Teknikstund: Ska skärmen vara böjd?

Permalänk
Medlem

Är lite kluven, sitter nu med 2 st 4K 24".

Jag kan föreställa mig att kurvade 27" kan vara häftigt, men är inte tanken att det skall vara EN kurvig skärm som ersätter 2 raka som man har i vinkel mot sig? Det är så jag tänker mig konceptet iaf.

Sedan har man ju fortfarande skarven mellan 2 eller fler skärmar, den blir väl inte mindre med kurvad skärmar? Avdelningen av fönster man spelar/arbetar i tycks mig vara enklare med två eller fler skärmar, en grej på varje liksom.

Vad är minsta avstånd till en 24-27 tums kurvad skärm? 50-60 centimeter eller mindre?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen: Så du likställer alltså parabolteknik med skärmteknik?
Du kanske t.o.m vill en cirkulär skärmyta framför dig eftersom paraboler fungerar bäst på detta vis?

Jag är skeptisk men självklart öppen för en vetenskaplig motbevisning.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Intressant och lite tråkig detalj för oss som gillar hög fov är att inga speltillverkare implementerar det vettigt. De flesta tror nämligen att saker måste se så där utsträckta ut i kanterna om man kör med hög fov - det måste väl vara så eller hur? Nej, faktiskt inte. Det ser dåligt ut av den enkla anledningen att standard matrisen som brukar användas vid bildprojicering i 3D spel inte är lämpad för höga fov värden, den ser enbart bra ut i lägre fov - men det finns många andra matriser som gör att hög fov ser bättre ut. (Den vanliga standard projektionen kallas Rectilinear.)

Så jag vill sprida kännedomen om dessa så mycket som möjligt i förhoppningen om att vi en dag kan få snygg hög fov i spel <3

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Köpte nyligen en ultrawide böjd skärm och för mig gör det verkligen ingen skillnad såvida den är böjd eller ej, den råkade bara vara det. Aldrig ägt en böjd skärm tidigare och bara noterade det nu. Kvittar fullständigt, men nöjd är jag!

Permalänk
Medlem

Det gör helt klart skillnad i inlevelse. Om någon av er testat sitta i ett planetarium, t.ex. som på denna bilden:

https://www.tagesspiegel.de/images/heprodimagesfotos831201608...

Så skapar denna kurvade bildytan en 3D effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Mikaelmannen: Så du likställer alltså parabolteknik med skärmteknik?
Du kanske t.o.m vill en cirkulär skärmyta framför dig eftersom paraboler fungerar bäst på detta vis?

Jag är skeptisk men självklart öppen för en vetenskaplig motbevisning.

Tror nog du förstår vad jag menade men ok. Paraboler är välvda mot mottagaren för att maximera upptagningen och att ha ögat närmare centrum för alla pixlar på skärmen ger bättre bild mot yttre hörnen.

Nej jag använder inte en parabol som skärm hemma gjorde jämförelsen för att välvda skärmar har fördelar för upplevelsen. Tror de flesta förstod vad jag menade.

Och likställde väl inte all teknik med paraboler med all teknik på skärmar? Likställde logiken med mottagarens placering på en välvd parabol med min ögonplacering i förhållande till min skärm.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Sfäriskt krökta skärmar?

För er som oroar er över geometrisk distortion hos krökta skärmar: eftersom skärmen bara är krökt längs en dimension (sidledes) är geometrin helt homolog med en plan yta, dvs vinklar och avstånd blir desamma längs med ytan. Det hade inte varit fallet med en sfärisk yta, vilket kanske är orsaken till att det inte finns några skärmar som är krökta längs båda riktningar. Det hade blivit icke-triviala mappningar mellan plan och sfärisk yta, jämför med svårigheten att mappa från jordglob till platt karta.

Permalänk
Medlem

Snart kommer böjda grafikkort!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Nu finns ju vr men annars såser jag iden medtre stycken välvdaför simulatorer. Men jag har ingen erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

På skoj räknade jag ut vad betraktningsvinkeln blir för ett ganska extremt exempel, en 49" 32:9 Samsung C49J890D med 1800R krökning. Skärmen är 1200 mm bred, och om man sitter på 75 cm avstånd så skulle vinkeln mot sidokanterna på skärmen vara 38.6 grader (där noll grader motsvarar vinkelrätt mot skärmytan) om skärmen vore plan. På grund av krökningen blir vinkeln istället 19 grader, mindre än halva, så i detta fall känns inte effekten av krökningen försumbar. Om skärmen varit 750R hade förstås vinkeln varit det ideala noll, men vi är kanske inte redo för så extremt krökta skärmar än. Jag tror inte jag hade haft något emot större krökningar än i dagsläget för stora ultrabreda skärmar, kanske nedåt 1000R skulle funka.

Permalänk
Medlem

Hade en 34" välvd skärm förut, kändes lite mer inlevelsefullt, men det var först när jag gick tillbaka till en platt skärm som jag fattade hur skönt det var med välvd..
Den platta kändes plötsligt som om den var böjd bakåt..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Jag jämför 2st 27tummare från Asus: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3333873,4465858
Den böjda är ca6mm (eller 1%) mindre bred.
Hur mycket närmare hörnen kommer dina ögon beror ju på hur nära skärmen du sitter.

Men skulle dessa 6mm verkligen ha någon märkbar effekt som inte är placebo?
Du får gärna förklara hur.

I övrigt gillade jag bananen på omslagsbilden Bananskärm kanske kan bli ett uttryck.

Du har alltså inte använt en sådan skärm utan utgår från bilder och prisjakt.

Det är skillnad, är det WOW? Nej men tillräckligt om man är van med en platt.

Permalänk
Avstängd

Om man gillar det.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Böjda gamingskärmar lyfts allt oftare fram som viktiga för en omslutande spelupplevelse. SweClockers går igenom fenomenet tillsammans med för- och nackdelar för dessa.

Läs hela artikeln här

Trivs bra med en välvd skärm och TV. Det är ju nog inte bara för att tillverkarna börjat göra sådana skärmar som det görs. Man ser ju varenda Gamer med 3 skärmar i bredd ställa 2 i vinkel... Har hittills inte sett någon ställa sina 3 skärmar i rad helt i linje... Det har ju med samma omslutning att göra.

Nu har jag haft välvd 5 tums TV i flera år och det är definitivt bättre för att undvika stora reflektioner från fönster med mycket ljus.

Permalänk

Otroligt bra artikel, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Bra skriver har själv en platt 32 " och en välvd 35" ser ingen större skillnad än att 35" är bredare.
men jag är nöjd med båda skärmarna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

@Datanisse:
Finns redan, köp ett Gigabyte grafikkort, deras fabrik har för hög NM inställning på alla eller flertalet av skruvdragare, böjer kortet runt kylaren.

Permalänk
Medlem

Testade en Asus ROG STRIX XG32VQ och konstaterade efter att ha testat den i hemmamiljön att välvd skärm gav enligt mig dårligare arbetsmiljö när jag jobbade hemifrån, VM etc. men spel var sådär. För mig fungerar min vanliga 32 tum bäst för mig, men det är ju en smaksak.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Bra ni äntligen tog upp detta! Kul att få ett definitivt svar.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag tror att det mest är en PR gimik.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Det verkar som man mest diskuterat spel och bildbehandling,men är det ungefär samma känsla om man jobbar med programmering eller annat textarbete?
Orkar man med en heldag programmering med en välvd skärm?

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Du har alltså inte använt en sådan skärm utan utgår från bilder och prisjakt.

Det är skillnad, är det WOW? Nej men tillräckligt om man är van med en platt.

Om du utgår ifrån att jag aldrig upplevt en bananformad skärm i hela mitt liv och du ska förklara precis hur fantastiskt det är för att sälja in konveptet till mig.

Ps. Då jag är en banan-skeptiker räcker det inte med ett wow i stora bokstäver, eller ett tillräckligt i små.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ni glömde att ta upp den absolut bästa egenskapen med en böjd skärm.

När man har fler skärmar så är det absolut en fördel att ha åtminstone den mittersta skärmen böjd, eftersom man då kan vinkla sidoskärmarna utan att det ser alldeles för jävligt ut och det gör ganska stor skillnad eftersom de bortre kanterna på sidoskärmarna då kommer betydligt närmare ögonen än om man har alla skärmar i en rad.

Precis varför jag bytte min 24 tum raka mot en 24 böjd. Sen har jag börjat snegla på 34/49 tum jobbigt och aldrig bli nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ni glömde att ta upp den absolut bästa egenskapen med en böjd skärm.

När man har fler skärmar så är det absolut en fördel att ha åtminstone den mittersta skärmen böjd, eftersom man då kan vinkla sidoskärmarna utan att det ser alldeles för jävligt ut och det gör ganska stor skillnad eftersom de bortre kanterna på sidoskärmarna då kommer betydligt närmare ögonen än om man har alla skärmar i en rad.

Jag fattar hur du tänker......Men

Men att ha " åtminstone" enbart den mittersta skärmen böjd och ha raka skärmar på sidorna då blir det olika.

Det optimala med multiskärmslösning är att ha exakt 3st exakt lika tillverkare & model. (eller 2, 6 eller whatever you want)

Annars är 4-ledat vesa fäste perfekt, för att få det att inte se för jävligt ut.

Ett gammalt klipp, och har byt ut mycket, men basic det samma.

3 st böjda på 4-ledat hade varit kraftigt. Och kommer nog att bli nästa att införskaffas.

Välvda/böjda tv apparater är big no för mig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

För en som håller på med professionell film- bildredigering så känns hela grejen med böjd skärm väldigt mycket hittepå. Det påverkar både betraktningsvinkeln och färgerna på ett sätt som man inte riktigt vill att det ska göra. Men, folk köper ju dem så någonstans träffade marknadsavdelningen rätt...

Till alla er som vill ha en skärm som återger bilden så korrekt som möjligt är iaf mitt råd att istället lägga pengarna (som man betalar extra för att någon "böjer till den") på en bättre platt skärm.

Permalänk
Medlem

Sitter relativt nära en 35" 21:9 1800r böjd skärm & det känns för mig bättre än att sitta lika nära en lika stor platt/icke böjd skärm. Vad det nu beror på kan jag inte säga säkert men det är inte enbart en gimmick som många försöker hävda. Möjligt att det kan bero på mitt synfel som mår bättre av ett mer jämt avstånd till skärmen från sida till sida.

Edit: Bör kanske nämna att denna är rätt kraftigt böjd ifall ni inte vet vad 1800r innebär, kanterna är ca 2cm närmre ögonen än mitten på skärmen vilket gör att med vinkeln räknat så blir avståndet till hela skärmytan väldigt jämn vid vissa tittavstånd.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@anon159643: Jag jobbar med Autcad och ritar i 2d på platta skrämar, testade välvd när jag recenserade en skärm och tyckte inte om kurvade skärmar för det. Inte att jag ritar snett på krökt skärm, bara att ögat/hjärnan har anpassat sig till att både rita och "läsa" ritningar på platta ting som papper och skärm. linjer blir inte längre raka och parallella. Risken för att missa fel blir lite större i mitt fall.

@Laxpudding: Jag håller med om att vinkeln är allt för låg för ett "immersions-värde", i stillbild. Däremot i rörelse så finns det ett värde i sig, dock lägre än önskat.
Om vi separerar två immersions faktorer ifrån varandra nämligen 1 "böjd skärm" och 2 "omslutande skärm" så får vi lite mer tydlighet i de hela.
Ju större omslutande skärm, d.v.s. att ju större del av synfältet täcks av skärmen, desto mindre referens får du av allt som är utanför spelet och immersionen, alltså inlevelsen blir relativt större än till "utlevelsen" ...större skärm eller att man sitter närmare skärmen
Detta är oberoende av om skärmen är konkav eller konvex, böjd etc.

Andra faktorn "böjd skärm" handlar mest om projiceringen och rörelsen i det, att ju mer skärmens projicering matchar spelet projicering, eller rättare sagt att ju mer spelet matchar skärmens projicering desto mer inlevelse blir det i rörelsen.
Att när ett stillastående objekt rör sig över skärmen från vänster till höger (genom att kameran roterar) så ska objektets storlek vara lika stort samt vara lika långt ifrån betraktaren. Idag beroende på spelens implementation så kan ett stillastående objekts både storlek och dess rörelsens/hastighet över skärmen ändras vid en konstant rotationshastighet för kameran, det är som att titta igenom en fisheye lins typ där hastigheten blir snabbare ju längre ut objektet är från centrum.

Vid dagens krökta skärmar så upplevs det tyvärr bara subtilt denna "mer korrekta" projicering, jag anser att en armslång radie och en storlek på minst 40 tum är vad som skulle göra det riktigt bra.
Då skulle "gaming skärmar" få en till faktor i marknadsföringen utöver från dagens vilket där "low latency" är den enda faktorn, att den andra faktorn skulle få vara "high immersion" gaming skärm

Slogan för en sådan skärm med både snabb panel och hög immersion, "Get fast, get high, git guud"

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av deltascu:

På skoj räknade jag ut vad betraktningsvinkeln blir för ett ganska extremt exempel, en 49" 32:9 Samsung C49J890D med 1800R krökning.

Tack för den uträkningen! Den skillnaden mellan 19 och 38 grader är stor och betydande för VA-panel, särskilt för återgivning av skuggtoner och kontrastförhållande. C49J890D är väl lite av undantaget och den udda fågeln i sammanhanget. Men kan också jämföras med att ställa två 24-tummare bredvid varandra.

Permalänk
Bildexpert 📺

@HappyPie: Är med på vad du menar (tror jag... ) men har lite svårt att se att det är en krökning av skärmen som löser detta. För en skärm med "fel" krökning blir då likväl fel som en platt. En stor skärm har en annan förutsättning än en liten skärm och användaren placering kommer ändå att omkullkasta allt. Dvs man löser inte grundproblematiken utan bara flyttar på det.

Eller ens om problemet med rörelse och avstånd till rörelsen är ett direkt problem till att börja med. Som regel ligger ögonen och fokus förhållandevis centrerat på skärmen och är mer sällan ut mot kanterna.

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns ett område där de flesta verkar överens om fördelarna med krökta skärmar jämför med plana: multiskärmsuppställningar som byggs på bredden.