Supermicro X7DB3 startar ej

Permalänk

Supermicro X7DB3 startar ej

Hej,

Jag gav mig på ett projekt att bygga en enklare vm-server med hyffsad bredd och köpte ett Supermicro X7DB3 komplett med 12 GB RAM och 2st E5240. Jag bytte ut processorerna mot 2st E5440 samt 24gb ram som enligt alla specifikationer ska fungera, till detta kör jag ett XFX XT 600w 80+ Bronze nätagg och har anslutit ström till både 8-pin samt 4-pin för processorerna samt 24-pin för moderkortet.

Problemet:
Systemet vill ej starta upp alls, en grön LED indikator (på ett addon-kort) indikerar att de kommer ström, trycker man på power-knappen så snurrar fläktarna upp med stannar direkt, stänger man av nätagget och startar de igen får man samma resultat. Inga BEEP signaler från den inbyggda högtalaren hörs.

Vad jag har testat:
- Ett annat nätaggregat för att se om det var problemet = samma resultat
- Köra minnena i andra configs, köra ett minne i taget i olika slots, 2 minnen i taget osv = samma resultat
- Lossat BIOS batteriet
- Clear CMOS via jumper på moderkortet
- Testat att koppla in power-fail LED och fan fail LED men dessa tänder inte upp.

Fortsättning:
Jag köpte en till uppsättning av precis samma hårdvara (X7DB3 moderkort + 2st E5240 + 12 gb ram) och personen jag köpte de av uppgav att de fungerat bra, vilket de med all säkerhet gör för när jag kopplar in nätaggregatet får jag precis samma fel som med de andra systemet. Denna gång bytte jag dock inte ut processorerna eller RAMet utan körde samma som satt på och det hör till saken att de dessutom var två andra kylare till detta system. Den gemensamma nämnaren är dock nätaggregatet / aggregaten.

Gör jag något fel? Berätta gärna! Har inte jobbat med server-hårdvara tidigare så det kan definitivt vara handhavade fel
Kan nätaggregatet / nätaggregaten jag testat vara problemet ? Krävs ett "serverklassat" nätagg? Alla pins verkar sitta där dem ska, har jämfört nätaggsstandarden med moderkortets layout från manualen och de är samma.

ALLA tips och tricks mottages med öppna armar, har jag missat något så fråga på

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd

@ManBearPig: Har du kopplat in alla strömkontakter till moderkoret(EPS 8-pin och 4-pin)?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara köra igång servern med 1 ramsticka för att utesluta felaktiga ram-minnen?

Nej det finns inga direkta Server-nätaggregat så det ska funka.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@ManBearPig: Har du kopplat in alla strömkontakter till moderkoret(EPS 8-pin och 4-pin)?

Yes och dubbelkollat så ledarna enligt spec sitter på samma ställe :/

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av slusk:

Har du testat att bara köra igång servern med 1 ramsticka för att utesluta felaktiga ram-minnen?

Nej det finns inga direkta Server-nätaggregat så det ska funka.

Ja jag har gjort de på första uppsättningen. Då felet var samma så har jag inte brytt mig om de på andra uppsättningen utan bara låtit de sitta som tidigare användare hade det.

Ska testa de också för sakens skull!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Du har inte blandat ihop 8pins EPS kontakten med en PCI-e 8Pin kabel?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

XFX XT 600w 80+ Bronze nätagg

-12V är troligen för klen på det nätagget, bara specad till 0,3A.
För att vara på säkra sidan ska man ligga på 0,5A eller mer.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Skrivet av Deejay_Alive:

Du har inte blandat ihop 8pins EPS kontakten med en PCI-e 8Pin kabel?

Nej jag misstänkte de först men de är 2st 8-pin delbara till 4-pin och sen finns de 2st till som är märkta PCI-E så de jag använt bör vara till CPU.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

-12V är troligen för klen på det nätagget, bara specad till 0,3A.
För att vara på säkra sidan ska man ligga på 0,5A eller mer.

Hm, tror du det kan vara så? Jag kikade lite fort på de andra nätagget (Silverpower 620w 80+ Bronze) men de verkar ha 0.8A på ena 12v linan och de nätagget funkar inte heller.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya