäst"-version? TV-tillverkarens version som finns inprogrammerad i en bildkrets som kostar $5 att tillverka? Eller James Camerons ursprungliga vision?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kalibrerad bild handlar inte om att det ska vara "äkta" eller "naturlig" (som är ett annat ord som ofta förekommer). Kalibrering av bilden handlar om att det ska bli rätt bild. En film som Avatar eller Transformers är knappast "äkta" och blir inte mer "äkta" för att bilden är kalibrerad.

Däremot har James Cameron med flera (tja, alla andra!) lagt en hel del tid och energi på hur färger och bild som en central del av berättandet. Där kan man välja vems version som ska visas. En helt egen "känns bäst"-version? TV-tillverkarens version som finns inprogrammerad i en bildkrets som kostar $5 att tillverka? Eller James Camerons ursprungliga vision?

Så det handlar mest om hur det är tänkt att se ut. Kanske varje film i framtiden kommer ha en egen kalibrering? Att man har som ett extra val i "dvd" menyn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Aka_The_Barf: Nej, det är ju det ingen vill ha. Helt orimligt att kalibrera om TV:n för varje film eller TV-serie. Därför är det en standard och en internationell standard. Inom denna färgstandard kan skaparna sedan göra precis hur de vill med bilden. Oavsett om filmen är gjord i Bollywood eller Hollywood.

Kalibrering är inte att alla filmer ska se likadana ut. Kalibrering är att det blir rätt bild. Den bild som skapades är också den bild som återges.

Permalänk
Medlem

Blir ju nyfiken på om säljare had svarat annorlunda om du sagt att du ska kolla på "serier", eller "tecknat"? När _krävs_ kalibrering? Datorskärm? Porr?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

...

Kalibrering från internet är ungefär som att älska med din fru som du på omvägar hört att grannfrun vill ha det. Kan absolut funka men bättre fråga din egen fru.

Ganska bra formulerat FAST jag skulle snarare säga följande (ingen kritik mot personen ovan):

Det är som att "fråga olle" skulle komma hem och dra över din partner medans du tittar på. Efter detta får du helt enkelt lära dig gilla det som din partner nu anser "vara det korrekta"-kn....

Jag tycker det bästa är att ställa in sina skärmar som man själv vill ha dem! Visst en kalibrering kan plocka fram det mesta ur en skärm MEN vill man verkligen ha det så?

Du/ni kanske kollar på tv mest i mörker eller liknande?
En korrekt kalibrerad tv kan då ge upplevelsen av att mann stirra in en strålkastare och du/ni kanske vill ha en mörkare och mjukarr bild i stället?

Jaja ni fattar min poäng!

Jag tycker du skall ställa in skärmen så du är nöjd!
Om du sen har problem med detta eller arbetar med bildredigering där helt korrekta färger är ett krav så absolut köp kalibreringen.

Själv ska jag kalibrera färgerna på vår favorit-tavla här hemma nu (its a yoke)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SuperNova:

Du/ni kanske kollar på tv mest i mörker eller liknande?
En korrekt kalibrerad tv kan då ge upplevelsen av att mann stirra in en strålkastare och du/ni kanske vill ha en mörkare och mjukarr bild i stället?

Då är målet för kalibreringen inte passande för situationen som jag förklarar i mitt inlägg. Olika rum har olika förutsättningar för ögonen att ta till sig bilden och detta kan man åtgärda genom kalibrering.

Skulle en 120 nits-kalibrerad TV vara för ljusstark i ett mörkt tum är åtgärden ganska enkelt, sänk bakgrundsbelysningen! Som de flesta LCD:er och OLED-fungerar idag håller de sig kvar inom "just enough"-nivåerna även när man ändrar bakgrundsbelysningen.

Och vill man vara säker, ta en kalibrering i hemmet så att den som genomför kalibreringen kan anpassa målet efter rummet. Det är därför Expert-lägena hos LG finns i två varianter, ett för ljust och ett för mörkt rum. Båda kan göras korrekt och visa rätt bild.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SuperNova:

Själv ska jag kalibrera färgerna på vår favorit-tavla här hemma nu (its a yoke)

Faktiskt inte alls ett skämt, utan det är så det fungerar. Men det är inte tavlan du kalibrerar, utan ljuset som träffar tavlan.

Tala med konstnären hur han har målat tavlan och vilket ljus det skapades i. Förmodligen är det inte ljuset från en 2500 Kelvin-varm lysdiodslampa eller annan lågenergilösning med varierande nivåer av grönt ljus. Förmodligen har denne arbetat utifrån dagsljus eller annan ljuskälla som ger en jämnare fördelning av våglängder. Snarare än en typiskt "glödlampa" med främst gula och röda våglängder.

Beroende på vilket ljus som reflekteras i din tavla kommer ljuset energifördelning påverka hur färger ser ut. Rent fysikaliskt fakta. Ju mer man inser detta, desto bättre blir man också på att uppskatta konsten. Bokstavligen.

Permalänk
Medlem

Riktig kalibrering sker på samma plats som TVn är ämnad att stå på, vilket är varför MM erbjuder hembesök för kalibrering.
Blir bilden bättre efter kalibrering? Absolut! Är det prisvärt? Det kan bara slutanvändaren avgöra, då ens kräsenhet och egna preferenser spelar in här.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Då alla har personlig smak har jag alltid resonerat att kalibrering av hemmaprodukter är totalt onödig.

På jobbet är en annan sak, där är jag tvungen att ha en dyr skärm som kalibreras regelbundet för att komma så nära 100% korrekta färger som det går.

Men hemma har jag inte behovet av att ha en "100% korrekt färgåtergivning". För vissa typer av filmer och serier föredrar jag till&med lite överdriven kontrast, lite lägre vitpunkt, och så vidare.

En skärm som är helt korrekt att titta på, behöver inte vara det man tycker om att titta på.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nanae:

Då alla har personlig smak har jag alltid resonerat att kalibrering av hemmaprodukter är totalt onödig.

Absolut! Sitter jag hemma och plonkar på gitarren är det upp till mig hur den är stämd. Jag vet ju bäst själv hur Wonderwall ska låta. Det viktiga är inte att det är rätt, utan att jag är nöjd!

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Blir nyfiken på vad har för tv, skärm och annan utrustning privat hemma? 😊 Eller är det lite som skomakarens barn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då är målet för kalibreringen inte passande för situationen som jag förklarar i mitt inlägg. Olika rum har olika förutsättningar för ögonen att ta till sig bilden och detta kan man åtgärda genom kalibrering.

Skulle en 120 nits-kalibrerad TV vara för ljusstark i ett mörkt tum är åtgärden ganska enkelt, sänk bakgrundsbelysningen! Som de flesta LCD:er och OLED-fungerar idag håller de sig kvar inom "just enough"-nivåerna även när man ändrar bakgrundsbelysningen.

Och vill man vara säker, ta en kalibrering i hemmet så att den som genomför kalibreringen kan anpassa målet efter rummet. Det är därför Expert-lägena hos LG finns i två varianter, ett för ljust och ett för mörkt rum. Båda kan göras korrekt och visa rätt bild.

Jag är med på vad du säger men jag menar samtidigt att upleverser i stil med bilder/färger/ljus är så oerhört individuellt att jag (för min egen del) ser kalibrering i hemmamiljö som onödig. I yrkessammanhand där man måste ha korekta referenser är ju kalibrerong ett måste.

Biljämförelse (som alla älskar):
Majoriteten vill åka mjukt och skönt och upphängningen på bilarna är oftast avvägt efter detta.

Jag vill ha en riktigt fast upphängning så bilen sitter i backen och "känseln" i bilen skall gå rakt in i kroppen. Köra över gupp skall göra ont i svanskotan för det gör ont på bilen... one with body and car...

Man kan ju argumentera för att "min upphängning" låter bilen prestera bättre och därför är det så alla bilar skall vara. I praktiken är det ju befängt att resonera så då vi alla är individer med olika preferenser.

Nu är detta invändning mot dig personligen (@laxpudding) utan jag förklarar bara min syn på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Aka_The_Barf: Nej, det är ju det ingen vill ha. Helt orimligt att kalibrera om TV:n för varje film eller TV-serie. Därför är det en standard och en internationell standard. Inom denna färgstandard kan skaparna sedan göra precis hur de vill med bilden. Oavsett om filmen är gjord i Bollywood eller Hollywood.

Kalibrering är inte att alla filmer ska se likadana ut. Kalibrering är att det blir rätt bild. Den bild som skapades är också den bild som återges.

Så film makarna ska hålla sig inom rätt gränser helt enkelt och använda samma system?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så film makarna ska hålla sig inom rätt gränser helt enkelt och använda samma system?

De har inte så mycket att välja på. Det finns system för hur färger ska reproduceras och vill man ha kontroll över hur det ser ut i andra änden måste man följa det systemet. Plus att för en film, särskilt Hollywood-nivå, kan det vara hundratals personer inblandade i att arbeta med allt från filmfoto till färgsättning, grafik, 3D-rendering och så vidare. Ifall var och en satt med skärmar som var helt godtyckliga, "...som jag vill ha det..." skulle det bli rätt kaotiskt.

Inom spelreglerna/färsgstandarden är det fritt fram att vara hur kreativ du vill. Det är en väldigt skillnad på hur House of Cards färg- och tonsätts jämfört med Avatar. Och båda är (så klart) inom samma färgstandard. Fast kör man på TV:ns fabriksinställningar brukar resultatet vara att allting ser ut som Avatar. Blått och färgstarkt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SuperNova:

Jag är med på vad du säger men jag menar samtidigt att upleverser i stil med bilder/färger/ljus är så oerhört individuellt att jag (för min egen del) ser kalibrering i hemmamiljö som onödig. I yrkessammanhand där man måste ha korekta referenser är ju kalibrerong ett måste.

Japp - alla har olika krav och olika nivåer. Det är också därför jag i tester av TV-apparater och projektorer går igenom vilka inställningar som finns och vad de gör, samt låter läsaren avgöra vilken nivå de vill lägga sig på. Vilka "good enough"-inställningar är det som finns? Kan man få det mer exakt om kravet finns där?

Att det är viktigt i yrkessammanhang gör det inte mindre viktigt för den som vill ha kontroll även som slutanvändare. Vill man veta ifall bilden är den rätta så är kalibrering nödvändigt för alla inom hela kedjan från produktion till reproduktion.

Det är också därför det är viktigt att vara tydlig med vad kalibrering är och vad det inte är. Och just nu är det många som tror att "kalibrering" är samma sak som att få "bättre bild genom att googla inställningar".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 220volt:

@Laxpudding
Blir nyfiken på vad har för tv, skärm och annan utrustning privat hemma? 😊 Eller är det lite som skomakarens barn?

Jag har ingen TV, utan kör projektor (er) - är inte så tvärnoga med minutiös exakt kalibrering utan håller på mig på just enough-nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp - alla har olika krav och olika nivåer. Det är också därför jag i tester av TV-apparater och projektorer går igenom vilka inställningar som finns och vad de gör, samt låter läsaren avgöra vilken nivå de vill lägga sig på. Vilka "good enough"-inställningar är det som finns? Kan man få det mer exakt om kravet finns där?

Att det är viktigt i yrkessammanhang gör det inte mindre viktigt för den som vill ha kontroll även som slutanvändare. Vill man veta ifall bilden är den rätta så är kalibrering nödvändigt för alla inom hela kedjan från produktion till reproduktion.

Det är också därför det är viktigt att vara tydlig med vad kalibrering är och vad det inte är. Och just nu är det många som tror att "kalibrering" är samma sak som att få "bättre bild genom att googla inställningar".

Det håller jag med dig om, altså att; kalibrering =! "google siffror".

Men som sagt, allt efter tycke och smak

Skickades från m.sweclockers.com